Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD på väg att sälja ut fabriker

Permalänk
Melding Plague

AMD på väg att sälja ut fabriker

Uppgifter om att AMD skall sälja av produktionsfabriker har cirkulerat från och till under det senaste året. Uttalanden har både bekräftat och dementerat försäljningen om vartannat, men nu ser affären ut att bli av.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom klarar sig i sin ekonomiska kris, vore tråkigt med ett sinande AMD.

Smart strategi tror jag nog, låter vettigt iaf.

Permalänk
Medlem

Hoppas faktiskt lite på att amd överlever, framför allt pga deras grafikkort. Processorerna är jag dock ingen fan över, men de håller ju intel konkurrenskraftiga.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Med samma resonemang hade det kvittat om Intel gått i konkurs under P4a-tiden?

Samtidigt måste det ju vara billigare att äga fabrikerna själva.

"... men också att slippa undan en del risker i en ständigt svängande konjunktur."

Oavsett vem som äger fabrikerna så kommer det drabba AMD...

Jag vet inte mycket om sådant här men för mig känns det helt klart som något kortsiktigt, nog för att det mycket väl kanske är något kortsiktigt som krävs för att klara sig långsiktigt men AMD hade väl inte sålt fabrikerna om de inte ansåg sig tvingade till att göra det (och det om något tyder väl på att det bara är negativt långsiktigt).
Förklara gärna vad jag har fel i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Hoppas faktiskt lite på att amd överlever, framför allt pga deras grafikkort. Processorerna är jag dock ingen fan över, men de håller ju intel konkurrenskraftiga.

Hoppas lite? Vad har du att vinna på att dom skulle gå under?

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Medlem

Man blir nästan lite ledsen i ögat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
AMD hade väl inte sålt fabrikerna om de inte ansåg sig tvingade till att göra det (och det om något tyder väl på att det bara är negativt långsiktigt).

Det skulle ju också kunna vara så att de inte producerar så mycket att fasta kostnader och uppgraderingskostnader är rimliga, kanske tjänar man på att låta någon annan sprida dessa på större volymer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Man blir nästan lite ledsen i ögat.

Av den här nyheten? Det har gått dåligt rätt länge, det är väl snarare positivt att man nu försöker göra något åt saken.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det går så dåligt. Men har själv stöttat dom lite med bland annat 2 processorer och 1 grafikkort från dom.

Mitt nuvarande 4870

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Bara att hålla tummarna för att Dirk vet vad han gör och får skutan på rätt köl. Att de tar detta steg innebär antagligen att de har förtroende för att foundrys som TSMC, UMC och Chartered klarar att hålla jämn takt med intel.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bäst om man lät IBM sköta deras tillverning, jag tycker det verkar som de hänger på Intel väldigt bra när det gäller tillverkningsteknik:P

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det skulle ju också kunna vara så att de inte producerar så mycket att fasta kostnader och uppgraderingskostnader är rimliga, kanske tjänar man på att låta någon annan sprida dessa på större volymer.

Sant, men det känns konsigt (mycket möjligt att det inte är det men som datornörd så blir man ju lätt lite insnöad på x86 ).

Permalänk
Medlem

Det var väl tur att man köpte ett 4850 och inte ett 9800gtx+ då da.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Herregud vad alla verkar oroa sig över denna "nyhet". AMD gör det man måste göra för att gå med vinst. Jag tycker det är en bra strategi att sälja ut fabrikerna och fokusera på kärnverksamheten. Dessutom går det väldigt bra för AMD på grafikkortsfronten. Att både Nintendo och Microsoft valt ATI som tillverkare av GPU till sina konsoler gör inte heller saken sämre.

Att AMD någonsin skulle gå i konkurs är lika troligt som att Intel skulle ge bort en x86-licens till någon annan än AMD.

Permalänk
Medlem

Men om man säljer en fabrik, så innebär det ju inte heller att man inte fortsätter att tillverka AMD cpu´s där.
Det blir ju bara ett annat ägande förhållande och man slipper fasta och rörliga kostnader för fabriken.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

AMDs situation:

*Ett riktigt bra företag med massor av potential.
*Stora lån vilket kostar massor.
*Fabrikerna gör nytta men kostar massor.
*Uppgradering av fabriker för att klara nya fabrikationsprocesser kostar MASSOR.

AMDs nuvarande fokus:

*Man måste övertyga investerar att företaget klarar sig och kan fortsätta skapa, detta är svårt med stora lån.
*Företaget behöver mera pengar till utveckling.

AMDs potentiella lösningar:

*Genom att sälja fabriker får man in enorma summor pengar som kan användas för att betala av lånen. Företaget set då bättre ut på papper samtidigt som man kan trycka in alla pengar som försvann på annat håll till utveckling.

Vad betyder detta på lite längre sikt:

*AMD blir starkare som företag, flera våga investera, man kan fokusera mer pengar och tid på utveckling och bli mer konkurrenskraftiga. Går det sedan väldigt bra kan man på nytt börja bygga fabriker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Men om man säljer en fabrik, så innebär det ju inte heller att man inte fortsätter att tillverka AMD cpu´s där.
Det blir ju bara ett annat ägande förhållande och man slipper fasta och rörliga kostnader för fabriken.

tvärtom, rörliga kostnaden för produktionen går upp... rejält.

och jag skulle vilja se vem som kommer köpa fabrikerna... känns som en tveksam investering för vem-det-nu-är.

(jag har valt att inte fokusera på licensfrågan ikväll, men nästa gång?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

SAAB har även de "outsourcat" delar av sin verksamhet, vilket nu när bilmarknaden är så kärv ska tas tillbaka till fabriken, något att beakta?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Dock så behöver ju AMD ett par fabriker kvar då de MÅSTE ha produktion själva enligt deras kontrakt med licenser.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Samtidigt måste det ju vara billigare att äga fabrikerna själva.

"... men också att slippa undan en del risker i en ständigt svängande konjunktur."

Oavsett vem som äger fabrikerna så kommer det drabba AMD...

Jag vet inte mycket om sådant här men för mig känns det helt klart som något kortsiktigt, nog för att det mycket väl kanske är något kortsiktigt som krävs för att klara sig långsiktigt men AMD hade väl inte sålt fabrikerna om de inte ansåg sig tvingade till att göra det (och det om något tyder väl på att det bara är negativt långsiktigt).

Håller med.

Genom att införa ett led till, minskas AMDs möjligheter att konkurrera med priset, eftersom den de säljer fabrikerna till också kommer vilja gå med vinst. Om varje processor genererar sammanlagt 10 dollar i vinst, kommer nu AMD bara få, säg 9, och därmed ha minskat utrymme att sänka priset, för att locka kunder och sätta press på Intel. Alternativt måste de höja priset för att generera samma vinst om Intel.

Vidare så inför man en extra försvårande parameter i utvecklingen - samarbetet mellan chipkonstruktörerna och processkonstruktörerna bara _måste_ funka. Det samarbetet kommer förmodligen inte förenklas om teamen kommer från helt olika företag.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Att AMD någonsin skulle gå i konkurs är lika troligt som att Intel skulle ge bort en x86-licens till någon annan än AMD.

På vilken information baserar du detta uttalande? Att de har gått med förlust de senaste sju kvartalen?

Det är ju dock intressant vad som skulle hända med intel om AMD gick i konkurs. De skulle ju ha monopol på x86 då vilket sannolikt inte kommer att gillas i flertalet länder.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det här kommer bara fungera om AMD säljer av överkapaciteten i fabrikerna. Säg att AMD har 10 fabriker som kör på 70% kapacitet, då säljer man helt enkelt 3st. Kan också se en situation där man säljer 5st och utökar kapaciteten på resterande.

Annars är det väldigt kortsiktigt tänkt och inte riktigt bra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Annars är det väldigt kortsiktigt tänkt och inte riktigt bra.

Men inte ovanligt, jämför till exempel med ovan nämnda nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Dock så behöver ju AMD ett par fabriker kvar då de MÅSTE ha produktion själva enligt deras kontrakt med licenser.

Sant, man får hoppas att det bara är produktionen i toppen som varierar mycket som ska säljas ut.
För att sälja ut fabriker som tillverkar grundproduktion är ju möjligtvis en temporär fördel men i längden en konkurrensnackdel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Detta känns som ett typiskt exempel på att inte tänka längre än näsan räcker. Jag har mycket svårt att tro att det innebär några besparingar i det långa loppet att lägga ut sin tillverkning på entreprenad. Det medför förvisso andra fördelar, t.ex ökad likviditet för stunden, fördelen att kunna skylla på någon annan när det går fel (nVIDIA hade nog gärna gjort det om de kunde) och man får kanske tillgång till ny teknik snabbare (främst krympta tillverkningsprocsser).
Hur man än vrider och vänder på det så måste dock entreprenören också tjäna pengar på tillverkningen, en kostnad som inte finns om man själv äger fabriken.
Kontentan av det hela är nog att de måste sälja fabrikerna för att bättra på sin likviditet och så försöker de sätta en positiv spinn på det hela, sorgligt men sant.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
På vilken information baserar du detta uttalande? Att de har gått med förlust de senaste sju kvartalen?

Det är ju dock intressant vad som skulle hända med intel om AMD gick i konkurs. De skulle ju ha monopol på x86 då vilket sannolikt inte kommer att gillas i flertalet länder.

Tro mig, det ligger till och med i Intels intresse att hålla AMD vid liv. Sedan så var inlägget en pik mot alla de som verkar tro seriöst att AMD är nära konkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det här kommer bara fungera om AMD säljer av överkapaciteten i fabrikerna. Säg att AMD har 10 fabriker som kör på 70% kapacitet, då säljer man helt enkelt 3st. Kan också se en situation där man säljer 5st och utökar kapaciteten på resterande.

Annars är det väldigt kortsiktigt tänkt och inte riktigt bra.

Om jag har förstått det rätt så har AMD bara en fabrik i drift idag (Fab 36), och har ändå överkapacitet. Därför har man egentligen bara två alternativ; antingen sälja sin fabrik och låta någon annan tillverka chippen vilket betyder att man bara har betalar för faktiskt tillverkade chip, eller börjar man tillverka chip åt andra (Nvidia kanske? Så blir det lite kvalitet på deras saker också ) för att fylla överkapaciteten i fabriken.
Det många glömmer att räkna med är att TSMC antagligen har betydligt lägre tillverkningskostnader per chip än vad AMD har. TSMC eller någon annan foundry kan alltså tillverka chippen, lägga på en vinstmarginal och ändå ge AMD ett lägre pris per chip än de betalar idag.
Jag tror detta kommer bli bra även på lång sikt. Låt taiwaneserna göra det de är bra på (tillverka chippen) så kan AMD ägna sig helt åt det de gör bra (FoU)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Specifierar inte x86-licensen att en viss del av produktionen skall komma från egna fabriker eller minns jag snett?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Specifierar inte x86-licensen att en viss del av produktionen skall komma från egna fabriker eller minns jag snett?

Det stämmer, som vi nämnt ovan.

Edit: dock är det typ 5% så lär inte vara större problem

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

:(,

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men inte ovanligt, jämför till exempel med ovan nämnda nvidia.

Problemet kommer ju av att om vi har flera aktörer som slåss om "frilansande" fabriker så kommer priserna öka. Idag är det i princip bara nvidia som letar lediga fabriker. Titta bara på hur nvidias problem med att få ut korten i butik...

Frågan är om det är tillverkning av GPU eller CPU som säljs av. Spelar ganska stor roll.

Visa signatur

//Bacon