Apple krigar mot klonerna

Permalänk
Melding Plague

Apple krigar mot klonerna

Uppståndelsen var stor när företaget Psystar under april månad offentliggjorde att de skulle börja sälja en dator innehållande Mac OS X. Idag har det dock framkommit uppgifter som säger att Apple stämt Psystar till följd av detta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Psystar vinner.. orka med dessa spärrar/blockar som företag sätter!

Permalänk
Medlem

Hmm finns det NÅGOT företag som Apple inte stämt eller ligger i konflikt med ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hoppas Psystar vinner, inte för att jag har några planer OS X eller några Apple produkter alls. Jag bara ogillar Apple och alla Apple-fanboys.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Re: Apple krigar mot klonerna

Jag säger bara, gott åt dem, jävla marknadsmonopol Apple försöker ha på sina produkter, tycker att den som vill köra OSX på sin PC borde få göra det om denne önskar, ogillar starkt Apples sätt att försöka låsa kunderna vid sina egna produkter och program som de gör, särskilt som deras operativsystem bygger på den från början fria plattformen Unix.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Och folk klagar på Microsofts monopol

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett annat företag köpa rättigheter för att installera OSet enbart på Apples datorer?

Finns dessa att ens få utan installerat OS?

Permalänk
Hjälpsam

Så där har Apple alltid varit, det enda datorföretaget som har fler advokater än tekniker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Hoppas Psystar vinner, inte för att jag har några planer OS X eller några Apple produkter alls. Jag bara ogillar Apple och alla Apple-fanboys.

Vilken mogen inställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
ogillar starkt Apples sätt att försöka låsa kunderna vid sina egna produkter och program som de gör, särskilt som deras operativsystem bygger på den från början fria plattformen Unix.

Av alla unixar som har funnits är det väl väldigt få som har varit fria?

Permalänk
Medlem

Ok OT, men är det någon som kan dra en snabb kommentar om vad som hände med i tune och att de inte pröjsade för de låtar/artister de använde sig av ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt rätt av Apple!

Det vore dåligt för deras varumärke, OS X, om de inte kunde garantera att den enbart körde på lådor i vit plast eller borstad aluminium!

(iofs. så kan de lättare "garantera" att OSet funkar när de kan begränsa antalet hårdvaruvarianter, men men)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Re: Re: Apple krigar mot klonerna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Jag säger bara, gott åt dem, jävla marknadsmonopol Apple försöker ha på sina produkter, tycker att den som vill köra OSX på sin PC borde få göra det om denne önskar, ogillar starkt Apples sätt att försöka låsa kunderna vid sina egna produkter och program som de gör, särskilt som deras operativsystem bygger på den från början fria plattformen Unix.

Apple låter dig köra OS X på din PC, dom har inte gjort någonting för att stoppa osx86-rörelsen. Psystar däremot är ett företag som försöker tjäna pengar på andras arbete, något iaf jag tycker är fel. Plus att Psystar även snor grejer av hemmafixarna som gjort osx86 möjligt.

Unix är väldigt långt ifrån fritt, du tänker antagligen på BSD. Apple släpper ju en hel del av sin kod öppet och till skillnad från MS har inte deras operativsystem och program något kopieringsskydd om sabbar för kunderna.

Permalänk
Medlem

Man glömmer lätt att det finns en anledning till att vanlig folk tycker att OSx flytter på bättre än Windows. Det finns bara ett företag som levererar färdiga lösningar till med OSx, hade vi haft samma sak på PC sidan så hade vi inte haft lika många problem på användarsidan då operativsystemet hade varit optimerat att fungera med en viss typ av hårdvara. På PC sidan så är det inte alls samma sak, därav en massa komaptibilitetsproblem.

Så visst ska man var kritisk till detta monopol Apple har men man ska inte tro att det bara är dålig för konsumenter.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Fanns Mac OS X i början av 90-talet?

Permalänk
Medlem

Jag väntar spännt på EFI-X.
http://www.efi-x.com/

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

@decee: Ja, faktiskt - fast i en annan skepnad och då ägdes systemet inte av Apple.

http://en.wikipedia.org/wiki/NeXT

Permalänk
Avstängd

Tycker det är ... ja rent ut sagt FÖRBANNAT SJUKT att man MÅSTE ha en SNUSKIGT dyr APPLE-dator för att kunna använda MAC-OSX "lagligt".

Jag har provat mac osx på min egen dator ett tag och det är ett riktigt trevligt operativ.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Tycker det är ... ja rent ut sagt FÖRBANNAT SJUKT att man MÅSTE ha en SNUSKIGT dyr APPLE-dator för att kunna använda MAC-OSX "lagligt".

Jag har provat mac osx på min egen dator ett tag och det är ett riktigt trevligt operativ.

Observera att man i allmänhet inte har någon rättighet att köra osx, man måste köpa en mac först. Det är tänkt som en paketlösning. Tycker man inte om att betala kan man alltid låta bli, men man får då stå ut med att leva utan produkten. Se för övrigt upp med §7; antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

För övrigt heter det operativsystem, "operativ" är inte ens ett substantiv.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som andra påpekat var Unix långt ifrån gratis, vilket faktiskt är ett av huvudskälen till att Linus Torvalds började utveckla Linux. Efter att under sina studier ha arbetat lite grand med Unix så beslöt han att dess uppbyggnad var mest logiskt och försökte sedan förgäves skaffa Unix för eget bruk. Men, men, jag kan väl inte annat än skatta mig och många miljoner andra lycklig för att Unix var för dyrt!

Som jag ser det är problemet för Apple med OSX att de knappast vill hamna i samma situation som Linux: svårigheten att få hårdvarutillverkare att fullt ut stödja deras mjukvara. Som det är nu lever Apple ett ganska "lugnt" liv där de handplockar och optimerar ett begränsat antal komponenter. Dessutom är de ju tillverkare av några populära gadgets så det blir ju inte så svårt att erbjuda en total multimedia upplevelse. Hur kul skulle det vara för Apple om användarna plötsligt kunde ställa krav på att OSX skulle fungera på alla möjliga datorer? Inte en chans att Apple skulle kunna göra som Microsoft, att helt enkelt ställa krav på kompatibilitet. Många hårdvarutillverkare sitter av historiska skäl i knät på Microsoft, för om vi ska vara helt ärliga så behöver inte Microsoft jämförelsevis göra så speciellt mycket på drivrutinsfronten (hundarna sitter ännu så länge fint ända sedan IBM totalt missbedömde datormarknaden).

Tycka vad man vill, och inte är jag ett Apple fan, men jag misstänker att öppna upp OSX för PC generellt skulle vara som att öppna Pandoras ask. Fel eller rätt, men jag tror Apple kommer att kämpa med näbbar och klor för att behålla kontrollen över hårdvaran.

Edit: oj det råkade bli Linux Torvalds istället för Linus.

Permalänk

Kan ju faktiskt hålla med om att Apple har tänkt det hela som en paketlösning, lite som PS3 och dess OS, eller Nintendo Wii och dess OS (även om de är mycket rudimentärare).
Dock talar det ju mot Apple att de faktiskt saluför sitt OS som en separat produkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Asså, OS X är ett operativsystem som verkar bra, men att behöva lägga massa pengar för att få använda det i en designdator känns dumt. Psystar tycker jag är ett väldigt bra alternativ till Mac, kan förstå att Apple inte känner likadant men hoppas Psystar klarar sig och fortsätter sälja.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av attar
@decee: Ja, faktiskt - fast i en annan skepnad och då ägdes systemet inte av Apple.

http://en.wikipedia.org/wiki/NeXT

Mac OS X?

Permalänk
Avstängd

Steve Jobs kan ta och gräva djupt i rumpan, jag skulle mer än gärna prova Mac OS X men jag vill inte köpa en Mac för det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

jag hade en mac en gång 1995-1996 det va special mus och floppy i skärmen rena skräpet funkade till att spela in ljud på så brossan fick den så han kunde spela in sina fisar på den sen gick musen sönder å då va datorn kass.

brukar inte mac ha intel cpu i dom nya datorerna och pci-e allt annat är väll special så att man inte kan byta något själv?

jag håller mig till xp testade ubuntu en gång det va snyggt men man fattade ingenting med drivisar mm

Permalänk
Medlem

har ingen sympati för psystar men det vore tråkigt om detta gick ut över dem som vill installera mac os på sina intel-datorer

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

hoppas apple vinner, annars kommer vi nog se OSx på annat än apple datorer, och det är ju bara att se på windows hur sämst det blir.

Permalänk
Medlem

microsoft skulle aldrig komma undan med en sån här sak, så varför skulle apple? det är möjligt att psystar faller på licensfrågan, men apples monopol borde brytas.

Permalänk
Avstängd

Jag vill köra PS3 os'et på min xbox, så hoppas detta går igenom så vi kan köra allt på allting sen, för det blir nog jättebra.

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte det här med monopol lite överdrivet?
Har inte Microsoft monopol på Xbox 360? Sony på PS3? Nintendo på Wii?

Och nej, jag är ingen fanboy. Testade OS X, insåg hur jävla underbart det är, och har inte ångrat datorköpet alls sedan dess. Det var värt pengarna, helt enkelt.
Psystar blir inget vettigt alternativ förrän deras datorer har samma byggkvalitet som apple, är långt tystare (den recensionen jag såg hade en ljudsample, och jag skulle ALDRIG orka sitta i samma rum som den burken) och framför allt inte har problem med uppdateringar som behöver hackas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Men hallå alla!
Har huvet sommarlov eller?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!