Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel kommenterar Apples övergång till Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Intel kommenterar Apples övergång till Nvidia

I Apples nylanserade bärbara datorer har Intel brädats av Nvidia, som med styrkretsen Geforce 9400M tagit hem de saftiga avtalen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ja vem vill ha x3100 liksom?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

"Bytet av styrkretsar kan mycket väl ge Apple ett mindre gynnsamt utgångsläge i framtida förhandlingar med halvledarjätten."

Hehe ja før intel ær ju inte ett seriøst føretag som ser en potentionell vinst och bra sammarbete utan de vill bara ge igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
"Bytet av styrkretsar kan mycket väl ge Apple ett mindre gynnsamt utgångsläge i framtida förhandlingar med halvledarjätten."

Hehe ja før intel ær ju inte ett seriøst føretag som ser en potentionell vinst och bra sammarbete utan de vill bara ge igen

Vet du överhuvudtaget vad en förhandling är eller hur det går till?

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag AMD ska tåga in på intel's marknad igen också så vi får snabb integrerad grafik även där och snabba kretsar. Let's mix it all up.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Vet du överhuvudtaget vad en förhandling är eller hur det går till?

Har du någon kænsla før humor och ironi?

Permalänk

Troligtvis kommer Apple att gå tillbaka till Intel iom Larrabee!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

De nya integrerade styrkretsarna från nvidia har ju grafikprestanda i klass med AMD's styrkretsar och intels grafik kom som sagt väldigt mycket på efterkälken grafikprestandamässigt så man kan ju förstå varför de bytte. Men å andra sidan så har det varit sätt mycket krångel med nvidias kretsar så de kanske får ångra bytet om de här också har inbyggda fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIffOPS
ja vem vill ha x3100 liksom?

om man inte e en gamer nerd så klarar man sig fint;)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Känns som detta är en temporär flytt för att Intel inte hade någon "flerkärnig" gpu att utrusta apples datorer med som kan hjälpa CPUn. CUDA är nog den största anledningen för nvidiavalet av Apple.

Med 10.6 kan vi nog vänta oss att Apple vill utnyttja GPUn så mycket som möjligt och de ser väl till att deras befintliga modeller har fullt stöd för 10.6.

Permalänk
Medlem

jag tycker det är bra på det sätt att inte ens intel kan vara säkra på att de får nått "gratis". de får jobba för det. och även om apple nu valt andra kretsar, så är ju apple säkerligen en fjäder i hatten som intel vill ha.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Känns som detta är en temporär flytt för att Intel inte hade någon "flerkärnig" gpu att utrusta apples datorer med som kan hjälpa CPUn. CUDA är nog den största anledningen för nvidiavalet av Apple.

Med 10.6 kan vi nog vänta oss att Apple vill utnyttja GPUn så mycket som möjligt och de ser väl till att deras befintliga modeller har fullt stöd för 10.6.

Tror verkligen inte att Apple valde nVidia pga CUDA. Det är trots allt bara en liten del användare som verkligen kommer uppskatta CUDA även om jag tror att de som gör det uppskattar det väldigt mycket

Är fraktiskt förvånad att de valt nVidia då Intel ändå kan erbjuda rätt konkurrenskraftiga chips, tänker på GMA 4500/4700 MHD. Har faktiskt rätt likvärdig prestanda.

Se här:
http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator...
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9300M-G.11359.0.h...

Jämför nu med 9300 också då det var det närmaste jag kunde hitta. Visst är nVidias grafikkort bättre men GMA 4500 skulle lätt klara av den lilla grafikhanteringen Macbook är avsedd för.

Men jag som framtida Macbookköpare och dessutom har användning för grafikkraft har ingen anledning att klaga

Känns helt rätt att nergradera min gamla MBP till en sådan här.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Apple lär väl välja OpenCL framför CUDA då de använder OpenGL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Apple lär väl välja OpenCL framför CUDA då de använder OpenGL?

Särskilt när OpenCL är skapat av just Apple.

Permalänk
Medlem

Tveksamt att det skulle ge Apple sämre förhandlingsmöjligheter. Intel vill sälja processorer. Punkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är ju inte bara grafikprestanda det handlar om när det ska designas laptops, värmeutveckling och batteritid är minst lika viktiga, här tror jag att intels kretsar hade levererat mindre effektåtgång än vad nvidias gör. apple har ju trots allt ett rykte med bra batteritid att leva upp till..

Permalänk
Medlem

Bootcampa till XP o du kan ha en help ok spellaptop, med Apples flashiga design dessutom.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekengren
det är ju inte bara grafikprestanda det handlar om när det ska designas laptops, värmeutveckling och batteritid är minst lika viktiga, här tror jag att intels kretsar hade levererat mindre effektåtgång än vad nvidias gör. apple har ju trots allt ett rykte med bra batteritid att leva upp till..

Det var väl just effektförbrukning som skulle vara förbättrad i 9400m iomed att det är chipset + GPU i samma krets?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Om man kollar specsen på applestore har också nya Macbooken längre batteritid än föregående modell (5tim "trådlöst arbetande" jämfört med 4,5tim "trådlöst arbetande").

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"