Permalänk
Medlem

ZEPTO PANTHEON A42 mini-recension

Hej allesammens...

Kommer här på begäran lägg ut en liten mini recension på ZEPTO PANTHEON A42. Detta är en 42" Full HD LCD TV i den lägre budgetklassen. Nedan följer först lite tekniska specifikationer (copypaste från dustinhome.se):

Skärmstorlek 42 tum
Skärmtyp LCD
Format 16:9
Upplösning 1920 x 1080
Betraktningsvinkel Hor/Ver 178° / 178°
Svarstid 8 ms
Kontrast 1800:1 (dynamisk) <-- Zepto själv skriver 2000:1 på sin hemsida?
Ljusstyrka 600 cd/m²
HD-Ready Ja (1080p)
Högtalare Ja, 2x10 Watt
Inbyggd TV-Tuner Ja (analog & digital) DVB-T
Klicka här för mer information »
Text-TV Ja (1000 sidor minne)
# Anslutningar bild 2 x HDMI
# 2 x Scart
# 1 x VGA
# 1 x Komponent
# 1 x S-Video
# 1 x Komposit
# 1 x Antenn
# Anslutningar ljud 2 x Stereo RCA ingång
# 1 x Stereo RCA utgång
# 1 x Hörlurs utgång
# 1 x PC-Audio ingång (3,5 mm)
12V anslutningsbar Nej
VESA Standard Ingen information
Väggfäste Ja
Bordsställ (fot) Ja
Fjärrkontroll Ja
Strömförbrukning (Max) 270 Watt
Dimensioner (BxHxD) 1035 x 726 x 282 mm (med fot)
1035 x 671 x 120 mm (utan fot)
Vikt 24,8 kg (med fot)
20,2 kg (utan fot)
Garanti 1 år

TV kommer i en stor o fin låda. Inga direkt allvarliga märken på den direkt. I lådorna ovanpå återfinns en 2m lång hdmi-kabel och en något bättre vägghållare för tvn.

Så här ser den ut upp monterad. Allt var mycket enkelt att ställa in, den var tom lättare att jobba med än min gamla Hyundai 32" LCD.

Prövade ett flertal filmer för att se hur färgerna såg ut. Drog ner den dynamiska kontrasten något då denna var maxad från starten.

Testade en annan scen från filmen, AppleSeed i 720p. Har tyvärr inga 1080p atm.

Ber att får återkomma lite senare i veckan med fler foton och test av 1080p filmer. Allt jag hade i 1080p var trailers.

Edit: Make note to one self..... rengör kamera linsen

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer är; Ska jag beställa en nu direkt?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett riktigt klipp för det priset

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om den, för och nackdelar?

Permalänk
Medlem

Svar på samtliga genom detta inlägg.

Om du ska eller inte beställa nu avgör du egen hand.... Jag kan inte berätta för någon om detta.

Kan säga följande. Såg på Wild China nu inatt (postar bilder när jag kommer hem från jobbet). och färgerna var riktigt läckra, verkligen läckra. Det såg väldigt naturligt och behagligt ut för ögonen.

Det enda som har irriterat mig än så längre är att det tar några sekunder när man ska byta källor, från tex hdmi till komponent.

Personligen skulle jag velat ha en plasma, då jag anser att bilden är mycket bättre. Men vid tillfället så kostaden den mer också.... såg nu dock att denna har dropat i pris http://www.dustinhome.se/pd_5010144095.aspx är dock inte full-hd, men så är detta inte alltid ett krav från alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Svar på samtliga genom detta inlägg.

Om du ska eller inte beställa nu avgör du egen hand.... Jag kan inte berätta för någon om detta.

Kan säga följande. Såg på Wild China nu inatt (postar bilder när jag kommer hem från jobbet). och färgerna var riktigt läckra, verkligen läckra. Det såg väldigt naturligt och behagligt ut för ögonen.

Det enda som har irriterat mig än så längre är att det tar några sekunder när man ska byta källor, från tex hdmi till komponent.

Personligen skulle jag velat ha en plasma, då jag anser att bilden är mycket bättre. Men vid tillfället så kostaden den mer också.... såg nu dock att denna har dropat i pris http://www.dustinhome.se/pd_5010144095.aspx är dock inte full-hd, men så är detta inte alltid ett krav från alla.

Varför är det just LCD som dominerar marknaden om plasma är bättre? Vad jag har hört så har plasma bättre svärta och dylikt men att LCD ska vara bättre om man tex kopplar upp den mot en pc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Varför är det just LCD som dominerar marknaden om plasma är bättre? Vad jag har hört så har plasma bättre svärta och dylikt men att LCD ska vara bättre om man tex kopplar upp den mot en pc.

Priset är oftast den dominerande faktorn. Sen fick plasma ett dåligt rykte iom problemet med inbräningar som fanns för några år sedan, ett dåligt rykte som inte har varit enkel att göra sig av med.

Plasman är känslig för statiska bilder, det är oftast därför man köper lcd istället för plasma till spelkonsoller och htpc.

Men till film så skulle jag säga att plasma är kung.

Permalänk
Medlem

värkar riktigt nice köpte min regza 32tum för att köra den som data skärm är väldigt nöjd med den men om man vetat det här så hade man lagt undan pengar en månad till och klippt till på en sån där!

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

För alla som är sugna på att köpa TV men osäker på Plasma och LCD så kan jag starkt rekommendera M3's artikelserie:
Plasma VS LCD - http://m3.idg.se/2.1022/1.131778

Permalänk
Medlem

Jag va inne på att köpa den här TV'n också men contrast ration drog ner det hela lite.

Så snubblade jag över en tråd om Dynamic Contrast Ratio (DCR) och Static Contrast Ratio (SCR).

Kortfattat så innebär DCR att man dimmar backlighten för att uppnå större contrast potential, vilket innebär att backlighten måste ändra ljusstyrka för att uppleva kontrasten vilket tydligen inte händer lika snabbt som att pixlarna byter färg. Om man dimmar backlighten så får man självklart bättre svärta, vilket är trevligt för då kan tillverkarna sätta en högre siffra på contrast ratio...

SCR innebär den contrast ratio man kan få utan att ändra ljusstyrkan på backlighten, och är därför bara kontrasten mellan vad vad pixlarna kan producera (så som jag förstått det)

Och om man tittar på Zeptos produktblad för Pantheon 42 kan man se följande:

Citat:

Skærmopløsning 1920x1080p
Responstid 8ms
Kontrast forhold 2000:1
Dynamisk kontrast forhold 15000:1
Lysintensitet (cd/m²) 600
Synsvinkel 180°

Länk: http://www.zepto.dk/Files/15_Specs_Pantheon_A42.pdf

Men samtidigt så står det på Zeptos hemsida Kontrast: 1500:1
På Dustin Home: Kontrast: 1800:1 (dynamisk)

Så om någon kollar upp vad det är som faktiskt gäller, posta gärna det här.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto
Jag va inne på att köpa den här TV'n också men contrast ration drog ner det hela lite.

Så snubblade jag över en tråd om Dynamic Contrast Ratio (DCR) och Static Contrast Ratio (SCR).

Kortfattat så innebär DCR att man dimmar backlighten för att uppnå större contrast potential, vilket innebär att backlighten måste ändra ljusstyrka för att uppleva kontrasten vilket tydligen inte händer lika snabbt som att pixlarna byter färg. Om man dimmar backlighten så får man självklart bättre svärta, vilket är trevligt för då kan tillverkarna sätta en högre siffra på contrast ratio...

SCR innebär den contrast ratio man kan få utan att ändra ljusstyrkan på backlighten, och är därför bara kontrasten mellan vad vad pixlarna kan producera (så som jag förstått det)

Och om man tittar på Zeptos produktblad för Pantheon 42 kan man se följande:

Länk: http://www.zepto.dk/Files/15_Specs_Pantheon_A42.pdf

Men samtidigt så står det på Zeptos hemsida Kontrast: 1500:1
På Dustin Home: Kontrast: 1800:1 (dynamisk)

Så om någon kollar upp vad det är som faktiskt gäller, posta gärna det här.

Titta på databladet för Pantheon och Zview 42", dom använder samma paneler och det är dom värdena som stämmer. Dustinhome och Prisjakt har fel information.

Jag har förövrigt också en sån här TV och menyerna som du sa är nära perfekta. Allt är otroligt lätt att ställa in. Färgerna är mycket behagliga, jag har inget att klaga på. Jag har inte gjort nån större genomgående testning än dock.

Permalänk
Medlem

Kommer lite mer bilder nu... kom på att natt fotografering är kanske inte något jag är det bästa på....

Permalänk
Medlem

Bilderna ser ut att vara rätt gryniga säkert pga av kameran, så det är svårt att se hurpass skarp bilden är. Vad är din åsikt om skärpan jämfört med andra LCD skärmar du sett?

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

hur är det med pixelmappning från dator?

Permalänk
Medlem

Har också blivit rätt sugen på beställa en sån här, men funderar hur den funkar att koppla till dator, är det pixelmappning på vga/hdmi osv?

Visa signatur

<Insert datorsystem here when you have strength to do it>

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omigosh
Har också blivit rätt sugen på beställa en sån här, men funderar hur den funkar att koppla till dator, är det pixelmappning på vga/hdmi osv?

Japp via HDMI klarar den det utan problem!

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Medlem

Jag fick min pantheon nu i början av veckan och är helnöjd
Den klarar tyvärr inte 1080p med vga utan det gör den endast med hdmi, vilket är pixelmappat.

Jag har provat att spela lite på den genom datorn och det funkar kanon

Permalänk
Medlem

Så, då har jag beställt en A42:a... tänkte såhär... LCD och plasmateknikerna är fortfarande under utveckling och det kommer nyare och bättre hela tiden, så varför då betala 20 papp för en för tillfället bra TV som kommer vara omodern om ett halvår när nästa generation kommer ut.
Detta blir helt enkelt en "sålänge-TV" som jag kommer ha i några år medan tekniken utvecklas... försöker jag intala mig själv iaf

Ställde en fråga här innan om fjärren var bra, fick inget svar snabbt nog så jag chansar...

Grisen i säcken var det ja...

Kommer högupplösta bilder och mina synpunkter när jag får min, förhoppningsvis blir det tisdag/onsdag...

/P-H

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite högupplösta bilder. Har svårt att hålla mig nu, haft den i kundvagnen flera gånger hos dustinhome nu

Visa signatur

<Insert datorsystem here when you have strength to do it>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Så, då har jag beställt en A42:a... tänkte såhär... LCD och plasmateknikerna är fortfarande under utveckling och det kommer nyare och bättre hela tiden, så varför då betala 20 papp för en för tillfället bra TV som kommer vara omodern om ett halvår när nästa generation kommer ut.
Detta blir helt enkelt en "sålänge-TV" som jag kommer ha i några år medan tekniken utvecklas... försöker jag intala mig själv iaf

Ställde en fråga här innan om fjärren var bra, fick inget svar snabbt nog så jag chansar...

Grisen i säcken var det ja...

Kommer högupplösta bilder och mina synpunkter när jag får min, förhoppningsvis blir det tisdag/onsdag...

/P-H

Du kommer inte bli besviken. Tyvärr har jag ingen bra kamera etc så jag kan inte ge er pics osv på min.

Permalänk
Medlem

Får man med hdmi kabel och vägg fäste? Kan någon länka till denna tv'n? vore vädligt tacksam.

Permalänk
Medlem

På dustinhome får du väggfäste och hdmikabel iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lootcher
Du kommer inte bli besviken. Tyvärr har jag ingen bra kamera etc så jag kan inte ge er pics osv på min.

Låter bra Har du en? Isåfall, hur är fjärren? Reagerar TV:n snabbt på kommandon från fjärren? Är den plastig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danis
Får man med hdmi kabel och vägg fäste? Kan någon länka till denna tv'n? vore vädligt tacksam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lootcher
På dustinhome får du väggfäste och hdmikabel iaf.

Det fick man innan på DustinHome, nu tror jag inte det erbjudandet finns kvar, så jag tror inte jag får det med min TV. :/

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Man blir ju väldigt sugen asså men dum som man var så gav jag 12000:- för min 42" plasma som inte ens har en enda komponent ingång, har faktiskt enbart scart och vga ingång. Köpte den för 2 år sedan och det är en del döda pixlar på den dessutom men den rullar ännu så känns lite dumt att köpa en ny när den frotfarande fungerar hyfsat

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Låter bra Har du en? Isåfall, hur är fjärren? Reagerar TV:n snabbt på kommandon från fjärren? Är den plastig?

Det fick man innan på DustinHome, nu tror jag inte det erbjudandet finns kvar, så jag tror inte jag får det med min TV. :/

Verkar som dom har tagit bort det erbjudandet då ;S då känns denna en aning för dyr för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danis
Verkar som dom har tagit bort det erbjudandet då ;S då känns denna en aning för dyr för mig

Menar du att pga att du inte får med HDMI-kabel och väggfäste så tvekar du att köpa tv:n? Enligt mig verkar tv:n vara hur bra som helst, för det priset. Nu är det dock så att jag inte äger en enda sak som är HDMI-kompatibel, och har heller inte lust att borra hål i väggen, så det kanske bara är jag som tycker att 6990:- för den tv:n är billigt ÄVEN om man då inte får med dom sakerna

Finns en recension på TH.com, btw, dock på tyska, men finns ju översättare..
http://www.tomshardware.com/de/Zepto-Pantheon-42,testberichte...

La in den översatta sidan på en gång oxå!
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.tomsh...

Visa signatur

:: Intel Core i5-3750K @ 3.86GHz :: 16GB Vengeance 1600MHz :: XFX Radeon HD6950 2GB :: 1x 120GB SSD [WIN 7] :: 1x 1TB [SPEL / PROGRAM / FILM] :: 1x 500GB [INSTALLERADE SPEL] ::

Permalänk

Köpte TVn förra veckan,
fick inte med HDMI-kabel och Dustins väggfäste, men jag fick med ett väggfäste till TVn.

Mitt exemplar har 1 vit pixel och 2 blå, samt fick ett v-line fel som senare försvann av sig själv.

Förutsatt att v-line-felet inte kommer tillbaka, och den vita pixeln börjar leva igen så är jag sjukt nöjd.

Bilden är i övrigt riktigt fin, med bra svärta och färger.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Köpte TVn förra veckan,
fick inte med HDMI-kabel och Dustins väggfäste, men jag fick med ett väggfäste till TVn.

Mitt exemplar har 1 vit pixel och 2 blå, samt fick ett v-line fel som senare försvann av sig själv.

Förutsatt att v-line-felet inte kommer tillbaka, och den vita pixeln börjar leva igen så är jag sjukt nöjd.

Bilden är i övrigt riktigt fin, med bra svärta och färger.

Du fick inte med dustins väggfäste men du fick med ett väggfäste? Hänger inte riktigt med här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danis
Du fick inte med dustins väggfäste men du fick med ett väggfäste? Hänger inte riktigt med här.

Ja, det medföljde ett väggfäste till TVn, detta var dock Zeptos egna väggfäste, och inte Dustins väggfäste + HDMI-kabel-erbjudande.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Fick min nu precis...

Mer info kommer!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB