AMD Phenom med två kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom med två kärnor

För att bättre konkurrera mot Intel i det lukrativa budgetsegmentet planerar AMD att lansera ett gäng modeller med två kärnor. Phenom X2 kommer att ersätta den till åren komna Athlon 64 X2.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra hur dessa presterar gentemot en Athlon X2? Gött med 45W TDP också

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Avstängd

Skulle dom inte skippa denna processor? eller har dom fyrkärniga som två kärnor pajat på? Det är väl för dyrt att bara kasta bort dom antar jag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle dom inte skippa denna processor? eller har dom fyrkärniga som två kärnor pajat på? Det är väl för dyrt att bara kasta bort dom antar jag

Det är väl smart i så fall? Man ska ju utnyttja allt in i det längsta...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Athlon x2 3.2ghz vs phemnon x2 2.3ghz? värt nja?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Athlon x2 3.2ghz vs phemnon x2 2.3ghz? värt nja?

Athlon x2 6400+ 3.2 ghz finns inte längre

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, har Phenom (mycket) högre IPC än A64 X2? Om inte så borde väl de här vara långsammare än de X2:or som finns ute nu?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hmm, har Phenom (mycket) högre IPC än A64 X2? Om inte så borde väl de här vara långsammare än de X2:or som finns ute nu?

Presterade inte x2 rätt bra även mot fyrkärniga varianter, i alla fall i början?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Athlon x2 6400+ 3.2 ghz finns inte längre

Förutom i min burk :):P xD, nä men jag fattar vad du menar, men om man hittar någon som säljer

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Förutom i min burk :):P xD, nä men jag fattar vad du menar, men om man hittar någon som säljer

Och min

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle dom inte skippa denna processor? eller har dom fyrkärniga som två kärnor pajat på? Det är väl för dyrt att bara kasta bort dom antar jag

Det är möjligt. Dock klockar ju 3-kärniga bättre än 4-kärniga.

Innan äns SB750 kom ut klockade 3-kärniga Phenom utan större svårigheter till 3Ghz eller bättre? Hoppas på att dom här klockar bättre än dagens duo

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Hmm, undra om de är intressanta eller inte. De verkar iaf dra lite ström, vilket såklart är positivt för många.

Permalänk
Medlem

Den här gången hoppas jag personligen att de tar tre eller fyra kärniga och säljer de som två. För det lär ju kosta skjortan om de gör nya o.O
Och som alla vet så går det ju back

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är möjligt. Dock klockar ju 3-kärniga bättre än 4-kärniga.

Innan äns SB750 kom ut klockade 3-kärniga Phenom utan större svårigheter till 3Ghz eller bättre? Hoppas på att dom här klockar bättre än dagens duo

Räkna inte med att dom klockar mer än dagens duo.

Permalänk
Avstängd

Undrar om det är disablade quads eller äkta dualcores. Känns som att det är ganska dyrt att tillverka dualcore Phenoms med tanke på priset man sedan kan ta ut. De lär ju inte säljas för mycket mer än 600-700 max.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är möjligt. Dock klockar ju 3-kärniga bättre än 4-kärniga.

Innan äns SB750 kom ut klockade 3-kärniga Phenom utan större svårigheter till 3Ghz eller bättre? Hoppas på att dom här klockar bättre än dagens duo

Min phenom quad gör 3GHz på standard vcore på 3 kärnor. Med bara en liten volthöjning klarar jag mer än 3GHz på alla.

Permalänk
Inaktiv

Vad är detta nu för hopakok. Kan det vara en phenom 9600 med 2 defekta kärnor och fixad tdp-bugg. Herregud AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Vad är detta nu för hopakok. Kan det vara en phenom 9600 med 2 defekta kärnor och fixad tdp-bugg. Herregud AMD.

Man skulle ju undrat vad du själv skulle ha gjort om du ligger back.
Du skulle säkert köra skiten i konkurs
Du verkar inte förstå hur det ligger till för dem alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man bara klocka upp dom till runt 3GHz så är det ett fint köp då det blir billigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Oavsett hur de kommit till så är jag väldigt intresserad av ett test på olika systems totala energiförbrukning. Kan det bli så att ett system med denna och lämpligt 780-kort kan lägga sig hiskeligt lågt i energiförbrukning?

Skulle vilja se ett test där de ser efter hur lågt man kan komma på respektive plattform. Jag kör inte superpi dagarna i ända så prestanda skulle säkert räcka och bli över med marginal.

Ett fint mål skulle vara en maskin som drar runt 20 watt och ändå duger fint till nästan all 2D-verksamhet man kan tänkas stöta på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Vad är detta nu för hopakok. Kan det vara en phenom 9600 med 2 defekta kärnor och fixad tdp-bugg. Herregud AMD.

Spelar jävla roll om två kärnor är defekta, så länge de två andra man ska använda är hela. Tycker det är ett utmärkt sätt att ta tillvara på resurser och inte kassera material i onödan. Du eller jag märker ju inte av det, man ser ju bara en heatspreader som ser likadan ut iallafall

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Min phenom quad gör 3GHz på standard vcore på 3 kärnor. Med bara en liten volthöjning klarar jag mer än 3GHz på alla.

Det är ju riktigt bra och du har väl inte SB750 heller? Phenom Dual-core borde komma upp ganska högt då med SB750 skulle man tro?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Vad är detta nu för hopakok. Kan det vara en phenom 9600 med 2 defekta kärnor och fixad tdp-bugg. Herregud AMD.

Blev du tappad när du var liten? Ska dem slänga Processorer när två kärnor fungerar istället för att sälja dem för en billig peng för dels tjäna pengar och dels för att vara lite miljövänliga.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

problemet är väl att det är mkt högre efterfrågan på billigare tvåkärniga processorer än fyrkärniga processorer och isf måste de ta fungerande fyrkärniga processorer och sälja som tvåkärniga vilket leder till relativt höga materialkostnader.. tror mer på att dessa är rena tvåkärniga processorer

EDIT: om det inte är så lågt som ca 30% yield på deras fyrkärniga processorer...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
problemet är väl att det är mkt högre efterfrågan på billigare tvåkärniga processorer än fyrkärniga processorer och isf måste de ta fungerande fyrkärniga processorer och sälja som tvåkärniga vilket leder till relativt höga materialkostnader.. tror mer på att dessa är rena tvåkärniga processorer

EDIT: om det inte är så lågt som ca 30% yield på deras fyrkärniga processorer...

Dessutom så kommer efterfrågan på deras 4-kärniga och 3-kärniga bli ännu mindre om det kommer ut en dualcore. Dock så kanske det slipper tillverka A64:or snart.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Shit! 45W med 65nm. Nuvarande 140W sjunker ju till 95W med 45nm från 65nm. Tänk vad dessa skulle kunna dra med 45nm, ca 25W någon?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Min E8400 drar 8W i idle .. med en Vcore på 1.12V håller kärnan rumstemperatur ...

Naturligtvis drar den mycket mer i load, men det är oerhört sällan man behöver utnyttja 100% på båda kärnorna med en E8400, typ bara i benchmarks.

Snål rackare, vilket har kommit i skymundan eftersom alla hänförts mest av Wolfdales gaming-prestanda och klockpotential. Enligt tester jag sett är de enda desktopprocessorer som i genomsnitt är snålare än E8xxx givetvis E7xxx, eftersom de bara har halva cachen aktiverad. Nu kommer dessutom E5xxx, med ytterligare halva cachen, vilket lär vara det snålaste man kan köra i desktopväg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om dessa CPU:er verkligen existerar (källan verkar vara en Australiensisk sökmotor utan att någon har de i lager) så är de väl alternativ för Athlon X2 4050e/b, 4450e/b och 4850e/b med sin låga 45W TDP. L3-mellanlagringsminnet borde göra de "likvärdiga" i prestanda.

Såg förresten att AMD lanserar en ny Phenom 9950 BE med 125W TDP (istället för 140W). Priset blir bara 8 US$ högre än 9850 BE. De lanserar dessutom Athlon X2 5050e (45W TDP) och Athlon X2 6500 Black Edition (enligt en finsk site 95W TDP).

Nyhetskälla: www.techpowerup.com/69677/AMD_Brings_in_New_Desktop_CPUs_Cuts...

Edit: E8400 har en TDP på 65W. Dessutom flyttas den inbyggda minneskontrollerns effektförbrukning till Nordbryggan i jämförelse med K8 och K10.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Shit! 45W med 65nm. Nuvarande 140W sjunker ju till 95W med 45nm från 65nm. Tänk vad dessa skulle kunna dra med 45nm, ca 25W någon?

Tänkte samma sak, låter väldigt lovande. Någon av dessa i 45nm(och antagligen högre klockade modeller i 45nm) med 780G eller 790G lär gissningsvis bli svårslagen pris/prestanda och prestanda/förbrukning i kontorsdator, mellanklass speldator och HTPC segmenten.

Angående 8400 jämförelsen. För det första så anger väl inte intel förbrukning och TDP uträknade på samma sätt som AMD(?). För det andra så är det lite äppen mot päron när bland annat MC är inbyggt i processorn på AMD men inte intel osv.
Så är svårt att dra slutsatser från deras siffror om man inte redan vet systemförbrukningar som man kan jämföra med.
Skulle inte bli hemskt förvånad om det kommer gå att få ihop en burk som maxar någostans mellan 40 och 65 watt med någon av dessa i 45nm när 45nm är ute.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Edit: E8400 har en TDP på 65W. Dessutom flyttas den inbyggda minneskontrollerns effektförbrukning till Nordbryggan i jämförelse med K8 och K10.

Hare/PeSi

Japp, det har den, men man skall inte stirra sig blind på TDP. Hur ofta kör man med båda kärnorna på 100%? Egentligen är det bara de som foldar som behöver bry sig.

Det intressanta med Intel cpu-erna är att de drar mycket lite ström vid liten till måttlig belastning. Så lite att de drar mindre än AMD TROTS att de har en Nordbrygga också.

Det finns åtskilliga test på nätet som visar detta, vid idle/låg belastning drar Intel-systemen mindre ström, och då pratar vi hela systemet inte bara cpun, och det är så de flesta datorer spenderar sin tid varför det är det mest intressanta.

Och enligt dessa test är, som jag sa, ett system med E7200 för närvarande det mest energisnåla desktopsystemet. Om man inte tar till undervoltning/underklockning osv och kan få något annat system att dra aningen mindre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vet inte om 7200 är det snålaste normala desktopen man kan få ihop för tillfället, den borde få det tufft mot ett antal AMDs med ett snålt moderkort. Problemet är ju att det inte finns snåla Intel moderkort för tillfället och AMDs problem är lite det motsatta, att de inte har någon modern 2 kärnign cpu.