Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fredagspyssel: Bygg dator i Lego

Permalänk
Melding Plague

Fredagspyssel: Bygg dator i Lego

Fler än en person har försökt att bygga en datorlåda i Lego genom åren. Oftast har det handlat om ganska smaklösa byggen som inte imponerat på någon. Datavetaren och byggklossexperten Luke Anderson visar hur det ska gå till.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har han gjort skissen som man ser på datorn själv tro?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Trodde först bilden var ett vanligt chassi

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Inaktiv

+
Du kan bygga precis vilken låda du vill.

Krävs inte mycket förkunskaper eller maskiner (svetsning, bockning, lackering) om man jämför med en vanlig låda.

-
Planering. Tar tid.
Montering. Tar tid..
Justering. Tar tid.....

Permalänk
Medlem

Nice!
Jag är faktiskt lite imponerad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vart köper man lego billigast?

Permalänk
Avstängd

Waste of money and time...

Om man tappar den i golvet så blir det garanterat tusen bitar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Häftig låda, men byggklossexpert? Lite löjligt hur alla ska vara expert på något idag...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

vart jhu as snygg skulle limmat ihop varje bit med superlim eller liknande för hållbarhet . vart väldigt stilren

Visa signatur
Permalänk

Skulle gärna vilja ha ett vanligt chassi med den stilen :)(någon som vet om det finns)?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Jag tror att om man ska göra den permanent så gör man bäst i att limma ihop klossarna. Det är ju så dom gör i leksaksbutiker.

EDIT* såg att storkeen hade skrivit något liknande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
vart jhu as snygg skulle limmat ihop varje bit med superlim eller liknande för hållbarhet . vart väldigt stilren

meh... Sånt otyg får man inte göra med LEGO.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jag tror att om man ska göra den permanent så gör man bäst i att limma ihop klossarna. Det är ju så dom gör i leksaksbutiker.

Då kan man ju inte modifiera det eller plocka isär det sen

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Waste of money and time...

Om man tappar den i golvet så blir det garanterat tusen bitar

Det är nog ens minsta problem, processorkylaren slår ju ändå sönder allt inne i lådan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Det är nog ens minsta problem, processorkylaren slår ju ändå sönder allt inne i lådan...

Vad har du för våldsam processor? Vibrationer går ju och dämpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Vad har du för våldsam processor? Vibrationer går ju och dämpa.

Tror han menade om du skulle tappa lådan. Hur ofta gör man det för övrigt?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Tror han menade om du skulle tappa lådan. Hur ofta gör man det för övrigt?

Jaha, då missförstod jag.
Tappa datorn gör man inte, men en dator i lego borde väl vara rätt så halt, eller har jag helt glömt bort hur lego kännas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
men en dator i lego borde väl vara rätt så halt

Man får tejpa fast sandpapper på sidan så löser det sig nog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Waste of money and time...

Om man tappar den i golvet så blir det garanterat tusen bitar

Ganska onödig kommentar om tid och pengar. är väl upp till var och en att bestämma vad man vill lägga sin energi på.

Tycker det är ett klockrent bygge. Sen är det ju inte direkt bra att tappa en dator överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Trodde det var en bild på ett Lian Li-chassi först...

Permalänk

Men att den är gjord i plast borde den bli lättare och därmed kanske mindre chans att man tappar den.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Undrar hur ljuddämpningen bli i chassiet?

Permalänk

Undra hur lång tid det tog att bygga och hur länge han satt i den ställningen. Såg jobbigt ut. Fin låda annars men var det atx-moderkort som satt i den?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Alltså att folk kan vara så negativa och dumma.

"Om man tappar det" Vem fan tappar sin dator? Har ni inte glas hemma heller?
Jag menar "ifall ni skulle tappa det".

Och ljuddämpning vad spelar det för roll egentligen? Kan ni inte bara se på ett fint och välbyggt bygge istället? Vad är det med människor nuförtiden. Så jävla negativa bakom sina skärmar. Tror knappast ni skulle stått bredvid den där killen och sagt sådanna korkade frågar. Men jag antar att "the internets" uppmanar folk till dumma frågor för dom behöver inte stå kvar och vänta in svar...

Permalänk

Hmm jag har inga bevis men nog fan är videon på youtube uppspeedad så att man ska tro att man kan bygga det på 2 minuter...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ja, det börjar bli lite youtube-kvalité på kommentarerna här.
Grymt bygge!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Men jag antar att "the internets" uppmanar folk till dumma frågor för dom behöver inte stå kvar och vänta in svar... [/B][/QUOTE]

Säger bara att Tycho i Penny Arcade har kommit på formeln till detta...
Annonyma är man ju mer eller mindre på internet...

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Hmm jag har inga bevis men nog fan är videon på youtube uppspeedad så att man ska tro att man kan bygga det på 2 minuter...

Nejdå, det är ju Lucky Luke, drar snabbare än sin egen skugga så nog fan kan han bygga lego snabbt

Det vore ju perfekt med ett legochassi till en filserver, rymmer man inga fler hårddiskar är det bara att bygga på en våning

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

hur enkelt som hälst om man bara har tillräkligt med enfärgade bitar och lite tid över..

kommer ihåg när jag satt och byggde ihop stora lastbilar av teckniklego när ajg var mindre. tog några timmar men det var ju enligt ritning iofs.

tycker det ser helt okey ut dock så har han gjort det lite lätt för sig då han inte har något grafikkort eller normal stor psu..

Fint iaf

//martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zourc3

Och ljuddämpning vad spelar det för roll egentligen? Kan ni inte bara se på ett fint och välbyggt bygge istället?

Läs mina tidigare kommentarer så ska du se att jag inte gnäller. Frågan om ljuddämpning var en seriös fråga skulle vara kul att veta. Eftersom det borde bli småluftfickor som borde dämpa ljud rätt så bra.

Angående tiden verkar han sitta ganska länge om man kollar på hur ljuset ändras.