20 megahertz räcker till mycket

Permalänk
Medlem

Dögrymt!

Det skulle finnas byggsatser så man kunde bygga något i stil med en nslu2 eller vad de nu heter! det skulle vara kul!

Permalänk
Medlem

Uj uj uj vad grymt!

Jag förstår att det är svårt för en del av läsarna på Sweclockers att förstå vad som är så märkvärdigt med detta - så där såg det ju ut på 80-talet?

Det som är imponerande är ju vilken hårdvara som används, hur lite minnesutrymme som finns till förfogande etc.

Så för oss som kanske är mer elektronik än datornördar så blir det svårt att inte gilla detta!

Som någon tidigare nämnde så vore det skoj med mer riktiga elektronik/hårdvaru nyheter

Permalänk
Medlem

Jag jobbar mycket med pic kretsar och assembly..
Det ni just såg är skapligt svårt att göra

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Haha fan vad coolt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
varför kan dagens spel inte ha sån musik

word

Ont: Sjukt fränt, älskar sån musik

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Jag jobbar mycket med pic kretsar och assembly..
Det ni just såg är skapligt svårt att göra

Nu överdriver du väl en aning? Förövrigt så är den här processorn relativtsnabb jämfört med andra mikroprocessorer så jag tycker inte det är så speciellt imponerande, däremot är det "koolt".

Men det finns C64 demos som är bra mycket mer imponerande (och den datorn har knappt 1 Mhz, men visserligen VIC chippet som hjälper till med ljud och grafiken, men som sagt det är komposit också, det är svårare att jobba mot än VGA)
Men samtidigt har dessa AVR chip en heldel godis som normalt på äldre datorer var separata kretsar- integrerade i samma enhet, det är enchips datorer, alltså dom har minne, processor, uart, usb osv beroende på chip modell redan från start.

Permalänk
Medlem

Gillade musiken starkt och gillade vad han har gjort

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Tänk om crytek optimerat sina spel lika bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
men en GPU, och en CPU som finns nu i tiden går att göra mer än vad det gör nu ....

detta borde vissas till AMD/ati, Intel, Nvidia. etc .. så de lär sig nåt av det

http://www.theprodukkt.com/kkrieger

spel på 96kb som typ har samma grafik som moderna spel.

Visa signatur

r

Permalänk
Sötast

Ingen annan som säger Megaman? kändes som "the lost song of megaman"

Permalänk
Medlem

Fairlight demona var ju grymma både till Atari 520-1040 och Amiga.500 Så fick en nostalgi kick...
Har nog kvar alla demona...men kommer inte på om jag har dom till spectrum 48+ och Atari 800XL datorn..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Ok, när man bygger sånna här system, måste man själv koda hur man skall skicka ut bilden via VGA?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

ballt där, diggar sån här c64 musik också!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radict
http://www.theprodukkt.com/kkrieger

spel på 96kb som typ har samma grafik som moderna spel.

Skapligt ballt

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, det är så att man blir tårögd. Saknar det gamla, men är något för ung för att ha hängt med på föregående generations LAN.

Det är sjukt imponerande, det många inom demoscenen gör. Dock är jag inte införstådd med vilket språk det handlar om?

En tanke, det är inte stora mängder data det handlar om. Men hur kommer det sig att det får plats med det?

Menar dagens tillverkare av spel borde väl kunna optimera sin spel bättre, istället för att trimma hårdvarutillverkarna att utveckla produkter som egentligen inte behövs. Men det är väl ömsesidigt, från dem båda.

Minns jag spelade en strippad version av Q2, den låg på 2,85MB och var en spelbar version. Det var coolt att se.

Permalänk
Medlem

Vänta lite... fick allt det där plats på 8 kb? Eller förstod jag allt fel?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

mmmm Chiplåt! Älskar dessa små tingestar! chip packat på amigan var det bästa jag kunde få i brevlådan :).

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Ni som gillar musiken.
Testa att ladda ner ST-Sound och lite Yamaha musik.
Jag lägger upp denna spelare åt er, bara att packa upp och köra igång.
Även lagt med 7 låtar som jag diggar starkt.
6 av låtarna kommer från "guden" Jochen Hippel (Mad Max)!!!

Länk för programet: http://www.jazzil.se/forum/st-sound.rar

Ett tipps är att stänga av lågpassfilteret. Tryck på "DSP" och sedan bockar du av "Low pass filter".
"Spatial sound" gör orginal-monoljudet till lite halvt om halvt till stereo, så låt den vara på.
Atari´n hade bara 3 ljudkanaler som kunde spelas samtidigt.

Detta program kan även emulera ZX-Spectrum och Amstrad CPC.

Dom som orkar kan även ladda ner alla mina Yamaha låtar (alla från Atari ST), det är totalt 2055 låtar.

Länk för alla låtar: http://www.jazzil.se/forum/yamaha_musik.rar

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Vänta lite... fick allt det där plats på 8 kb? Eller förstod jag allt fel?

All programkod får plats i 8 kB, ja. Variabler och dynamiska data ligger i ett RAM-minne på 1 kB. Statiska data kanske även ligger i EEPROM som är 0,5 kB stort. Så inalles 9 - 9,5 kB. Nu är det inte riktigt sant eftersom programminnet har en annan ordlängd än SRAM och EEPROM. Så det är 9 kO + 1,5 kB.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Ok, när man bygger sånna här system, måste man själv koda hur man skall skicka ut bilden via VGA?

Ja, du arbetar direkt mot en ad-omvandlare av någon sort I detta fallet tre resistorstegar som ger 2 bitar per färgkanal. Sedan måste även hsync och vsync etc. genereras.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
word

Ont: Sjukt fränt, älskar sån musik

neej, J*vla pling, pling polyfon musik, i dagens spel bla. Kan faktiskt musiken vara riktigt mäktigt, Halo och battlefield etc. Jag förknippar sån där musik med "kärleksdrog" hehee

Permalänk
Medlem

Älskar sån här musik

Permalänk
Medlem

Härligt att se lite old-school. Får mig att tänka tillbaka på gamla goa C64 tiden när vi satt och spolade kassetter fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radict
http://www.theprodukkt.com/kkrieger

spel på 96kb som typ har samma grafik som moderna spel.

DET DÄR var enligt mig bra mycket mer imponerande. Helt fantastiskt med tanke på futtiga 95 kb. Gissar iofs på ganska hård komprimering, men ändå !

Edit: enligt readme så är det inte så.
"We do .not. have some kind of magical data compression machine that is able to squeeze
hundreds of megabytes of mesh/texture and sound data into 96k. We merely store the
individual steps employed by the artists to produce their textures and meshes, in a very
compact way. This allows us to get .much. higher data density than is achievable with
normal data compression techniques, at some expense in artistic freedom and loading times."

Gör det helt ännu mer otroligt...Dom skulle speltillverkarna anställa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
DET DÄR var enligt mig bra mycket mer imponerande. Helt fantastiskt med tanke på futtiga 95 kb. Gissar iofs på ganska hård komprimering, men ändå !

Gör det helt ännu mer otroligt...Dom skulle speltillverkarna anställa

Varför skulle det vara mer imponerande???

Du vet inte alls vad du pratar om...

Minikraven för spelet är:

- 1.5GHz pentium 3 / athlon or faster.
- 512MB of RAM.
- a GeForce4Ti (or higher) or ATI Radeon8500 (or higher) graphics card supporting pixel shaders 1.3, preferably with 128MB or more of VRAM.
- some kind of sound hardware.
- DirectX 9.0b.

Alltså, dom slipper programmera en grafikmotor från skratch, ett "grafikkort" genom mjukvara, ett "ljudkort" via mjukvara.
Dom har en separat kraftfull GPU för all grafik
Dom har en HORIBELT GIGAKTNISKT mycket snabbare CPU för all fysik etc.

Tror du enbart minnet på mjukvaran är det som gör det spelet fantastiskt???

Nej, det finns inte på något sätt möjligheter att jämföra dessa två saker.
Tror du att det spelet kunde ha spelats på en 20 MHz CPU... Nu är minikravet på spelet 1500 MHz CPU med 512000 KByte ramminne med ett grafikkort som har separat GPU och 128000 KByte ramminne...

Det artikeln handlar om är en CPU på 20 MHz med 8 KByte ram...
Dom har programerat ett "grafikkort" själv, ljudet har dom även det programerat själv.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nu är det inte riktigt sant eftersom programminnet har en annan ordlängd än SRAM och EEPROM. Så det är 9 kO + 1,5 kB.

Nej, på AVR anges program minnet (flash) i byte (delvis 8bitar), där imot exempel vis PIC använder olika "längder" bland annat 12-16 bitar beroende på modell.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon
Nej, på AVR anges program minnet (flash) i byte (delvis 8bitar), där imot exempel vis PIC använder olika "längder" bland annat 12-16 bitar beroende på modell.

Helt riktigt, jag blandade ihop PIC och AVR (vilket är jäkligt märkligt då jag _bara_ har arbetat med AVR ) Vet inte riktigt vad jag tänkte på!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför skulle det vara mer imponerande???

Du vet inte alls vad du pratar om...

Minikraven för spelet är:

- 1.5GHz pentium 3 / athlon or faster.
- 512MB of RAM.
- a GeForce4Ti (or higher) or ATI Radeon8500 (or higher) graphics card supporting pixel shaders 1.3, preferably with 128MB or more of VRAM.
- some kind of sound hardware.
- DirectX 9.0b.

Alltså, dom slipper programmera en grafikmotor från skratch, ett "grafikkort" genom mjukvara, ett "ljudkort" via mjukvara.
Dom har en separat kraftfull GPU för all grafik
Dom har en HORIBELT GIGAKTNISKT mycket snabbare CPU för all fysik etc.

Tror du enbart minnet på mjukvaran är det som gör det spelet fantastiskt???

Nej, det finns inte på något sätt möjligheter att jämföra dessa två saker.
Tror du att det spelet kunde ha spelats på en 20 MHz CPU... Nu är minikravet på spelet 1500 MHz CPU med 512000 KByte ramminne med ett grafikkort som har separat GPU och 128000 KByte ramminne...

Det artikeln handlar om är en CPU på 20 MHz med 8 KByte ram...
Dom har programerat ett "grafikkort" själv, ljudet har dom även det programerat själv.

Att lyckas koda det spelet på 96 kb tycker jag är fantastiskt, ja. Och jag behöver knappast en lektion om hur mycket bättre en modern cpu eller gpu är, jag lovar att det vet jag redan.
Att jag inte är kunnig inom programmering har du helt rätt i, men såpass i skallen har jag så jag inser storheten i vad de 96 kb gör.
Sen får du tycka precis tvärtom, ditt val.

Permalänk
Medlem

det var 64 kilobyte, inte bit på vic64

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

riktigt nice, skön musik också som tar en tillbaka till gamla goda tider

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb