Finanskrisen drabbar AMD

Permalänk
Melding Plague

Finanskrisen drabbar AMD

Den rådande finanskrisen sätter käppar i hjulet för AMD. Målet är att gå med vinst, men en allt sämre marknad försämrar förutsättningarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tackar USA för detta.. deras fel till allt ont i världen! Nu går snart AMD i botten och priserna kommer öka på oss som kör intel!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har inte än riktigt förstått hur finanskrisen uppstod. Har inte brytt mig om det precis, då jag har viktigare problem att tänka på i livet...

Men inte bra för AMD.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag har inte än riktigt förstått hur finanskrisen uppstod. Har inte brytt mig om det precis, då jag har viktigare problem att tänka på i livet...

Men inte bra för AMD.

Kort version: Banker messade up vilket leder till att folk inte kan låna och då har de inga pengar att köpa saker och när folk inte köper saker i en marknadsekonomi går allt åt skogen.

Hoppas bara de inte går i konkurs, skulle inte vara bra för någon om vi inte har nån konkurens inom grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

de man ska anklaga för "finanskrisen" är ingen annan än oss själva (läs konsumenter)..

folk lånar på sig alldeles för mkt pengar, köper saker för pengar dem inte har och drar på sig mer skulder..

folk har inte mindre pengar i plånboken idag än va dem hade för ett år sedan, tvärtom. de har MER pengar nu.
de som har misst sina jobb har kanske inte så gott med lax men iaf.

det som har hänt har inte kommit som en överraskning, snarare är det väl så att de som inte har sett det komma har dragit på sig mkt banklån och handlat på kredit som det inte fanns teckning för egentligen... (läs: bankerna har lånat ut ohygliga mängder pengar eller bankerna messade upp som tidigare talare sa)

de som de flesta pratar om också i första hand är exempelvis "mina fonder har gått ner si-och-så mkt"

fonder är oftast pengar som ingen använder utan är bara ett par siffror på en papperslapp... (!)
pengar som man har sparat/satsat i fonder använder man bara om man har absolut penganöd för tillfället...

och istället för att betala av på sina lån (amortera) så betalar man bara räntan på dem och låter själva lånebeloppet ligga på samma nivå som alltid (?!!)

frågar du mig? - vansinne!

som ni kanske har förstått så drabbas inte jag av finanskrisen, snarare tvärtom. jag har tänkt efter och sparat så mkt pengar som jag kan, för att skulle min bil haverera eller om jag skulle bli sjukskriven och inte få ut lika mkt i lön så kommer jag att klara mig ändå

så vi ska inte tacka USA för finanskrisen.. vi är lika goda kålsupare allihopa

EDIT: btw, media gör ju inte hela saken bättre, hade de stora tidningarna gått ut med : nu vänder det ekonomiska igen så hade folk blivit köpkåta igen!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Hoppas bara de inte går i konkurs, skulle inte vara bra för någon om vi inte har nån konkurens inom grafikkort.

Med tanke på att Intel vill in på marknaden för diskreta grafikkort så skulle jag säga att processormarknaden ligger MYCKET mer pyrt till än grafikkortsmarknaden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
så vi ska inte tacka USA för finanskrisen.. vi är lika goda kålsupare allihopa

Så när provisionsarbetande lånehajar lånat ut miljoner till arbetslösa nakna människor som sitter på gathörnet i Detroit, och sen konkar banken när dom inte kan betala....då är det även Sveriges fel? Thnx info!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Så när provisionsarbetande lånehajar lånat ut miljoner till arbetslösa nakna människor som sitter på gathörnet i Detroit, och sen konkar banken när dom inte kan betala....då är det även Sveriges fel? Thnx info!

Jaså, är det därför vi har en finanskris? På grund av alla uteliggare i Detroit? Vore ju nåt för USA att förklara krig mot. Uteliggare borde de ju kunna vinna mot tycker man. Men tydligen inte. Pinsamt att ha världens dyraste armé, och så får de pisk av arbetslösa nakna människor som sitter på gathörnet...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Discokungen

Re: Finanskrisen drabbar AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Den rådande finanskrisen sätter käppar i hjulet för AMD. Målet är att gå i vinst, men en allt sämre marknad sätter käppar i hjulet.

Inte för att vara den som är den men jag tycker det är en liten upprepning här va?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Äsch, det är helt i sin ordning. Knappast det värsta jag sett på nyhetssidan.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Äsch, det är helt i sin ordning. Knappast det värsta jag sett på nyhetssidan.

Nej men det sätter ju käppar i hjulet på hur seriösa nyheterna verkar. Och det sätter käppar i hjulet på SweC. ;P

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag har inte än riktigt förstått hur finanskrisen uppstod. Har inte brytt mig om det precis, då jag har viktigare problem att tänka på i livet...

Men inte bra för AMD.

Sammanfattning:

"Världen har drabbats av en finanskris. Oroligheterna på finansmarknaden började inom den amerikanska bostadsmarknaden och en typ av huslån - s.k. sub prime - som beviljas hushåll med svag betalningsförmåga. Sub prime krediter har beviljats baserat på ett antagande om stigande huspriser snarare än låntagarnas betalningsförmåga. När många av dessa hushåll drabbades av betalningssvårigheter gav de upp och lämnade sina hus.

Till skillnad från i Sverige kan amerikanska husägare i princip 'lämna tillbaka nycklarna' till banken och därmed bli kvitt sina skulder. Det här skapade stora problem för bolåneinstitut i USA.

När sub prime-marknaden kollapsade i USA spred sig en osäkerhet på finansmarknaden, som sedan har spridits som ringar på vattnet. Resultatet har blivit en 'rädsla för risk' som påverkar marknaderna, inte bara i USA utan i hela världen. "

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Intels aktie ner på 13USD? Snart tid att köpa en del då.. någon som vet hur många aktier man måste köpa i stöten?

Permalänk
Medlem

den som på allvar tror att denna finanskris hade kunnat undvikas inser inte hur absurdt hela pengasystemet är. konkurser, inflation etc är inbyggt i systemet så denna finanskris är inget som var oväntat. frågan var egentligen, när skulle den inträffa? den kom nu och förhoppningsvis börjar vi människor att ifrågasätta detta pengasystem för det är inget annat än ekonomiskt slaveri.

Permalänk
Medlem

drabbat AMD ? finanskrisen har väl drabbat nästan vartenda företag på något vis ;O den hade väl drabbat intel mkt också ? men då blir det amd man skriver om :/ ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
drabbat AMD ? finanskrisen har väl drabbat nästan vartenda företag på något vis ;O den hade väl drabbat intel mkt också ? men då blir det amd man skriver om :/ ?

Förvånad?

Finanskris och lågkonjunktur drabbar de flesta företagen förutom inkassobolagen möjligtvis som förmodligen gör rekordvinster just nu. Sen måste jag ändå skratta lite åt en del inlägg där det står saker som "snart går AMD i botten" osv. AMD har en av världens rikaste investerare bakom sig, nämligen Abu Dhabi, och de kommer fortsätta pumpa in pengar i AMD. Självklart förväntar de sig att AMD ska börja gå med vinst, men jag tror även de är medvetna om finanskrisen.

Permalänk
Medlem

Men man kan väl nästan säga att det är allas fel att finanskrisen inte blir bättre?

konsumenter vill köpa saker billigt eller iaf till det priset var på sakerna innan krisen. Så vi väntar ju på att priset ska gå ner igen!

Företagen i sin ordning vill ju sälja mycket eller minst lika mycket som innan krisen när ingen köper blir dom tvungna att sparka folk, och öka priserna!

Så för att göra situationen "bättre" så kan vi (konsumenter) köpa som vi gjorde innan ändå fast priset är högre i dag. Eller så kan företagen sänka priserna, så vi konsumenter kan köpa som vi gjorde innan krisen.

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Avstängd

Har fortfarande folket hamnat på fel fot om vad som egentligen hände?

Amerikanarna tog ut lån för att köpa ett nytt fint hus, sen fick dom skulder dom inte kunde betala tillbaks vilket gjorde att dom flyttade. Eftersom USa har ett annat system än vi, så blev banken som tagit ut lånet skuldsatt och inte personerna som köpte huset vilket gör att bankerna stog med både mark och ett obetalbart lån.

On-topic:

Lite synd med inte mycket att göra från vår sida..

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Jaså, är det därför vi har en finanskris? På grund av alla uteliggare i Detroit? Vore ju nåt för USA att förklara krig mot. Uteliggare borde de ju kunna vinna mot tycker man. Men tydligen inte. Pinsamt att ha världens dyraste armé, och så får de pisk av arbetslösa nakna människor som sitter på gathörnet...

