Permalänk
Medlem

Nikon D60 eller Sony A200?

Hej!

Jag har äntligen blivit insatt i kamera djungeln och det är tänkt att jag ska uppgradera från kompakt till DSLR kamera nu om någon månad och är intresserad av Nikon D60 och Sony A200. Skulle gärna vilja veta lite för/nackdelar kring dessa kameror från er som har testat dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Fördelen med D60 är att man köper in sig i ett mycket större och mer komplett system, nämligen Nikons. Kommer man i framtiden på att man vill uppgradera huset eller skaffa fler gluggar finns det helt enkelt brutalt mycket mer att välja på, och ofta till lägre kostnader.

Som kamera betraktat tar alla instegsmodeller likadana bilder (i princip), dvs, mycket bra. Viktigare att kolla om det är någon specifik funktion man behöver och framför allt vilken kamera som ligger bäst i handen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en Sony a300, tror den har samma storlek som a200:an. Och det är helt klart som jonasy säger, det finns mycket mera tillbehör till nikon och såväl canon för den delen. lite sämre på sony sidan, men det finns allt du kan tänkas behöva, speciellt som nybörjare. kanske till ett dyrare pris dock.

Sen som kamera är det nog inte så mycket som skiljer dom åt, lite små grejer finns det ju. Jag vill inte predika att sony är bäst och så vidare, men jag är helt klart nöjd med min 300a.

Gillade inte D60 just för att den är så liten, ett plus för sonyn är stabilisatorn i huset. Vilket gör att du slipper köpa objektiv med det i.

Men som sagt i alla andra trådar som denna, det är helt upp till dig. Jämför finesser och åk till butiken och känn på dem.

lycka till

Visa signatur

Woop woop

Permalänk
Medlem

Enligt dpr så får man mer kamera för pengarna med A200.

A200 har auto bracketing, SSS för alla objektiv, marginellt bättre upplösning etc.
A200 är lite bättre , mer på det mesta.

Men det viktigaste är att de ligger bra i handen och känns intiutiva att använda. Så prova dem i en butik.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hmm okej, tål att tänkas på. Har bara fingrat lite på D60;n och den kändes väldigt bra, A200 är väl något grövre?

Ja precis, i A200 sitter stabilisatorn i huset, men jag tänkte börja med att köra med vanliga kitobjektivet och då kan man välja mellan 18-55mm eller 18-55 VR för några hundralappar extra.

Har hört att det medföljande kitobjektivet till Sony inte är speciellt bra(?!), på den fronten vinner Nikon (?!). Tänkte använda det medföljande objektivet ett tag utan att uppgradera, så det är en viktigt grej det med.

Permalänk

Jag lovar att det medföljande objektivet duger mer än väl till en början. Du kommer få kanonbilder med det.
Kompletterat med en zoom 55-300, 70-200 el 70-300 så kommer du väldigt långt.
När du vill ha mer avancerade saker är det snarare mer ljusstarka objektiv typ 50/1,4 eller mer vidvinkel man är ute efter.

Men visst har både Nikon och Canon mer att välja på då.

Permalänk
Hedersmedlem

Objektivet som Sony skickar med är nog med ganska god marginal det sämsta kitobjektivet på marknaden just nu. Bristande skärpa (sämre än canon 18-55 utan IS) och rent ut sagt grotesk CA, mer än vad som går att korrigera i efterhand på ett vettigt sätt.

Nikons och Canons stabiliserade 18-55 är ganska likvärdiga. De är bra mycket skarpare och har mindre optiska fel som påverkar bilderna än Sonys 18-70. Tittar man på motsvarande objektiv utan stabilisering så vinner Nikon ganska stort över Canon.

Vad det gäller utbudet av tillbehör och optik, både ny och begagnad, så är det inge tvekan om att Nikon och Canon är att föredra. Sony har fortfarande ingen vettig proffsoptik i sitt utbud och det lilla de har tar de verkligen bra betalt för.

Slutsats: Köp den kameran som du kommer bäst överens med.. sen får du leva med eventuella brister i form av saknade funktioner eller mindre bra kvalitet på något sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tja, A mount har bland de bästa optikerna som går att gå t.ex , Zeiss 24-70 2.8 Zeiss 135mm 1.8. Även objektiv som 135mm STF, som fick mig att överge nikon till förmån för A mount. SONY 70-200 2.8 ligger även i topp skiktet av 70-200 zoomar.

Visst saknas 400 å 500mm objektiv, men det är ingen här som är intresserad av sådana.

Nackdelen är att just nu är utbudet av tillbehöver i fotobutiker inte det bästa, fast det har blivit bättre med tiden och blir bättre.

