16 gigabyte i en enda minnesmodul

Permalänk
Melding Plague

16 gigabyte i en enda minnesmodul

Minnestillverkaren Hynix har under Intel Devloper Forum visat upp en minnessticka som rymmer 16 gigabyte data. Med hjälp av specialkretsar från MetaRAM går det att klämma in hela 160 GB RAM i en enda dator.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, man lär ju inte behöva en swap-fil iaf.

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint att ha

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg försvann. snopet...

Men det var iaf betydlesen häftigt som jag menade.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Och sen ett par stycken octa-core processorer för att köra alla program som ryms in i det minnet

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Hehe känns lite overkill för vanliga användare. Men finns säkert folk som behöver så mycket minne ...

Permalänk
Medlem

Kan inte läsa nyheten i Safari av nån konstig anledning. Nu säger rubriken rätt mycket... Ha 2-4 st sådana i en arbetsstation och jobba som komposerare... Shake, Ae, Combustion, fusion m.m. vore ruggigt bekvämt.
Ram är A och O när det kommer till kompning.

**edit. märkligt... Nu funka det!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Fast de är ju snigellångsamma i förhållande till storleken och därför passar de väl än så länge bara till kraftiga servrar och är rätt ointressanta för oss vanliga dödliga

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Lagom för att använda word, surfa lite, chatta och avkoda hd-film!

Permalänk
Medlem

Tycker det flyter på fint med 512MB själv jag, är så jävla snål så

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Man hade bara behövt en enda minnesmodul

Permalänk
Medlem

Tycker 2gig räcker gott och väl!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Tycker det flyter på fint med 512MB själv jag, är så jävla snål så

Tror iofs inte ILM och Blizzard skulle nöja sig med 512mb i sina maskiner

Permalänk
Medlem

vore det inte bättre att arbeta fram ny teknik med mindre kretsar så man i framtiden inte köper kretskort utan fortsätter köpa stickor till minne... Dom dämpar ju framförallt luftflödet samt blockerar eventuell entusiast-kylare för processor som brukar glida över en eller två minnes portar.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Fast de är ju snigellångsamma i förhållande till storleken och därför passar de väl än så länge bara till kraftiga servrar och är rätt ointressanta för oss vanliga dödliga

Sen om man vill ha så mycket ram på en spel maskin måste man hitta ett moderkort som kan ha mer än 16gig ^^

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Mmmm saftig ram-drive man skulle kunna fixa med dem. Ge mig!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Klarar mig fint med 4GB men visst, man skall väl aldrig säga aldrig.

Permalänk
Medlem

Kul att utvecklingen går framåt, vi kommer nog få se 8gb moduler för vanliga persondatorer inom en snar framtid.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk

snacka om status när minnesstickorna blir så stora att man måste bygga ut sitt chassi
men det kommer väl inte hända, om datorerna inte blir mindre dårå....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

ho ho.. ram drive skulle sitta fint va?
sen får dom bara fixa en krets så att man kan ha en del av minnet bortlagt för operativsystem och viktigaste program


cpu = bottleneck ... again..

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
ho ho.. ram drive skulle sitta fint va?
sen får dom bara fixa en krets så att man kan ha en del av minnet bortlagt för operativsystem och viktigaste program


cpu = bottleneck ... again..

Precis vad jag tänkte
Köpa ett par sånna här stickor, fixa virtuell hårddisk, sen har man nått som är äckelmycket snabbare än massa SSD'ar i Raid 0.

Permalänk
Medlem

men så trevligt, säkert bra att ha sånna i en stordator

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Träpuben
Hehe känns lite overkill för vanliga användare. Men finns säkert folk som behöver så mycket minne ...

Jag behöver iaf 8Gb minne.. Men jag har ju så in i h****tes svårt att minnas saker

Servrar behöver ganska fett med minne så kan tänka mig de e ett server minne eller ngt..

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk

Framtidens moderkkort kanske kommer med en enda minneskanal? Allså med ett minne bara.. Då kanske man kan placera minneskanalen långt upp eller långt ner på moderkkortet där inte luftflödet stör. (om det nu ska vara så högt.)

Permalänk
Medlem

i7 accessar väl minnet direkt så jag ser inte problemet med att moderkorten skulle stå ivägen. det är väl bara "fritt blås" mellan CPU och DDR3 modulerna.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Minnessticka, yeah right, ser mer ut som en planka imo.
Ett par såna lär säkert behövas när man ska skaffa Windows 7

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Minnessticka, yeah right, ser mer ut som en planka imo.
Ett par såna lär säkert behövas när man ska skaffa Windows 7

Ja gissa varför intel lanserar 6 minnesplatser också

6x16GB då borde väl startmenyn inte lagga iaf ...hehe

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

sitter på 1024mb ram nu och allt flyter på bra tycker jag
Ska uppgradera nu till vinteren när DFI kommer upp med M-atx crossfire moderkort och då ska man väll minst ha 4gb minne annars e man lite efterhängsen tycker jag

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

nice, men vanliga Xp users behöver aldrig mer än 2GB, och Vista users 4GB.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

galet ^^
Undra när det blir standard, kansche när man är pansionär