Permalänk
Geeks
Säljchef

Wireless på sommarstället?

Hej kära forumiter!

Vi har möjlighet att ta emot ett öppet trådlöst nät ifrån ett utbildningscentra nära vårat sommarställe. Det är helt ok att vi nyttjar nätet till till surfning etc.

Problemet är bara att signalen precis klarar sig över häcken och de inbyggda wifi-korten på våra laptops räcker inte riktigt till för att det skall bli stabilt.

Den trådlösa anslutningen hoppar upp och ner och mår helt enkelt inte riktigt bra. Jag är inte där nu och kan inte kolla exakt vilket protokoll vi talar om.

Men vi kan anta att det är 802.11b/g

Jag vill nu på enklaste och gärna billigaste ( används max en månad om året ) ta emot denna signal på ett stabilare sätt.

Det kan räcka att signalen enbart går in i en av datorerna.

Men det är givetvis ett plus om man kan få till det så att man har en bra mottagare för den halvtaskiga signalen där internet finns och sedan kan skicka vidare ett eget starkare wireless nätverk på tomten.

Vad skall jag köpa?

Jag har funderat på olika setuper men inte kommit fram till vad som borde funka bäst.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

spontan tanke:

Linksys WRT54G+ddwrt/openwrt i bridge-läge, samt en riktantenn av något slag. Sen skulle man väll kunna koppla på en annan accesspunkt till om man nu tvunget måste ha trådlöst i stugan med.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
spontan tanke:

Linksys WRT54G+ddwrt/openwrt i bridge-läge, samt en riktantenn av något slag. Sen skulle man väll kunna koppla på en annan accesspunkt till om man nu tvunget måste ha trådlöst i stugan med.

Tack för tipset maDa!

Är ddwrt/openwrt nödvändigt för bridge-läge eller finns detta i original firmware också?

Finns det andra routers med denna typ av antenner så att man kan koppla på en riktantenn, där bridgeläge är möjligt?

Jag har närhet till Inet och Netonnet innan avfart till landet.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Orginal-firmwaren stödjer tyvär bara AP vad jag vet, det är WRT54GL som du ska ha om du vill köra andra firmwares. Den har två N-type anslutningar där bak som går att koppla till extern antenn, många har ju bara inbyggt skröfs.

Känner tyvär inte till några andra som kan köras i bridge eller wireless client läge.

Permalänk
Medlem

Låter som du skulle kunana kör en repeater. Problemet är ju om signalen endast räcker till häcken så måste du använda en antenn eftersom du inte gärna kan sätta repeatern vid häcken.

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga för att förtydliga: Är det eran häck eller nån annan häck utanför eran tomt?

Om häcken är vid eran tomt kan du ju sätta upp en stolpe vid häcken med en sådan här: http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=116 , eller liknande. Du kan ju sätta vilken låda du vill, bara den har kabelgenomföringar som är täta, och minst IP55, finns lådor med IP65 på elbutik.se som går att montera DIN-skena i.
Sen skaffar du valfri brygga, typ den maDa snackar om, och lämplig antenn. '
Sen gräver du ner en 50mm gul slang och drar i en nätverkskabel i, och ifall du inte vill köra POE så dra du med en elkabel också.
Och vill du sedan ha trådlöst i stugan sätter du en AP inne i stugan. Annars bara en switch.

Är häcken däremot inte din, så kanske det skulle funka att sätta en brygga på taket på stugan med en bra antenn, ifall signalen är bättre där. Och så ner med en tp och ev. elkabel och gör nätet i stugan enligt ovan.

Permalänk
Medlem

hej då du säger att signalen bara går till häcken så är frågan, testade du det me din bärbara med det inbyggda kortet? isåfall är det bara att köpa ett slot-kort med extern antenn som du kör med. kommer nästan garanterat att räcka sålänge du är utomhus.