Folding@Home nu på Geforce

Permalänk
Melding Plague

Folding@Home nu på Geforce

Det har länge varit möjligt att köra Folding@Home-programmet på AMD:s grafikkort. Grafikprocessorer är väldigt lämpade till den typen av beräkningar som Folding@Home utför och grafikkorten kan ofta ge bra prestanda. Nu har även Nvidias grafikkort fått en klient.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min GPU-klient fungerar inte längre... :S

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

YES! Äntligen. Har länge velat folda på grafikkortet igen men sen jag skaffade ett Nvidia kort har det ju inte gått. Ska genast testas!

Permalänk

Skaffa den till min men den lägger av efter en stund, precis som det står i artikeln.

Permalänk
Medlem

synd att det inte fungerar med sli

Permalänk
Avstängd

Någon som har en länk till någon typ av benchmarklista där man kan se ungefärligt förhållande mellan olika processorer, med och utan grafikkortshjälp? Gärna både Ati och Nvidias i samma lista.

Permalänk
Medlem

Även ni med geforce8 kort ska köra med 177.55 den ger mest poäng.

Permalänk
Medlem

här måste ju physX vara smutt

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

min bara "Sleeping" hela tiden, funka ett tag sen bara la den av ..
provat reinstalla o starta om men det hjälper inte ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tar inte all den här elförbrukningen väldigt mycket på natur etc. inte minst på ens elräkningar? Jag menar har man ett strömslukande monster vill man ju inte ha den i full belastning konstant?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Har kört med den i några dagar.
Den ger ruskigt höga poäng men hela datorn blir liksom seg när man har den igång, tex om man ska scrolla ner på en sida i IE så hackar allt osv.
Får se ifall det kommer ut en lite "stabilare" verision snart:)

Visa signatur

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Tar inte all den här elförbrukningen väldigt mycket på natur etc. inte minst på ens elräkningar? Jag menar har man ett strömslukande monster vill man ju inte ha den i full belastning konstant?

Har samma dilemma här, medicin eller natur och elräkning? :S

Tror förresten att jag kör FAH GPU2 på mitt kort, är det samma för ATi och nVidia, eller är det bara samma namn (började folda idag, har inte fått det att funka tidigare)?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noiz_TnT
Har kört med den i några dagar.
Den ger ruskigt höga poäng men hela datorn blir liksom seg när man har den igång, tex om man ska scrolla ner på en sida i IE så hackar allt osv.
Får se ifall det kommer ut en lite "stabilare" verision snart:)

Hur fick du igång F@H? Har försökt i en halvtimma nu men inget händer. Vilka drivare kör du med? Om det är 177.55, var laddade du ner dom?

EDIT: Det fungerar nu. Snabbt går det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Tar inte all den här elförbrukningen väldigt mycket på natur etc. inte minst på ens elräkningar? Jag menar har man ett strömslukande monster vill man ju inte ha den i full belastning konstant?

Någon på Folding@home's forum hade en Q6600@3GHz och ett 8800GT. Idle drog datorn 220W och när han foldade drog den 300W. 80W mer alltså.

80W dygnet runt i ett år kostar ~700:-. Om man har direktverkande el i huset blir kostnaden uppskattningsvis en tredjedel (eftersom datorn värmer huset istället för elvärmen). 200-700:- mer på elräkningen per år tycker inte jag är något att bråka om.

Edit: här finns instruktioner för att installera 177.35 även om du inte har ett GTX200-kort.
http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=43&t=3224

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Någon på Folding@home's forum hade en Q6600@3GHz och ett 8800GT. Idle drog datorn 220W och när han foldade drog den 300W. 80W mer alltså.

80W dygnet runt i ett år kostar ~700:-. Om man har direktverkande el i huset blir kostnaden uppskattningsvis en tredjedel (eftersom datorn värmer huset istället för elvärmen). 200-700:- mer på elräkningen per år tycker inte jag är något att bråka om.

Edit: här finns instruktioner för att installera 177.35 även om du inte har ett GTX200-kort.
http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=43&t=3224

JOHO! Det är ju en chokladkaka i veckan. eller en fjärdedels flygbiljet tur och retur. Att slänga 700:- hit och dit blir väldigt många hundralappar efter ett tag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Någon på Folding@home's forum hade en Q6600@3GHz och ett 8800GT. Idle drog datorn 220W och när han foldade drog den 300W. 80W mer alltså.

80W dygnet runt i ett år kostar ~700:-. Om man har direktverkande el i huset blir kostnaden uppskattningsvis en tredjedel (eftersom datorn värmer huset istället för elvärmen). 200-700:- mer på elräkningen per år tycker inte jag är något att bråka om.

Edit: här finns instruktioner för att installera 177.35 även om du inte har ett GTX200-kort.
http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=43&t=3224

Är man inte den som betalar elräkningarna hemma så har man nog inte mycket att säga till om iaf ^^

Sen vet jag inte om det här med folding skulle vara så effektivt i bekämpandet mot sjukdomar? Medger att jag inte är inte så påläst men allt som allt så vågar man väl påstå att folding kanske ger ca en tusendels "hjälp" i det hela, möjligtvis mindre?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Är man inte den som betalar elräkningarna hemma så har man nog inte mycket att säga till om iaf ^^

Sen vet jag inte om det här med folding skulle vara så effektivt i bekämpandet mot sjukdomar? Medger att jag inte är inte så påläst men allt som allt så vågar man väl påstå att folding kanske ger ca en tusendels "hjälp" i det hela, möjligtvis mindre?

