Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel storsatsar på SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel storsatsar på SSD

Halvledarjätten Intels SSD-enheter prisas som världens snabbaste konsumentmodeller. Nackdelen är det relativt höga priset. Nu meddelar Intel att prissänkningar är på gång.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket till sänkning på en dyr lagringsenhet. Men på rätt väg.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

håller med, åt helvete med dom priserna ...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Om man nu har pengar så skulle man nog lätt köpa en sådan före en velociraptor som ändå går loss på 2300 spänn. Men raptorn har ju iofs ganska mkt mer lagringsutrymme. aja snart så...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

Tokiga priser.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Gött... jag är stört sugen, i en stationär är det inte jättelockande än, men i en bärbar blir ju vinsterna enorma då hårddiskarna är så slöa och strömsnålhet är prio 1.

Jag är inne på att skaffa en sekunden de droppar under 4k

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Undrar hur länge det dröjer innan SSD ersätter de mekaniska diskarna?

MBY svarar in 3... 2...

(Sök efter nyhetstrådar om SSD så får du se svaret: inte särskilt snart.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

När dom hamnar runt 30kr/GB kan jag tänka mig att köpa en.

Permalänk

Kan tänka mig att pröjsa 900:- för en disk som kan innehålla OS/bas-program och kanske ett spel. Så typ 30-40 gig. Alltså runt 30:- som ovan skribent

Permalänk

Det är väl inte så konstigt att de är dyra de första månaderna?

De hinner inte tillverka tillrkäkligt många för att möta efterfrågan efter de har förfinat tillverkningen och hunnit få ett litet lager så kan de sänka priset och det är just då vi dödliga kan börja köpa sakerna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag tror mer folk om några år kommer gå ifrån mekaniska hårddiskar på sina persondatorer och istället ha dem på en server hemma. Många vill ha en liten tyst dator(passiv kylning etc en självklarhet), dessutom enkelt kunna ta del av allt material oavsett var de sitter. I dagsläget så är det fantasipriser, 80GB på persondatorn räcker idag för de flesta, men över 5000kr för det vill inte många betala.
Och hur lång tid dröjer det innan man direkt kan streama film till en vanlig tv från servern utan någon box? Jag tror detta kommer bli en självklarhet, dock lär det dröja läänge. Det finns kanske någon ovanlig sådan tv idag, men ändå det är inget man ser på elgiganten de närmsta åren.
*edit*
Ett fel många gör som jag tycker är att de tycker utvecklingen går snabbare än vad den gör, visst går det fort framåt, men vad har hänt de senaste 10åren? Jag satt med bredband då också, ungefär samma mjukvaror som idag etc.
Alltså som jag skrev i början mer folk, då syftade jag inte på att en server i hemmet skulle bli standard.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ett fel många gör som jag tycker är att de tycker utvecklingen går snabbare än vad den gör, visst går det fort framåt, men vad har hänt de senaste 10åren? Jag satt med bredband då också, ungefär samma mjukvaror som idag etc.
Alltså som jag skrev i början mer folk, då syftade jag inte på att en server i hemmet skulle bli standard.

Din kommentar känns väldigt malplacerad i en hårdvarutråd... Jämför beräkningskapacitet på 10 år gamla CPU och GPU enheter med dagens, och jämför 10 år gamla minnesmoduler med dagens. Hårdvaruutvecklingen går mycket snabbare framåt än mjukvarubranschen och datorrelaterade tjänster. Tänk alltid efter två helst tre gånger om det du skriver är relevant.

Jag tror att det kommer gå snabbt på SSD-marknaden framöver, i princip varenda företag som tillverkar hårddiskar står i startblocken och kommer högst troligt ha nya SSD-modeller ute som faktiskt kan konkurrera inom ett år, det är då prisraset kommer.

Permalänk
Medlem

Adata lanserade precis en 32GB modell som läser i 150MB/s för 900kr! man får ju många sådana i raid för en intel ssd ...

intel kan inte sälja många av dessa ... blir nog en 32 GB Adata till jul...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Din kommentar känns väldigt malplacerad i en hårdvarutråd... Jämför beräkningskapacitet på 10 år gamla CPU och GPU enheter med dagens, och jämför 10 år gamla minnesmoduler med dagens. Hårdvaruutvecklingen går mycket snabbare framåt än mjukvarubranschen och datorrelaterade tjänster. Tänk alltid efter två helst tre gånger om det du skriver är relevant.

Hade du tänkt till så hade du insett att min edit syftade på vad jag skrev innan i just exakt samma inlägg om just övergång till sdd i persondatorn och istället magnetiska hårddiskar i en server, likaså att tvapparater direkt kan streama från servern . D.vs. var editen där för att ingen skulle säga, är du så jädra dum så du verkligen detta kommer bli standard om några år?

Hade jag däremot enbart skrivit just det som du citerade, så visst var din kritik befogad. Om man då också bortser från sista raden, som visar att jag syftade på det som jag skrev innan.
Nå du missförstod mig troligtvis p.g.a. jag formulerade mig mer klantigt än vanligt.. hehe

*edit*
Tvn var just ett skäl till varför folk skulle vilja ha en central server, idag så är det inte ekonomisk försvarbart för många med server. Det går lika och smidigt att bara slänga in mer hdar på sin persondator, men det lär knappast bli x antal ssd hårddiskar i datorn då. Små tysta "ickemekaniska" persondatorer är något jag tror på som "surfdator".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Jag tror att det kommer gå snabbt på SSD-marknaden framöver, i princip varenda företag som tillverkar hårddiskar står i startblocken och kommer högst troligt ha nya SSD-modeller ute som faktiskt kan konkurrera inom ett år, det är då prisraset kommer.

Jag skulle säga mer komplittera, fast det är en definitionsak. Mer folk kommer såklart gå över till ssd, men jag tror få kommer överge den som storlagringsenhet. GB/Pris är viktigast där och som utvecklingen ser ut så ligger magnetiska hårddiskar bra till.
Likaså gissar jag på att priset kommer vara för högt längre innan någon större skara kommer köpa dem. Bortsett från netbooks etc, laptop ja det skulle jag gissa på några år. (rena spekulationer som kan vara grovt fel, tiden får utvisa)
*edit2* ändrade en knepig felskrivnig pris/krona. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Hm. Hur är det egentligen med problemet antal läs/skriv-cykler? Om det finns fungerande work-arounds, eller problemet löses, och priserna blir hyggliga ska jag lätt köpa en. Jag förstår dock itne varför de prioriterar storlek så mycket? Hade det funnits en med bra prestanda på typ 20 gb, för kanske 700-1000 kr, så hade jag lätt köpt den. Jag menar, man lär ju inte köra ssd som masslagringsmedia på många år. Finns externa hårddiskar för sådant.

Permalänk
Medlem

Har någon sett några tester på X25-E ??

Permalänk

Seriöst vart är MBY?

Kom igen nu sprid kärlek!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tror mer folk om några år kommer gå ifrån mekaniska hårddiskar på sina persondatorer och istället ha dem på en server hemma. Många vill ha en liten tyst dator(passiv kylning etc en självklarhet), dessutom enkelt kunna ta del av allt material oavsett var de sitter. I dagsläget så är det fantasipriser, 80GB på persondatorn räcker idag för de flesta, men över 5000kr för det vill inte många betala.
Och hur lång tid dröjer det innan man direkt kan streama film till en vanlig tv från servern utan någon box? Jag tror detta kommer bli en självklarhet, dock lär det dröja läänge. Det finns kanske någon ovanlig sådan tv idag, men ändå det är inget man ser på elgiganten de närmsta åren.
*edit*
Ett fel många gör som jag tycker är att de tycker utvecklingen går snabbare än vad den gör, visst går det fort framåt, men vad har hänt de senaste 10åren? Jag satt med bredband då också, ungefär samma mjukvaror som idag etc.
Alltså som jag skrev i början mer folk, då syftade jag inte på att en server i hemmet skulle bli standard.

Det har hänt extremt mycket senaste tio åren. Jag behöver inte rabbla upp diverse tekniker som introducerats under denna tiden samt hur prisutvecklingen och tillgängligheten tagit steg åt det bättre för konsumenten.

SSD är en stor grej som man skall investera i som tillverkare - det är en teknik värt all "hajp" efter att den mekaniska hårddisken suttit still i sin grundteknik sedan datorteknikens begynnelse.

Permalänk
Medlem

jag undrar precis som KlavKalashj hur det är med begräsningen av antal läs/skriv-cykler, är det fortfarande ett problem?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Pris/krona är viktigast där och som utvecklingen ser ut så ligger magnetiska hårddiskar bra till.

Pris/Krona? Är det ett nytt uttryck?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hm. Hur är det egentligen med problemet antal läs/skriv-cykler? Om det finns fungerande work-arounds, eller problemet löses, och priserna blir hyggliga ska jag lätt köpa en. Jag förstår dock itne varför de prioriterar storlek så mycket? Hade det funnits en med bra prestanda på typ 20 gb, för kanske 700-1000 kr, så hade jag lätt köpt den. Jag menar, man lär ju inte köra ssd som masslagringsmedia på många år. Finns externa hårddiskar för sådant.

Kör man en full Vista så går ju 15GB direkt, och sen ökar det ju sakta tyvärr. Om man dessutom vill köra lite spel på den så behövs det ävl en 50gb skulle jag säga (jag skulle inte köpa en på mindre än 50 till min desktop iaf).

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det har hänt extremt mycket senaste tio åren. Jag behöver inte rabbla upp diverse tekniker som introducerats under denna tiden samt hur prisutvecklingen och tillgängligheten tagit steg åt det bättre för konsumenten.

Om man ser 10 år framåt vad har hänt då? Jag tror den mekaniska hårddisken fortfarande kommer vara kvar som storlagringsenhet, datorerna kommer såklart vara snabbare och bättre mobilt uppkoppling på internet. Något intelligent hem eller liknande kommer inte bli så populärt.
Kommer en server som jag pratade på bli något svenssons skaffar? D.v.s. en dator där de har alla stora filer på, varav de kan ha små snabba hårddiskar vid persondatorerna. Idag vid nyköp är 500GB hårddisk minimum för nästan vem som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Pris/Krona? Är det ett nytt uttryck?

Oja, jag använder det dagligen då jag skall avgöra vilken produkt som jag skall köpa. (jag skrev fel)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Kör man en full Vista så går ju 15GB direkt, och sen ökar det ju sakta tyvärr. Om man dessutom vill köra lite spel på den så behövs det ävl en 50gb skulle jag säga (jag skulle inte köpa en på mindre än 50 till min desktop iaf).

Det finns fler OS än Vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Adata lanserade precis en 32GB modell som läser i 150MB/s för 900kr! man får ju många sådana i raid för en intel ssd ...

intel kan inte sälja många av dessa ... blir nog en 32 GB Adata till jul...

Jag skulle nog våga säga att du med 99% säkerhet kommer bli grymt besviken på den SSDn, såvida du inte (1) har tur och slipper kompatibiltets/stabilitetsproblem och (2) optimerar systemet ditt ordentligt. Googla JM602, som är namnet på kontrollerkretsen som används i AData's ssd (enligt http://www.nordichardware.se/nyhet,14776.html ), det är samma kontrollerkrets som används i alla (?) billiga MLC-baserade SSD idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hm. Hur är det egentligen med problemet antal läs/skriv-cykler?
...
Jag förstår dock itne varför de prioriterar storlek så mycket? Hade det funnits en med bra prestanda på typ 20 gb, för kanske 700-1000 kr, så hade jag lätt köpt den. Jag menar, man lär ju inte köra ssd som masslagringsmedia på många år. Finns externa hårddiskar för sådant.

Det har aldrig funnits ett problem med läs-cykler. Däremot är de fortfarande "begränsade" vad gäller skriv-cykler, om den begränsningen fortfarande är aktuell med dagens wear-leveling algoritmer är dock något som är tveksamt, och som fortfarande debatteras vilt. Om man vill räkna på det så kan jag nämna att block-storleken för OCZ Core ryktas ligga på 8MB, och block-storleken på Mtron MOBI ligger på 0.8MB. OCZ Core klarar minst 10,000 skrivningar/block, Mtron MOBI minst 150,000 skrivningar/block.

Vad gäller storleken är det tyvärr så att de flesta slut-användarna tror sig behöva många många GB på systemenheten, och det är efterfrågan som styr tillverkarna i det här fallet. De flesta ser oxå på HDD-alternativet (Veloci/Raptorn) och jmfr sedan vad en SSD av samma storlek skulle kosta,
utan att först verkligen fundera på om de behöver allt utrymme, och då förlorar SSD direkt pga priset. Jag köpte en 32GB SLC för 1500:-, av de 32GB använder jag dock bara en bråkdel än så länge. Jag har dock en separat HDD för film, musik, o annan multi-MB/semi-GB-data.

Vad gäller nyheten, betyder det här att Micron snart kommer ut med sin 32GB MLC? Micron o Intel samarbetade inför Intels 80GB MLC, men till skillnad från Intel ska Micron oxå komma ut med en 32GB o 64GB MLC. Det skulle i så fall kunna förklara varför Intel sänker priset, om nu Intel äntligen får lite konkurrens i den här speciella nischen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
...
Om man vill räkna på det så kan jag nämna att block-storleken för OCZ Core ryktas ligga på 8MB, och block-storleken på Mtron MOBI ligger på 0.8MB. OCZ Core klarar minst 10,000 skrivningar/block, Mtron MOBI minst 150,000 skrivningar/block.

Vad gäller storleken är det tyvärr så att de flesta slut-användarna tror sig behöva många många GB på systemenheten, och det är efterfrågan som styr tillverkarna i det här fallet. De flesta ser oxå på HDD-alternativet (Veloci/Raptorn) och jmfr sedan vad en SSD av samma storlek skulle kosta,
utan att först verkligen fundera på om de behöver allt utrymme, och då förlorar SSD direkt pga priset. Jag köpte en 32GB SLC för 1500:-, av de 32GB använder jag dock bara en bråkdel än så länge. Jag har dock en separat HDD för film, musik, o annan multi-MB/semi-GB-data.

