OCZ Core SSD, när kommer dom?

Permalänk

Jag gillar verkligen inte tester som inte testar verkliga situationer. Det är inte bara kopiering av stora filer som är intressant. Det viktiga med en hårddisk är att den har snabb windowsstarttid och är snabb på att öppna upp program. Det är här det är skillnader på gamla HDD och SDD, inte i filkopiering.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Jag gillar verkligen inte tester som inte testar verkliga situationer. Det är inte bara kopiering av stora filer som är intressant. Det viktiga med en hårddisk är att den har snabb windowsstarttid och är snabb på att öppna upp program. Det är här det är skillnader på gamla HDD och SDD, inte i filkopiering.

Håller verkligen med, tråkigt att de bara hade ett (helt syntetiskt, dessutom) test om SSD:arnas största fördel, som förstås är accesstiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

både komplett och inwarehouse får in dom den 5e augusti

Permalänk
Medlem

hur är det med värmen bakom det hela?
laptop diskar har tendens att bli lite varma vid surrandet, gäller desamma med SSD?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
hur är det med värmen bakom det hela?
laptop diskar har tendens att bli lite varma vid surrandet, gäller desamma med SSD?

Inte alls varma faktiskt!

Visa signatur

abit-ag8/Intel p4 3,0@3,7/ Corseair twinx1024-3200c2/ Zalman CNPS9500 LED cpu fläkt/250 fsb/m-audio/his radeon hd3580 256mb/Acer Extensa 5620/netgear wnr2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyholicxxx
Inte alls varma faktiskt!

Ok ok, då blir det en sådan disk å byta ut i lappen då.
är det som vanligt , att bara plocka ur å sätta in utan joxx?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez666
både komplett och inwarehouse får in dom den 5e augusti

samma bolag numera...

fan kanske blir att köpa en 64gb och sälja sin 74gb raptor...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Slurp. Kanske det blir att sälja bort sina gamla Raptors och skaffa en Core till systemet och en Velociraptor åt program/spel ändå. Hehumm. Knepigt värre minsann.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Ok ok, då blir det en sådan disk å byta ut i lappen då.
är det som vanligt , att bara plocka ur å sätta in utan joxx?

Inte så säker där. men tror det var nått strul me vista?
Kolla så du har sata på din laptop.

edit:klart du har sata ) (XPS 1530)

Visa signatur

abit-ag8/Intel p4 3,0@3,7/ Corseair twinx1024-3200c2/ Zalman CNPS9500 LED cpu fläkt/250 fsb/m-audio/his radeon hd3580 256mb/Acer Extensa 5620/netgear wnr2000

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

fan kanske blir att köpa en 64gb och sälja sin 74gb raptor...

Självklart.
Raptor har spelat ut sin roll med SSD.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

men hur skulle det hålla sig med en 128gb ssd som os/spel/program disk?

kör just nu med en 5200rpm disk

128gb räcker gott å väl för min del.
så utrymmet är inget å gnälla över

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa mig 64 GB (kommer till butik 31/7) versionen för OS och spel. Vista tar väl runt 10 GB + annat trams, vilket borde lämna åtminstonde 50 GB till spel.

Permalänk
Medlem

vad talar egentligen emot OCZ Core SSD om jag nöjer mig med 64gb och inte stör mig på prestandaresultaten? är lite rädd för eventuell begränsad livslängd/antal skrivningar. spelar inte längre på datorn och kör numera linux så en SSD hade varit kanon för tystnaden i hemmet

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Mm, jag håller med dig. Jag står fortfarande i valet och kvalet. OCZ Core 64 GB kostar precis lika mycket som Velociraptor. Och den senare ska tydligen vara en av de tystaste hårddiskarna på marknaden.

Citat:

That a drive can be the fastest, quietest, and lowest power desktop model available is quite a feat. We've never had a triple crown winner before. It's a major achievement.

http://www.silentpcreview.com/article844-page5.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Mm, jag håller med dig. Jag står fortfarande i valet och kvalet. OCZ Core 64 GB kostar precis lika mycket som Velociraptor. Och den senare ska tydligen vara en av de tystaste hårddiskarna på marknaden.

http://www.silentpcreview.com/article844-page5.html

Men Velociraptorn har inte en accesstid på 0.4ms
För mig blir det 2xSSD i raid0 innan nyår.. Så den bästa price/performance SSD disken som har kommit ut tills nyår köper jag 2 av

Har redan 2xraptor150 i raid0

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt sugen på att köpa en eller två 32GB OCZ Core, men efter lite research så har jag ändrat mej.

OCZ core har ganska skrämmande dålig skrivprestanda. Visst, 0.4ms vid random read, men närmare 250ms vid random write. jämför det med en vanlig hårddisk på 11-12ms read och write.

Om man snackar IOPS så blir det runt 3-4 IOPS på write jämfört med runt 100 för en vanlig disk.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Jag var väldigt sugen på att köpa en eller två 32GB OCZ Core, men efter lite research så har jag ändrat mej.

OCZ core har ganska skrämmande dålig skrivprestanda. Visst, 0.4ms vid random read, men närmare 250ms vid random write. jämför det med en vanlig hårddisk på 11-12ms read och write.

Om man snackar IOPS så blir det runt 3-4 IOPS på write jämfört med runt 100 för en vanlig disk.

yeaps läste det också

Från början sa de att det inte skulle vara så och att nått är felinställt eller att de får komma med en uppdaterad firmware till disken.

Nu senast sa dom att det är så det är med SSD diskar... fast ingen annan har det problemet, inga SLC diskar jag har sett i alla fall

Blir nog ingen Core för mig, hoppas några bättre kommer

Här är tråden: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4062...

Citat:

SSD's are not going to be fast in Random Writes.. it is a known fact.

Ren BS

Så här sa de innan om problemet:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4020...

Citat:

What you are seeing is not necessarily caused by the drive either, it could be the chipset/controller it is attached to. Considering this is the first review.. we will need to see more before we can say there is any reason to update the firmware.

så därför kan de dra åt helvete

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
yeaps läste det också

Från början sa de att det inte skulle vara så och att nått är felinställt eller att de får komma med en uppdaterad firmware till disken.

Nu senast sa dom att det är så det är med SSD diskar... fast ingen annan har det problemet, inga SLC diskar jag har sett i alla fall

Blir nog ingen Core för mig, hoppas några bättre kommer

Här är tråden: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4062...

Ren BS

Så här sa de innan om problemet:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4020...

så därför kan de dra åt helvete

Nån annan som har ssd (mtron/ocz/samsung/annat bra märke) som systemdisk upplever ni problem med skrivprestandan?
Hur snabbt går en windows installation?

Visa signatur

abit-ag8/Intel p4 3,0@3,7/ Corseair twinx1024-3200c2/ Zalman CNPS9500 LED cpu fläkt/250 fsb/m-audio/his radeon hd3580 256mb/Acer Extensa 5620/netgear wnr2000

Permalänk
Avstängd

De allra flesta felen beror på användarefel, mycket vanlig åkomma.

slc som i mtron tex har snabb läs och skriv förmåga men lider av samma skrivförsämring som alla flashbaserade diskar med random writes.
MLC som i ocz core serie är sämre i skrivförmåga därav "halva priset" jämfört med en slc disk.

ocz ssd, är en bra snabb ssd som beroende på hur man använder datorn kan ge en rejäl boost.
ssd, ger snabb access, dvs program öppnas snabbt.
Spel laddas snabbare.
Ska man flytta små filer i en stor mängd får man räkna med en liten långsammare tid.

Jag tittar på min datoranvändning, hur jag använder program, spel och diverse annat. Med detta följer att jag har nytta av en SSD även om den nu inte är optimal.
Jag köper ocz ssd när den finns i lager och sedan väntar jag på nästa generations SSD. 220mb skriv och läs.
Men om inte priserna går ned, så blir de riktigt dyra också.
Känns lite tufft att köpa en 7000kr hårddisk på 64gb som dock är oerhört snabb.

en färsk review;
http://www.guru3d.com/article/ocz-core-sata-64gb-solid-state-...
To take the test a little bit further, away from Synthetic testing, we decided to make a clean install of Windows Vista on the SSD drive. For two full days I have been working on that system, playing some games .. work a little on it, just basic normal PC usage. And I just have to admit .. I love it. Really fast access times versus good speed and no noise. What's not to like ?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en velociraptor istället. Leveranstiden blev uppskjuten två veckor till, och jag behöver en disk nu. Största fördelen är att när den kan pensioneras till fördel för snabb och billig SSD, kan den användas som snabb lagring. En SSD på 64 GB får man ju inte plats med mycket om man ska pensionera den och använda den som lagring...

Permalänk
Medlem

är själv inne på att köpa en 64gb ssd, den skulle enbart användas för Vista/program och kanske nått enstaka spel, sen vanliga diskar för storage.

Som sagt det är ju access tiden som är intressant, kopiera stora små filer är mindre intressant för mig. Samt att jag inte behöver 300gb som raptorn erbjuder och vill testa en SSD

vet nån om man får med en "case" till core disken, 2.5->3.5''.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
är själv inne på att köpa en 64gb ssd, den skulle enbart användas för Vista/program och kanske nått enstaka spel, sen vanliga diskar för storage.

Som sagt det är ju access tiden som är intressant, kopiera stora små filer är mindre intressant för mig. Samt att jag inte behöver 300gb som raptorn erbjuder och vill testa en SSD

vet nån om man får med en "case" till core disken, 2.5->3.5''.

tror inte man får de men finns ju skenor att sätta på som bara kostar några kronor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
är själv inne på att köpa en 64gb ssd, den skulle enbart användas för Vista/program och kanske nått enstaka spel, sen vanliga diskar för storage.

Som sagt det är ju access tiden som är intressant, kopiera stora små filer är mindre intressant för mig. Samt att jag inte behöver 300gb som raptorn erbjuder och vill testa en SSD

vet nån om man får med en "case" till core disken, 2.5->3.5''.

Go for it säger jag. Om jag inte varit så otålig så hade jag också kört på det. Tyvärr hade jag en vattenkatastrof för knappt två månader sedan och har varit utan huvuddator sedan dess

För dem som undrar så har jag hittat en riktigt bra review här med det som jag tycker är det viktigaste; startuptider:
http://www.overclock3d.net/reviews.php?/storage/ocz_ssd_32gb_...

OCZ / Velociraptor
Windows: 33 / 36
UT3: 9 / 10

Nu är det visserligen inte Core versionen, men som jag har förstått det så är det marginell skillnad. Eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
3: 9 / 10

Nu är det visserligen inte Core versionen, men som jag har förstått det så är det marginell skillnad. Eller?

ja. beror på chipset etc.. också.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

skulle va nice att se en review som testar med olika chipset .

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

Är OCZ core en standard 2.5 disk?, dvs passar den i min laptop?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Är OCZ core en standard 2.5 disk?, dvs passar den i min laptop?

Japps det är det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
slc som i mtron tex har snabb läs och skriv förmåga men lider av samma skrivförsämring som alla flashbaserade diskar med random writes.

what?
Det får du gärna visa. Jag har inte sett en enda SLC disk med samma problem som OCZ Core. Speciellt inte Mtron som är en av de bästa SLC diskarna.

Det vill jag gärna ha en länk till nått test där en SLC disk har samma problem.

Permalänk
Medlem

Har ingen bra källa på detta men jag googlade lite snabbt nu på lunchen..

http://feedblog.org/2008/03/16/memoright-gt-vs-mtron-ssds/

Citat:

One thing to note is that the random write throughout might be 5x higher for this drive. The Mtron can only do 120 write IOPS but the MemoRight can do 500.

jämför det med 4 write iops för OCZ Core och ~110 för en vanlig disk.

OCZ Core har ett tydligt problem med write operations.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Har ingen bra källa på detta men jag googlade lite snabbt nu på lunchen..

http://feedblog.org/2008/03/16/memoright-gt-vs-mtron-ssds/

jämför det med 4 write iops för OCZ Core och ~110 för en vanlig disk.

OCZ Core har ett tydligt problem med write operations.

Yeaps som jag sa OCZ Core har stora problem med write som de inte har velat erkänna än.

Vilket också kan vara varför många har problem att installera windows utan att den bli korrupt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy

what?
Det får du gärna visa. Jag har inte sett en enda SLC disk med samma problem som OCZ Core. Speciellt inte Mtron som är en av de bästa SLC diskarna.

Det vill jag gärna ha en länk till nått test där en SLC disk har samma problem.

flashbaserad hårdvara har bekymmer med random writes, oavsett modell.
hur mycket beror på den specifika modellen.

Orsaken till korruption beror mest troligt på, felaktig windows installation samt användarefel och även till viss del moderkortens chipset/bios.
Finns ca 3000+ diskar ute och ett fåtal har bekymmer beroende på ovanstående faktorer.

SSD stöds inte av windows.
Först med senare patchar som sp1/sp2/sp3 får ssd stöd.
Installerar man windows utan att ha en slipstreamed dvd samt om man inte stängt av ahci är det upplagt för bekymmer.

För mig är det förvånande att inte Vista har tillräckligt stöd inbyggt i första versionen.
Något de borde ha förutsett.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)