Sedan saknas T/S objektiv och även ljussvaga objektiv, f/4 .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Objektivet som Sony skickar med är nog med ganska god marginal det sämsta kitobjektivet på marknaden just nu. Bristande skärpa (sämre än canon 18-55 utan IS) och rent ut sagt grotesk CA, mer än vad som går att korrigera i efterhand på ett vettigt sätt.

Alltså det låter ju som om man inte ens kan urskilja vad motivet föreställer ens under de bästa omständigheterna. Jag har inte testat varken Nikons elller Canons objektiv men jag kan ju citera Digitalfoto för alla 9/2008 där A200 testades mot just D60 (och vann testet btw): "Trots sitt låga pris och fina zoomomfång är objektivet på 18-70 ett av testets bästa". Mao finns det ju olika synpunkter på det.
Eller Digitalfoto 7/2008: "18-70 kitobjektivet som vi använde i testet ger en godkänd bildkvalitet och man kan ana enbart en svag för förekomst av kromatisk aberration. Objektivet lider dock en aning av försämrad skärpa ut mot kanterna". En ANING.

Det finns knappast någon anledning att överdriva. Kitobjektivet på Sonyn kommer ge bra bilder.
Däremot måste man höja skärpan i inställningarna när man fotar JPG annars blir det inte bra.

Nikon lär ju ge mindre brus vid höga ISO har jag läst. Trots att det är samma sensor i D60 och A200. Mao kan ju D60 vara bättre om man vill fota i svagt ljus. Skillnaden är väl inte enorm och kör man RAW är nog skillnaden än mindre. Men det är å andra sidan bökigt och tidskrävande att fota i RAW, frågan är om en nybörjare gör det.

Sen är ju D60 fortfarande klart dyrare om man vill ha bildstabilisering och det vill man utan tvekan ha.

Permalänk
Medlem

60n ger mindre brus vid t.ex iso 800 men samtidigt mindre detaljer, dvs det är bara mera NR.

bild med 18-70 : http://www.glamourography.com/em1.jpg

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Oj många svar här, tack! "Expert testarna" verkar ha en helt annan uppfattning än "konsumenterna" känns det som.

moire: är : http://www.glamourography.com/em1.jpg tagen med Sony A200? Blev väldigt imponerad måste jag säga.

Om jag förstått det hela rätt så spelar det inte så stor roll vilken av dessa kameror jag väljer att köpa då de har fördelar/brister som nybörjaren inte brukar lägga märke till?

Själv gillar jag som tidigare sagt formatet på Nikon, otroligt kompakt och lätthanterlig, bla det jag är ute efter. Det medföljande kitobjektivet känns också som ett säkert val. Visserligen kommer Sony med 18-70mm men som inte imponerar lika mycket som 18-55mm.

Svårt det här...

Permalänk

Om du är ute efter något kompakt, titta på Olympus E-420

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska kolla upp den modellen. Nu blev det plötsligt ännu svårare att välja rätt när jag fick syn på Olympus E-420 och E-510. Kan man utesluta dessa eller är det alternativ?

Permalänk

Såvitt jag kan läsa mig till från testerna jag läst så är Olympuskamerorna NÅGOT sämre i bildkvalitet än de övriga mycket pga en mindre sensor som dessutom har annat format än 3:2. Olympus kör 4:3.
420 har inte stabilisator inbyggd vad jag förstår, man måste mao ha det i objektivet.
520 har det.
Båda har tydligen bra liveview/direktvisning.
Prioriterar man behändigt format och inte för ofta fotar i dåligt ljus är nog Olympus ett fint alternativ pga den mindre sensorn. 14-42 objektivet är kort och kompakt men ger ändå motsvarande 28-84 i omfång. Sonys 18-70 ger motsvarande 27-105 och de som har 18-55 ger ju då 27-82.

Samma sak lär väl gälla Olympus som Sony när det gäller klenare utbud av objektiv (inte minst begagnade) än Nikon och Canon.

Permalänk
Hedersmedlem

Olympus sensor är inte speciellt rolig, brusar mer än andra och det är svårare att få till bilder med kort skärpedjup. Dessutom är det osäkert om formatet kommer att överleva.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Olympus sensor är inte speciellt rolig, brusar mer än andra och det är svårare att få till bilder med kort skärpedjup. Dessutom är det osäkert om formatet kommer att överleva.

Jag har inte testat själv men säg så här. Jag har en Olympus superzoom kompakt. Visst den brusar från ISO400, och visst är det svårare med skärpedjupet men det kan bli mycket fina bilder med den också. Olympus systemare lär ju vara klart bättre än den så det kommer bli fina bilder med E420 och E520. Om man då prioriterar litet format så kan det mycket väl vara ett bra val.