Så du menar att problemet är uppblåst? Det finns tricks för att begränsa skrivningar till disk för Linux, framtiden kanske inte är i framtiden längre, utan nu?

Ah, I see. Men 32 gb för 1500:- är helt ok enligt mig. Jag behöver inte mer än 6 gb för OS, ser jag till att ha gott om plats för OS så har jag även gott om plats för övrigt. Hur är din disk? Spontana kommentarer?

Permalänk
Medlem

Se där ja. Mitt nyhets tips kom in=)

Efter den 30 november så kliar det något så fruktansvärt i fingrarna att skaffa en X25-M till den stationära.

Åter igen vill jag bara tillägga att SSD är framtiden (nutid faktiskt) att ha som systemdisk. Det revolutionerande intel gjort med X25-M är att dom lyckats göra en MLC SSD som är snabb på random writes!!!

När ska folk lära sig att låta bli att stirra sig blinda på överföringshastigheten? En SSD generellt ger inte bättre prestanda eller bättre batteritid. Många drar mer batteri och ger sämre prestanda än en vanlig HD till ett extremt mycket högre pris. Det enda man säkert kan säga om en SSD är att den är stöttålig.

Intels SSD ser jag som mest intressanta i en stationär dator då den faktiska strömförbrukningen inte är den allra bästa. De enda SSD ja vill ha i en bärbar är samsungs (OCZ) SLC diskar. Då de drar minst ström till bäst prestanda. Inte att blanda ihop med OCZ core series SSDs som ja inte skulle ta i med tång för den värdelösa random write prestandan.

Har en OCZ SLC SSS i min Wind nu och efter att ha provat en bra SSD vill jag definitivt ha det i min stationära också. Med en bra SSD flyter XP med Norton Antivirus som skannar systemet prima. Mycket bättre på min Atom Netbook än på min stationära.

Det är här Intel faktiskt, tro det eller ej, faktiskt lyckas sänka priserna på en bra SSD. Visst det är fortfarande dyrt, men 80Gig är en acceptabel storlek på en systemdisk i en stationär och den kostar ungefär vad 64Gig bra SSD kostade innan. (och intels SSD har som i det mesta bättre prestanda än de "gamla" SLC SSD) Det är 20% billigare.

På det kommer det nu prissänkningar. Mumma. Är övertygad om att det finns stora marginaler i Intels tidiga prissättning. Det visar bara i vilken riktning utvecklingen går.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Kör man en full Vista så går ju 15GB direkt, och sen ökar det ju sakta tyvärr. Om man dessutom vill köra lite spel på den så behövs det ävl en 50gb skulle jag säga (jag skulle inte köpa en på mindre än 50 till min desktop iaf).

Med full-vista menar du ultimate? Kör premium 64 bit, windows mappen är på cirka 6 gb, lägger jag till de 2 program mapparna så är det uppe i 7.x gb

Dock ska jag lägga till att inga spel är installerad, och det är bara en vecka gammal installation, dock är alla uppdatering samt drivrutiner installerade och lite program.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det har aldrig funnits ett problem med läs-cykler. Däremot är de fortfarande "begränsade" vad gäller skriv-cykler, om den begränsningen fortfarande är aktuell med dagens wear-leveling algoritmer är dock något som är tveksamt, och som fortfarande debatteras vilt.

Hurvida det är ett problem är väl en tolkningsfråga?

Jag har suttigt och "väntat" på att SSD ska bli mer mainstream och budgetprodukterna tagit över marknaden så att vi skulle få se folk skrika halsarna hesa för att de förlorat filer pga. undermåliga SSD-diskar.

Men jag hade visst fel. Problemet gäller även dagens fina mtron diskar m.fl. Om man surfar runt på nätet hittar man många som använder dem i servrar där de dör som flugor (visst, stor skillnad på servermiljö och hemma-miljo, men det kommer också vara enorm skillnad på SSD-diskar riktade mot servers och hemmaanvändare).

SSD känns inte så moget ännu, kanske förståeligt men jag tror dessvärre inte att det kommer bli bättre förrns det slagit igenom relativt stort.

Med det sagt så slår jag till själv på en SSD till bärbara så fort det blir *prisvärt nog*. Men sen så finns ju allt som är viktigt på bärbara också på andra platser så om den disken skulle dö skulle det inte vara några större problem (men visst, irriterande).

Permalänk
Avstängd

Fortfarande alldeles för dyrt.

Permalänk

Kom igen nyhetsman! Bra nyhet men FYI så betyder "i höstas" hösten 2007 i dagsläget och diskarna lanserades h2008. Sen är stycke 2 en rip off för det vet jag att jag läste med samma ord för någon tid sedan.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?