Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spelhårdvara en gigantisk marknad

Permalänk
Melding Plague

Spelhårdvara en gigantisk marknad

Det senaste året har flera stora undersökningar kommit fram till att marknaden för PC-spel minskar till förmån för spelkonsoler. Hårdvara för PC-spel är dock en ständigt ökande miljardmarknad – en ekvation som inte är helt lätt att få ihop.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara så att spel till konsoll registreras, Men till Pc så laddar alla ner och då reggas dom inte

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Är på samma sida som Pidde, mycket lättare att få tag på en piratiserad version av ett pc-spel än ett konsol-spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Kan ju vara så att spel till konsoll registreras, Men till Pc så laddar alla ner och då reggas dom inte

Precis vad jag också tänkte. Statistiken blir nog inte så bra där

Permalänk
Medlem

Tycker personligen ett problem är att det fins väldigt få bra spel. Många bygger nya system när en stortitel kommer och kör kanske denna länge precis som articklen nämner men sedan händer det inte så mycket.

Tex sedan crysis kom ut så köptes det grafikkort mm febrilt men sedan dess har det väl inte kommit så himmla mycket mer krävande spel.

jag personligen satt å fudnerade på å byta ut mitt 9800GTX mot ett HD4870 eller ett X2 men det käns måttligt menigslöst då det inte fins specielt många spel som kräver så mö mer om man inte är extrem.

Oavset om man bara byger en ny dator för en stortitel eller uppgraderar datorn med nya grafikkort gämt och processorer så blir det ju ganska mycket pengar i hårdvara bara för ett fåtal spel titlar.

jag personligen har som sagt inte gjort nån uppgradering sedan jag byggde miutt E8400 med 4Gb ram och 9800GTX då det känns menigslöst. Och jag spelar so msagt bara några få titlar på en dator för ca 13K.

Så det blir so msagt oavset hur man gör mycket mer pengar på hårdvara än spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Precis vad jag också tänkte. Statistiken blir nog inte så bra där

Agreed... Har för mig att exempelvis Assassins creed läckte ut innan releasen till PC o blev nedladdad så pass många gånger så att när det väl släpptes så såldes det inte alls så mycket som Ubi hade hoppats på...
Bara sånna saker får ju en att vilja köpa spelen för att ge statistiken lite bättre siffror x)

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Problemet är inte pc-spels marknaden utan att det inte görs fler riktigt bra spel än 1-2 riktigt bra spel per 2-3års period som faktiskt håller att spela en längre period.

Satsade spelutvecklarna på orginalitet, bra gameplay, bra multiplayer och ordentliga kampanjer i sp istället för flashig grafik sunkiga konsol portningar skulle nog försäljningen av nya spel se helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Och vad tusan har hänt med framsidan? Den ser skum ut hos mig.

Tur att ni andra handlar, jag har inte råd längre.. Och knappt någon tid att spela spel heller =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Agreed... Har för mig att exempelvis Assassins creed läckte ut innan releasen till PC o blev nedladdad så pass många gånger så att när det väl släpptes så såldes det inte alls så mycket som Ubi hade hoppats på...
Bara sånna saker får ju en att vilja köpa spelen för att ge statistiken lite bättre siffror x)

Har för mig att det sålde lite över 50 000 ex vid realese i USA pga att det läckte ut tre veckor innan. Inte konstigt att de satsar på konsol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Har för mig att det sålde lite över 50 000 ex vid realese i USA pga att det läckte ut tre veckor innan. Inte konstigt att de satsar på konsol.

Inte helt sant då man kan ladda ner Xbox360 spel och dylikt från torrentsidor också. Pirat spel till konsol blir mer och mer vanligt så snart finns det inga medel där dom kan släppa saker och garantera försäljning vilket leder till att dom måste anpassa sig

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

"Istället tenderar datorspelare att hålla fast vid ett fåtal titlar och spela dessa över en längre tid. Bra exempel är Counter-Strike och World of Warcraft där miljoner användare är aktiva trots att spelen är flera år gamla, något som saknar motstycke i konsolvärlden."

Då är det väl bara att skapa titlar för att konkurrera med spel som CS och WoW? Sätt en månadspremie på dem med så funkar det kanon!

Jag ser hellre ett riktigt grymt spel som får en att vilja vara aktiv spelare och som har en månadskostnad, än flera SP som bara kommer halvvägs!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

det är väl mest bara steam-spelen som köps? alla andra tankas ju, och vissa av dem funkar t.o.m multiplayer på trots crack, och då tycker inte folk att det finns anledning till att betala jämfört med crackade spel där multiplayer inte fungerar - dom kan man ju överväga att köpa för att då multiplayer.

Blev en lång mening, det.
edit: glömde tillägga spel som wow

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Jag tycker inte det går dra någon större slutsats, många väljer "gamerhårdvara" för den är billigast i pris/prestanda. Sedan att det går även går att spela på den är bara ett plus, folk testar något nytt spel då datorn är ny och inser hur tråkigt/bortkastat med tid det är. Visst många i inför köpet planerar att spela mycket, men som det mesta är det bara roligt i början. (mobiltelefon, kamera etc, likadant med allt, att det är roligt första veckan)
Så jag var det med mig och xbox360, den står där ej använd på en månad, fast jag har flera spel helt original som jag knappt har testat. (t.ex. Halo3, bara första banan avklarad)
*edit*
Att konsolförsälningen ökar skulle jag gissa på att det är så dyrt med en speldator och om man har en sådan, så får man inte ovanligt ändå problem med att köra vissa spel. (de krashar och har sig)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

det är ju roligare med hårdvara än med mjukvara

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

hade vart kul om dom hade kunnat släppt nått riktigt bra spel som konkurerar med cs och wow

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Inte helt sant då man kan ladda ner Xbox360 spel och dylikt från torrentsidor också. Pirat spel till konsol blir mer och mer vanligt så snart finns det inga medel där dom kan släppa saker och garantera försäljning vilket leder till att dom måste anpassa sig

De skyller på piraterna, inte spelat eller laddat ner det men det har inte tilltallat mig. Verkar vara snyggt men ren skit. Dräför ingen vill ha det=) Dålig PR.

Permalänk
Medlem

Ekvationen är väldigt lätt att få ihop: spel till PC laddas antagligen ner i mycket större utsträckning än spel till konsoler.

Permalänk
Avstängd

Klart man laddar ner spel för att pröva först, eftersom det är så sällan ett spel kommer ut som kan konkurrera med gammla spel.
Det är multiplayer jag snackar om.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
det är ju roligare med hårdvara än med mjukvara

Haha aa klart det e :D, men utan mjukvara e hårdvaran meningslös

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Så sant, ibland uppgraderar man grafikkortet trots att man nästan bara lirar spel som WC3 och CS

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
det är ju roligare med hårdvara än med mjukvara

Sa flickan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Jag hatar alla dumma gaming-marknadsförd produkter.

Gaming moderkort, gaming chassi, gaming fläktar, gaming routrar, gaming nätverkskort, gaming ljudkort, gaming skärm, gaming this, gaming that. Fatal1ty, blah blah.
I regel är de överdyra och fula med massor av lysdioder och kass plastig design. För att inte nämna löjliga namn. Quantum Force, Republic of Gamers, CybaSnipa, Fatal1ty, my ass.

Permalänk

Tänk om dom kunde komma med en gemensam standard för grafikkort till datorer och släppa nytt vart femte år eller något. Som med konsoler. Men det går ju inte. Då köper folk inte nytt för det finns inget nytt. Minskad försäljning och det kan väl inte ati och nivida leva på. Bara samma som klart säljer hela tiden för det är det enda som då finns. Men entusiast Nisse kan ju inte köpa det nyaste fetaste grafikkortet för det finns bara det samma som funnits sen något år tillbaka.

Jag kan köpa en konsol. Färdigt. Spelen anpassas för enbart för en hårdvara. Inga grafikinställningar behöver göras. Ingen upplösning behöver ändras.

Tvärtom för spel till datorer. Där är du lite att hårdvaran anpassas till spelen.

Sen är det ingen som säger att man måste ha det senaste och bästa. Grafikkort håller väl ändo ett par år skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Jag tror skillnaden mellan PC och spelkonsoler när det gäller spelförsäljning beror på många olika faktorer. Visst, vi gillar att komma på enkla förklaringar men jag tror inte det fungerar i detta fall.
Några exempel:

-Någon nämde högre upp att datorspelare tenderar att hålla sig till färre titlar och det ligger nog mycket i det. Varför? Svårt att komma på någon enkel förklaring så det finns antagligen ingen enkel förklaring. En anledning kan tänkas vara att det verkar som de flesta framgångsrika spelserier är i huvudsak för konsoler och inte för PC.

-Väldigt många mäniskor är samlare, de gillar att ha 400 DVDs etc och jag hör ganska ofta hur många spel någon har till sin xbox men hör aldrig samma sak om PC spel.
Med andra ord, jag tror folk skiter i hur många spel man har till sin PC och det beror antagligen på att den funnits så länge att folk hunnit haft så stort antal att det är en irrelevant sak, när många å andra sidan verkar tycka det är ballt att ha många spel till sin konsol.

-Det är skillnad att koppla in en sladd till TVn, trycka på en knapp och sitta i soffan och lira. Här tror PCn kan ta in otroligt mycket när folk börjar inse att det går att ha en liten PC för samma sak men det leder även till nästa punkt.

-Hårdvara/mjukvara fungerar olika mellan konsol och PC. Hur ofta hör man inte att den största delen datorhårdvara som säljs är low end?
Det vi här spelar på kallas "entusiastsegmentet".
Microsoft etc gick ju ut för en tid sen och sa ett de ville försöka förändra det här men tyvärr kommer det nog aldrig "lösas" från det hållet. Det finns givetvis en stor konflikt här, våra älsklingar nvidia, microsoft, amd, intel etc är oturligt nog inte intresserade av att det ska gå att spela på en burk för 2-3 tusen, speciellt inte i 4-5 år som med konsoler. Det som de möjligen skulle kunna genomföra är mindre bloatade OS, datorer som startar snabbare etc men här finns det antagligen noll intresse från microsoft, jag skulle till och med tro ett de kämpar i motsatt riktning så mycket de kan. Vill inte dra igång en vista vs debatt men alla måste väl ha insett att microsofts OSs inte blir snabbare, mindre, mer bakåtkompatibla(dx10?) eller enklare.
Och hårdvarutillverkarna är givetvis inte alls intresserade av hårvara(eller mjukvara) som håller längre eller som är billigare, snarare jobbar de antagligen på så gott de kan för att det ska gå i motsatt riktning.

-Piratkopiering spelar antagligen en liten roll även om jag faktiskt tror det är den minst viktiga faktorn av det punkter jag babblat om hitills.
Något mindre företag gick nyligen ut och sa de uppskattade piratkopieringen till 90%(ändrade sig senare till 80-90 tror jag) baserat på statisk och IP adresser som kopplats upp mot deras servrar för något nytt spel. Spelet var DRM fritt, lustigt nog såg de ingen skillnad gämfört med statistiken för en annan titel då sålde som hade DRM så derar slutsats var att DRM bara kostar pengar.
Hur som helt, samma företag kom till slutsatsen att 1 försäljning motsvarade ungerför 1000 piratkopior. Förenklat: ungerfär 1000 piratlopior motsvarar 1 förlorad försäljning.
Om vi använder deras siffror uten att väga in några eventulla positiva effekter som piratkopiering kan ha så är den totala förlusten i försäljning på grund av piratkopior 5 tilll 10%.
Om vi applicerar lite bredare kan vi dra till med +15% till -30%.
Piratkopiering bör självklart ha en effekt, men det antagligen inget som egentligen gör någom skillnad när man gämför med konsoler.

Aja, så länge det inte säljs färre PC spel än det gör nu kommer de inte sluta produceras. Det skulle vara trevligt om PCspelen fick lite mer kärlek från spelföretagen men är tveksamt om trenden kommer vända inom överskådlig framtid när alla som kan förändra läget antagligen drar stenhårt åt det andra hållet.

Permalänk
Medlem

vissa köper ju tom 2 eller flera kort ;D

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Inaktiv

Sex, drugs and gaming. Sådant säljer.

Permalänk

Folk köper dyra komponenter till sin dator och sen laddar de ned sina spel till den. Är det en svår ekvation?

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen som kör piratkopierade spel eller program personligen, mig själv inkluderad. Men för 10-15 år sen så verkade det vanligt och min gissning är att det kan varit ålderrelaterat, ingen i min ålder verkar tycka det är kul att lira 200 olika spel om året plus man har pengar att köpa sånt man verkligen vill spela.
Däremot håller jag med om att man bränner mycket pengar på datorerna.

Permalänk
Medlem

Gaming, det här får jag upp i skallen: Lyser blått, luktar svett och vrålar "HEADSHOT!" varje gång man dubbelklickar. Är det inte alla gamers dröm?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Jag känner ingen som kör piratkopierade spel eller program personligen, mig själv inkluderad.

lol...

Visa signatur

Memento mori...