Sen det där med om det överlever, jag undrar det också. Men å andra sidan, frågan är om det gör så mycket om Olympus ändrar format eller inte. Vad händer med priserna på begagnade objektiv om det inte säljs några nya objetkiv? Troligen störtdyker priserna på begagnatmarknaden. Åtminstone efter ett tag. Det kan mao vara till köparens fördel. Jag kan inte se att det bör få en amatör att avstå från köp.

Själv köpte jag en Sony eftersom jag inte prioriterade storleken. Jag hade ju redan en bra kompaktkamera att ta till när man inte vill släpa på flera objektiv. Eftersom den dessutom är billigare än Nikon/Canon gjorde valet lätt för mig.

Permalänk
Medlem

Nikon D60: Smidigt format och säkert val men lite väl dyr enligt mig (med VR objektiv)
Sony A200: "Billigare", lite grövre i formen, lite skeptisk till dess prestanda dock. Den har fått bra betyg av experter men inte av vanliga användare. 18-70mm objektivet inte speciellt prisvärt.
Olympus E-420, E-510: "Billigare", lättast och minst, dock inte lika bra bilder?! Gillar verkligen formatet men frågan är om det är värt att satsa lite extra och få en D60? 14-42mm eller 17-45mm objektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gljung
Nikon D60: Smidigt format och säkert val men lite väl dyr enligt mig (med VR objektiv)
Sony A200: "Billigare", lite grövre i formen, lite skeptisk till dess prestanda dock. Den har fått bra betyg av experter men inte av vanliga användare. 18-70mm objektivet inte speciellt prisvärt.
Olympus E-420, E-510: "Billigare", lättast och minst, dock inte lika bra bilder?! Gillar verkligen formatet men frågan är om det är värt att satsa lite extra och få en D60? 14-42mm eller 17-45mm objektiv.

Uh ? De som klagar på A200/SONY är Canonister/nikonister som aldrig har använt kameran

De som har A200 är väldigt nöjda, iaf vad jag läst och sett.
läs t.ex.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=182405&st=...
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=185665&st=...

www.dyxum.com finner du avändare av A mount.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gljung
Nikon D60: Smidigt format och säkert val men lite väl dyr enligt mig (med VR objektiv)
Sony A200: "Billigare", lite grövre i formen, lite skeptisk till dess prestanda dock. Den har fått bra betyg av experter men inte av vanliga användare.
Olympus E-420, E-510: "Billigare", lättast och minst, dock inte lika bra bilder?! Gillar verkligen formatet men frågan är om det är värt att satsa lite extra och få en D60?

"Vanliga användare" är i mångt och mycket (även undertecknad givetvis) som fotbollssupportrar, man hejar på sitt lag Nikon/Canon/annat och vill troligen på det sättet bekräfta sitt eget val som det bästa och "laget" man tillhör.
Hur många Nikonfantaster har verkligen testat och utvärderat Sony eller Olympus?
Jag påstår inte att jag har kunskaper om Nikon eller Canon, utöver det jag läst i tidningar, missförstå mig inte men du kan inte tro att du kan få jämförelse av prestanda från "vanliga användare".

Man kan ju tom utmana andra att försöka hitta en Nikonföreträdare som skriver något över huvud taget som skulle kunna visa på att något annat märke (möjligen respekterar de Canon en del) är bättre på något över huvud taget.

Sen finns det ju kalla fakta som
-Olympus har bra liveview (med full autofokus)
-Olympus E420 har överlägset minst format. Nästan liten som en komakt.
-Sony och Olympus E520 har optisk bildstabilisering i huset.
-Sony A300 har även den riktig liveview
-Nikon och Canon har bättre utbud av objektiv. Kanske inte så intressant till en början men kan mycket väl bli det om du blir rejält biten av foto. Liten varning dock för Nikon D40-D60 som inte har autofokusmotor i huset vilket på begagnade kan ställa till allvarliga problem.
-Olympus HAR mindre sensor och därmed något sämre bildkvalitet i den del som sensorn påverkar (dvs förutom påverkan av objektiv och kamerans processor, program osv)
-Nikon och Canon finns ju representerade i varenda foroaffär som finns och finns det kunnig personal så kan de troligen Nikon och Canon.
-Nikon D60 och Sony A200 har samma sensor (och även Sony A300?)
-Sony A200 har 9 autofokuspunkter, Nikon D60 har 3, vilket många anser vara oviktigt men som jag tycker är viktigt.

och säkert mer...!

Permalänk
Medlem

Jag behöver egentligen inte haka upp mig på små detaljer, vill bara ha en kamera som tar bättre bilder än min förra Fujifilm Finepix F30. Då kan jag välja vilken kamera som helst av dessa.

Mattias: Du som är brukare av Sony, har du någon erfarenhet av Sonys medföljande kitobjektiv? Det är nämligen kitobjektivet som jag är intresserad av bland dessa kameror. Att uppgradera till andra objektiv får jag se i framtiden, vet inte ens om mitt intresse för foto blir så pass stort att det är värt den mödan.

Är därför oerhört intresserad av kitobjektiv, ingenting annat.

Permalänk
Medlem

fyller på lite...
d60
Inge auto bracketing
Inte AF på Primes (tamron kommer med 90mm macro med af nu iofs)

A200
IS i huset
Auto bracketing
AF på alla objektiv, stort utbud av gamla minolta gluggar
lägre kostnad.

Vill man absolut ha nikons entrylevel kameror så ska man slå till på en d40 när de kostar under 3000Kr, som de gör då å då, det är en bra deal! men annars får man mer för pengarna i a200an just nu.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Moire: A200 hade varit ett solklart val om det inte hade varit för 18-70mm objektivet. Som du beskriver får man mer för pengarna om man köper en A200 resp. D60. Jag hade lika gärna kunnat strunta i att nämna D60, men sen jag prövade D40 så har det bara blivit så att jag varit inne på Nikons bana hela tiden och sett med tunnelseende.

Permalänk

"Trots sitt låga pris och fina zoomomfång är objektivet på 18-70 ett av testets bästa".

"18-70 kitobjektivet som vi använde i testet ger en godkänd bildkvalitet och man kan ana enbart en svag för förekomst av kromatisk aberration. Objektivet lider dock en aning av försämrad skärpa ut mot kanterna".
...och samtidigt så vill många ha kort skärpedjup... men ärligt har ju alla kitobjektiv vissa svagheter.

Det vore väl konstigt att döma ut A200-A350 pga objektivet av alla saker. Även A700 säljs väl oftast med samma kitobjektiv?

btw ge mig din mailadress så kan jag maila lite bilder där jag inte tror du kommer anse att skärpan är dålig.

Permalänk
Medlem

Mattias: Köpte du din A350 med kitobjektiv? Har du tillgång till några bilder tagna med 18-70mm så maila mig gärna på;
gljungbrg@gmail.com

/Hur viktigt är det egentligen med inbyggd bildstabilisering? Är det ett dåligt köp om kameran inte har den funktionen?

Permalänk

Min åsikt:

Bildstabilisering är mycket mycket bra. Gör inte misstaget att inte köpa med, i huset elller objektivet. Funktionen är säkert lika bra i huset som i objektivet men det finns en fördel som jag vet med i objektivet: Man ser en stabiliserad bild i sökaren. Mao man ser effekten direkt innan man tar bilden. Med stabilisator ser man det först efteråt.

Jag har en A200 och jag skickar dig gärna några bilder på mail när jag kommit hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

Shysst!, glöm inte någon bild med 18-70mm

Permalänk
Medlem

Har du tänkt dig bli en mästerfotograf så köp dig en saftig på en gång... annars tror jag du kommer bli nöjd oavsett vilken du väljer. Se till att den är skön att hålla i och att den inte väger för mycket. Många av dessa funktioner som det snackas om här kommer du inte ens ha någon användning av.

Mitt tips... gå kläm på en Nikon D60 och en Sony A200. Den som känns bäst är nog den som är bäst för dig!

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasBredberg
"Trots sitt låga pris och fina zoomomfång är objektivet på 18-70 ett av testets bästa".

"18-70 kitobjektivet som vi använde i testet ger en godkänd bildkvalitet och man kan ana enbart en svag för förekomst av kromatisk aberration. Objektivet lider dock en aning av försämrad skärpa ut mot kanterna".
...och samtidigt så vill många ha kort skärpedjup... men ärligt har ju alla kitobjektiv vissa svagheter.

Det vore väl konstigt att döma ut A200-A350 pga objektivet av alla saker. Även A700 säljs väl oftast med samma kitobjektiv?

btw ge mig din mailadress så kan jag maila lite bilder där jag inte tror du kommer anse att skärpan är dålig.

Ja det är standard kittet till A700. har dessutom 70mm istället för 55mm vilket är en fin fördel.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Gabbano: Jag får väl göra det, har redan fått känna på D60 dock!

Canon EOS 1000D är en ny budget modell, någon som vet något om den?

Permalänk
Medlem

Ja ännu dyrare än D60 mot vad man får...

Med nuvarande priser : a200>d40>d60>1000d

Visa signatur

Nätverksnörd