EU varnar för högljudda MP3-spelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Allt man skaffar får man ju vara varsam med men med tanke på att hela generationen 80-90 tal är totalt korkad så lär det ju bli ett socialt problem om 30 år dessvärre.

Inte varje dag man blir kollektivt idiotförklarad tillsammans med många miljoner människor samtidigt. Hört talas om uttrycket "Dra inte alla över en kam?"
Angående ämnet så är det ju sant att många spelare klarar av extremt hög volym, men man lär ju förstå själv att det inte är särskilt bra att lyssna på max, det gör ju för tusan ont i öronen med en del lurar.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Kan stolt säga att jag inte äger en mp3 och inte heller lyssnar på musik från mobilen. Musik ska komma från en ordentlig stereo eller live!!!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

För att förhindra att min mp3:or på spelaren överstiger 89 decibel så använder jag mej av MP3Gain. Och det är mycke bekvämare för öronen i långa drag.

http://mp3gain.sourceforge.net/download.php

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Inaktiv

Förbjud allt....

Bilar som går fortare än 120....

Banker som lånar ut till folk som inte har förstånd och förstå att dom inte kan betala

Skadlig Blackmetal....

Cigaretter ....

Sprit...

Braj ... (visst faan det ÄR förbjudet )

SEX....

All religon utom den rätta läran.....

Starka lampor....

Laser pekare....

Smällare etc....

FYYYYY F_N VAD TRÖTT MAN BLIR !

Inget ansvar och ingen frihet

Permalänk
Avstängd

tycker det skulle finnas ett enkelt sätt att testa hur högt man spelar. I såna fall skulle man i alla fall veta om man skadar sin hörsel, dom flesta som spelar högt så ofta tänker nog inte på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
men fjantigt låt dom som vill lyssna högt få sina hörselskador då, !

Eftersom hörselskador behandlas av landstingen så drabbas alla som betalar skatt ekonomiskt. Så det blir inte bara den som får hörselskador som får problem. En hörapparat kostar i storleksordningen 10 st MP3-spelare, varav landstingen nu står för merparten av den kostnaden. Det kan ju givetvis komma att ändras.

De som redan nu spelar hög musik kanske skall fundera på om de redan fått hörselskador.

Permalänk
Avstängd

maar: Vart står det att man ska förbjuda? Varningar är bra. Då får man själv dra sina egna slutsatser och bestämma själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tycker det skulle finnas ett enkelt sätt att testa hur högt man spelar. I såna fall skulle man i alla fall veta om man skadar sin hörsel, dom flesta som spelar högt så ofta tänker nog inte på det.

Precis. Att höja volymen för mycket är väldigt enkelt och inget man tänker på ibland. En dB mätare av något slag i nya MP3/mobiler hade varit toppen!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
Förbjud allt....

Bilar som går fortare än 120....

Banker som lånar ut till folk som inte har förstånd och förstå att dom inte kan betala

Skadlig Blackmetal....

Cigaretter ....

Sprit...

Braj ... (visst faan det ÄR förbjudet )

SEX....

All religon utom den rätta läran.....

Starka lampor....

Laser pekare....

Smällare etc....

FYYYYY F_N VAD TRÖTT MAN BLIR !

Inget ansvar och ingen frihet

Håller fan med, inte förbjuder man cigaretter som både förstör och skräpar ner samhället, nä här ska man förbjuda elektriska saker.

Larvigt.. vare sig det är farligt eller ej kommer folk ändå att fortsätta.

Kolla all den sprit som går igenom miljoner människors kroppar dagligen inte fan bryr de sig om skrumplever eller alkoholproblem.

Folk gör som de behagar vare sig det är skadligt för de själva eller andra.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Åldersgräns på att få använda bestick också!
Tänk på alla dom som redan har hörselskador då?! Stackare!

Permalänk

Aj då. Hör typ alltid på högsta volymen på en W850i med in-ear lurar..

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Säger bara "I, robot", vi har snart så mkt regler att vi inte får ta hand om oss själva eller ens leva ett liv.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

En vanlig MP3-spelare har en uteffekt på 2 x 5 mW - 2 x 10 mW. iPod Video har dock en uteffekt på 2 x 30 mW, det är då det börjar kännas.

Misstänker att mobiltelefonerna har de svagaste slutstegen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Jag frågar ännu en gäng, vart står det om förbud? Är det bara jag som inte hittar det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Bara lite snabbt inlägg, vad hade man på 80/90-talet?

Bandspelare...! Men då var folk så smarta att man inte behövde ngn lag för hur högljuda Mp3-spelarna var

Eller så är det bara att ingen orkade BRY SIG(!) förr om man hade hög volym... *suck*

Permalänk
Medlem

Ha ni svårt att läsa? EU vill inte förbjuda ett skit, dom bara varnar om det enligt forskningsrapporter.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har en Creative Zen 8GB och lyssnar på 10 på volymskalan med ett par rosa/vita in-ear skullcandy hörlurar ^^

funkar hur bra som helst

Permalänk
Medlem

De som blir döva är ju de som går runt med max volym för att folk ska höra vad de lyssnar på, helt onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem

har ej mp3 spelare
Bytte nylien upp mig från ett par 300kr lurar i halvöppen modell till en sluten variant kring 1200kr. vilket lyft. alla tänkbara ljudkällor gjorde ljudet bättre än med de gamla lurarna. något mindre volym men dock så nöjd efteråt med köpet.

Sitter ofta på pendeln och måste påstå att en av de värsta sakerna är när man kan höra vilken låt det är någon spelar i sin "in-ear" lurar i andra sidan av tågvagnen!
Snälla sänk! jag vill inte bli störd.

Vågar nästan inte skriva mina negativa tankar om de som sitter med högtalarfunktionen i sina mobiler och spelar musik för "gänget"... hahah skrattretande och mer därtill.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ha ni svårt att läsa? EU vill inte förbjuda ett skit, dom bara varnar om det enligt forskningsrapporter.

Permalänk
Medlem

Har själv inga problem med detta eftersom jag endast lyssnar på ljudböcker med mp3:n under mitt sommarjobb några månader om året ^^

Men jag har dock kompisar som totalt har spelat sönder sin hörsel pga undermåliga standardhörlurar som kräver alldeles för hög volym för att ge bra kvalite. Eftersom man lätt får svår tinnitus av höga ljud så måste man ofta dra upp volymen ännu mer för att dränka irritationen vid t.ex. skolarbete och det blir ju bara en ond cirkel av det hela.

En klasskamrat måste ha så hög volym på sina lurar så att man t.om hör musiken klart och tydligt på andra sidan klassrummet pga sin tinnitus.

Tillverkarna borde ta mer ansvar och t.ex. införa varningar eller spärrar för vissa volymnivåer på t.ex. mp3-spelare.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt en bärbar cdspelare (länge länge sen... ^^ ) med nån ljudspärr som skulle skydda hörseln. Satt man och lyssnade inomhus överröstades nästan musiken av datorsuset, och bilar som körde förbi dränkte ljudet totalt. Rätt värdelsöt

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ha ni svårt att läsa? EU vill inte förbjuda ett skit, dom bara varnar om det enligt forskningsrapporter.

Först kommer varningen sedan sitter man där, med ett förbud som man aldrig vet när det implementerats.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Hade faktiskt en bärbar cdspelare (länge länge sen... ^^ ) med nån ljudspärr som skulle skydda hörseln. Satt man och lyssnade inomhus överröstades nästan musiken av datorsuset, och bilar som körde förbi dränkte ljudet totalt. Rätt värdelsöt

Det var inte en SONY spelare med ALVS? ^^
Har nämligen 3 cd-spelare o 2 kassett-bandspelare som har den funktionen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ha ni svårt att läsa? EU vill inte förbjuda ett skit, dom bara varnar om det enligt forskningsrapporter.

Ja och det är en befogad varning.
Det känns surt att vi förstör vår hörsel på fritiden, när man försöker införa skydd mot buller på våra arbetsplatser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har redan körd hörsel (tinnitus) så ljud och musik gör bara tillvaron bättre, inte en bra idé att somna på en scen framför en högtalarvägg...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Olika hörlurar kar ju olika känslighet, så effekten på MP3 spelare etc, måste ju vara någorlunda, dom orkar säker driva dom lurar som följer med hyffsat (vet dock inte då jag alltid slänger dom ouppackade direkt) men om man använder ett par vanliga bra hörlurar så är det många som kroknar snabbt.
Att försöka då använda max volym på spelaren är inget bra recept då distortionen blir enormt hög och det låter för*****igt, sedan så förstör man hörselen betydligt snabbare när ljudet inte är rent
Dock ett par bra inear lurar är oftast lättdrivna tex bättre shure, samt dom flesta Grado lurar är ok.

har ett par akg k 324P (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=158826) och är helnöjd!
Ganska lättdrivna med, spelar för det mesta på volym 12-14 av 40 (tror det är 40) på min iaudio i7, räcker bra för mig.
Har insett att hörlurar inte kan ge den sköna tryckande känslan i bröstkorgen oavsett volym, och det gör det lättare att hålla nere volymen för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv försöker jag att hålla ljudnivån på en lagom nivå. Problemet är när man sitter på en bullrig buss eller går vid en bullrig väg. Om det är allt för bullrigt så slutar jag lyssna, vill inte dra upp volymen på max bara för att höra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
De som blir döva är ju de som går runt med max volym för att folk ska höra vad de lyssnar på, helt onödigt.

Det är just sånt tramstänkande som skapar hörselproblem.
Nej, du behöver verkligen inte gå runt med "maxvolym" (som förövrigt är helt olika beroende på vilka hörlurar/mp3-spelare som används) för att få hörselskador av mp3-spelare.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Först kommer varningen sedan sitter man där, med ett förbud som man aldrig vet när det implementerats.

Ny konspirationsteori eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ny konspirationsteori eller?

Grabbar, nu handlar det här inte direkt om de små stegens tyrrani. Jag tror inte att det här är ett ekonomisk beslut eller så, ibland kan samhället faktiskt åtsakomma bra saker, ett förbud mot alltför hög effekt på mp3-spelare skulle vara ett av de förbud jag stödjer. Du som lyssnar får lyssna på vilken volym du vill, men tillverkarna ska inte tillverka produkter som är skadliga, jag står bakom ett sånt beslut.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.