Permalänk
Medlem

Ang. Intels Stockkylare.

Hej!

Jag byggde idag lite på datorn, och när jag kom till Processorfläkten, intels stock, så kom alla trycksakerna rätt förutom 1 som va lite över, tröck ganska hårt men släppte ifall jag hörde nått från mobot.

Undrar nu efter jag satt i mobot i chassit hur jag ska göra, det sitter hårt åt och det verkar som det skulle kunna funka men ska jag trycka hårt eller nått??

OCh ni tror inte nått kan ha tagit skada?

Hur sätter ni dit deras processorfläkt? Haft några problem, hur löste ni dem?

Mvh en nervös b^eF på sitt första bygge.

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk

Stockkylarens push-pins är rent ut sagt ett helvete att få dit, ett tips är att ta dem diagonalt, dvs böra med vänster nere, sen höger uppe osv.

Håll emot med en hand på baksidan av moderkotet, precis vid hålet så kan du ta i med mer kraft utan att det ger med sig

Permalänk
Medlem

Antagligen har de plastbitar som sitter längst ut glidit isär och klämmer mot moderkortet istället för att glida ned i hålet. Föreslår du tar lös kylaren och ser till att nypa ihop plastbitarna. Samma sak hände för en kompis som jag fick hjälpa.

Permalänk
Medlem

Hur tar man bort kylaren? Provat dragit uppåt med plattorna eller vad dem heter, men funka inte, våga inte ta i direkt.

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Du måste vrida skruvarna först. Vrid dem i pilens riktning för att ta lös den om jag minns rätt. Hursomhelst, vrid dem åt det håll det går vrida.

Permalänk
Medlem

aha okej, ska prova det, hoppas att det inte är så farligt ifall man tar i lite?

Mitt första bygge, väldigt nervös av mig ;D

Det som står i sign föressten.

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Testpilot

Har bara haft AMD innan och deras socket A har jag länge tyckt var den allra sämsta konstruktionen då det kräver att man i princip hänger över moderkortet med en skruvmejsel som riskerar att hoppa snett och förstöra hela moderkortet. När jag uppgraderade till socket 939 blev det bättre då dom har en fin plastram runt sig där man enkelt spänner fast kylaren utan några problem allt, även Intel har haft det tidigare med fina spakar man drar i för att låsa fast kylaren.

Jag köpte nu ett Intelsystem för ett några månader sen och blev väldigt förvånad över hur i helvette dåligt designad fastsättningen av kylaren var, man var ju tvungen att trycka hur jävla hårt som helst för att skiten skulle sitta fast och efteråt var hela moderkortet böjt av spänningen från kylaren.

Köpte en Thermalright Ultra120 eXtreme-kylare (för att få datorn lite svalare och tystare) som hade en väldigt fin fastsättning med fjädrade skruvar som man bara skruvade i botten så gav den rätt tryck för att hålla fast kylaren. Det enda nackdelen med den här kylaren är att den kräver en platta bakom moderkortet så man kan inte installera en utan att skruva ut moderkortet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Håller med hunden, push-pins är ett otyg. Visst kan det vara smidigt, de gånger de låser sig bra med en gång, men för det mesta är det mycket meck om man vill få det att sitta bra.

Att även tredjepartstillverkare med stora tornkylare anammat samma fastsättning är värdelöst. Dels är ändå de kylarna så stora att man måste ta loss moderkortet för att komma åt att sätta fast kylaren och dels känns det osäkert att lägga så mycket vikt på de små plastpluggarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jo den är knasig, men fått i den bra nu!

Men när jag låste processorn tog det emot mycket, hade dock satt processorn rätt o allt, men är det bara för det är första gången?

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk

Håller med alla. Push-pins är djävulens påfund. Jag fick lyfta bort mitt moderkort från chassit och trycka emot på båda sidorna av moderkortet, på så sätt kan man också se ifall pinnen har åkt igenom riktigt.

Det som gäller är att ta i så man får skitsmak i munnen, helt enkelt.

Permalänk
Entusiast

Någon som vet om det är samma skit på Intels nya sockel också?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24