Jetway JBC200C91-230-B

Permalänk
Melding Plague

Jetway JBC200C91-230-B

Den strömsnåla Atom-processorn har på sistone blivit väldigt populär bland små billiga bärbara datorer. Nu har den även börjat dyka upp bland mindre stationära datorer och idag testar vi en datorlåda från Jetway som kommer komplett med moderkort och en Atom-processor på 1.6 Ghz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som om det är bättre att köpa en gammal xbox och chippa den Så får man en lite låda som kan spela upp film (under 720p) samt att man kan spela på den.

Men det är klart vill man kunna surfa och skriva och lite såntdär så...

Tycker det blir intresant när dom gör en lite uppspeedad Atom med ett HD4670kort
Då kommer den nog att klara av att spela upp film.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem

Hade den varit tystare och kunde spela upp 1080p utan problem hade det fan varit ett självklart köp. Priset gör det inte så mycket om det höjs några hundra om man får dessa funktioner också.

Satans att den inte var bra nog...

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Relik 📜

Skulle vara intressant att veta vilken spelare som användes för filmtesterna..
Jag kan spela 720p utan problem på min 1000H, och det ska ju vara likvärdig prestanda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

1000H klarar allt

när dom gjorde en desktop med atom borde dom väl använt atom 330?
det kommer med ett annat moderkort (D945GCLF2), stöder dessutom lite snabbare minnen, 677MHz.. watten och pris skulle väl stigit en held del men det är trots allt en desktop inte en netbook..

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Skulle vara intressant att veta vilken spelare som användes för filmtesterna..
Jag kan spela 720p utan problem på min 1000H, och det ska ju vara likvärdig prestanda.

Är det 720p i h.264? Enligt testet fungerade 720p bra så länge de inte var nerkodade i just h.264.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Skulle vara intressant att veta vilken spelare som användes för filmtesterna..
Jag kan spela 720p utan problem på min 1000H, och det ska ju vara likvärdig prestanda.

Jag funderade precis över detsamma då jag sett en minidator baserad på Intel D945GCLF användas som HTPC och spela upp filmer i 720p, H.264 utan problem.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

högljud --> ytterst dåligt
omöjligt att använda pci porten --> opraktiskt om man behöver det (säg till exempelvis tv-kort)

i den här prisklassen så tycker jag definitivt att eeeBox eller vad den nu heter vore en intressant jämförelse.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Känns som det enda 'vettiga' man kan göra med den, är att bygga egna tunna klienter. Köper man då 1000st för ett företag, blir det säkert billigare att betala 3x mer för HP eller neoware om man räknar in att extrajobb man slipper samt får mjukvara för att uppdatera firmwares och skit på köpet. Ja, vad ska man med den här till...

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Är det 720p i h.264? Enligt testet fungerade 720p bra så länge de inte var nerkodade i just h.264.

720p i h.264, ffdshow och Media Player Classic. Fungerar även med CoreAVC, dock inte med VLC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte varför Slimline CD/DVD och 2.5" HDD hamnade på negativt, på barebones/väldigt små datorer är det en fördel imho eftersom datorerna kan göras mindre. Samt att 2.5"HDD låter knappt något och vibrerar inget jämfört med en 3.5" disk.

Njä, usel prestanda på den iaf, allt pga intel Atom processorn och intel inbyggda skitgrafiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag förstår verkligen inte varför Slimline CD/DVD och 2.5" HDD hamnade på negativt, på barebones/väldigt små datorer är det en fördel imho eftersom datorerna kan göras mindre. Samt att 2.5"HDD låter knappt något och vibrerar inget jämfört med en 3.5" disk.

Njä, usel prestanda på den iaf, allt pga intel Atom processorn och intel inbyggda skitgrafiken.

Jag skulle precis skriva nästan samma sak, om just 2.5"-hårddisk och slimline DVD-brännare/spelare. Visst, det är aldrig bra med begränsade valmöjligheter men det valet har man ju redan gjort om man satsar på en barebone av denna storleken. Den ska ju vara liten.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

IDE Converter Card (IDE till SATA) <--- ????

Är det inte meningen att det ska stå PATA till SATA då IDE innebär SATA och PATA (Integrated Drive Electronics)

Sen vad har hänt med recensionerna? Dom verkar inte lika roliga att läsa längre! Sen finns det nackdelar som borde vara fördelar som ovanstående säger.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Trist att ni inte testade 330 i stället, känns lite korkat att köpa en 230 i dag

Permalänk
Medlem

Antar att Asus Eee Box B202 är ett bra mycket bättre köp?

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva en sån här dator till en miniserver... lite synd att man måste köpa minne dock.
Går det inte att modda burken så att en 3.5" hdd får plats?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Jag skulle behöva en sån här dator till en miniserver... lite synd att man måste köpa minne dock.
Går det inte att modda burken så att en 3.5" hdd får plats?

då är det väl bättre att köpa ett atom baserat mini-itx moderkort och sätta in i valfritt kompatibelt chassi?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
IDE Converter Card (IDE till SATA) <--- ????

Är det inte meningen att det ska stå PATA till SATA då IDE innebär SATA och PATA (Integrated Drive Electronics)

............

Trodde faktiskt att Sweclockerspersonalen hade bättre koll än så, det går verkligen utför..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Såfort jag såg fläktarna så försvann intresset.

En DVI-port hade varit trevligare med, kan väll inte kosta så många ören mer kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
IDE Converter Card (IDE till SATA) <--- ????

Är det inte meningen att det ska stå PATA till SATA då IDE innebär SATA och PATA (Integrated Drive Electronics)

Sen vad har hänt med recensionerna? Dom verkar inte lika roliga att läsa längre! Sen finns det nackdelar som borde vara fördelar som ovanstående säger.

Jag tycker recensionerna nuförtiden känns som "forum-recensioner" med kassa bilder, konstigt tyckande samt bristande språkbruk. Sweclockers som anser sig vara så korrekta i sin terminologi med uttryck som "diskreta grafikkort", använder i den här recensionen uttrycket "låda" istället för chassi. Dessutom så används ordet på sina ställen i var och varannan mening, till fasa för landets svenskalärare.

Förresten vad är meningen att bencha mot en Macbook? Råkade man bara ha den till hands? Det är ju varken en dator med samma arkitektur, målgrupp, användningsområde, OS eller prisklass.
Att ha den som referens för en "normal" dator är i sammanhanget lika ointressant som testerna som görs uteslutande i syntetiska tester. Man kommer ju helt säkert inte att använda sin Atom-CPU att koda/rekoda film...

Kunna inte Sweclockers istället för att göra ännu en medioker recension på ett mini-ITX system lyft sig lite. Då menar jag att man skulle kunna gjort en recension med tester där den agerar "köks-dator", hemma-server eller för den delen utvidgat de få raderna man skrev om filmuppselning och kört datorn i tester mot ViA, andra mini-ITX lösningar för att nämna något.

Permalänk

Går minnet automatiskt i 533MHz när man stoppar in det, eller måste man ändra frekvensen själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Är det 720p i h.264? Enligt testet fungerade 720p bra så länge de inte var nerkodade i just h.264.

just det, viktigt att skilja på upplösning och kodning. H264 och liknande är extremt mycket mer krävande än XVID tex vilket i sin tur är ungefär lika mycket mer krävande mot tex MPEG2 osv. processorkrav ökar, diskkrav minskar.

en MPEG2-ström i 1080 kaske den hade klarat, särskillt med den här disken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Sweclockers som anser sig vara så korrekta i sin terminologi med uttryck som "diskreta grafikkort", använder i den här recensionen uttrycket "låda" istället för chassi.

framförallt som inte heller "diskret" är särdeles lämpligt i sammanhanget på svenska utan även det troligen fått moment från engelskan. "direkt" eller "dedikerat" grafikkort vore faktiskt bättre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Går minnet automatiskt i 533MHz när man stoppar in det, eller måste man ändra frekvensen själv?

om jag minns rätt så gör den det automatiskt med 1000H, biosen bjuder inte på så hemskt mycket och dom borde ju vara rätt lika.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
En DVI-port hade varit trevligare med, kan väll inte kosta så många ören mer kan man tycka.

tyvärr så har intel hårda krav för hur moderkorten är uppbyggda och vilka funktioner de får ha. Föreställ dig hur praktiskt det hade varit med ett mini-itx moderkort med följande features:
1) dual core atom
2) 2 minnesplatser
3) 1st pci-express 16x
4) 1xhdmi och 1xDVI-D med någon hyffsad grafikkrets som inte behöver aktiv kylning.
5) 4 sata portar
6) massa usb portar och kanske en e-sata

och strunta i saker som ps/2 portar, seriell port, parallell port, pata,.....

problemet är att ett sådant moderkort skulle vara för bra i förhållande till mer avancerade system och kanabalisera på den övriga marknaden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm , missade jag att nämna filmspelaren? Klantigt, det fanns med i en tidigare version. Jag provade både Zoom Player och Media Player Classic. Jag använde mig av flera filmklipp (samma som i min mediaspelar-artikel för några månader sedan) och mitt främsta problem med h.264 720p-filmerna var att de flimmrade en hel del (bilden växlade mellan mörkt och ljus) samt att processorn låg på praktiskt taget full belastning. 1080p var helt ospelbart. 720p DivX fungerade däremot perfekt.

Tyvärr har inte Jetway en version med den nya Atom 330 (kanske kommer) men eventuellt skulle den kunna hjälpa till.

"IDE Converter Card (IDE till SATA) <--- ????
"Är det inte meningen att det ska stå PATA till SATA då IDE innebär SATA och PATA (Integrated Drive Electronics)"
"Trodde faktiskt att Sweclockerspersonalen hade bättre koll än så, det går verkligen utför.."

Med all respekt. Om ni ska vara oförskämda (och jag tycker en hel del av er borde lära er hur man ger konstruktiv kritik) så ha lite kött på benen. IDE är ett utryck som används för EIDE/PATA-bussen. T ex säger Wikipedia: "As a result, many near-synonyms for ATA/ATAPI and its previous incarnations exist, including abbreviations such as IDE which are still in common informal use."

Anledningen att jag använde utrycket IDE var att det är så Jetway själva kallar sin adapter. Kanske är jag en gammal gubbe som hållit på med datorer för länge men för mig så är IDE fortfarande ett uttryck som är vanligt för IDE/PATA-bussen och definitivt inte något som jag någonsin skulle förväxla med SATA. Så även om PATA till SATA-adapter också är rätt så ser jag inte vad problemet är med IDE => SATA. Att påstå att jag inte har koll, det är rent ut sagt oförskämt.

* Ang Slim-line DVD och 2.5" HD

Vi får nog helt enkelt vara överens att inte vara överens. Att bara stöda slim-line DVD begränsar datorn ordentligt och om t ex en Popcorn Hour klarar av att använda en 3.5"-disk så tycker jag det är en brist att en ännu större låda inte stöder det.
Jag är just nu själv på jakt efter en bra mini-ITX-låda för en ny HTPC och majoriteten av mini-ITX lådor från t ex Silverstone stöder både 3.5"-diskar och vanliga optiska spelare.Jag tycker bara det fördyrar i onödan.

* chassi vs låda

Jag pratar ytterst sällan om "chassin" utan mest om datorlådor eller lådor i dagligt prat så jag tyckte det inte fanns något problem att använda flera olika uttryck för att variera mig. Jag ska defintiivt komma ihåg att använda ordet chassi mer :).

"diskret grafikkort" - huh - har jag skrivit om ett "diskret" grafikkort någonstans? Jag kan inte hitta det? Självklart heter det "dedikerat" grafikkort .... diskret kommer definitivt från engelskan och det skulle inte förvåna mig om jag skrivit det i någon recension av misstag (är van att skriva allt på engelska) och det missats i korren men i denna recension ...?

Dundee:

Kassa bilder? jag tar gärna emot tips av dig på vad exakt är kasst med dem och hur jag ska förbättra dem. Jag håller inte med dig men jag är alltid öppen för diskution.

"konstigt tyckande" - en recension är en åsikt. Om du inte gillar mina åsikter så antar jag att du får hålla dig ifrån mina recensioner ELLER komma med konstruktiv kritik. Jag försöker ofta hänga med i kommentarer till mina recnsioner ett par dagar för att svara på frågor etc. och om något av mina "konstiga tyckanden" stör dig så är det bara att fråga.

När det gäller mitt val att inkludera en Macbook så tycker jag du har fel. Du kanske har full koll hur mycket långsammare en datorer med en Atom-processor är men jag kan garantera dig att många andra inte har det. Jag själv visste inte riktigt hur stor skillnaden egentligen är. Så att inkludera en dator med "normal" prestanda är i allra högsta grad relevant och intressant. Du säger att det är en annan målgrupp - visst, de som köper en Mac Book specifikt kanske är en annan målgrupp men de som köper en bärbar dator med liknande prestanda eller en stationär dator med liknande prestanda är i högsta grad samma målgrupp. Hur många idag funderar inte mellan en liten billig netbook eller en lite större bärbar för samma pris? Frågan är då vad skillnaden egentligen är i prestanda.

Vilka tester tycker du jag skulle ha med då? Den enda test som använder "riktig mjujvara (Word etc.) är Sysmark 2007. Jag har det programmet och startade med att använda det och fick snabbt ge upp då det krashade lite till och från på alla de datorer som jag testade det på. Eftersom man inte vet vad folk ska ha sina datorer till så försökte jag få en spridning på tester för att visa prestandan dels på systemet men även på enstaka komponenter.

"Kunna inte Sweclockers istället för att göra ännu en medioker recension på ett mini-ITX system lyft sig lite. Då menar jag att man skulle kunna gjort en recension med tester där den agerar "köks-dator", hemma-server eller för den delen utvidgat de få raderna man skrev om filmuppselning och kört datorn i tester mot ViA, andra mini-ITX lösningar för att nämna något."

Ahh, lite konstruktiv kritik och bra förslag.

"köksdator" - ge gärna förslag hur man objektivt kan testa det. En köksdator används för ... mail, word, internet? Precis det jag sa denna klarade av bra. Jag pratade också om ljudnivån ...

"server" - mmm, det är ingen dum ide. Jag började leka lite med det när jag tog in Ubutu men det kändes nästan som en liten artikel i sig eftersom det kräver en hel del andra typer av benchmarks som jag helt ärligt inte har full koll på.

"mer om filmspelning" - vad mer kunde jag skriva? Den stöder inte Blu-ray/HD-DVD, jag testade h.264 och DivX och jag nämde att annan lågupplöst film fungerade bra?

"tester mot VIA, andra mini-ITX-lösningar" - Sweclockers har inte en obegränsad hög med produkter som vi kan ta fram och testa. Vi har inte VIA-system, vi har inga motsvarande lådor/mini-ITX-system inne. Jag brukar köpa en hel del saker för mina tester ( t ex köpte jag minne/hdd/USB DVD för denna test) men det finns gränser. Jag ser ofta kommentarer att "ni borde testat tillsammans med x, y, z och q" men ni måste förstå att det ofta inte finns tillgängligt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
"IDE Converter Card (IDE till SATA) <--- ????
"Är det inte meningen att det ska stå PATA till SATA då IDE innebär SATA och PATA (Integrated Drive Electronics)"
"Trodde faktiskt att Sweclockerspersonalen hade bättre koll än så, det går verkligen utför.."

Med all respekt. Om ni ska vara oförskämda (och jag tycker en hel del av er borde lära er hur man ger konstruktiv kritik) så ha lite kött på benen. IDE är ett utryck som används för EIDE/PATA-bussen. T ex säger Wikipedia: "As a result, many near-synonyms for ATA/ATAPI and its previous incarnations exist, including abbreviations such as IDE which are still in common informal use."

Anledningen att jag använde utrycket IDE var att det är så Jetway själva kallar sin adapter. Kanske är jag en gammal gubbe som hållit på med datorer för länge men för mig så är IDE fortfarande ett uttryck som är vanligt för IDE/PATA-bussen och definitivt inte något som jag någonsin skulle förväxla med SATA. Så även om PATA till SATA-adapter också är rätt så ser jag inte vad problemet är med IDE => SATA. Att påstå att jag inte har koll, det är rent ut sagt oförskämt.

Med all respekt så har jag inte ens försökt att vara oförskämd.
Att du sedan fått extra mycket kritik (mer än vad jag någonsin sett förut bland recensioner?) måste ju betyda att något är fel.
Det är vi som läser som ska bli nöjda, inte den som skriver recensionerna, med all respekt så menar jag inte att du ska ta åt dig, utan att det alltid är läsarna som har den största rollen. Utan läsare så får man ingen som kan läsa och tycka något om det man gjort. Utan läsare - inget forum och så vidare.

Nu till huvudsaken som jag citerat.
För att jetway kallar den för IDE Converter Card är en sak, men att man lagt till just denna biten "(IDE till SATA)" är ju det som gör att man reagerar, iaf jag.

Att du är van att kalla PATA för IDE är din sak, att sedan fortsätta använda det felaktigt tycker jag inte är rätt, har själv hållt på med datorer sen 98 och det betyder att jag egentligen är van vid detsamma.
Men jag tycker vi ska lära oss det rätta namnet istället och lära andra att använda det korrekt.
Mycket missförstånd uppstår ofta pga att folk kallar PATA för IDE när man pratar om en IDE-controller i ett sammanhang som är för SATA.

Det blir vad man gör det till, hade du skrivit korrekt från början så hade ingen påpekat det, inte sant?

Tycker du ska lära dig ta kritik också, allt behöver inte vara oförskämt menat faktiskt, sen så behöver man inte hetsa upp sig i onödan för att man fått mycket kritik även fast det kanske inte är lätt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inga problem att ta kritik. Det är därför jag försöker vara delaktig i trådar till recensioner just för att svara, diskutera etc. Ingen är ofelbar och det smyger in saker och man lär sig mycket i diskutionen med läsarna.

Men likaväl som jag får kritik så kan jag kritisera tillbaka när jag anser kritiken obefogad, löjlig eller rent ut sagt fel. Det vore lätt för mig att stoppa huvudet i sanden och bara strunta i kritik men jag debatterar hellre.

Men vi får nog båda acceptera att vi har olika syn på uttrycket IDE och det hemska i att använda det. Du tycker det är slarvigt att IDE ännu används som synonym för PATA, jag tycker att det inte är det eftersom det just i alla tider varit synonymt med EIDE/PATA och därför fortfarande är vitt använt, något som t ex Wikipedia även säger. Så, jag har koll men är av en annan åsikt.

Problemet är väl att det är väldigt svårt att ha en diskution i skriftlig form som inte ser ut att vara "hårda ord". Jag tenderar att skriva långt och samla ihop svar till många frågor i en lång post och jag antar att det kan verka som jag ärr upprörd och vill argumentera om allt. Det handlar mer om att spara tid :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte den är särskilt strömsnål. Speciellt med tanke på prestandan.
Atom är inte strömsnål så länge man tvingas ha den där styrkretsen.

Min HTPC:
28x27x5cm chassi (Hiper Media mod)
E5200
P5N7A (mATX, GeForce 9300)
2,5-tums 7200rpm
2x2GB 800MHz

Effekt (vid väggen, nätagget ca 85%) (W):

CPU (GHz) 1,2 2,5 Idle 38 43 Orthos 45 59 Furmark 52 57 O+F 57 68 HA 47 48 CoreAVC 46+ 54

HA är MPC-HCs interna.
Testfilmen var en Blu-ray i h264. CoreAVC i 1,2GHz klarade inte av den så dess effekt är när den gjorde vad den kunde. Den klarade dock 9 av de 10 1080p-rippar jag testade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre

* Ang Slim-line DVD och 2.5" HD

Vi får nog helt enkelt vara överens att inte vara överens. Att bara stöda slim-line DVD begränsar datorn ordentligt och om t ex en Popcorn Hour klarar av att använda en 3.5"-disk så tycker jag det är en brist att en ännu större låda inte stöder det.
Jag är just nu själv på jakt efter en bra mini-ITX-låda för en ny HTPC och majoriteten av mini-ITX lådor från t ex Silverstone stöder både 3.5"-diskar och vanliga optiska spelare.Jag tycker bara det fördyrar i onödan.

* chassi vs låda

Jag pratar ytterst sällan om "chassin" utan mest om datorlådor eller lådor i dagligt prat så jag tyckte det inte fanns något problem att använda flera olika uttryck för att variera mig. Jag ska defintiivt komma ihåg att använda ordet chassi mer :).

"köksdator" - ge gärna förslag hur man objektivt kan testa det. En köksdator används för ... mail, word, internet? Precis det jag sa denna klarade av bra. Jag pratade också om ljudnivån ...

"server" - mmm, det är ingen dum ide. Jag började leka lite med det när jag tog in Ubutu men det kändes nästan som en liten artikel i sig eftersom det kräver en hel del andra typer av benchmarks som jag helt ärligt inte har full koll på.

fast det finns rätt billiga slimlines, pris som är samma som en 5.25-enhet. (3-400) nackdelen är la snarare att de är lite långsamma och känsligare oftast. åas igen kan detta vara en fördel i en filmburk tex, även om man tex kan ställa ner avläsningen på en vanlig så kräver det ett visst mackel som säkert många missar. de är även mindre slamriga mekaniskt.

diskar kanske är lite värre, men hur mycket behöver man? i en sån här pryl vore det ju perfekt att testa lite olika möjligheter för nätverksdelning med skrivbordsdatorn kanske?

chassi och låda

ja jag tycker "låda" funkar bra, det är helheten och vitsen trots allt. recenserar man ett naket chassi eller enkom talar om just chassit i delar av texten så kan man åas skriva det då med.

mjölsäker, lätt att avfetta, sanitär och dammfiltrerad, testar med recept-RSS-tjänster?

ja och nån "hur man bygger en så snål server som möjligt"-test av hårdvaran eller guide vore kul. Ubuntu server kan köras i stort sett utan hårdvara, en wattest där minsta stapeln vinner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Nu till huvudsaken som jag citerat.
För att jetway kallar den för IDE Converter Card är en sak, men att man lagt till just denna biten "(IDE till SATA)" är ju det som gör att man reagerar, iaf jag.

Att du är van att kalla PATA för IDE är din sak, att sedan fortsätta använda det felaktigt tycker jag inte är rätt, har själv hållt på med datorer sen 98 och det betyder att jag egentligen är van vid detsamma.
Men jag tycker vi ska lära oss det rätta namnet istället och lära andra att använda det korrekt.
Mycket missförstånd uppstår ofta pga att folk kallar PATA för IDE när man pratar om en IDE-controller i ett sammanhang som är för SATA.

Det blir vad man gör det till, hade du skrivit korrekt från början så hade ingen påpekat det, inte sant?

Har du samma diskussion med ÅF:s och tillverkare för datordelar?
De har samma uppdelning med IDE och SATA när de säljer hårddiskar....
Likaså om du läser vad det finns för portar på moderkort, både hos ÅF och tillverkarna. (Dock noterade jag att Asus är duktiga på att använda benämningen PATA före IDE jämfört med andra tillverkare, så de tillhör en minoritet)
Så med all respekt, du får anpassa dig till samhället.