Permalänk
Medlem

Funderingar kring HTPC

Tjena funderar på att bygga en hemmabio. Och till den då köpa en htpc men kommer man billigare undan om man bygger en stationär dator som htpc. Enda nackdelen jag kan komma och tänka på är att den blir ju stor ful och klumpig. men man får väll försöka gömma undan den.

Sen undrar jag om man kan köra ljudet direkt ut från själva datorn eller om man måste köpa förstärkare och så.

Och hur mycket går ett sånt bygge på i runda slängar om man bara ska se film och serier.

Och sist men inte minst är varför ska man ha ett "mediacenter operativsystem" är det inte lika att köpa ett trådlöst tangentbord och en mus och köra typ windows xp.

(Jag vet att jag ser ut som värsta forum trollet men är trött och skulle vilja ha svar på frågorna)

Permalänk
Geeks
SweClockers

1. Stor ful och klumpig, men samtidigt kan du själv konfigurera den precis hur du vill.

2. Använder du vanliga hifi-högtalare behöver du en förstärkare. Vill du komma billigt undan köper du ett 5.1-paket datorhögtalare.

3. Det går att komma billigt undan, beroende på vilka krav du har. Räkna med minst 3-4 tusen om du ska ha allt nytt.

4. Samma här, helt beroende på vilka krav du har. Själv skulle jag rekommendera XBMC/Ubuntu. Helt gratis dessutom.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7495...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

1. Det beror ju på vad du bygger i för låda. Det finns ju små snygga lådor också som hiper eller oamura. Som vanligt är det en prisfråga
3. håller med. Helt beroende på vad du vill kunna göra. 1080P i komprimerade format kräver kraft. vanlig DVD eller iso är lätt.
4. XBMC är kung om man inte ska köra tv. ska man det så får man blanda in myth eller mediaportal

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Jag skrev detta i en annan tråd för ett bra tag sedan:

Dock så kör jag själv med projektor i mitt korridorsrum. Detta för att jag sällan tittar på tv och tv:n tar tok för mycket utrymme och passar inte till möblerna. En projektor sätter du långt upp på ena väggen och sen håller bara den andra väggen fri (där bilden ska vara), detta gör att rummet känns mycket mera öppet
Jag har en htpc, och sitter ofta i soffan med tagentbordet i knäet och musen bredvid mig (trådlöst). När folk kommer in till mig kan de också sitta ner och "surfa tillsammans" då alla sitter i soffan och ser (läser) utan problem.

HTPC är som allting annat, den blir till precis vad du gör den till. Jag har själv följande låda: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313880
Jag har dock ingen möjlighet att visa hur jag har det men jag har placerat min dator på en möbel som enbart ockuperas av en dator, kaffekokare och en högtalarkontroll. Allt matchar och det ser väldigt bra ut. Utrymmet är helt ok så du kan med en billig peng fylla datorn med prylar som både håller standarden och som är tysta.
Troligtvis kommer din dator vara den snyggaste prylen du har under din tv-bänk då den inte är ner-klottrad av reklam eller tagen ur en sciencefiction rulle. Dock blir den stor men din förstärkare kommer både bli lika stor och fulare. Skall du bygga ett dyrt hemmabio system skrev jag ett våldsamt stort inlägg i en anna tråd. Sök bara på mitt namn så hittar du den nog

Mediacenter trams är värdelöst. Trådlöst tagentbord och mus är det enda som behövs. Täckningen på tagentbordet och musen är livsviktigt.

Ett HTPC bygge går lätt inte på mer än 8000kr, kanske 9000:)
Vad är det för högtalare du tänker på?

Permalänk
Medlem

Du kan bygga en väldigt liten HTPC om du vill. Till och med ner på nano-ITX-nivå, det beror på vad du skall spela upp med den.

Jag rekommenderar vanliga komponenter som inte blir så varma, så att du kan göra den så tyst som möjligt. M-atx-kort och chassi skulle jag ta.

Om det bara är du som skall använda den kan du såklart köra XP rakt av med tangentbord/mus. I mitt fall kör jag Vista Media Center med fjärrkontroll, enormt smidigt och bra, särskilt när även sambon skall kunna spela in program.

Mediaportal är segt och buggat, det rekommenderar jag inte iaf. XBMC har jag inte testat då man inte kan spela in tv smidigt med det än.

En bra HTPC i m-atx-format bör inte kosta mer än 3-4000kr om du köper allt nytt.

Ett snabbt hopplock på Komplett ger 3800kr för en HTPC som kan spela upp 1080p.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hvonralvert
Jag skrev detta i en annan tråd för ett bra tag sedan:

Dock så kör jag själv med projektor i mitt korridorsrum. Detta för att jag sällan tittar på tv och tv:n tar tok för mycket utrymme och passar inte till möblerna. En projektor sätter du långt upp på ena väggen och sen håller bara den andra väggen fri (där bilden ska vara), detta gör att rummet känns mycket mera öppet
Jag har en htpc, och sitter ofta i soffan med tagentbordet i knäet och musen bredvid mig (trådlöst). När folk kommer in till mig kan de också sitta ner och "surfa tillsammans" då alla sitter i soffan och ser (läser) utan problem.

HTPC är som allting annat, den blir till precis vad du gör den till. Jag har själv följande låda: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313880
Jag har dock ingen möjlighet att visa hur jag har det men jag har placerat min dator på en möbel som enbart ockuperas av en dator, kaffekokare och en högtalarkontroll. Allt matchar och det ser väldigt bra ut. Utrymmet är helt ok så du kan med en billig peng fylla datorn med prylar som både håller standarden och som är tysta.
Troligtvis kommer din dator vara den snyggaste prylen du har under din tv-bänk då den inte är ner-klottrad av reklam eller tagen ur en sciencefiction rulle. Dock blir den stor men din förstärkare kommer både bli lika stor och fulare. Skall du bygga ett dyrt hemmabio system skrev jag ett våldsamt stort inlägg i en anna tråd. Sök bara på mitt namn så hittar du den nog

Mediacenter trams är värdelöst. Trådlöst tagentbord och mus är det enda som behövs. Täckningen på tagentbordet och musen är livsviktigt.

Ett HTPC bygge går lätt inte på mer än 8000kr, kanske 9000:)
Vad är det för högtalare du tänker på?

9000 för en HTPC?! Det är väl ändå att ta i från fotknölarna?
En helt potent HTPC går ju att bygga för 4-5000kr.
http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=79950e076b044909...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
9000 för en HTPC?! Det är väl ändå att ta i från fotknölarna?
En helt potent HTPC går ju att bygga för 4-5000kr.
http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=79950e076b044909...

Jo det var faktiskt att ta i. Men dock måste han köpa ett bra ljudkort till så 1200:- ytterligare blir det iallafall på burken.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hvonralvert
Jo det var faktiskt att ta i. Men dock måste han köpa ett bra ljudkort till så 1200:- ytterligare blir det iallafall på burken.

Nää, vad ska han med det till? Antingen är han kräsen, och då kör han en förstärkare och optisk eller så bryr han sig inte så värst utan kör datorhögtalare, och då duger det inbyggda utmärkt imho.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Nää, vad ska han med det till? Antingen är han kräsen, och då kör han en förstärkare och optisk eller så bryr han sig inte så värst utan kör datorhögtalare, och då duger det inbyggda utmärkt imho.

Exakt, dyra ljudkort har ingen plats i en HTPC.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Mjae ett X-Fi kan helt klart konkurrera med många recievers i prisklasser som jag tror många här ligger på.

Permalänk
Medlem

Bara köpa mobo med digitalt ut då behöver man inget ljudkort.
Då sköter förstärkaren avkodningen.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Re: Funderingar kring HTPC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av inflix

Och sist men inte minst är varför ska man ha ett "mediacenter operativsystem" är det inte lika att köpa ett trådlöst tangentbord och en mus och köra typ windows xp.

(Jag vet att jag ser ut som värsta forum trollet men är trött och skulle vilja ha svar på frågorna)

Varför ett mediacenter gränssnitt?
Jo för att det blir enkelt att ha nån sorts meny som sköter hela upplevelsen i mediacenter. Visst går det ha windows desktop som mediacenter, men jag tycker det tar bort hela grejen.
Enklaste för dig är nog att lägga in windows sen köra Mediaportal som dessutom är gratis.

Edit: XBMC i all ära men uruselt om man nu vill titta på liveTV då? Kommer det nån version som kommer stödja TV-kort?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Varför ett mediacenter gränssnitt?
Jo för att det blir enkelt att ha nån sorts meny som sköter hela upplevelsen i mediacenter. Visst går det ha windows desktop som mediacenter, men jag tycker det tar bort hela grejen.
Enklaste för dig är nog att lägga in windows sen köra Mediaportal som dessutom är gratis.

Edit: XBMC i all ära men uruselt om man nu vill titta på liveTV då? Kommer det nån version som kommer stödja TV-kort?

Stöd för TV-kort kommer nog XBMC inte få, men stöd för Media Portals TV server och Myth TV arbetas på.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Stöd för TV-kort kommer nog XBMC inte få, men stöd för Media Portals TV server och Myth TV arbetas på.

Som innebär att den tar emot "streamen" som Myth TV genererar? smart ide'isåfall.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1