Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Fiskade upp en InWin Q500 härom dagen, det är säkert några oldtimer-moddare här som känner igen den...

http://www.dansdata.com/images/buildpc/320/case.JPG

Mums med ett riktigt fulltower..

Jäklar va fin! Du råkar inte va sugen på o sälja den?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Själv jobbar man på återvinningen, tänk om man orka skriva allt man har hittat..

Senaste dagen jag jobbade hittade jag bla en egenbyggd dator, ace chassi, ASUS M4A88T-M, 4gb corsair ddr3, AMD Athlon II X2 260, GIGABYTE GeForce GT 240 1GB dock utan hårddisk..

Två förstärkare, en denon 2-kanals med strömkabeln klippt. Fixade man på en kvart med lödkolven och den funkade prima.
En Yamaha yamaha rx-v592rds 5.1 förstärkare, som står i vardagsrummet just nu

Och en mds 10" baslåda som jag plockade elementet och basreflexröret ur. 2st DVD till bilen med takskärm, två lösa skärmar och ett nackstöd med inbyggd skärm, dom två lösa var dock lite repiga och har inte testat om det fukar än..

Låter nästan som ett troll, men bildbevis kan komma om man orkar

Inte för att vara taskig mot dig eller så men tycker det är dåligt att dem som jobbar på återvinningen tar med hem hur mycket som helst (dock är ju det bra då det inte behöver slängas om det är fina grejer) medans allmänheten inte får ta något alls. Men nu är det väll nästan så överallt att man får dumpa all elektronik i en djup container (typ dator, skrivare, skärmar, sterio och allt sånt...) och tjock tv får man ställa i gamla elektronik avdelningen... :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Själv jobbar man på återvinningen, tänk om man orka skriva allt man har hittat..

Senaste dagen jag jobbade hittade jag bla en egenbyggd dator, ace chassi, ASUS M4A88T-M, 4gb corsair ddr3, AMD Athlon II X2 260, GIGABYTE GeForce GT 240 1GB dock utan hårddisk..

Två förstärkare, en denon 2-kanals med strömkabeln klippt. Fixade man på en kvart med lödkolven och den funkade prima.
En Yamaha yamaha rx-v592rds 5.1 förstärkare, som står i vardagsrummet just nu

Och en mds 10" baslåda som jag plockade elementet och basreflexröret ur. 2st DVD till bilen med takskärm, två lösa skärmar och ett nackstöd med inbyggd skärm, dom två lösa var dock lite repiga och har inte testat om det fukar än..

Låter nästan som ett troll, men bildbevis kan komma om man orkar

Vad säger du då? Vad är anledningen till att man som privatperson inte får ta med sig saker hem?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Vad säger du då? Vad är anledningen till att man som privatperson inte får ta med sig saker hem?

Att dom på tippen kan ta hem saker är väl inte så konstigt dom flesta har löneförmåner på jobbet?

Inte för jag är personen ifråga, men logiskt tänkande....
Vad tror du skulle hända om privatpersoner får börja rota bland skräpet på tippen? Skulle samlas en MASSA kreti och pleti som åker dit bara för att fynda.
Blir nog ingen rolig tillvaro för dom som arbetar på tippen.
Sen skulle folk säkerligen börja tjafsa med varandra. Samt förmodligen skada sig när dom ska springa runt på tipphögarna, eller klättra ner i nån kontainer för att fiska upp ett fynd.
Men visst tanken är ju god att skräpet ska komma till nytta.

Permalänk
Medlem

Jag lämnar inte in saker till återvinning för att någon ska ta hem det. Dessutom kan det ju röra sig om privat data som ligger kvar på diskar osv.

Anställda har lika liten rätt som andra att stjäla på "tippen". Saker som lämnas på återvinningsstation tillhör kommunen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Inte för att vara taskig mot dig eller så men tycker det är dåligt att dem som jobbar på återvinningen tar med hem hur mycket som helst (dock är ju det bra då det inte behöver slängas om det är fina grejer) medans allmänheten inte får ta något alls. Men nu är det väll nästan så överallt att man får dumpa all elektronik i en djup container (typ dator, skrivare, skärmar, sterio och allt sånt...) och tjock tv får man ställa i gamla elektronik avdelningen... :/

Skrivet av PBGP:

Vad säger du då? Vad är anledningen till att man som privatperson inte får ta med sig saker hem?

Skrivet av Ekebymannen:

Att dom på tippen kan ta hem saker är väl inte så konstigt dom flesta har löneförmåner på jobbet?

Inte för jag är personen ifråga, men logiskt tänkande....
Vad tror du skulle hända om privatpersoner får börja rota bland skräpet på tippen? Skulle samlas en MASSA kreti och pleti som åker dit bara för att fynda.
Blir nog ingen rolig tillvaro för dom som arbetar på tippen.
Sen skulle folk säkerligen börja tjafsa med varandra. Samt förmodligen skada sig när dom ska springa runt på tipphögarna, eller klättra ner i nån kontainer för att fiska upp ett fynd.
Men visst tanken är ju god att skräpet ska komma till nytta.

Skrivet av saturday_sun:

Jag lämnar inte in saker till återvinning för att någon ska ta hem det. Dessutom kan det ju röra sig om privat data som ligger kvar på diskar osv.

Anställda har lika liten rätt som andra att stjäla på "tippen". Saker som lämnas på återvinningsstation tillhör kommunen.

Vi har ingen rätt som helst att ta vad vi vill, det sa jag aldrig heller.
Fast lite lättare blir det när man står och jobbar i elektroniksorteringen och sorterar allt som har med elektronik att göra och hittar något intressant!

Sen om man inte rensar hårddiskar innan man lämnar in det på återvinningen så får får man skylla sig själv, man kan aldrig veta var det tar vägen.

På vårt jobb så står det stora korgar som fylls med elektronik under dagen som sedan låses in under natten och tills det kommer en lastbil och hämtar allt och skeppas till nästa anhalt..

Man vet ju inte om lastbilschaffisen går igenom sakerna på nästa kafferast heller..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Vi har ingen rätt som helst att ta vad vi vill, det sa jag aldrig heller.
Fast lite lättare blir det när man står och jobbar i elektroniksorteringen och sorterar allt som har med elektronik att göra och hittar något intressant!

Sen om man inte rensar hårddiskar innan man lämnar in det på återvinningen så får får man skylla sig själv, man kan aldrig veta var det tar vägen.

På vårt jobb så står det stora korgar som fylls med elektronik under dagen som sedan låses in under natten och tills det kommer en lastbil och hämtar allt och skeppas till nästa anhalt..

Man vet ju inte om lastbilschaffisen går igenom sakerna på nästa kafferast heller..

Jag menade generellt.

Är en hårddisk trasig är det kanske inte lätt att rensa den. Visst, man kanske ska koka den i Cola eller lägga den på grillen som Städje gjorde, men man vill ju kunna lita på att saker och ting hanteras rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag menade generellt.

Är en hårddisk trasig är det kanske inte lätt att rensa den. Visst, man kanske ska koka den i Cola eller lägga den på grillen som Städje gjorde, men man vill ju kunna lita på att saker och ting hanteras rätt.

Tror ingen anställd på återvinningen har något intresse i att försöka återuppliva en trasig hårddisk heller..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag menade generellt.

Är en hårddisk trasig är det kanske inte lätt att rensa den. Visst, man kanske ska koka den i Cola eller lägga den på grillen som Städje gjorde, men man vill ju kunna lita på att saker och ting hanteras rätt.

Skrivet av AntiSmidig:

Tror ingen anställd på återvinningen har något intresse i att försöka återuppliva en trasig hårddisk heller..

Har ju svårt att se vad man skulle slänga på tippen som man kan tänka sig vara orolig för att det skulle komma i orätta händer.
Menar dokument hårdiskar osv som innehåller nåt man inte vill att nån ska se, det slänger man väl bara inte?
Är det så känsligt då ser man till att förstöra saken ordentligt själv innan.

Ja det räknas säkert som att man stjäl från kommunen men tror egentligen att kommunen skiter i att folk tar hem saker. Tror mer att det handlar om det jag skrev förut, att dom inte vill ha massa folk springa och leta, eftersom värdet för dom är nog nästan = 0.
Tycker personligen det bara är bra att folk som har möjligheten tar reda på skräpet och återanvänder det. Värdet i det är ju betydligt högre än att det bränns upp eller smälts ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekebymannen:

Har ju svårt att se vad man skulle slänga på tippen som man kan tänka sig vara orolig för att det skulle komma i orätta händer.
Menar dokument hårdiskar osv som innehåller nåt man inte vill att nån ska se, det slänger man väl bara inte?
Är det så känsligt då ser man till att förstöra saken ordentligt själv innan.

Ja det räknas säkert som att man stjäl från kommunen men tror egentligen att kommunen skiter i att folk tar hem saker. Tror mer att det handlar om det jag skrev förut, att dom inte vill ha massa folk springa och leta, eftersom värdet för dom är nog nästan = 0.
Tycker personligen det bara är bra att folk som har möjligheten tar reda på skräpet och återanvänder det. Värdet i det är ju betydligt högre än att det bränns upp eller smälts ner.

Det är inte helt ovanligt att anställda stjäl från återvinningsstationer, det brukar innebära polisanmälan och avsked om det uppdagas.

Åker jag ner till återvinningsstationen med min gamla burk förutsätter jag att den återvinns, inte att någon tar hem den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Men egentligen är det väl ändå mycket bättre att man "återvinenr" datorn genom att någon annan tar den. Sålänge ingen rotar runt i hårddiskarna så då får man fixa det innan. Inom en miljö aspekt och rent ekonomiskt så är det mycket bättre att någon tar datorn/köper den för en billig penning än att den återvinns till metallnivå och sedan byggs om till något nytt liknande?

Förstår de som är ololiga över sin data på hårddisken. Men då får man rensa den innan ifall det e något man inte vill att någon ska veta om. Du slänger ju trottsallt datorn och vet aldrig var den hamnar

Permalänk
Avstängd

Tycker att de som dumpar användbara saker borde försöka se till att de hamnar i behövande häder... Förstärkaren hade fungerat på ett barnhem, ålderdomshem, pub... Datorn likaså...

Byter jag datordelar, eller annat användbart nördigt, ger jag dom till kompisar som har barn. Ingen av dom har gråtit av sorg innan.

EDIT:
1: har själv plockat upp en fullt fungerande Athlon x2 4600 i låda, snubben som hade den körde Vista med 512 MB ram, trönnade och slänge den (förmodligen) (acer aspire e360)
2: en Core 2 dou med nån GTS kort; nån bytte nätagg och satte floppykabeln i en fläktkontakt på moderkortet. givetvis startade inte datorn.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Tror ingen anställd på återvinningen har något intresse i att försöka återuppliva en trasig hårddisk heller..

Om man har "tur" (Ur "tjuvens" synvinkel) så kanske man kan hitta en hårddisk som någon har kastat som det är massa sparade saker på, behöver ju inte vara paypal uppgifter eller nått sånnt, men typ minecraft "lastlogin" filen eller vad som helst..

Permalänk
Skrivet av sae:

Tycker att de som dumpar användbara saker borde försöka se till att de hamnar i behövande häder... Förstärkaren hade fungerat på ett barnhem, ålderdomshem, pub... Datorn likaså...

Byter jag datordelar, eller annat användbart nördigt, ger jag dom till kompisar som har barn. Ingen av dom har gråtit av sorg innan.

EDIT:
1: har själv plockat upp en fullt fungerande Athlon x2 4600 i låda, snubben som hade den körde Vista med 512 MB ram, trönnade och slänge den (förmodligen) (acer aspire e360)
2: en Core 2 dou med nån GTS kort; nån bytte nätagg och satte floppykabeln i en fläktkontakt på moderkortet. givetvis startade inte datorn.

Självklart. På jobbet har vi en container där olika "hjälporganisationer" står olika dagar i veckan och samlar in återvinningsbara saker (Y)

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

Tycker att de som dumpar användbara saker borde försöka se till att de hamnar i behövande häder... Förstärkaren hade fungerat på ett barnhem, ålderdomshem, pub... Datorn likaså...

Byter jag datordelar, eller annat användbart nördigt, ger jag dom till kompisar som har barn. Ingen av dom har gråtit av sorg innan.

EDIT:
1: har själv plockat upp en fullt fungerande Athlon x2 4600 i låda, snubben som hade den körde Vista med 512 MB ram, trönnade och slänge den (förmodligen) (acer aspire e360)
2: en Core 2 dou med nån GTS kort; nån bytte nätagg och satte floppykabeln i en fläktkontakt på moderkortet. givetvis startade inte datorn.

Håller med, känns dumt att slänga fungerande grejer bara sådär. Man skulle haft mer fokus på återanvändning än det är i dag.

"givetvis startade inte datorn", haha Klockrent.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hittade idag en Samsung Syncmaster 520TFT, lite gammal skärm och har endast VGA, men visst fungerar den och utmärkt att ha som extraskärm tillfelsökningshörnan.
Sen hittade jag en halv-trasig telefon (skärmen lägger av efter 3 sekunder, och stänger av sig helt då o då) och lite nätverkskablar samt strömkablar.

Ganska lyckat ändå

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Man kan givetvis lägga diverse moraliska och miljöaspekter på detta med återvinning, gäller ju fö inte bara elektronikskrot.
Det kastas mängder med andra saker som det finns folk som skulle vilja ha (tex. cyklar, motorgräsklippare och möbler).
Rent juridiskt är det ju enkelt: det är stöld, vare sig man är anställd eller bara vanlig medborgare som är där och slänger.
Men ren självbevarelsedrift gör väl att man slår sönder diskar och annat som man inte vill ska hamna i andra händer.
Det läcker i alla led - kastar man i bostadsrättsföreningens soprum, så finns det folk som plockar där, på återvinningen så tar både vanligt folk och vissa anställda ett och annat. Sen försvinner det grejor i transporten, vet vissa chaufförer och andra som förser sig rejält...Slutligen så stjäls det även på skrotbolagens egna anläggningar, så riskerna innan tex. en hårddisk är återvunnen är många...

Hjälporganisationerna brukar väl inte vilja ha gamla datorer och liknande? (för mycket jobb att kolla upp och fixa och rädsla för supportansvar).

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Hedersmedlem

Ärligt talat vet jag inte riktigt hur det kan komma sig att den här tråden har kunnat finnas så länge, men som många har påpekat uppmanar tråden i princip till brott. Det kan vi naturligtvis inte acceptera på SweClockers, så därför har jag låst tråden.

*tråd låst*

Samtidigt noterar jag att det finns många inlägg i tråden som handlar om föremål som medlemmar fått skänkta till sig eller på annat sätt fått tillgång till på legitima sätt. Sådana inlägg är mycket intressanta och positiva och något vi vill uppmuntra till. De passar väldigt bra i den här forumdelen. Därför hoppas jag att någon vill skapa en ny tråd med ett liknande innehåll, men där det finns krav på att man fått föremålen på sätt som inte är brottsliga.

Fortsättning i den här tråden.