Permalänk

Rätt lika mitt nya

Lian Li PC-6070B Scand V2 (Svart)
Asus P5Q Deluxe
Corsair 520W
Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz
Asus Radeon EAH4850/HTDI 512MB
Arctic Cooling Accelero S1
Western Digital VelociRaptor 300GB

fick också samma kylare (och ej referensdesign på pcb:n) på grafikkortet vilket gjorde det svårare med kylflänsarna.

Blev tvungen att flytta fläkten som sitter vid sidodörren för att acceleron skulle få plats (fläkten sitter inte fäst i sidodörren utan i bakplåten, så fick borra nya fästhål och ta bort "fläkttunneln"). Aningen varmt chassi, fläkten fram drar ju knappt in nå kalluft genom det minimala insläppet.. men men det är ju ett jäkligt snyggt schassi

lycka till med bygget!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaxError
Rätt lika mitt nya

Lian Li PC-6070B Scand V2 (Svart)
Asus P5Q Deluxe
Corsair 520W
Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz
Asus Radeon EAH4850/HTDI 512MB
Arctic Cooling Accelero S1
Western Digital VelociRaptor 300GB

fick också samma kylare (och ej referensdesign på pcb:n) på grafikkortet vilket gjorde det svårare med kylflänsarna.

Blev tvungen att flytta fläkten som sitter vid sidodörren för att acceleron skulle få plats (fläkten sitter inte fäst i sidodörren utan i bakplåten, så fick borra nya fästhål och ta bort "fläkttunneln"). Aningen varmt chassi, fläkten fram drar ju knappt in nå kalluft genom det minimala insläppet.. men men det är ju ett jäkligt snyggt schassi

lycka till med bygget!

Emm :S Jag vill inte borra och ha mig Har läst att det ska vara bra chassi med mycket plats och bra luftflöde. Du har inga bilder på hur du löste det? Använder du originalfläktarna? Vad ligger tempsen på? Du kör bara ett grafikkort?
En sak jag kommit på är att det ofta inte behövs så starka nätagg som 650W. Kunde tagit ett lite tystare för samma peng.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Emm :S Jag vill inte borra och ha mig Har läst att det ska vara bra chassi med mycket plats och bra luftflöde. Du har inga bilder på hur du löste det? Använder du originalfläktarna? Vad ligger tempsen på? Du kör bara ett grafikkort?
En sak jag kommit på är att det ofta inte behövs så starka nätagg som 650W. Kunde tagit ett lite tystare för samma peng.

Det sitter ju en extra 120mm fläkt precis vid grafikkortet i sidan och den gör då jobbet i mitt chassi.
Jag har inte testat men jag tror att det t.o.m går att ha dubbla 120mm i sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Det sitter ju en extra 120mm fläkt precis vid grafikkortet i sidan och den gör då jobbet i mitt chassi.
Jag har inte testat men jag tror att det t.o.m går att ha dubbla 120mm i sidan.

Men har du Accelero? Tror du att såna får plats?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Emm :S Jag vill inte borra och ha mig Har läst att det ska vara bra chassi med mycket plats och bra luftflöde. Du har inga bilder på hur du löste det? Använder du originalfläktarna? Vad ligger tempsen på? Du kör bara ett grafikkort?
En sak jag kommit på är att det ofta inte behövs så starka nätagg som 650W. Kunde tagit ett lite tystare för samma peng.

Har inga bilder tyvärr men det är en jätteenkel grej att göra, du ser det när du får chassit. Enda du behöver göra är att ta bort fläkttunneln (ca 1 cm "fläkttunnel" i aluminium som sitter mellan fläkt o chassisida), den sitter med tumskruvar så inga problem. Sen bara borra fyra nya hål för fästet till sidofläkten så du får ut den närmare chassisidan. Kör med originalfläktarna än så länge. Kör passivt med en sonic tower på processorn och ligger på maxload ca 60 grader :/ får nog prova montera om den graffet ligger idle på ca 36 o maxload på ca 55 (minnet får jag ingen templäsning på av nån anledning)

Kör bara med ett grafikkort (än så länge). Jag köpte 520W för jag hoppades det skulle räcka till ett och sen kanske två 4850 och sen var det modulärt vilket gör det litte lättare å hålla ordning. 650 W är nog bra för två 4850 plus att om du vill uppgradera grafikkorten eller byta till quad senare så är det inge problem me effekten.

edit/: enligt vad jag läst mig till när jag kolla nätagg ligger ljudnivån på samma för aggen (520, 550,620 o 650W) /:edit

Permalänk

Vill inte sitta och vänta på att tbh.se ska få tummarna ur röven. Vad tycker ni om att avbeställa och göra såhär istället? http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=304291,43971

Någon som har erfarenhet från mycom.se?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Måväl vara sant men vill man ha diskarna upphängda i gummin i den speciella buren som sitter i botten så ryms det bara 3 st!
Kan fixa fotobevis om ni inte tror mig.

