Överklocka Q6600, fryser vid FSB över ~311

Permalänk
Medlem

Överklocka Q6600, fryser vid FSB över ~311

Hejsan,

Detta är lite av en followup på min gamla tråd:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=77629...

Dock med lite ändrad hårdvara och andra mål.

Hårdvara:
Chassi: Antec p182b fullsmockat med fläktar (MB Temp ~36*C trots förjävligt dålig sladdragning).
CPU: Intel Q6600 (Kentsfield) Temp: ca 32-38*C idle oklockat.
CPU-fläkt: Arctic Cooling Freezer 7 Pro.
MB: Asus P5N-E SLI (Ja, problemkortet...)
RAM: CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK.
Nätagg: Corsair TX650W.

Jag kan utan problem sätta FSBn till 311 (2800MHz), i nVidia system tools eller i bios, men när jag höjer den över detta (t.ex. 333 (3000MHz)) så fryser datorn direkt och jag måste ta ur batteriet och boota om för att ens komma in i bios.

Vad krävs för att kunna sätta FSBn till t.ex. 333? Jag har aldrig testat att höja voltantal eller dylikt tidigare så om du föreslår något sådant får du gärna förklara ganska detaljerat

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kanske Vcoren men det som brukar bråka för mig är minnena. Lägre frekvens och/eller högre spänning vill dom förmodligen ha. Annars kan du testa med högre timings. Ta det lugnt med Vdimm iaf så du inte eldar upp skiten. Lycka till.

När jag endå skriver måste jag bara fråga hur din propp kan vara så kall? Jag köpte nyligen en begagnad burk och den idlar på 46-49 med en tuniq tower 120. Börjar fan tro att han glömt kylpasta eller ngt...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Kanske Vcoren men det som brukar bråka för mig är minnena. Lägre frekvens och/eller högre spänning vill dom förmodligen ha. Annars kan du testa med högre timings. Ta det lugnt med Vdimm iaf så du inte eldar upp skiten. Lycka till.

När jag endå skriver måste jag bara fråga hur din propp kan vara så kall? Jag köpte nyligen en begagnad burk och den idlar på 46-49 med en tuniq tower 120. Börjar fan tro att han glömt kylpasta eller ngt...

Hejsan, tack för svar! (äntligen! haha)

Ska nog ge det där ett försök snart, dock inte för tillfället, för mycket att göra...

Jag vet faktiskt inte. Datorn står i en garderob dessutom (förvisso öppen, men det borde ju ändå öka värmen lite), och jag är ingen mästare på kylning om man säger så. Men jag kan ju gott råda dig att överväga Arctic Coolings Freezer serie, har dem på alla mina processorer, både AMD och Intel, och de är fruktansvärt bra!