Nvidia tar betalt för SLI

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Nej dom uppfann inte tekniken, men 3dfx gjorde de vilket numera ägs av Nvidia. Hur kan en licens på fem ynkliga dollar vara en av anledningarna till att moderkorten är svindyra? Då är onödig programvara som Kaspersky antivirus och 3DMark som följde med förra Rampage en större anledning.

Men men, Nvidia måste ju få tillbaka pengar på nåt sätt efter senaste tabben.

Ja 5 dollar extra låter inte som ett rimligt skäl till så höga priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Korten kostar över 3000 och de whinar för 35 kr. Omg.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Proffsmoddare

Nvidia tar betalt för sin produkt/teknik, konstigt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Priset är högt eftersom det är X58 mobo. Så det kommer inte som en överraskning att priset är så högt, specielt inte med tanke på att kronan faller och att det är en nylaserad produkt. När P55 kommer så kommer man se mer behagligare prisstättning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ok; vi låter det stanna där?

Ju visst.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Korten kostar över 3000 och de whinar för 35 kr. Omg.

Nej dom whinar för att korten kostar över 3000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Som jag förstod det så förklarar dom det höga priset, ca. 3000kr med att dom måste betala SLI avgiften på 30-40kr? Det låter inte logiskt.

Det står: "vilket är en del av förklaringen till de höga priserna"
Vilket iofs stämmer men texten känns ju lite aftonbladet eftersom de ger intrycket att licensavgiften skulle spela en större roll på slutpriset än 5$. Så lite fjantigt är det nog att dra paralleller mellan licensavgiften och slutpriset...

Ser det förövrigt som inget konstigt att Nvidia vill ha royalty på att Intel använder deras teknik...

Permalänk

Nvidabovar. Minst 50% prisökning på grund av detta. Sweclockers nyheter är mer Se och hör än dagens nyheter, patetiskt. Det märks speciellt då man klickar på originallänkarna och kommer till en proffsig informativ och neutral nyhet istället för sweclockersmörjan. Snälla sparka nyhetsmannen.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Gnidia gör det igen,först har dom alltid tagit betalt för purevideo till sina kort,avivo till atikort är gratis och nu ska Gnidia ha betalt för kretsen också??Finns det ingen gräns hur gniden man får va?
Hmm men det blir väl inte gratis att ersätta alla felaktiga gpukretsar som dom har skeppat senaste året eller så.Man tycker att dom borde har tillräckligt med cash ändå från sin tidigare lönsamhet(8800GT)men verkar som att ju mer du har desto mer vill du gnida.
Snålvargar..........

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Är det någon som är förvånad över att nVidia vill ha licenspengar? Det är väl det licenser osv handlar om.

Tycker det är ganska ointressant nyhet att höra om att nVidia vill ha ynka 5 dollar för licensen när moderkortsstyrkretsen kostar 30 gånger så mycket att licensiera!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv

Orka såna här fanboy diskussioner. Det är intressant att se allt skitkastande från användare vars signatur innehåller delar från AMD.

Varför inte diskutera ett ämne utan att vara så extremt partisk?

Permalänk
Medlem

Moderkorten är väl istort sätt bara nya för att detta är den nya tekniken?
Teknik kostar ju mycket pengar för att utveckla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är vad som händer när AMD ligger på latsidan.

Ja, det gör de ju verkligen! Radeon HD4000-serien är totalt misslyckad, ingen köper den. AMD har heller inte en enda prisvärd eller snabb processor. Eller hur? Vad menar du egentligen?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Ja, det gör de ju verkligen! Radeon HD4000-serien är totalt misslyckad, ingen köper den. AMD har heller inte en enda prisvärd eller snabb processor. Eller hur? Vad menar du egentligen?

Mvh Johan

Tänk efter så kommer du nog på det.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Ja, det gör de ju verkligen! Radeon HD4000-serien är totalt misslyckad, ingen köper den. AMD har heller inte en enda prisvärd eller snabb processor. Eller hur? Vad menar du egentligen?

Mvh Johan

Rätt på första, fel på andra.

Visserligen handlar de om vad man själv tycker, och vilket av de 2 man föredrar, men måste säga att Intel har haft processor fronten ett bra tag nu.

På grafikkorts fronten har AMD dock helt klart tagit ledningen med sin HD40XX serie

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Känns nästan som att nVidia skulle betala moderkortstillverkarna för att de ska implementera SLi. Det SLi gör är ju att ge dom möjligheten att sälja TVÅ grafikkor istället för ett. Känns som att de borde gör allt för att generera högre försäljningssiffror. Sen finns det kanske ett visst värde i att endast nVidias egna kretsar har support för skiten, men jag tror de förlorar mer i och med den uteblivna merförsäljningen på grafikkort än de tjänar på den ökade försäljningen av moderkortskretsar med stöd för SLi.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Skit i SLI då, drabbar ingen speciellt mycket.

(är anti nVIDIA)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
På grafikkorts fronten har AMD dock helt klart tagit ledningen med sin HD40XX serie

hehe.. jag har då inte setta nån sådan serie

Jag köper hårdvara när jag känner att min dator inte riktigt hänger med i svängarna. som min sign lyder kan jag nog ta det lugnt och avvakta ett bra tag till. priserna kommer sjunka så är det bara. var en aning för tidig med min c2d köp och fick se priserna falla ganska omgående och det vill jag inte vara med om igen. nästa uppgradering blir nog ett graffe.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Använder man inte SLI måste man betala för något man inte vill ha, använder man SLI har Nvidia fått betalt för minst två grafikkort. Väldigt girigt av Nvidia, jag förstår inte varför Intel och moderkorttillverkarna gått med på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
hehe.. jag har då inte setta nån sådan serie

Jag köper hårdvara när jag känner att min dator inte riktigt hänger med i svängarna. som min sign lyder kan jag nog ta det lugnt och avvakta ett bra tag till. priserna kommer sjunka så är det bara. var en aning för tidig med min c2d köp och fick se priserna falla ganska omgående och det vill jag inte vara med om igen. nästa uppgradering blir nog ett graffe.

Jag har bytt hårdvara ganska frekvent det sista året och jag kan ju säga direkt att du stryper din core2duo fruktansvärt med ett X1900xt,byt till ett nyare ati HDkort nu och du kan direkt dra upp din upplösning till minst 1680x1050 i dom flesta moderna spel och ha superprestanda för en billig peng,som du sitter nu så är det som att du har en ferrari(cpu) med en fiatmotor(gpu).
Tro mig om du spenderar dom där 13-1400 spännen på ett 4850 tex så kommer ditt spelande nå nya höjder:))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

3000 tusen låter inte så farligt då det är en ny styrkrets. om ett moderkort som ASUS Striker II Formula som suger ba**e kosta 2400kr så är det ett kap att köpa Rampage kortet.

Folk... barn är för kräsna idag, de tjurar över att grafikkort kostar 2000+, tur inte ni växte upp med datorer för 10 år sedan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det känns onödigt för de allra flesta, även för oss på Swec, att köpa Nehalem innan P55 Express aka "Ibex Peak" kommer. Prisbilden vid släpp är rent löjlig, jämfört med den prestanda man kan få från befintliga mycket billigare system. För liten skillnad helt enkelt.

Nu gäller det bara att hålla tummarna för att AMD lyckas med Deneb och dess efterföljare, annars kommer det inte att bli mycket billigare än så här på ett tag.

Detta är sweclockers, det gör inget om det är dyrt -- sitta med prisvärda saker istället för det som går att kräma mest ur är till för fattighjonen, har du hamnat på fel sida?

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Många tycker inte det är något konstigt med att nvidia tar betalt. Men varför tar då inte AMD betalt för att Intel använder Crossfire tekniken på deras moderkort.
Tycker det är så otroligt småaktigt av nvidia att ta betalt, de ska vara glada att de får användning och spridning av sin teknik.

Det borde lanseras billigare x58 moderkort utan sli stödet för dem som inte vill ha det. Annars kommer man ju betala för något som man inte vill ha..
Men visst, 40 kronor är ju inte speciellt mycket om man ändå lägger ner 3k på mobot.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Detta är sweclockers, det gör inget om det är dyrt -- sitta med prisvärda saker istället för det som går att kräma mest ur är till för fattighjonen, har du hamnat på fel sida?

Om du nu har så gott om pengar så kan man väl åtminstone begära att du kan stava rent?
Eller?
Citat:Det står i din sign (en _riktigt_ dator)
Det heter en riktig dator på ren svenska,ok?
MvH albanen,och jag betalar också gärna för rejäl hårdvara.
Men det är klart macanvändare kanske inte behöver sunt förnuft,bara pengar:))
P.S ursäkta för näst sista raden,var lite full och galen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Känns nästan som att nVidia skulle betala moderkortstillverkarna för att de ska implementera SLi. Det SLi gör är ju att ge dom möjligheten att sälja TVÅ grafikkor istället för ett. Känns som att de borde gör allt för att generera högre försäljningssiffror. Sen finns det kanske ett visst värde i att endast nVidias egna kretsar har support för skiten, men jag tror de förlorar mer i och med den uteblivna merförsäljningen på grafikkort än de tjänar på den ökade försäljningen av moderkortskretsar med stöd för SLi.

Fast Nvidia tjänar ju ännu mer på att sälja både SLI-licens och två grafikkort Men det är ju självklart en chansning från deras sida, skulle inte nog stor andel av X58-korten vara SLI så förlorar man ju mer i marknadsandelar än vad man vinner i llicenspengar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Men hallå, 5 dollar extra på ett prestandamoderkort är väl inte hela världen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men hallå, 5 dollar extra på ett prestandamoderkort är väl inte hela världen...

5 dollar är 5 dollar för mycket för att använda en teknik som redan fungerar utan Nvidias inblandning. Läste nånstans att Nvidia först tänkte ta ut 30 dollar, men ändrade sig när GTX 280 fick spö av Radeon. Crossfire är gratis, så ännu fulare då.

Det är ungefär som att Microsoft skulle ta ut avgift för moderkort som stödjer Vista.

Permalänk
Medlem

Utgången på det här var given, d v s att Nvidia tillåter andra chiptillverkare att använda Sli och de lyckades få lite betalt för det också. Nu spelar det här inge roll egentligen för mig då det inte finns någon anledning att köra Sli. Sli var mer intressant förut då Nvidiabaseradegrafikkort var fina men moderkorten med Nvidiakretsar verkade vara allt annat än buggfria, tysta och av hög kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Orka såna här fanboy diskussioner. Det är intressant att se allt skitkastande från användare vars signatur innehåller delar från AMD.

Varför inte diskutera ett ämne utan att vara så extremt partisk?

Fanboy diskussioner? Vart då? Jag har missat det, jag tycker inte det ser ut att vara på tal om någe anmärkningsvärd fanboyism i denna tråden iaf..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jämför med vad licens för andra komponenter kostar så kommer ni att inse att $5 är väldigt mycket i det här fallet.

Permalänk
Medlem

3000 kr för ett moderkort... Det är väll inte SÅ dyrt?
Jag betalade 3000 kr för mitt Asus A7M266, och det var i Mars 2001! Om man ser på hur priserna har gått ner på hårdvara sen dess, och hur lönerna gått upp, så är det betydligt billigare i dag.
Klart att Nvidia ska ta betalt för SLI. Utveckling kostar...

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11