Hur tycker du jag ska göra då? Med tanke på vilken disk som vibrerar mest eller behöver mest kylning etc. Har funderat på att göra gummiupphängning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaxError
Har inga bilder tyvärr men det är en jätteenkel grej att göra, du ser det när du får chassit. Enda du behöver göra är att ta bort fläkttunneln (ca 1 cm "fläkttunnel" i aluminium som sitter mellan fläkt o chassisida), den sitter med tumskruvar så inga problem. Sen bara borra fyra nya hål för fästet till sidofläkten så du får ut den närmare chassisidan. Kör med originalfläktarna än så länge. Kör passivt med en sonic tower på processorn och ligger på maxload ca 60 grader :/ får nog prova montera om den graffet ligger idle på ca 36 o maxload på ca 55 (minnet får jag ingen templäsning på av nån anledning)

Kör bara med ett grafikkort (än så länge). Jag köpte 520W för jag hoppades det skulle räcka till ett och sen kanske två 4850 och sen var det modulärt vilket gör det litte lättare å hålla ordning. 650 W är nog bra för två 4850 plus att om du vill uppgradera grafikkorten eller byta till quad senare så är det inge problem me effekten.

Vad ska jag använda för borr då? Har aldrig borrat i metall och bor i ett studentrum utan några som helst verktyg :/

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk

Vad ska jag använda för borr då? Har aldrig borrat i metall och bor i ett studentrum utan några som helst verktyg :/ [/B][/QUOTE]

Om du inte borrar kan du bara flytta ut den och nöja dig med att fästet sitter i två hål istället för fyra. Blir tajt i vilket fall, tog bort fläktgallret som sitter på insidan o "plast-pluppen" som sitter ytterst på acceleron.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Hur tycker du jag ska göra då? Med tanke på vilken disk som vibrerar mest eller behöver mest kylning etc. Har funderat på att göra gummiupphängning...

Det finns ju lösa hårddiskburar med eller utan fläkt att köpa och har du bara en dvd läsare du ska in med så blir ju 3st 5.25" platser lediga, testa med det förslaget!

edit: med närmare eftertanke så blir det att åka med dörren öppen om du vill ha användning för fläkten isåfall...

typ en sån här: (vet ej om den passar men för att visa)
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LIEX23

eller en uppsättning av dessa per disk:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=REVHDDSIL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Vad ska jag använda för borr då? Har aldrig borrat i metall och bor i ett studentrum utan några som helst verktyg :/

3.5-4.0mm borr räcker men i värsta fall kan du skippa fläkthållaren och sätta fast fläkten/arna direkt på sidan med nån bättre dubbelhäftande tejp tills vidare.

Permalänk

Det känns lite onödigt att lägga pengar på dyrare Asus grafikkort som har redan har bra kylning och sen ta bort kylarna och sätta på ny, även om Accelero s1 är grym

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
Det känns lite onödigt att lägga pengar på dyrare Asus grafikkort som har redan har bra kylning och sen ta bort kylarna och sätta på ny, även om Accelero s1 är grym

Som jag sagt så var det inte dyrare.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
En sak jag kommit på är att det ofta inte behövs så starka nätagg som 650W. Kunde tagit ett lite tystare för samma peng.

Nä, det kunde du inte. Corsair 650W är väldigt billigt, och dessutom så ska du sikta på att utnyttja ca: 60% av max effekt hos ett nätagg, om du vill ha det helt tyst.

Se tex http://www.corsair.com/_images/charts/tx650w_noise.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Kommer att bli bra när du fått ihop datorn, dock rekommenderar jag dig att inte beställa från TBH, ibland tar det flera veckor inom man får sakerna, dåligt lagersaldo osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Vill inte sitta och vänta på att tbh.se ska få tummarna ur röven. Vad tycker ni om att avbeställa och göra såhär istället? http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=304291,43971

Någon som har erfarenhet från mycom.se?

Mycom är OK - men de har samma lagerredovisning som TBH. Jag tycker TBH är bra och handlar mycket därifrån. Problemet i detta fallet är att 6070B är en utgående modell, och det kan vara svårt att hitta den på något lager... Det bästa är att ringa och kolla om butiken i fråga verkligen har en vara i lager inom räckhåll innan man beställer. I länken ovan så står det ju t ex hos datorbutiken att det är okänd leveranstid på 6070B.

Spännande bygge!
/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Nu har statusen ändrats till "levererad" på tbh Men inte fått ngt mail om att den skickats.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Du får mailet när paketet registrerats på Posten, inte när TBH har packat färdigt, så om det inte kommer en sådan bekräftelse inom kort, så ska du nog ringa och kolla så att paketet inte har fastnat någonstans. (Jag råkade ut för just ett sådant fall med Komponentcenter. En packare hade av misstag satt om ordern till "Levererad", men jag fick aldrig något Kolli-ID från Posten...)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Testa AS5 pastan, får lite bättre resultat overall;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Du får mailet när paketet registrerats på Posten, inte när TBH har packat färdigt, så om det inte kommer en sådan bekräftelse inom kort, så ska du nog ringa och kolla så att paketet inte har fastnat någonstans. (Jag råkade ut för just ett sådant fall med Komponentcenter. En packare hade av misstag satt om ordern till "Levererad", men jag fick aldrig något Kolli-ID från Posten...)

/xJom

Jag har fått kolli och sånt nu. Det skickas med Schenker. Ska nog vara framme imon
xJom, vad tror du om problemen med fläktar som andra nämnt här? Kommer jag behöva borra och ha mig? Någon klagade på dåligt luftflöde och en tredje menade att hdd-platserna inte räcker till :S

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Mitt tips är ju att fästa fläkten/-arna direkt på Acceleron istället.

Ta fönsterlist (tunnaste och smalaste varianten) och klistra på kylflänsen i en 120 mm x 120 mm-fyrkant för att dämpa vibrationerna. Sedan lägger du fläkten på denna, och virar fast med de där plastbeklädda ståltrådarna som håller ihop kablarna när du får dom.

Det är en enkel och billig lösning som brukar funka för mig.

Ang. hårddiskarna, så tycker jag att du ska sätta de tre RAID-diskarna i den gummiupphängda buren.

VelociRaptorn ska normalt sett vara väldigt tyst helt original utan IcePacken. (http://www.silentpcreview.com/article844-page5.html) Dock kan den skapa missljud. Men, det finns lite olika erfarenheter med olika revisioner av den... Sätt in den i någon av de övriga tre 3,5-tumsplatserna utanför buren och hoppas på det bästa. I annat fall så får du försöka dämpa VelociRaptorn ytterligare. Det går t ex att sätta in den i en Scythe QuietDrive, men då måste du ta bort IcePacken och då försvinner garantin.

Alternativet är ju att köpa bra elastisk tråd, och göra en vagga i två av 5,25"-facken. Så här: http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html

/xJom

EDIT: Ett tredje alternativ är ju att skicka tillbaks VelociRaptorn och byta modell till den utan IcePacken... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=333353

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Uppdatering:
Fick chassit och moderkortet idag (igår) Har varit ett himla jobb och jag är inte klar än. Har stött på lite problem som jag löst efterhand, men några kvarstår; Jag fick ingen Crossfirebrygga till moderkortet, och i manualen finns den inte på listan. Inte för att jag fattar hur jag ska få dit den med Acceleron i vägen men den borde ju vara med? Sen är det det uppenbara problemet med fläkten i sidoplåten. Att ha anordningen som följer med är ju helt uteslutet. Får verkligen inte plats. Det får inte heller plats att "lägga" en fläkt på någon av kylarna. Det jag funderar på är att montera den på båda, från sidan om ni förstår, men den kommer ligga tätt där mellan kylarna och chassit (vibration?). (Kanske förstår vad du menar nu xJom, om det var såhär) Kan eventuellt ta bort plastbitarna som bara är för syns skull, men efter att ha bänt lite vet jag inte om jag vågar fortsätta.
Velociraptorn har jag monterat i diskettstationsplatsen, det kommer nog fungera bra, vibrerar det mycket kommer jag förmodligen göra gummiupphängning med den i en 5.25-plats.

