Permalänk
Medlem

skrotlåde-och-källarfyndsbygge

Ja... Vad ska man säga? Mitt första bygge av ett chassi om det nu blir något av det. Kastade ihop lite skrot jag hade liggandes här och där för att se om det gick att få ihop något. Allt utom moderkortet då som jag gav bort för något år sen och tog tillbaka för en vecka sen när den här galenskapen dök upp i huvudet Okej, det är ju inga moderna saker precis men det är väl bara för nöjes skull man bygger. Nog mycket skitprat nu.

Innehåll:
* Ett halvbrunnet Pentium I moderkort. Ett MS-5129 för att vara exakta.
* Pentium I cpu på 133MHz, nerklockad och undervoltad pga den hemmagjorda kylflänsen med tvål som kylpasta (man tager vad man haver, den går ju ) Kylning? Nja, lite sådär med den saken
* 2 X 32MB ramminne 72pins simmar. Glappar lite i hållarna så det blir lite olika värden för varje start.
* Tseng labs ET4000 ISA-grafikkort
* Conner 540MB hdd
* 3com etherlink III med RJ45/AUI kontakter, ISA såklart och 10Mbit/s
* Maxpower 200W nätagg
* Samsung floppydrive
* Något slags hyllplan hittat i källaren som var svart av sot innan tvätt som botten.
* Massor av träskruv till alla saker
* Muttrar som distanser till moderkortet.

Mer bilder (ursäkta kvalitén)
Baksidan:

Kylflänsen, kommer från en transistor om jag inte minns fel:

HDD fästet. Avklippta spik som HDD:n ställs på sidan på och en plåtbygel ska hålla stilla den sen när den är färdig. Ljuddämpning från en EKK:

Eldsvådan som hände för några år sen med USB uttagen. Ja den är faktiskt så modern. USB-uttagen, LTP-porten och ena COM-porten tog liemannen med sej vid branden:

Litet ställe det brann på med det rykte desto mer
Vad jag ska med bygget till när det är klart? Det vet jag inte, Har nog många gamla 286, 486, P I, P II men nånting ska den brukas till. Webbserver kanske? Den drar bara 36W utan hårddisk bootad från diskett över till en ramdisk.:) Vad tycks, är jag helt dum i huvudet eller tror ni att den kan brukas till något vettigt om den blir klar? Ska prova att snickra ihop en kåpa till den och ljudisolera ordentligt.

edit:
Hammaren som användes vid bygget:

Permalänk
Medlem

Använd den som Router.

Permalänk
Medlem

Den lilla fula plastlådan som står och blinkar duger nog till den uppgiften. Jag kör "format c:" på datorerna istället om dom blir lite virussmittade

Permalänk

Värmeelement?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Värmeelement?

När den bara drar 36W så blir det svårt att få värme ur den. En ide att imponera på folk med är att klippa av stickproppen på strömsladden och skruva dit en trefashandske. Någon borde ju tappa hakan Och häva i en stor fläkt med obalans så den skramlar och vibrerar rejält så den ser ut som en stordator från ibm. Nej nu skenade fantasin iväg för mycket igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
När den bara drar 36W så blir det svårt att få värme ur den. En ide att imponera på folk med är att klippa av stickproppen på strömsladden och skruva dit en trefashandske. Någon borde ju tappa hakan Och häva i en stor fläkt med obalans så den skramlar och vibrerar rejält så den ser ut som en stordator från ibm. Nej nu skenade fantasin iväg för mycket igen

Det skulle nog vara ganska intressant med en 3fas kontakt 230volt är ju så förbannat ute, nu för tiden krävs det minst 400volt och 16 amper

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Varrity
Det skulle nog vara ganska intressant med en 3fas kontakt 230volt är ju så förbannat ute, nu för tiden krävs det minst 400volt och 16 amper

tss jag kör mina datorer dirext på generatoraxlen på elverket i stan ^^ genererar 100 tusentals volt

skämt å sido. väldigt vanligt att servar (då menar jag stora) kör på 3fas.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag ska ju naturligtvis bara ta ut 230V ur handsken så ni inte tror något annat men de vore bra fränt att dra fram den sladden på t ex ett LAN och fråga efter en annan skarvdosa för min kontakt passar inte Vaddå har inte trefas 400V inomhus? Måste offra en sladd nångång till en sån sak.

Permalänk
Medlem

Jo de riktigt stora prylarna brukar kunna ta tre men för det mesta använder man dem som 3X1 fas matningar och tar inte in trefas i maskinen utan man utnyttjar det för redunans mellan faserna på olika nätagg men det är ju smidigare med en kontakt plus att man får fram 16A grupper smidigt på så sätt. Även större cisco chassin vill ha 16A idag

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415