Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU vill ha utbytbara batterier

Permalänk
Melding Plague

EU vill ha utbytbara batterier

Ett nytt direktiv från EU föreslår att alla batterier ska gå att byta ut med enkla medel. Detta skulle bland annat tvinga Apple att designa om en mängd produkter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nämen ojsan, något vettigt från EU. Ja allt ska man se innan ögonen trillar ut, eller vad det nu heter.

Permalänk
Avstängd

Ajdå.. då får Apple skrota sina kommande skal i aluminium.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra förslag, ovanligt att det kommer från EU dock. Men naturen går före allt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

haha lite svårt att komma åt batteriet på den där skitenO.o

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

det ska inte bara vara enkelt, det ska helst vara standard lösningar och inte femtielva speciallösningar...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Haha 19 skruvar, det va inte dåligt dock skulle det vara fint att kunna byta up batteriet på mp3 spelare utan att behöva lämna in den och betala massa kostnader. Om man nu har mp3 spelaren så länge så att säga

EDIT: Okej när man väl fick se batteriet...VAD ÄR DET DÄR? Har aldrig sett ett batteri på det sättet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det ska inte bara vara enkelt, det ska helst vara standard lösningar och inte femtielva speciallösningar...

Håller med.

Då kan man också uppgradera batterierna.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar inbyggdt batteri. Om det är massa lösa delar på mobil/mp3n så resulterar det väldigt ofta att jag pillar på dem vilket gör att de slits. Att min nano har hållt i 3 år nu (fungerar fortfarande) är nog mycket tack vare att det inte går att pilla så mycket på den. Har dock borstat baskidan för att "ta bort" alla repor för någon månad sedan.
Mina mobiler håller i maximalt 6-12 månader innan jag pillat sönder dem så mycket att de vägrar starta.

Permalänk
Medlem

Har bytt mitt inbyggda batteri i min Logitech MX1000.
Krävde att man använde en lödkolv för att få fats kontakterna på ett nytt digital kamera batteri. Men så kosta det 50% av en ny mus också.

Tycker också man borde tvina tillverkarna att använda gemensamma batteristandarder. Idag köper många tillverkare samma batterier från fabrikerna och sätter sina egna skal och kontakter på dem för att kunna ta mer betalt. Med gemensam standar skulle de både bli bättre för miljön och kunderna då det blir lättare att hitta batterier till gamla produkter.

Permalänk

Vad har EU med hur tillverkarna designar sina produkter?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag föredrar inbyggdt batteri. Om det är massa lösa delar på mobil/mp3n så resulterar det väldigt ofta att jag pillar på dem vilket gör att de slits. Att min nano har hållt i 3 år nu (fungerar fortfarande) är nog mycket tack vare att det inte går att pilla så mycket på den. Har dock borstat baskidan för att "ta bort" alla repor för någon månad sedan.
Mina mobiler håller i maximalt 6-12 månader innan jag pillat sönder dem så mycket att de vägrar starta.

samma här.... nervöst betende elller nåt man pillar loss batteri luckan så det tillslut blir glapp i dom inte bra,,, men man borde ju kunna göra bättre batteriluckor på mobiler också som man kan skruva fast behöver ju inte vara så många skruvar heller....

Permalänk
Medlem

Bra.

Jag avskyr verkligen inbyggda batterier i aparaturer.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

"Genom att kräva att batterier i elektroniska produkter ska vara enkla att lossa och byta ut hoppas EU förhindra att dessa miljögifter sprids i naturen."

Om det nu är så att miljöfarliga ämnen från apparater hamnar i naturen i nuläget så innebär det att någon slänger HELA apparaten i naturen. Skulle man återvinna batteriet men slänga sin mobil i naturen hädanefter? idioti!
Kräv istället att de som producerar en produkt måste ta tillbaka den kostnadsfritt när den är förbrukad.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tja, visst är det kanske idiotiskt av Apple att inte ha utbytbara batterier från början. Men jag tycker det är lite skevt att EU ska ge sig in och sätta upp bestämmelser kring allting.
Av denna anledning hoppas jag att detta inte går igenom!

Permalänk
Avstängd

Det känns bättre med ett batteri som sitter fast.
Personer som jag kan lyckas med att tappa bort den där plastluckan på mobilen flera gånger om.

Permalänk
Medlem

en sak som jag tycker är löjlig är att alla olika mobiler/laptops osv har olika batterier.
Tycker det borde finnas en tjock en smal . thats it. hade varit mycket billigare då .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
en sak som jag tycker är löjlig är att alla olika mobiler/laptops osv har olika batterier.
Tycker det borde finnas en tjock en smal . thats it. hade varit mycket billigare då .

Smal är inte motsatsen till tjock, det är tunn. Bred är motsatsen till smal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Smal är inte motsatsen till tjock, det är tunn. Bred är motsatsen till smal.

jaja tunn då .

Edit : mer universiella batteri vill jag ha i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

några skruvar är ok tycker jag om det inte förstör garantin. Lim däremot är jag emot, dock så borde det finnas en begränsning så att riktigt små apparater fortfarande kan ha ett inbyggt batteri, typ ipod shuffle. Storleken på batteriet måste ju vara i direkt propotion på dess miljöpåverkan eller? Begränsningen borde vara på miljöpåverkan så att tillverkarna kan välja att utveckla miljövänligare batterier och ha de inbyggda eller ha dem utbytbara (och därmed enkelt återvinningsbara).

Permalänk
Medlem

Re: EU vill ha utbytbara batterier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Exakt vad ett "enkelt löstagbart batteri" egentligen innebär är ännu oklart, men det pratas om att användaren själv ska kunna komma åt batteriet utan att behöva skruva upp enheten.

Vafan, palla någon jävla lucka isf? Jag tycker det vore bättre ifall det skulle vara tillåtet att ha skruvar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: EU vill ha utbytbara batterier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Vafan, palla någon jävla lucka isf? Jag tycker det vore bättre ifall det skulle vara tillåtet att ha skruvar.

istället för skruv så borde det vara någon slags switch , t.ex
wireless switchen på den här laptopen http://b2b.sony.com/Solutions/b2b/data/repository/original/vo... fast som sitter i botten då förståss , eller typ en vridbar platta ungefär som sånna som sitter i botten på en spargris

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag välkomna detta!

Visst blir den estetiska biten lidande som artikeln nämner men fördelarna tycker jag tar över. Dock tycker jag fortfarande att man får ha en skruvade luckor så länge det är inom en rimlig gräns. Tre till fyra skruvar är ok!

Ännu bättre skulle ju vara om dom tog fram någon form av formstandard, storlek och spänning. Sen skulle batteritillverkarna kämpa om att göra bäst batterier där efter MEN endast en standard. Att ha göra regler på storleken är att gå för långt och hämna utvecklingen, vilket IT-branschen är bra på

Permalänk

Fast när det gäller produkter som mp3-spelare och mobiltelefoner har de en tendens att gå sönder eller bytas ut av andra orsaker än batteriet inom 2-3 år. 2 st ipodar har havererat för mig de senaste 4 åren och då har det varit problem med hårddisken som spökat och inte batteriet.

Så länge elektronikprodukter håller sådan usel kvalité så spelar det ingen större roll om man kan byta batteri eller inte kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd

Jag vill att mobiltelefoner ska kunnas laddas via USB porten.
Jag vill att alla mobiltelefoner ska kunna använda samma standardladdare, och laddare säljas separat, så att man slipper få ny laddare varje gång man köper en mobil och sen funkar den bara på den telefonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Om det nu är så att miljöfarliga ämnen från apparater hamnar i naturen i nuläget så innebär det att någon slänger HELA apparaten i naturen. Skulle man återvinna batteriet men slänga sin mobil i naturen hädanefter? idioti!
Kräv istället att de som producerar en produkt måste ta tillbaka den kostnadsfritt när den är förbrukad.

Det kan ju vara så också att det kan underlätta vid återvinning av produkterna. Då man som konsument kan slänga batteriet i batteriåtervinningen och resten i elektronikskrot.

Personligen tycker jag att det är ett bra förslag. Man ska kunna byta batterier utan att man bryter garantier, behöver lämna in produkten på service eller riskerar att förstöra produkten.
Första vettiga förslaget EU kommit med någonsin!
(skruvar kan vara godkända bara det inte är 19 st!)

Permalänk

Så otroligt korkat. Inbyggda batterier är ju för sjutton en fördel för telefoner och mp3-spelare. Jag vill inte ha massa fula luckor som går sönder på min Apple-produkter. Jag har aldrig någonsin varit med om att man behöver ett nytt batteri till en telefon eller mp3-spelare, min snart 2 år gamla Nano har jag inte märkt någon försämring alls på och tack vare att hela skalet är i aluminium utan batteriluckor är utsidan också i nästan perfekt skick.

Ni som vill ha batteriluckor kan väl helt enkelt köpa dom produkter som har det och låta oss andra kunna välja det vi vill ha. EU ska knappast komma in och peta i något sådant.

Och skruvar, går inte bygga en snygg mp3-spelare eller telefon med skruvar. Hur hade ni tänkt sätta ihop en Nano 2g eller 3g med skruvar? Eller en iPhone?

Permalänk
Inaktiv

Tycker detta verkar som en mycket bra motion, i det avseende att det kommer ge apple mer besvär vilket dem förtjänar.
Annars så tycker jag det är konstigt att detta inte är standard bland tillverkare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Tycker detta verkar som en mycket bra motion, i det avseende att det kommer ge apple mer besvär vilket dem förtjänar.
Annars så tycker jag det är konstigt att detta inte är standard bland tillverkare.

Ja, fy för apple!
Dom jävlarna, dom ska allt få, så mycket skit dom gör, menar, designar snygga produkter, menar wtf liksom, ett företag som designar produkter, säljer dom, och tjänar pengar, tacka vet jag välgörenhetsorganisationer som Microsoft och Ica, det är goa killar det.

Permalänk

En bra ide både ur miljö och konsumentaspekt.
Ur miljöaspekt, för att man slipper en massa batterier i elektronikskroten och ur konsumentaspekt pga att man då kan byta batteri när det gamla blir kasst. (det är inte för inte som det finns en hel massa guider för hur man på bästa sätt kan byta batteri på sin Ipod utan att behöva lämna in den till butik)

Det var ett något larvigt argument som någon drog fram att det skulle vara svårt att ordna på lite mindre produkter. Om man lyckas göra det på slimmade klockor, så kan man nog göra det på en mp3-spelare.

Fyra små urmakarskruvar och sedan kan man ha skal helt i aluminium om man nu vill det. Men nääää, det blir ju sååå fult....suck.

Visa signatur

~Pelle~