Permalänk
Medlem

Minnesfunderingar

Varför lägger Windows 2000 nästan allt i det virtuella minnet? Jag har en 2gb hårddisk enbart för växlingsfilen och den är full. Men det riktiga minnet på 1 GB är i princip tomt. Så nu när jag skulle köra Photoshop så kan vissa funktioner inte köras pga virtuella minnet fullt. I aktivitetshanteraren står det: Minnesanv:307292kb/2893152kb så runt en tiondel är använt. Är detta normalt? Borde inte det riktiga minnet fyllas först?

Permalänk
Medlem

Se växlingsfilen som en utökning av raminnet som är lite söligare, det som inte används så mycket hamnar mestadels på det virtuella minnets slöare del, den på hårddisken. De program man startar och använder ska ligga på ramminnet. Windows 2000 har väl en väldigt dålig minnesanvändningsfördelning .... oj vad bra man är på att hitta ord :S. Men iaf, testa att ök... just det du kör ju med en hårddisk som redan är full. Stäng av att Windows får utöka växlingsfilen om det behövs, skriv fasta värden.

Kan vara så att WIndows 2000 vill expandera växlingsfilen men pga att disken är full så går det inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Du läser av värdena fel.

Först. Virtuella minnet är INTE växlingsfilen ensamt. Fysiska minnet är RAM men virtuella minnet är något som presenteras för programmen som en kontinuelig mängd minne som de har för sig själva (tror de). De vet inte om minnet ligger i RAM eller i växlingsfilen, det håller operativsystemet koll på.

Det du läst av är RAM+växlingsfil. Det ska finnas ett fält som anger ledigt (eller använt?) fysiskt minne.

Och nej, RAM ska inte fyllas till max direkt, saker som är väldigt sällan använda kommer skickas ut till växlingsfilen. På så sätt så finns det mer ledigt fysiskt minne (RAM) när något program behöver det, ex. ditt photoshop.

Och microsoft har förbättrat minnesväxlingsstrategin (jag kan också komma på konstiga ord ) i XP och sen Vista.

Du kan man perfmon ta fram en speciell mätare som anger hur många procent som används av växlingsfilen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

str8forthakill: Har aldrig hittat någonstans att slå till att Windows får domedera fritt med växlingsfilen så den är fast.
Aqualize: Men jag tycker ju att Photoshop borde lägga sig i RAM eftersom det är ett program som körs.
All info om minnet

Nej det är vid såna här tillfällen man längtar tillbaks till Windows 98 med alla sina problem och brister.....