Vad säger ni om detta HTPC packet?

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om detta HTPC packet?

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köra på en HTPC efter som det finns mer möjligheter(i jämförelse med popcorn hour).

Kraven jag har är följande:
* Kunna spela upp 1080p media utan problem
* Tystgående
* Kunna köra övrig media så som divx, xvid och likande
* Automatisk hantering av subtitles
* Möjlighet att styra enheten via fjärkontroll av något slag
* Möjlighet att koppla in TV kort för att spela in TV sändning till hårddisk
* Möjlighet att sätta i en blue-ray spelare för att spela blue-ray skivor

Mjukvaran kommer vara mediaportal

Följande produkter ser ut att kunna skapa en sådan HTPC som jag söker:

Låda
Produkt : Silverstone LC19 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103090)
Info : Jag söker en då diskret låda som möjligt som liknar vilken annan enhet i systemet som helst, det är inte lätt att hitta men LC19 uppfyller kraven.

Modekort
Produkt : Gigabyte GA-MA78GM-S2H (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279997)
Info : Modekortet ska passa lådan och dessutom så finns det ett inbyggt grafikkort som ska vad jag förstå klara av vad som krävs?

CPU
Produkt : AMD Athlon64 X2 Dual Core 4850
Info : Hyffsat stark CPU för 1080p matrial dessutom ska 4850 generera mindre värme än ex 4800?

Minne
Produkt : Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12

Hårddisk
Produkt : Wester Digital Caviar 500 GB
Info : Tanken är att större delen av matrialet ska streamas från en annan dator men 500GB känns ändå som ett bra val av hårddisk.

Pris : ca 4500 kr

Som vi ser så finns det inget TV-kort eller spelare, men detta är saker som jag planerar att införskaffa senare.

Jag har några frågor runt detta packet:
1. Kommer det integrerade grafikkortet vara tillräckligt?
2. Kommer HTPCn kunna köra 1080p media utan problem?
4. Fungerar den medföljande fläckten eller måste jag köpa en annan? och isåfall vilken?
5. Vad anser ni om packetet i allmänhet? något jag missat? kanske finns det billigare produkter som presterar vad jag önskar?

MVH
snowjim

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att byta låda och till en ANtec Fusion eller NSK 2480 där man vet till 100% att ett scythe ninja mini passar (cpu kylning) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224822

Då kan du köra den passivt kyld, tyst som attans, Är inte säker på att den passar till Silverstone lådan. Annars kör på stockcooler men du får inte den särskilt tyst, men det är vad man föredrar.

Förövrigt är moderkortet och processorn mycket bra val.
Vad skall du köra för MCE program?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Ja det ser ut som att jag måste byta låda, jag har därmed tittat närmare på föjande :

Antec Fusion 430 V2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=197159)
Jag har idag en Antec låda till min dator och den lådan är bland det bästa jag haft. Dock tycker jag att Fusion ser inte helt ut som en hifi produkt, kanske är det placeringen av display och inmatning eller så är det för att inte hela enheten är borstad alum. Jag tvivlar dock inte på att detta är den låda som gör jobbet bäst som HTPC rent funktionellt.

OrigenAE H6 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=196103)
Denna lådan ser helt klart mycket modern ut och vad jag förstår så har den en gedigen bygg kvalié, men det ser inte ut som att den kan mäta sig med Antec Fusions stabila stumme som hämmar ljudet bättre än vad alum i OrigenAE H6 gör? En annan nackdel med denna låda är att det finns inga uttag på framsidan(då främst USB) vilket gör det omständigt om man behöver koppla in för att göra service på den. Det är möjligt att det räcker med att koppla in en USB hubb som man kan ta fram på framsidan när det behövs.

Zalman HD135 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125305)
Denna låda är väldigt lik OrigenAE H6 men har då lite extra utrustning i form av fläcktar, fjärkontroll och kortläsare. Stor fördel med denna låda är att det finns en mängd gömnda uttag på framsidan vilket gör hanteringen enklare. Dock ser det väldigt konstigt ut att man gjort plats för nätagget så att det inte står på ett av fötterna utan ligger nere på golvet istället? Denna lådan är så klart dyrare än de andra och frågan är ju så klart om det är värt det?

När det gäller kylningen så ser ninja väldigt bra ut men jag kommer först att prova med stockcoolern för att se hur det blir, jag är nämligen imponerad av hur stockcoolern till Intels CPUr presterar.

Sen undrar jag också varför jag ska välja AMD framför INTEL? är det så att den valda AMD processorn passar bättre än vad INTELS budget CPU:er gör? eller handlar det om värmeutvecklingen?

Som MCE planerar jag köra Media portal.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kolla denna lådan, Antec NSK 2480 är exakt som Antec Fusion innuti. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=209764
Jag valde den för den kostar 950kr istället för 1500kr och är mer stilren samt aluminium front.

Tja AMD eller Intel spelar väl mindre roll, jag valde AMD eftersom min gamla speldator var en AMD X2 4600+ (65w) och istället för att slänga den så gjorde jag om den till HTPC. Och då passade jag på att göra den tyst. Intels motsvarande kan jag till 100% inte uttala mig om när det gäller värmeutveckling.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Nja, jag tycker nog att NSK 2480 ser förmycket ut som en desktop låda, jag vill gärna att den ska se ut som en hifi pjäs.

Jag förstår att du valde AMD men frågan är vad man ska välja om man köper nytt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag valde den för den kostar 950kr istället för 1500kr och är mer stilren samt aluminium front

Plast! måste jag tillägga :/ Alu på den dyrare ( tror jag ).. men det SER ut som aluminum ( jag ska lacka min )

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem

Re: Vad säger ni om detta HTPC packet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Hej!
Modekort
Produkt : Gigabyte GA-MA78GM-S2H (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279997)
Info : Modekortet ska passa lådan och dessutom så finns det ett inbyggt grafikkort som ska vad jag förstå klara av vad som krävs?

Finns det något moderkort för socket 775 och isåfall vad krävs det för CPU för just 1080p uppspelning?

Permalänk
Medlem

Intel E8300 ska fungera bra, men vilket modekort vet jag inte än. Förhoppningsvis har Gigabyte en motsvarighet till intel för GA-MA78GM?

Närmare bestämt så har jag bestämt mig för en Intel E8300 men inte hittat något passande modekort än, kanske någon har förslag?

Förövrigt har jag tittat närmare på lådor och just nu ser det ut som att det blir Antec Fusion 430 V2 efter som man får mest för pengarna här. En annan låda som också kan vara intressant är Thermaltake DH101 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224049) men det verkar inte så lätt att få tag på än.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Asus P5E-VM Hdmi ska väl funka

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus82
Asus P5E-VM Hdmi ska väl funka

Ja det är det modekort jag tittat på men jag har haft mycket problem med Asus modekort sen tidigare och skule gärna sattsa på ett gigabyte(som jag har i den stationära).

Dessutom planerar jag låta CPUN stå för decoding av film vilket gör att den inbyggda grafikkortet behöver inte vara så vasst som på ASUS P5E-VM HDMI.

Men sen kan man ju fråga sig om man kommer billigare undan om man vill köra INTEL? verkar allmänt som att modekorten till AMD är något billigare?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag kör med SilverStone LC19 och är mkt nöjd. Blir lite trångt i lådan men det fungerar bra. Kör med en Core Duo i 2,04Ghz och 1080P är inget problem. Jag valde en mobil CPU för att få ner värmen i lådan.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

mobil CPU? Är det inte väldigt långsam då? Och kostar inte en sådan ganska mycket merän en vanlig?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Köpte den på blocket för 1000kr. Prestandan är något lägre än en "vanlig" cpu men som sagt så räcker den till 1080P. Nätagget som följer med Silverstone SST-19R är bara på 140w så det är bra med en CPU som endast drar 31w. Kylaren som följde med moderkortet var "low profile" så det var inget problem att montera den i chassit.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Aha. Jag har dock bestämt mig för en större låda för att ha möjlighet att göra den helt tyst och även ge möjlighet till vidare utbyggnad ex grafikkort, Tv-kort eller vad som kan komma att önskas.

Annars är LC19 en väldigt stilren låda.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide