Efterfrågan på elektronik förvärrade afrikanskt krig

Permalänk
Melding Plague

Efterfrågan på elektronik förvärrade afrikanskt krig

I augusti 1998 bröt ett krig ut i Demokratiska Republiken Kongo, landet tidigare känt som Zaïre. Nu anklagas elektronikkomponenter för att vara en förvärrande faktor i det blodiga kriget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Antar att det kan stämma.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk

inte för att verka rasistiskt men det enda som behövs för att det ska bli krig i afrika verkar vara afrikaner. guld, olja, uran, coltan, religion, ny president, ingen president, nåns farfar från grannbyn stal en get för 80 år sen.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
inte för att verka rasistiskt men det enda som behövs för att det ska bli krig i afrika verkar vara afrikaner. guld, olja, uran, coltan, religion, ny president, ingen president, nåns farfar från grannbyn stal en get för 80 år sen.

Tragiskt nog så stämmer det ju till viss del/oftast.

Permalänk
Medlem

det hela känns väldigt korkat när man tänker efter, men alla tänker tragiskt nog inte likadant.. -.-'

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
inte för att verka rasistiskt men det enda som behövs för att det ska bli krig i afrika verkar vara afrikaner. guld, olja, uran, coltan, religion, ny president, ingen president, nåns farfar från grannbyn stal en get för 80 år sen.

Well.. Bush ända anledning till att starta krig i irak var att ta över oljekällor.. Sen att saddam var en SOB var bara en bonus..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skyller på religion istället, det är roten till alla krig och konflikter...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
inte för att verka rasistiskt men det enda som behövs för att det ska bli krig i afrika verkar vara afrikaner. guld, olja, uran, coltan, religion, ny president, ingen president, nåns farfar från grannbyn stal en get för 80 år sen.

Du kan ta bort afrikaner, hade vi stoppat oss själva precis som de har det just nu (dvs ingen utbilning, pengar, mat osv) så hade exakt samma sak hänt..

Permalänk

when u cant blame america, blame gamers....

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad som efterfrågas där nere, det blir krig oavsett, som någon skrev tidigare så vill jag inte verka rasistisk utan det är den tragiska verkligheten i dessa länder, samma med Irak, Afghanistan och Israel också, det finns människor i dessa länder som förespråkar fred men de drunknar i den överhängande majoriteten av krigshetsare.. Förstår inte, varför är människorna i dessa regioner så j*vla förbannade hela tiden?

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Spelar ingen roll vad som efterfrågas där nere, det blir krig oavsett, som någon skrev tidigare så vill jag inte verka rasistisk utan det är den tragiska verkligheten i dessa länder, samma med Irak, Afghanistan och Israel också, det finns människor i dessa länder som förespråkar fred men de drunknar i den överhängande majoriteten av krigshetsare.. Förstår inte, varför är människorna i dessa regioner så j*vla förbannade hela tiden?

Religion

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jaha, så om Sony och alla andra slutar använda tantal så bör priset sjunka till 0 dollar/kilot. Skulle det bli bättre i Kongo då eller?

Anser nog att ansvaret för problemen ligger hos Kongos regering och inte på Sony

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Bra grabbar dra alla över en kam, de bråkar och krigar är i 99% krisgalna rebeller/gerillor/politiker osv.. de som skadas ja det är vanligt folk som vill överleva. Folk med pengar eller vapen har makt och så har det alltid varit.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Well.. Bush ända anledning till att starta krig i irak var att ta över oljekällor.. Sen att saddam var en SOB var bara en bonus..

Att folk aldrig lär sig att inte tro på allt de läser på internet...

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jaha... Sorgligt för alla de oskyldiga som drabbas, men låtsas man inte om de så mår man själv bättre^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Att folk aldrig lär sig att inte tro på allt de läser på internet...

Det lär nog ha ett stort finger i spelet... inte fan är usa så snälla och rara och vill rädda det irakiska folket från dess diktatur. Irakiska folket har ju lidit mer på dessa år än alla år som saddam haft makten.

pga usas invasion och kassa ekonomi får vi betala 14 spänn litern för bränslet

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Herregud vad är det här för löjlig nyhet, man kan använda sund förnuft för att komma fram till att Sony eller någon annan som använde sig av kondensatorer INTE var en bidragande orsak till kriget. Jösses

Edit: Err, glömde ett "Inte"

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Religion

Tyvärr stämmer det ganska ofta...

Religon är ju fint när det ger den enskilde individen hopp och tröst, tyvärr är det inte så i de flesta fall utan ett svepskäl till att ha rätt att döda dina medmänniskor. Heliga skrifter läses tyvärr som "fan tolkar bibeln".
Själv avsäger jag mig tro pga att de flesta religoner är lika trovärdiga som mupparna, men det är en anna sak och en personlig åsikt att stå för.

Om nu kriget i "DRK" är Sonys fel kanske Robert Mugabe är Microsofts fel, för deras dyra operativ är hinder för landets befolkning att få en vettig utbildning? Israel-Palestinakonflikten Rockstars fel för folk spelet för mycket våldsamma spel?
Bullshit säger jag, det handlar som alltid om brist på utbildning, religös fanatism, diktatorer som alltid kommer till makten, och ren och skär ondska.

Många länder i Afrika sitter på ansenliga naturtillgångar, som men rätt skötsel och en gnutta mänskliga rättigheter hade kunnat dra upp många i en rättvis och juste tillvaro.
Men nej då, det ska alltid komma en ond diktator eller militärjunta och mörda oskyldiga, roffa åt sig grädden och låta folket lida.

Jag hoppas att innan jag lämnar detta liv bakom mig, att jag ska se glada och välnärda afrikanska barn på nyheterna istället för dagens biafra-barn som lider...

Summan av mitt raljerande är att världens problem ligger djupare än Sony:s efterfrågan på råmatrial till PS2...

Permalänk

Jag skulle tro att krigen i de afrikanska länderna är en rest av den fruktansvärda kolonisering vi europerer har haft för oss. Det är bara att ta en titt på den Afrikanska karten, gränserna har dragits i raka streck kors och tvärs över den afrikanska kontinenten. Av afrikanerna själva? självklart inte, det gjordes ju runt ett skrivbord i Europa. Av bland annat Britter, Holländare, Tyskar och Fransmän mm.

Hur ska då dessa människor försöka känna en nationalism, när en Sudanes hatar sin landsman mer än vad han hatar sina grannar från Tchad. Det är därför jag tror att de har så många hemska inbördeskrig. Att elektronikindustrin påverkar kanske stämmer till viss del, men konflikterna skulle funnits där ändå.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Vafan kom USA in i bilden för, de har inte varit i Afrika sedan det stora misslyckandet i Somalia för 10 år sedan. Så vi borde klaga på att USA är för lite i Afrika istället.

PS. Jag gillar INTE USA:s krig mot terror men det känns fånigt att varje gång man diskuterar utrikespolitik så ska USA få sig en omgång skit angående Irak.

EDIT: jag glömde att skriva om ämnet!
Jag tycker att det lite fånigt att beskylla Sony för det som hände/händer i Kongo, Kongo är stort som tre Frankrike ungefär och saknar infrastruktur i stora delar av landet. Att priset på en av Kongos resurser går upp kanske destabiliserar vissa provinser MEN inte hela landet. Och slutligen så måste man komma ihåg att konflikter i Afrika ofta har många, många orsaker ex. i Kongos fall så är än idag rebellgrupper i Kongo från Rwandas inbördeskrig.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Islam <-> Kristendom Att de alltid skall bråka och ja skyll på missionärerna och kolonisatörerna som startade alltihopa.

Så enkelt, utrota alla icke egocentriska religioner och låt de harmlösa och fredliga vara kvar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Jag skyller på religion istället, det är roten till alla krig och konflikter...

Jag instämmer!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Jag skulle tro att krigen i de afrikanska länderna är en rest av den fruktansvärda kolonisering vi europerer har haft för oss. Det är bara att ta en titt på den Afrikanska karten, gränserna har dragits i raka streck kors och tvärs över den afrikanska kontinenten. Av afrikanerna själva? självklart inte, det gjordes ju runt ett skrivbord i Europa. Av bland annat Britter, Holländare, Tyskar och Fransmän mm.

Hur ska då dessa människor försöka känna en nationalism, när en Sudanes hatar sin landsman mer än vad han hatar sina grannar från Tchad. Det är därför jag tror att de har så många hemska inbördeskrig. Att elektronikindustrin påverkar kanske stämmer till viss del, men konflikterna skulle funnits där ändå.

Det är också en viktig punkt som jag missade helt.

Sen fattar jag inte varför USA:s framfart ska tas upp som en tidigare talare nämnde. De har ju inte härjat i afrika sedan Somalia. Detta vet jag för lite om, har sett "Black Hawk Down" men jag antar att den inte är helt "ofärgad"... Så i den frågan ska jag hålla truten.

Edit: "Så enkelt, utrota alla icke egocentriska religioner och låt de harmlösa och fredliga vara kvar."

Nu begriper jag inte riktigt. Ska man utrota icke egocentistriska religoner och låta de egocentristiska vara kvar? Ska de som är helt självcentrerande och utan omtanke för dina medmänniskor få existera men inte motsattsen? Då men min begränsade religonskunskap ska enbart satanismen (som mig veterligen handlar enbart om sig själv) få existera?

Misstolkar jag eller vad? Tycker det låter som en ganska dålig lösning på religonsproblematik. En harmlös och fredlig religon enligt mig är den som gör att du bryr dig om dina medmännsikor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Religion

JAG tror att mycket av det tragiska som händer i afrika beror mer på girighet än religion. Som någon längre upp sa så sitter många afrikanska länder på mycket stora råvarutillgångar. Bland annat olja, guld, diamant(+och en mängd andra ädla stenar/metaller). Inte sällan roffar någon år sig makten med våldsamma metoder enbart med egen vinning i åtanke, vilket leder till väldigt dåliga förhållanden för civilbefolkningen. Ledaren sitter kvar vid makten tills någon "starkare"(millitärt) lyckas överta makten, förhoppningsvis någon med goda intentioner men oftast är det någon som är mer eller mindre lika "ond" som föregående ledare.

I arabvärlden däremot är de flesta våldshandlingar religionrelaterade. I alla fall de som vi får höra om på nyheterna i sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffie
Vafan kom USA in i bilden för, de har inte varit i Afrika sedan det stora misslyckandet i Somalia för 10 år sedan. Så vi borde klaga på att USA är för lite i Afrika istället.

PS. Jag gillar INTE USA:s krig mot terror men det känns fånigt att varje gång man diskuterar utrikespolitik så ska USA få sig en omgång skit angående Irak.

USA är väl i Darfur-provinsen just nu? Eller var det nyss iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Om det nu ska behövas att människor lider lite för att jag ska få billiga produkter och trygg tillvaro så må så vara, bara jag slipper bli personligen inblandad. Precis som med slakteriet så gillar jag inte att "veta" vad min livsstil och krav ställer till med i världen, så försök att undvika sånnahär nyheter i framtiden... Ni förstör min sköna tillvaro

Permalänk

Det är väl en kombination av religiöst tänkande, kolonialiseringen, dålig utbildning, svält, orent vatten och ingen tillväxt, som är orsaken till det onda i Afrika. Synd, för Afrika är en väldigt rik världsdel om man ser till naturtillgångar...

Att säga att det bara skulle vara dålig utbildning eller bara vara religiöst tänkande, är enligt mig inte rättvist. Både och, och lite därtill, snarare.

Det gör dock inte religion eller dålig utbildning något bättre var för sig...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
JAG tror att mycket av det tragiska som händer i afrika beror mer på girighet än religion. Som någon längre upp sa så sitter många afrikanska länder på mycket stora råvarutillgångar. Bland annat olja, guld, diamant(+och en mängd andra ädla stenar/metaller). Inte sällan roffar någon år sig makten med våldsamma metoder enbart med egen vinning i åtanke, vilket leder till väldigt dåliga förhållanden för civilbefolkningen. Ledaren sitter kvar vid makten tills någon "starkare"(millitärt) lyckas överta makten, förhoppningsvis någon med goda intentioner men oftast är det någon som är mer eller mindre lika "ond" som föregående ledare.

I arabvärlden däremot är de flesta våldshandlingar religionrelaterade. I alla fall de som vi får höra om på nyheterna i sverige.

USA är väl i Darfur-provinsen just nu? Eller var det nyss iaf.

Usa har även en militärbas i Djibouti vid gränsen mot somalia för att just hålla ett öga...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Only In America har jag hört x antal gånger.. Only In Africa borde vara minst lika vanligt.

Många säger skyller på religionen.. jag håller med och skulle vilja skjuta in utbildning också. Brist på utbildning alltså.
Nu är inte jag afrika expert på något vis men vad jag förstår så är utbildningen i hela afrika löjligt låg.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
JAG tror att mycket av det tragiska som händer i afrika beror mer på girighet än religion. Som någon längre upp sa så sitter många afrikanska länder på mycket stora råvarutillgångar. Bland annat olja, guld, diamant(+och en mängd andra ädla stenar/metaller). Inte sällan roffar någon år sig makten med våldsamma metoder enbart med egen vinning i åtanke, vilket leder till väldigt dåliga förhållanden för civilbefolkningen. Ledaren sitter kvar vid makten tills någon "starkare"(millitärt) lyckas överta makten, förhoppningsvis någon med goda intentioner men oftast är det någon som är mer eller mindre lika "ond" som föregående ledare.

I arabvärlden däremot är de flesta våldshandlingar religionrelaterade. I alla fall de som vi får höra om på nyheterna i sverige.

tror mer att det e kommunismens fel

kommunismen byger ju på att en perfekt person á la jesus/budda ska leda landet och fatta alla beslut själv. Tyvär så har alla kommunistiska styren i historien lett till diktatur då den perfekte ledaren inte känner för att hjälpa folket utan hellre tar alla resurser landet har och ger dom till sig själv.
Naturligtvis blir det uppror för att få bort ledaren och ersätta honom med en ny perfekt ledare

regionen spelar också en stor roll. Spränga sig själv e visst poppis där nere

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Only In America har jag hört x antal gånger.. Only In Africa borde vara minst lika vanligt.

Många säger skyller på religionen.. jag håller med och skulle vilja skjuta in utbildning också. Brist på utbildning alltså.
Nu är inte jag afrika expert på något vis men vad jag förstår så är utbildningen i hela afrika löjligt låg.

självklart är utbildningen låg när folk inte ens har mat på bordet så tänker man ju inte på utbildning utan att överleva.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.