Svart skärm/DirectX-fel i spel

Permalänk
Medlem

Svart skärm/DirectX-fel i spel

Mitt problem:

Har alltid kunna lira alla nya spel utan problem, tills igår då jag klockade mitt GX2 i Rivatuner, inte så värst mycket, men spelen slutade fungera. CoD 4 kan jag spela i 3 minuter, sen får jag svart skärm, ljudet fortsätter dock men sen hänger det sig och det kommer upp ett felmeddelande "Directx 10 have encountered an unrecoverable error" och sen blir det en memory dump på nån .sys-fil, hann inte skriva ner vad den hette, men börjar på nvlkmm nånting. Sen startar datorn om, och jag är tillbaks till Windows.

Stänga av Rivatuner hjälpte inte, och hur kan DirectX ha påverkats av det? Har jag pajjat mitt grafikkort? (Vilket jag inte hoppas på, men som jag utesluter).

Har sökt runt efter nån slags ominstallation till DirectX 10, men det finns ju såklart inte, inte heller nån slags repair. Förutom att jag laddade ner det igen och installerade det på det gamla. Har testat installerat nyaste nvidia 175,xx-nånting på de andra som jag redan hade utan framgång. Dock inte testat driversweep och sen göra om all drivrutinjobb, är det det som kanske löser mitt problem? Måste jag med otur installera om hela Vista?

Kanske ska tillägga att samma problem skedde i Bioshock, stängdes av efter 3 min med samma error. Kommer även upp en notifikation i system tray typ: "Windows have discovered a visual driver that's not been working perfectly but has now successfully recovered"

System:

Mesta i signaturen, allt i stock
OS: Vista Ultimate 64-bit.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM