Nvidia: Intel Larrabee är fyra år efter

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: Intel Larrabee är fyra år efter

Dagarna innan Nvidias egna mässa Nvision 08 börjar så går företaget ut och talar om sina konkurrenter. De hävdar bland annat att Intels kommande grafikkort Larrabee redan innan lansering är hopplöst efter, och erkänner samtidigt att de blev förvånade över ATI:s senaste produkter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hehe dom erkänner att ATI gjort det bra

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag nämner inga namn, men nämnde dom inget om sina grafikkortsnamn?

Permalänk
Medlem

Det är ju synd att det blev som det blivit med Larrabee. Men alla stöter ju på stopp i utvecklingen när man letar efter nya, snabbare och bättre lösningar. NU får man se vad som händer och om dem kommer med nån nytt som kanske kan utklassa konkurrenterna.

Tycker det är tappert utav nvidia att i alla fall erkänna sig "besegrade" utav AMD..

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

Man ska inte leka med dartpilar när man sitter i gummijolle.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Snacka skit är verkligen allt de kan...

Permalänk
Medlem

Dom är helt klart bra på att dömma ut sina konkurrenter i hopp om att folk ska bli ointresserade. Men om något så ökar det bara på intresset från min sida när man får se Nvidia bli knäckta från oväntat håll som dom blev från 4xxx serien. Bara för att dom är så kaxiga. Visst snacka dom skit om 4xxx serien och X2 också? Idag blir dom ägda av det dom inte trodde på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"can of whoopass"

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Att Larrabee skulle vara på samma nivå som Geforce 8-serien har jag mycket svårt att tro. Det skulle ju helt enkelt inte vara värt Intel's tid och pengar att utveckla något som är dödsdömt, och de skulle nog veta det själva redan nu i så fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Att Larrabee skulle vara på samma nivå som Geforce 8-serien har jag mycket svårt att tro. Det skulle ju helt enkelt inte vara värt Intel's tid och pengar att utveckla något som är dödsdömt, och de skulle nog veta det själva redan nu i så fall.

exakt, svårt att tro det bara jobbar idioter på intel.
tycker låter som ännu en grej Nvidia kommer att få äta upp.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Tja, själv misstänker jag att Larrabee är grovt hypad, Skulle bli mycket förvånad om dom kan konkurera med nV/ATi's "High End" produkter, jag tror heller inte att det är målet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Hur kommer det bli med larrabee i äldre spel? Kan tänka mig att varenda ett kommer behöva specialbehandling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Tja, själv misstänker jag att Larrabee är grovt hypad, Skulle bli mycket förvånad om dom kan konkurera med nV/ATi's "High End" produkter, jag tror heller inte att det är målet...

Å andra sidan är intel varken amatörer eller korkade, så att de verkligen skulle satsa på någonting som inte har ens en liten chans att om inte vara bättre så i alla fall lira på samma spelplan. Även om Larrabee nu är grovt hypad så är nog uttalanden i klass med "dödfött" som nvidia nu häver ur sig lika grovt förhastade.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tror inte heller på Larrabee, kanske som nått prisbillig sätt att ha intregerad grafik kan det lyckas, och intel kan hålla greppet inom DET segmentet.
men annars är jag tveksam, men men, man får se.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tror faktiskt inte att Larrabee kommer vara inriktat på gamers i första hand... Kan det inte vara mer för folk som håller på med 3D arbete osv?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Nog vet intel hur man gör grafikort, men kanske inte lika bra som nvidia och ati.

Permalänk
Hedersmedlem

pinsamt av Nvidia att klanka ned så hårt på intel. Om intel nu släpper ett kort som är sjukt bra hur extra pinsamt blir inte det?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
pinsamt av Nvidia att klanka ned så hårt på intel. Om intel nu släpper ett kort som är sjukt bra hur extra pinsamt blir inte det?

Om 1 år har folk glömt vad Nvidia har sagt.. Speciellt Fanboisen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror att Intels approach kommer att ha både för och nackdelar, precis som med alla andra nytänkanden inom teknik. Sällan man förbättrar någonting på samtliga punkter.

Det intressanta med Larrabee är just att det är Pentium Processorer den kör beräkningar med. Vore det inte möjligt att låta Larrabee göra andra beräkningar så som komprimering t.ex? Något en GPGPU inte klarar av.

Och andra sidan tror jag det kommer bli sämre prestanda i spel än vad ATi och Nvidia har att erbjuda. Spel är ju inte skrivna riktigt på det sättet, men Intel kanske kan lösa det på något sätt.

Så länge det inte tvingar utvecklare att programera t.ex spel för olika grafikkort.

Så som man utvecklar ett spel för olika konsoler så behöver man utveckla för olika grafikkort sen tack vare Intel. Skulle vara surt, men så dumma är nog inte Intel nu när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

Tycker bara det är bra att någon/något företag vågar klanka ner på hypen över larabee, tror som många andra här att den inte kommer att prestera på samma plan som Nvidias och Atis high end gamer kort. Framförallt den extremt multiskalära uppbyggnaden ser jag som något som kan löna sig för 3d arbetsstationer men har svårt att tro att det kommer gå bra att integrera med spel, se bara hur svårt de har för att lära om sig för att programmera multiskalärt för cpuerna.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Tror att Intels approach kommer att ha både för och nackdelar, precis som med alla andra nytänkanden inom teknik. Sällan man förbättrar någonting på samtliga punkter.

Det intressanta med Larrabee är just att det är Pentium Processorer den kör beräkningar med. Vore det inte möjligt att låta Larrabee göra andra beräkningar så som komprimering t.ex? Något en GPGPU inte klarar av.

Och andra sidan tror jag det kommer bli sämre prestanda i spel än vad ATi och Nvidia har att erbjuda. Spel är ju inte skrivna riktigt på det sättet, men Intel kanske kan lösa det på något sätt.

Så länge det inte tvingar utvecklare att programera t.ex spel för olika grafikkort.

Så som man utvecklar ett spel för olika konsoler så behöver man utveckla för olika grafikkort sen tack vare Intel. Skulle vara surt, men så dumma är nog inte Intel nu när jag tänker efter.

Möjligt, tänk om Intel släpper ett grafikkort som är ett riktigt monster på papper som gör att folk vill börja optimera för deras grafikkort?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Det är ju synd att det blev som det blivit med Larrabee. Men alla stöter ju på stopp i utvecklingen när man letar efter nya, snabbare och bättre lösningar. NU får man se vad som händer och om dem kommer med nån nytt som kanske kan utklassa konkurrenterna.

Blev som det blev med Larrabee? Har jag missat något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Hur kommer det bli med larrabee i äldre spel? Kan tänka mig att varenda ett kommer behöva specialbehandling.

Bra.
Varför det?

Larrabee är OpenGL och DirectX kompitibelt, det ska gå. Dom har pratat mycket om hur viktigt det är att den stödjer saker som redan finns osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer ihåg förra gången Intel gav sig in på high end sidan av grafikkort och alla trodde att de skulle spola bort alla konkurrenter men gick själva i väggen och la ner.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Roligt för dom o kasta lite skit på anndra.
Specielt när bara några få just nu bryr sig om vad dom har för skit o sälja.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Grejen med spel är ju att man programmerar mot OpenGL eller DirectX. Intel behöver bara bry sig om att göra OpenGL och DirectX prestandan så hög som möjligt. Larrabee borgar för att man kan lösa prestandaproblemen bara genom att "throw more cores at it" som de säger. Det är därför intel väljer denna approach. Om prestandan inte visar sig tillräckligt hög så är det bara att slänga fler kärnor in i kislet, och ringbusen de använder påstår de klarar av det ökande behovet av minnesbandbredd när man använder fler kärnor så att man får linjär skalning. När de får tillräckligt hög prestanda, vad har de då? Jo, en High-end produkt som tävlar mot det vassaste nvidia och ATi har att erbjuda, samtidigt som de har en produkt bättre lämpad för generella parallela beräkningar än något annat på marknaden. Anledningen till detta är att Intel helt kommer gå ifrån "fixed-function" - enheter i pipelinen och helt använda sig av sina små Pentium-processorer. Om Nvidia är "ahead of the game" som de säger i artikeln.. då är ju Intel snarare "game set and match" i jämförelse. Om nu allting är som Intel påstår, fast Intel är ju inte direkt kända för att ljuga, eller?.... var tog nu den där 10Ghz netburst kärnan vägen?

Permalänk
Medlem

Är lite misstänksam mot Larabee oxå, speciellt när man idag börjar använda GPU:er istället för CPU i många områden och det visar sig mycket effektivare...
Men den kanske blir jättebra, skoj att de försöker sig på något nytt! Skulle vara intressant att veta vad AMD tycker om Larabee då de är lite mer inne på multicore än vad nVidia är och dessutom är en CPU tillverkare

Permalänk
Medlem

Varför jag tror på Larrabee är att det kör allt i mjukvara, och kan därför emulera båda konkurrenternas grafikkort. Det räcker då bara att göra denna mjukvaran bra samt kötta på med prestanda. Eller har jag missat nåt viktigt?

Permalänk

Äsch, Nvidia är bra på att snacka. Dom mumlade ju bakom ryggen på ATI också och sade att dom satsade på helt fel saker, som tex x2 grafikkort. Nu säger dom hur överraskade dom blev av deras framgång, samtidigt som dom kryper en bra bit bakom 4870x2 prestandamässigt Lite kul att läsa.

I övrigt så tror jag inte alls på Larrabee. Man kan inte bara komma in på marknaden på Nvidias och ATIs nivå bara sådär.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

tycker de borde vara lite försiktiga med vad de vräker ur sig. nvidia är ett skandaldrabbat företag, har de råd att kasta ur sig vad som helst om andra företags produkter och sen visar det sig att konkurrenterna lanserar bättre och mer prisvärda produkter...
ännu vet ingen om larrabee kommer bli någon hit, men nvidia är duktiga på att smutskasta andra företag, nu har de smutskastat på amd och sen visade det sig att de hade helt fel.

för mig slocknar nog allt hopp för nvidia om de fortsätter med smutskastning. vill inte sponsra ett företag som verkligen går ut för att dumförklara sina konkurrenter.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför jag tror på Larrabee är att det kör allt i mjukvara, och kan därför emulera båda konkurrenternas grafikkort. Det räcker då bara att göra denna mjukvaran bra samt kötta på med prestanda. Eller har jag missat nåt viktigt?

Ja, någon emulering är det nog inte tal om då det skulle bli alldeles för långsamt. Det är fortfarande en hårdvarulösning, om än annorlunda än nvidias och amds.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Man kan inte bara komma in på marknaden på Nvidias och ATIs nivå bara sådär.

Varför skulle man inte kunna det? Särskilt om man liksom intel har teknik, folk och resurser.