Permalänk
Medlem

Reseobjektiv

Ska åka till Egypten en vecka i slutet av oktober och självklart ska kameran med

Har dock kommit på att mitt Sigma 10-20 och ett fast 50 1.8 inte blir speciellt bra kombination att ha med på resan, det är inte så mångsidigt som jag hade velat ha det.
Sigmat åker garanterat med men 50an får nog stanna hemma, har svårt att se riktigt var jag ska få användning för det.

Nu till frågan, jag behöver ett objektiv med stort omfång, typ 55-200 eller vad det nu är på såna. Har ingen koll alls mer än att det långt ifrån är några toppengluggar optiskt sett men jag tror många håller med mig om att hellre en bild som inte är helt tekniskt perfekt än ingen bild alls, eller hur?

Så vad finns det för alternativ?
Tänkte mig i prisklassen 2-2500 kr ungefär.

Sett att det finns VR, behövs det om jag nästan uteslutande kommer att fota i bra ljus, antagligen utomhus i solen?
Känns som det är något för typ skymningsbilder och där det är lite halvdassigt ljus.

Kom med tips på vad för objektiv som kan passa mig

Ska sitta på en Nikon D70 kan ju tilläggas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nikon har en 18-200 som sägs vara riktigt bra för sin klass, men den kostar dubbelt så mycket som ovan förslag. Men för ditt behov och din D70 tror jag säkert det räcker.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på om du kommer att sakna omfånget mellan 20mm och 55mm. Om du kan leva utan det skulle jag säga att det kan vara lämpligt med 55-200 (eventuellt med VR). 55-200:n är faktiskt rätt bra.

Annars är ju eg en normalzoom något som faktiskt är väldigt användbart. En begagnad 18-70 ryms inom budgeten, men du får ju inte lika mycket tele då.

Generellt skulle jag annars avråda från superzoomar. Nikons 18-200 är rätt okej och tillhör de bättre superzoomarna, men även då innebär det en hel del kompromisser och ut mot 200mm är den väl sisådär. Man får blända ner till f/11 för att få bra resultat. Upp till ca 135mm är den dock rätt bra, även om den har en hel del distortion och en del CA.

Skulle du ändå besluta dig för en superzoom så se till att den börjar på 18mm (eller därikring iaf) och inte på 28mm. Som jag ser det så förlorar du hela grejen med en superzoom om den inte ger nån vidvinkel.

Permalänk
Medlem

Sålde nyligen mitt 18-70 då jag kände att jag inte behövde det.

Mitt 10-20 täckte in vidvinkelområdet bra där och mitt fasta 50 klarade "mellanvidvinkeln".
Behöver något för att kunna komma lite närmare, ibland ser man något som man bara vill ta en bild på och man behöver dom där 200mm och då skulle det vara skönt.

Hade tänkt köpa ett och i princip bara använda på resan och sedan sälja när jag kommer hem då jag i vanliga fall endast klarar mig på mina två andra objektiv.

Tack för tipsen, ska kika runt lite mer men jag håller nog med dig dumbo, nog vill jag ha ett som täcker upp allt, dvs både vidvinkel och tele.
Bildkvaliten blir nog lidande men det vinner man nog på att man faktiskt kan ta dom där "ögonblicksbilderna" som förmodligen uppkommer.

http://www.ephotozine.com/article/Sigma-18-200mm-f35-63-DC

Den där verkar faktiskt inte se helt tokig ut, ser ju ganska ok ut även på 200mm. Åtminstone för det priset.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett 10-20 och 50/1.8 låter rätt jobbigt att resa med, du saknar ju hela normalområdet! Jag tror du skulle få mest ut av en normalzoom. Varför inte Nikons nya 18-105 VR? Säkert inte det bästa rent optiskt men schysst omfång och VR.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

18-105:an är faktiskt rätt bra optiskt. Det är de första zoomen i omfåget som faktiskt verkar kunna mäta sig med 18-70:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Ett 10-20 och 50/1.8 låter rätt jobbigt att resa med, du saknar ju hela normalområdet! Jag tror du skulle få mest ut av en normalzoom. Varför inte Nikons nya 18-105 VR? Säkert inte det bästa rent optiskt men schysst omfång och VR.

Haha ja du har helt rätt.
Jag är expert på att sälja saker jag ångrar ett tag senare, jag sålde ju mitt 18-70 men inser nu att det skulle varit bra att ha trots allt.
Jag ska genast börja leta efter ett begagnat och köpa så fort som möjligt

Blev ju en väldigt nödvändig tråd det här tillslut

Permalänk
Medlem

Jag kom på kort efter jag skrivit mitt inlägg en bit upp att du lika bra kunde tagit ett standardzoomobjektiv. Varför i helsike ska du köpa ett extra objektiv bara för en? tänkte jag. Spara pengarna istället. Men så skriver du nu att du nyss sålt din 18-70. Av just den anledningen du skapade tråden för kommer jag alltid behålla min 18-70 Lagom stor och lagom bra. Varför inte köpa ett 18-70 begagnat och sedan behålla kanske? Fast den kostar nästan lika mycket som den där Sigman du föreslog.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Jag kom på kort efter jag skrivit mitt inlägg en bit upp att du lika bra kunde tagit ett standardzoomobjektiv. Varför i helsike ska du köpa ett extra objektiv bara för en? tänkte jag. Spara pengarna istället. Men så skriver du nu att du nyss sålt din 18-70. Av just den anledningen du skapade tråden för kommer jag alltid behålla min 18-70 Lagom stor och lagom bra. Varför inte köpa ett 18-70 begagnat och sedan behålla kanske? Fast den kostar nästan lika mycket som den där Sigman du föreslog.

Det är exakt det jag tänkter göra, köpa ett till 18-70 och sedan behålla det.
Det är som du säger lagom stort och lagom bra