Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Stadsnät Svenska Bostäder Hagsätra vilket bolag?

Permalänk
Avstängd

Stadsnät Svenska Bostäder Hagsätra vilket bolag?

Tja

har några frågor till alla er proffs det är så att byggnaden jag bor i är i full gång med att få tillgång till stadnätet med 100/100 bredband även 1Gbit tror jag.

nåja frågorna är.

1. Vilken leverantör ska man välja? det kommer nog vara fler bolag sen när allt e klart tex BBB osv http://www.svenskabostader.se/Page____81943.aspx

2. hur vet man om det är full duplex (är inte säker om det kallas så) dvs 100ner och upp samtidigt

3. är det nån egentlig skillnad mellan dom olika bolagen eller ska man bara gå på priset?

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Min erfarnhet av stadsnätet i Hammarby Sjöstad är att priset inte spelar så stor roll.

Jag betalade för 10/10 men fick utan problem 20/20, nu betalar jag för 30/30 och jag maxar linan på ungefär 45/45.

Först provade jag Bredband2 då de var billigast men blev förbannad när de skulle ha 25kr för att skicka fakturan via e-post.

Nu kör jag SkyCom och det fungerar också bra. Deras kundtjänst lämnar en del att önska men då tjänsten fungerar och fakturorna är korrekta har detta inte blivigt något fortsatt problem då jag slipper prata med dem.

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Inaktiv

Jag har Bahnhof och det funkar skitbra, ingen downtime sen abbonemangstart och sjysst support utan krångel, svarar på mail snabbt.

Permalänk
Medlem

Re: Stadsnät Svenska Bostäder Hagsätra vilket bolag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel

2. hur vet man om det är full duplex (är inte säker om det kallas så) dvs 100ner och upp samtidigt

Det kallas inte riktigt så. Du menar nog ifall uppkopplingen är symmetrisk eller asymmetrisk (Duplex är ifall du kan skicka / ta emot data samtidigt eller inte). Det borde finns info om det ifrån de leverantörerna som du kan välja emellan.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Stadsnät Svenska Bostäder Hagsätra vilket bolag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Det kallas inte riktigt så. Du menar nog ifall uppkopplingen är symmetrisk eller asymmetrisk (Duplex är ifall du kan skicka / ta emot data samtidigt eller inte). Det borde finns info om det ifrån de leverantörerna som du kan välja emellan.

Tack för svaret då ska jag alltså fråga efter en symmetrisk uppkoppling när jag beställer.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Stadsnät Svenska Bostäder Hagsätra vilket bolag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Tack för svaret då ska jag alltså fråga efter en symmetrisk uppkoppling när jag beställer.

Nej, jag tror att du tänkte rätt från början. En asymmetrisk uppkoppling är tex en adsl-lina där du tankar med ex 24 mbit/s men skickar i en annan hastighet (tex 1 mbit/s). En symmetrisk lina, ex 100/100 (ner resp. upp) är en symmetrisk lina, alltså lika snabb upp som ner. (Symmetri betyder likformighet och asymmetri betyder olikformighet).

När du snackade om full duplex så hade du helt rätt (åtminstone så som jag tolkade dig). Full duplex betyder alltså att du kan skicka SAMTIDIGT som du tex laddar ner någonting. En "halv duplex"-lina kan tex INTE göra detta på samma gång (alltså skicka och hämta samtidigt).

Ett exempel vid halv duplex:
Om du vill maximera ditt 10/10 Mbit/s-bredband, så kommer du inte att kunna maximera tex en nedladdning OM någon tankar från dig samtidigt, därför att trafiken till och från dig kommer gå växelvis.

Hm, efter att ha läst din fråga igen Maikel (varför gjorde man inte det ordentligt från början, hehe) så tror jag att JAG misstolkade din fråga. Zlobb hade antagligen rätt i sin tolkning av din fråga. Jag låter dock mitt svar stå kvar om någon undrar om asymmetri/symmetri och duplex ..