PS. Att montera processorkylaren var INGEN lek. Nu är den där iaf, jag hoppas verkligen att jag inte dödat moderkortet i processen och att det är lagom med pasta plus att den inte torkade under tiden eller ngt :S Thermalright får ett riktigt fett minus för en urkass manual.

Uppdatering 2:
Jag gjorde helt enkelt så att jag tog bort sidoplastgrejerna på Acceleronsen och så fäste jag fläkten i det "galler" som finns på chassisidan genom att trä igenom de små svarta buntband som följer med nätagget. Sitter som en smäck och syns knappt Men jag är fortfarande mycket konfunderad över Crossfirebryggan. Varför har jag inte fått dom? Varken till grafikkorten eller moderkortet :C :C: :S

Uppskattar verkligen synpunkter och tips! Bilder kommer så småningom.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Jag fick ingen Crossfirebrygga till moderkortet, och i manualen finns den inte på listan.

Av någon anledning följer det inte med någon CF-brygga till P5E Deluxe, men det ska följa med till grafikkortet.

http://se.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2328&l1=2&...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Inte för att jag fattar hur jag ska få dit den med Acceleron i vägen

Du borde ha två CF-bryggor, en med vardera grafikkort. Du kan säkert modda dem, så att det blir en lång...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Sen är det det uppenbara problemet med fläkten i sidoplåten. Att ha anordningen som följer med är ju helt uteslutet. Får verkligen inte plats. Det får inte heller plats att "lägga" en fläkt på någon av kylarna. Det jag funderar på är att montera den på båda, från sidan om ni förstår, men den kommer ligga tätt där mellan kylarna och chassit (vibration?). (Kanske förstår vad du menar nu xJom, om det var såhär) Kan eventuellt ta bort plastbitarna som bara är för syns skull, men efter att ha bänt lite vet jag inte om jag vågar fortsätta.

Tunneln skulle bort, så det verkar ju vara på rätt väg. En bild på detta skulle underlätta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Att montera processorkylaren var INGEN lek. Nu är den där iaf, jag hoppas verkligen att jag inte dödat moderkortet i processen och att det är lagom med pasta plus att den inte torkade under tiden eller ngt :S Thermalright får ett riktigt fett minus för en urkass manual.

Nä... Hehe... TRUE är inte det som är mest lättmonterat, och manualen gör väl inte heller sitt bästa för att hjälpa till. Pastan torkar dock inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Jag gjorde helt enkelt så att jag tog bort sidoplastgrejerna på Acceleronsen och så fäste jag fläkten i det "galler" som finns på chassisidan genom att trä igenom de små svarta buntband som följer med nätagget. Sitter som en smäck och syns knappt

Det låter bra, men jag rekommenderar verkligen lite fönsterlist, om fläktarna skickar ut vibrationer i chassit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Men jag är fortfarande mycket konfunderad över Crossfirebryggan. Varför har jag inte fått dom? Varken till grafikkorten eller moderkortet :C :C: :S

Ja, som sagt. Det borde ha följt med grafikkorten, och inte moderkortet.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Av någon anledning följer det inte med någon CF-brygga till P5E Deluxe, men det ska följa med till grafikkortet.

http://se.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2328&l1=2&...

Du borde ha två CF-bryggor, en med vardera grafikkort. Du kan säkert modda dem, så att det blir en lång...

Tunneln skulle bort, så det verkar ju vara på rätt väg. En bild på detta skulle underlätta.

Nä... Hehe... TRUE är inte det som är mest lättmonterat, och manualen gör väl inte heller sitt bästa för att hjälpa till. Pastan torkar dock inte.

Det låter bra, men jag rekommenderar verkligen lite fönsterlist, om fläktarna skickar ut vibrationer i chassit.

Ja, som sagt. Det borde ha följt med grafikkorten, och inte moderkortet.

/xJom

Jag ska kolla på det med fönsterlist när jag får igång datorn och ser hur det vibrerar. Vad tror ni jag kan göra åt crossfire-bryggproblemet? Ska jag snacka med butiken? Jag har ju brutit garantin iom kylarna :S

\Edit
Nu sitter jag pa nya systemet! Det som oroar mig ar att grafikkorten/et ligger pa 70 grader idle! Processorn daremot ligger pa 35 ca.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Kör du utan CrossFire-brygga?

Du borde iallafall kunna ringa och säga att bryggorna saknades i grafikkortslådorna. Du behöver ju inte skicka tillbaka grafikkorten för den skull...

70 grader är ju en bit... Lägg upp bilder på hur du har installerat kylningen till grafikkorten i chassit, så är det lättare att ge förslag på hur du ska få rotation på luften.

Är datorn tyst då?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Kör du utan CrossFire-brygga?

Du borde iallafall kunna ringa och säga att bryggorna saknades i grafikkortslådorna. Du behöver ju inte skicka tillbaka grafikkorten för den skull...

70 grader är ju en bit... Lägg upp bilder på hur du har installerat kylningen till grafikkorten i chassit, så är det lättare att ge förslag på hur du ska få rotation på luften.

Är datorn tyst då?

/xJom

Jag lägger upp det imorgon, kommer bli lite kruxigt då fläkten sitter i dörren och man inte riktigt ser hur det ser ut då.
Den är RIKTIGT tyst! Det är raptorn som hörs ibland eftersom den sitter med vanliga skrivar i floppyracket, men jag gör nog en gummiupphängning senare. Nu vill jag bara få ner tempen på grafikkorten och få mina bryggor :S

Edit* Detta är förresten svaret jag får från misco angående bryggorna:

Hejsan Olle,

Jag kan faktiskt inte se att det ska följa med någonstans hos oss, och det är den
informationen jag får gå på, tyvärr.

Även om jag personligen tycker att det borde följa med.

Med vänliga hälsningar

Marcus, Misco.se

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Jag kan faktiskt inte se att det ska följa med någonstans hos oss, och det är den
informationen jag får gå på, tyvärr.

Även om jag personligen tycker att det borde följa med.

Be honom kolla ordentligt på sidan:
http://se.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2328&l1=2&...

Under Specifikation, och "Adapter/kabel som ingår".
Där står det klart och tydligt "1 x CrossFire cable".

Fråga också vilken information han har att tillgå. Du som kund ser ju bara Asus produktisda.

Jag tror att det är Asus som har gjort fel, men Misco som återförsäljare bör ju hjälpa dig att få dina CrossFire-kablar.

Dock hittar jag inte det kortet hos Misco, utan ett annat med annan kylare - och på det kortets "Full specifikation" på Miscos hemsida (http://www.misco.se/product/product.aspx?I_Tab=2&P_ItemId=627...), så står inte CrossFire-kabeln listad. Det kortet hittar jag dock inte på Asus hemsida längre, och det är ju heller inte det kortet du har fått. Du har ju fått det nya grafikkortet med den nya kylaren.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Andra dagen i min nya dator. Tempen ligger fortfarande hög på grafikkorten. När jag kör 3DMark 06 dör grafikkortet (antar jag då skärmen blir svart och förlorar kontakt) vid testet av snölandskapet. På CPU-testerna får jag även 0-1 fps. Jag har varit noga med att installera drivrutiner så det ska inte vara det. Det är inte så att fläktarna sitter på fel håll? När jag håller handen vid "gallret" och Scythefläkten på utsidan är det svalt, och åp utblåser (noctuan) är det varmt. Så ska det väl rimligtvis vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Kör du utan CrossFire-brygga?

Du borde iallafall kunna ringa och säga att bryggorna saknades i grafikkortslådorna. Du behöver ju inte skicka tillbaka grafikkorten för den skull...

70 grader är ju en bit... Lägg upp bilder på hur du har installerat kylningen till grafikkorten i chassit, så är det lättare att ge förslag på hur du ska få rotation på luften.

Är datorn tyst då?

/xJom

Batterierna på kameran dog. Hoppas att det funkar med dessa från mobilen:
http://img517.imageshack.us/img517/8513/dsc00135cv9.jpg
http://img100.imageshack.us/img100/1312/dsc00136yt5.jpg
http://img395.imageshack.us/img395/4838/dsc00138vb9.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Be honom kolla ordentligt på sidan:
http://se.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2328&l1=2&...

Under Specifikation, och "Adapter/kabel som ingår".
Där står det klart och tydligt "1 x CrossFire cable".

Fråga också vilken information han har att tillgå. Du som kund ser ju bara Asus produktisda.

Jag tror att det är Asus som har gjort fel, men Misco som återförsäljare bör ju hjälpa dig att få dina CrossFire-kablar.

Dock hittar jag inte det kortet hos Misco, utan ett annat med annan kylare - och på det kortets "Full specifikation" på Miscos hemsida (http://www.misco.se/product/product.aspx?I_Tab=2&P_ItemId=627...), så står inte CrossFire-kabeln listad. Det kortet hittar jag dock inte på Asus hemsida längre, och det är ju heller inte det kortet du har fått. Du har ju fått det nya grafikkortet med den nya kylaren.

/xJom

Jepp, jag beställde den som finns på misco men fick den andra du länkade. Har mailat dom igen. Dom ska ju se till att jag får det jag betalat för.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Andra dagen i min nya dator. Tempen ligger fortfarande hög på grafikkorten. När jag kör 3DMark 06 dör grafikkortet (antar jag då skärmen blir svart och förlorar kontakt) vid testet av snölandskapet. På CPU-testerna får jag även 0-1 fps. Jag har varit noga med att installera drivrutiner så det ska inte vara det. Det är inte så att fläktarna sitter på fel håll? När jag håller handen vid "gallret" och Scythefläkten på utsidan är det svalt, och åp utblåser (noctuan) är det varmt. Så ska det väl rimligtvis vara?

Batterierna på kameran dog. Hoppas att det funkar med dessa från mobilen:
http://img517.imageshack.us/my.php?image=dsc00135cv9.jpg
http://img100.imageshack.us/my.php?image=dsc00136yt5.jpg
http://img395.imageshack.us/my.php?image=dsc00138vb9.jpg

OK - det var inte världens bästa bilder, men jag tänker mig att du har sidofläkten för högt upp.

Det är bättre att du sätter den långt ner, och så att den blåser bakåt över båda grafikkorten. Om du ser chassit från sidan:

..bak
.......... cpu

........grafikkort1
.......................|
........grafikkort2 | <- montera fläkten här så att den blåser luft in i

det nedre grafikkortets kylfläns och så att luften vill strömma upp mot bak-fläkten. Ev kanske du behöver/får plats med två fläktar där?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Jepp, jag beställde den som finns på misco men fick den andra du länkade. Har mailat dom igen. Dom ska ju se till att jag får det jag betalat för.

Ja, vi får höra vad de säger.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
OK - det var inte världens bästa bilder, men jag tänker mig att du har sidofläkten för högt upp.

Det är bättre att du sätter den långt ner, och så att den blåser bakåt över båda grafikkorten. Om du ser chassit från sidan:

..bak
.......... cpu

........grafikkort1
.......................|
........grafikkort2 | <- montera fläkten här så att den blåser luft in i

det nedre grafikkortets kylfläns och så att luften vill strömma upp mot bak-fläkten. Ev kanske du behöver/får plats med två fläktar där?

/xJom

Där är det redan extremt lite plats, får knappt plats med kablarna för hdd-racket om du kollar på bilderna i galleriet. Jag kanske ska ta och montera en till fläkt vid sidan av denna, en av dem som följde med chassit? Kan hålla med dig om den kanske sitter lite högt upp, men bara ett par cm isf. Skulle kanske kunna testa att ställa/lägga fläkten på golvet ett tag och se om det blir bättre temps. Men just nu har den iaf väldigt bra tillgång till sval luft.

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Där är det redan extremt lite plats, får knappt plats med kablarna för hdd-racket om du kollar på bilderna i galleriet. Jag kanske ska ta och montera en till fläkt vid sidan av denna, en av dem som följde med chassit? Kan hålla med dig om den kanske sitter lite högt upp, men bara ett par cm isf. Skulle kanske kunna testa att ställa/lägga fläkten på golvet ett tag och se om det blir bättre temps. Men just nu har den iaf väldigt bra tillgång till sval luft.

Vad sitter det för fläkt framför hårddiskracket?
Går den åt rätt håll?
Du måste nog dessvärre försöka klämma in en fläkt mellan hårddiskarna och grafikkorten för att hålla flödet igång in mot grafikkorten, där är den springande punkten. Hårddiskarna i sig bromsar ju upp luftflödet från den främre fläkten.

Ett alternativ är ju att slänga in RAID-arrayen i en:
http://www.dustinhome.se/pd_5010072149.aspx

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att försöka få nån fläkt som suger luft mot korten och sen försöka skaffa slimmade fläktar att sätta på korten. Borde i alla fall få ner tempen en del, jag själv har beställt en "turbo module" från artic cooling som är 2st slimmade 80mm fläktar man fäster direkt på kylaren. Alt försöka göra en vindtunnel mot korten osv. Tycker fan inte dom här kylarna är bra om man ska köra 2st kort. Mitt övre maxar ca 80-85 grader i furmark och då har jag även en inpressad 120mm fläkt så långt jag vågade. Medan det andra ligger på 49-60 idle/load.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Är kylflänsarna på Acceleron väldigt varma?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Nä... Hehe... TRUE är inte det som är mest lättmonterat, och manualen gör väl inte heller sitt bästa för att hjälpa till. Pastan torkar dock inte.

Jag tyckte den var väldigt simpel att montera, bara att vika ut bygeln och skruva fast, eller?

edit: testa vänd på fläkten i sidan så den suger istället och tejpa igen hålen vid sidan om den. Nätagget blåser ju oxo in i lådan så du har 3st inblås fläktar och en ut.
Jag bytte ut den i nätagget mot en noctua och vände den sen efter provkörning och fick betydligt svalare burk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Vad sitter det för fläkt framför hårddiskracket?
Går den åt rätt håll?
Du måste nog dessvärre försöka klämma in en fläkt mellan hårddiskarna och grafikkorten för att hålla flödet igång in mot grafikkorten, där är den springande punkten. Hårddiskarna i sig bromsar ju upp luftflödet från den främre fläkten.

Ett alternativ är ju att slänga in RAID-arrayen i en:
http://www.dustinhome.se/pd_5010072149.aspx

/xJom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Det du kan göra är att försöka få nån fläkt som suger luft mot korten och sen försöka skaffa slimmade fläktar att sätta på korten. Borde i alla fall få ner tempen en del, jag själv har beställt en "turbo module" från artic cooling som är 2st slimmade 80mm fläktar man fäster direkt på kylaren. Alt försöka göra en vindtunnel mot korten osv. Tycker fan inte dom här kylarna är bra om man ska köra 2st kort. Mitt övre maxar ca 80-85 grader i furmark och då har jag även en inpressad 120mm fläkt så långt jag vågade. Medan det andra ligger på 49-60 idle/load.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Är kylflänsarna på Acceleron väldigt varma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Jag tyckte den var väldigt simpel att montera, bara att vika ut bygeln och skruva fast, eller?

edit: testa vänd på fläkten i sidan så den suger istället och tejpa igen hålen vid sidan om den. Nätagget blåser ju oxo in i lådan så du har 3st inblås fläktar och en ut.
Jag bytte ut den i nätagget mot en noctua och vände den sen efter provkörning och fick betydligt svalare burk.

Jag åker till Amsterdam idag och är borta en vecka. Jag ska testa lite sånt när jag kommer hem. Funderar också på att sätta en till fläkt bredvid sidfläkten, alternativt byta mot noctua 800-varvaren. Sista alternativet blir ett nytt hdd-rack. Jag ska även känna på modulerna om dom är varma, flänsarna sitter som ni kan läsa i albumet inte optimalt men så bra det gick med dom som följde med. Annars är kylarna väldigt varma och det visar ju iaf att dom fungerar, men att det förmodligen är luftflödet det är fel på. Återkommer med info när jag kommer hem. Tack för tipsen!

Nu har misco slutat svara...Skrev hur det låg till med att ett annat kort hade levererats, vilket jag inte klagade på, och att jag såg det som deras uppgift att ge mig det jag betalat för, då blev jag kanske en för jobbig kund, tänka sig; en kund som vill ha det han betalar för!?!?

Edit* Vilken hdd-hållare är prisvärd tror ni? Vill att den ska passa direkt, vill inte som ngn skrev i ett omdöme om ovan hållare banka i chassit med hammare och skruvmejsel, då måste jag ju plocka ut allt igen. Fläkt känns kanske lite onödigt att ha då det inte kommer komma ngn luft till den iaf...eller vad tycker ni? Kollar lite på:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=3321
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=239161
Öppnat och kikat lite nu. Känner väl kanske att ett sånt där rack kan vara en sjysst lösning i vilket fall. Vill bara att den ska in utan krångel och att den ska vara tyst som attans. Om jag får in den där, kan alla hdd. vara i den och hdd-buren samt floppyburen kan åka väck (vet ngn om det är svårt att få bort den). Insuget längst fram i burken verkar vara nästintill obefintligt. Men då får jag mer plats/luft där och får göra en anordning för en till fläkt (anordning? fläkt? rpm?) sen kanske vända på fläkten i sidan för utblås istället...Vad tror ni om det?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC