Grafikkort knäcker trådlösa nätverk

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort knäcker trådlösa nätverk

Ett ryskt säkerhetsföretag har utvecklat ett program som utnyttjar grafikkort för att knäcka kryptering som används i trådlösa nätverk.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom är luriga dom där ryssarna.

Nånting jag undrar är om det är optimalt att använda nVidia-kort?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Jag kör 64-bits WEP. Fett bra. Höhö.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Frågan är hur lång tid det tar och knäcka en 256bitars WPA2 kryptering även med dagens grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag kör 64-bits WEP. Fett bra. Höhö.

Grattis, du kan lika gärna köra utan kryptering isf

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Grattis, du kan lika gärna köra utan kryptering isf

Hur många grannar tror du kommer försöka hacka hans WEP-nyckel?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det då att hacka en WPA2? 1 timme? 1 dag? 1 månad? år, decennium... tror ni fattar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Grattis, du kan lika gärna köra utan kryptering isf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Hur många grannar tror du kommer försöka hacka hans WEP-nyckel?

Dessutom är det betydligt lättare att bevisa att någon gjort fel medvetet om man har en kryptering. Ex. Öh nä jag bara råka hacka APn det tog ju bara 10min.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsföretag som knäcker säkerhet... hmmm

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Hur många grannar tror du kommer försöka hacka hans WEP-nyckel?

om han är granne med mig så blir han hackad just nu

Permalänk
Medlem

Borde inte sånt där vara olagligt?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Borde inte sånt där vara olagligt?

Inte mot sitt eget hemmanätverk

Permalänk
Medlem

Förbannat också.... Slut på wpa2-tidens glada dagar.

Permalänk

Så länge starka lösenord används så är det fortfande säkert att köra WPA2 PSK (som attacken används mot).
100 ggr snabbare attack är en marginellt snabbare bruteforce när man försöker attackera 63 slumpade ASCII-tecken (maxlängd för WPA2 PSK).

Själva krypteringsalgoritmen attackeras inte och AES är fortf. säkert.

Permalänk
Medlem

Det låter ju sjukt att säkerhetsförtag knäcker säkerhet, vill dem göra nya säkerhets återgärda säkerhetsbristen???

Jag hoppas någon säger att jag är knäpp.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Inte mot sitt eget hemmanätverk

Men dom använder ju knappast grejerna mot sina egna hemmanätverk.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Det låter ju sjukt att säkerhetsförtag knäcker säkerhet, vill dem göra nya säkerhets återgärda säkerhetsbristen???

Jag hoppas någon säger att jag är knäpp.

Elcomsoft jobbar väl mer med program för att återställa lösenord om jag har fattat det hela rätt. Fast igentligen är det nog ett gäng hackers som döljer sig bakom ett lagligt företag.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Så länge starka lösenord används så är det fortfande säkert att köra WPA2 PSK (som attacken används mot).
100 ggr snabbare attack är en marginellt snabbare bruteforce när man försöker attackera 63 slumpade ASCII-tecken (maxlängd för WPA2 PSK).

Själva krypteringsalgoritmen attackeras inte och AES är fortf. säkert.

Helt rätt. Nog för att gammal hederlig bruteforce har snabbats upp tack vare de senaste GPUerna men sålänge du inte är en idiot som admin över nätverket är det ingen fara alls.

Alltså, har du ett hyffsat starkt lösenord så har du ingen större lycka med bruteforcing ändå. Då går det till och med snabbare att knäcka själva krypteringen.

Finns inga anledningar till att oroa sig över denna "nyhet"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Inte mot sitt eget hemmanätverk

mm, jätte praktiskt program om att ha på laptopen om man glömmer lösenordet

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Kör utan, om de vill in så kommer de in.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

är det ngn som kan skriva ihop en liten guide om hur man kommer igång?

Det finns ju en trial på deras hemsida, men avd är skillnaden på server och agent?

har man en server som kör själv huvudprogrammet och sen så kan man ansluta till den med agenter som hjälper till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kör utan, om de vill in så kommer de in.

Nja, eller så sätter sig någon script kiddie och gör skit på ditt nätverk med motiveringen "höhö, har han ingen kryptering så förtjänar han det".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Har dom börjat sälja dessa program som använder grafikkortet än? Kan inte hitta dessa, vare sig på deras hemsida eller på illegala sidor.

EDIT: Nu hittade jag den... bara några minuter efter att jag skrev detta
Ska nog köpa faktiskt om man kan köpa 1 licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper
Helt rätt. Nog för att gammal hederlig bruteforce har snabbats upp tack vare de senaste GPUerna men sålänge du inte är en idiot som admin över nätverket är det ingen fara alls.

Alltså, har du ett hyffsat starkt lösenord så har du ingen större lycka med bruteforcing ändå. Då går det till och med snabbare att knäcka själva krypteringen.

Finns inga anledningar till att oroa sig över denna "nyhet"...

Precis! Använd full kryptering med WPA2, dvs 504bits med en blandning av siffror, bokstäver (både små och stora) och specialtecken så kan ni sova lugnt.
( och använd inga ord i nyckeln. )

Till er som kör WEP. Byt om router och dator stöder det. WEP knäcker man på minuter. Inge kul om någon har gjort olagligheter via er router.

Permalänk

Jag skulle inte bli förvånad om någon på staten funderar på att förbjuda grafikkort nu?

Nå jag tycker dessa program som använder grafikkort är mycket intressanta och det finns faktisk gott om lagliga ändåmål.
Annars kör jag själv med trådbundet nätverk p.g.a. lathet med säkerhetstänkande, jag köpte nyligen nya kablar plus en switch för samma peng som jag kunde köpa en trådlös router. Men i.o.m. att mitt nätverk inte är trådlös, så slipper jag tänkta på alla dessa säkerhetsrisker utan har "bara" kvar de gamla vanliga, som intrång på datorn utifrån. -Nä jag har annars ingen hög säkerhet, men för dens skull behöver man inte öppna nya säkerhetshål i onödan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ett säkerhetsföretag som knäcker lösenord :s >.>

Permalänk

varför ska alla klaga går ju alltid att spärra mac adresserna

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mösheröshen
Elcomsoft jobbar väl mer med program för att återställa lösenord om jag har fattat det hela rätt. Fast igentligen är det nog ett gäng hackers som döljer sig bakom ett lagligt företag.

Finns nog inte ett enda seriöst säkerhets företag i världen på mjukvaru sidan som inte har/är hackers.

Permalänk
Medlem

-> TheSailor

Hoppas att du skojar ang. filtrering på MAC adresser. Det är löjligt enkelt att ta fram en godkänd MAC adress och spoofa den. Det finns färdiga verktyg som gör det helt automagiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murklan74
...automagiskt.

Det ordet ska jag börja använda