Jag foldar hellre än att ge pengar till t.ex. cancerfonden. Med folding bidrar man direkt istället för att pengarna ska ta massa omvägar.

Permalänk
Avstängd

Finns det något sätt att veta vilket som är bäst. ett 8800GT eller en q6600 @ 3.2?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Finns det något sätt att veta vilket som är bäst. ett 8800GT eller en q6600 @ 3.2?

Båda samtidigt.

Nej men 8800GT är bäst (ger mest poäng).

Sök lite i Folding@home's forum. Det finns trådar där folk postar sin PPD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Finns det något sätt att veta vilket som är bäst. ett 8800GT eller en q6600 @ 3.2?

Finns väl prestandasiffror, men jag tror inte vi behöver titta på dem ens. Jag skulle tro att grafikkortet vinner ganska lugnt.

Permalänk
Medlem

Jag inväntar nog en skarp version. Eller så får jag formatera, för varken nyare / äldre grafikdrivrutiner fungerade så bra. Fick bluscreen. Men den lilla stund det fungerade såg det lovande ut.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag foldar hellre än att ge pengar till t.ex. cancerfonden. Med folding bidrar man direkt istället för att pengarna ska ta massa omvägar.

Att donera pengar bifogar ingen skada till naturen och elräkningarna

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Vafan är CUDA förnått?

EDIT: Och hur ska mna göra iaf man inte har x64? Jag har bara X32 och har installerat X32 och de man skulle göra.. Men jag ser ingen skillnad på Folding@home förutom att det som står bredvid är ganska så svagt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Att donera pengar bifogar ingen skada till naturen och elräkningarna

Vad gör de med pengarna då tror du om alla ger pengar istället för att folda? Bygger superdatorer som foldar istället. Det är inte miljövänligt.
Lite extraström som går åt när datorn foldar istället för idlar är ingenting jämfört med en dator som byggs enbart för att folda och vars hela energiåtgång endast existerar på grund av forskningen.

Permalänk
Avstängd

Låter bra detta. får skaffa det så fort de har en lite stabilare version ute
Spelar ju aldrig på mitt 8800GT så man får väl stressa det på något sätt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Testade klienten men den fungerar inget vidare. Lite synd för jag spelar sällan på PC:n numera så det vore kul att hårdvaran kunde göra lite nytta.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ladda ner här? http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther

Dock så börjar den cpa efter ett tag.. Molekylerna typ hoppar och datorn tjuter lite... Hoppas de inte är allt för farligt..

/Mvh Klos

Permalänk
Medlem

Foldar som en galning, fick just igång det efter mycket strul.

3500 PPD.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Foldar som en galning, fick just igång det efter mycket strul.

3500 PPD.

PPD?

/Mvh Klos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Min GPU-klient fungerar inte längre... :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Skaffa den till min men den lägger av efter en stund, precis som det står i artikeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pecka1
Testade klienten men den fungerar inget vidare. Lite synd för jag spelar sällan på PC:n numera så det vore kul att hårdvaran kunde göra lite nytta.

Fick ni något felmeddelande? Vad är det som får er att tro att den inte fungerar längre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Någon som har en länk till någon typ av benchmarklista där man kan se ungefärligt förhållande mellan olika processorer, med och utan grafikkortshjälp? Gärna både Ati och Nvidias i samma lista.

Du kan kolla in fahinfo.org, men den brukar vara rätt fattig på information. Kolla i stället in dessa trådar för Nvidia och ATI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Även ni med geforce8 kort ska köra med 177.55 den ger mest poäng.

Bara för att inte folk ska börja leta efter fel drivrutin så vill jag klargöra att det är 177.35 som är den korrekta versionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
min bara "Sleeping" hela tiden, funka ett tag sen bara la den av ..
provat reinstalla o starta om men det hjälper inte ..

Prova att ta bort hela din folding-mapp efter att du har avinstallerat, installera den sedan igen och kör konfigen igen. Förhoppningsvis ska det funka då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Tror förresten att jag kör FAH GPU2 på mitt kort, är det samma för ATi och nVidia, eller är det bara samma namn (började folda idag, har inte fått det att funka tidigare)?

Det är samma klient för båda, 6.12 beta6.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Sen vet jag inte om det här med folding skulle vara så effektivt i bekämpandet mot sjukdomar? Medger att jag inte är inte så påläst men allt som allt så vågar man väl påstå att folding kanske ger ca en tusendels "hjälp" i det hela, möjligtvis mindre?

På samma vis påstår jag då att foldingen bidrar med hälften av världens forskning ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Vafan är CUDA förnått?

EDIT: Och hur ska mna göra iaf man inte har x64? Jag har bara X32 och har installerat X32 och de man skulle göra.. Men jag ser ingen skillnad på Folding@home förutom att det som står bredvid är ganska så svagt.

CUDA. Har du kollat här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Dock så börjar den cpa efter ett tag.. Molekylerna typ hoppar och datorn tjuter lite... Hoppas de inte är allt för farligt..

Antar att du syftar på viewern? Den rapporteras vara buggig just nu och det rekommenderas att man inte har igång den. Förhoppningsvis ska de bli bättre till nästa beta-version.