Det var ju Bill Clinton o hans demokratkumpaner som drog igång hela "krama uteliggar" fasonerna. Stackars fattiga, här har ni pengar, ge tillbaks sen! De har inga pengar just därför för att de inte kan hantera pengar, de blir av med allt.

fattiga ska man aldrig låna pengar till, förutom vissa få undantag, för det är fattiga av en anledning...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Semi offtopic men.

Om jag förstått det rätt så är problemet med krisen allt för mycket kapital hos banker och finans institut egentligen inte existerar, ett exempel.

Banken lånar dig hundratusen, alltså har du fått hundratusen men banken anser att de fortfarande har de hundra tusen då de har ett krav på dig alltså har de hundratusen plötsligt blivit tvåhundratusen.

Tänk er detta med miljardbelopp som lånas ut i flera steg mellan banker/finansbolag, det blir ganska mycket pengar som inte existerar då all anser att de fortfarande har pengarna i fråga.

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tackar USA för detta.. deras fel till allt ont i världen! Nu går snart AMD i botten och priserna kommer öka på oss som kör intel!

Hm.. så du menar att t.ex. AMD är av ondo eftersom det också kommer från USA ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrOzZ
Men man kan väl nästan säga att det är allas fel att finanskrisen inte blir bättre?

konsumenter vill köpa saker billigt eller iaf till det priset var på sakerna innan krisen. Så vi väntar ju på att priset ska gå ner igen!

Företagen i sin ordning vill ju sälja mycket eller minst lika mycket som innan krisen när ingen köper blir dom tvungna att sparka folk, och öka priserna!

Så för att göra situationen "bättre" så kan vi (konsumenter) köpa som vi gjorde innan ändå fast priset är högre i dag. Eller så kan företagen sänka priserna, så vi konsumenter kan köpa som vi gjorde innan krisen.

Fast priserna har ju inte gått upp någonting, snarare tvärtom har mat, olje och alla andra råvaror gått ner i pris kraftigt nu när efterfrågan minskar. Det du syftar på antar jag är elektronikpriser i Sverige, deras uppgång beror helt enkelt på att kronan har tappat värde gentemot dollarn. Så om någonting i somras kostade $199 och med ett dollarpris på 6kr blir det ca: 1200kr(+svenska utsugaravgifter) i Sverige, fastän priset går ner till säg $179 så blir det ändå dyrare i sverige p.g.a. av den dyrare dollarn, dvs. 179x8=1430kr

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Förvånad?

Finanskris och lågkonjunktur drabbar de flesta företagen förutom inkassobolagen möjligtvis som förmodligen gör rekordvinster just nu. Sen måste jag ändå skratta lite åt en del inlägg där det står saker som "snart går AMD i botten" osv. AMD har en av världens rikaste investerare bakom sig, nämligen Abu Dhabi, och de kommer fortsätta pumpa in pengar i AMD. Självklart förväntar de sig att AMD ska börja gå med vinst, men jag tror även de är medvetna om finanskrisen.

färvånad över vad ? menar bara Intels aktie hade ju sjunkit 12 dollar ? om jag läste rätt varför skriva om amd och inte intel, som att amd skall vara det svarta fåret jämt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
färvånad över vad ? menar bara Intels aktie hade ju sjunkit 12 dollar ? om jag läste rätt varför skriva om amd och inte intel, som att amd skall vara det svarta fåret jämt

Är mer korrekt att jämföra i % för det reflekterar vinst / förlust bättre.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nej men det sätter ju käppar i hjulet på hur seriösa nyheterna verkar. Och det sätter käppar i hjulet på SweC. ;P

Men flamso!

Om det inte slutas sätta käppar i hjulen så kommer det leda till att ännu fler hjul käppsätts i framtiden, därför måste vi sluta sätta käppar i hjulen genom att sluta sätta käppar i hjulen. Alltså: Sluta nu sätta dedära käpparna i hjulen innan det inte finns några käppar eller hjul kvar!

Permalänk
Medlem

Kanske skulle investera lite i AMD...

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Kanske skulle investera lite i AMD...

Nja, det är lite osäkert.. AMD har dragit sig på minus sidan sen 2006 och lär göra det ett bra tag till efter krisen är över.
Intel däremot är stor och har alltid haft plus, förutom nu när det har halverats i börsen.. Visst här kommer det vara dåligt med under krisen och säkert efter med men det är större chans att AMD konkar än att Intel gör det..
Så Intel är säkrare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men flamso!

Om det inte slutas sätta käppar i hjulen så kommer det leda till att ännu fler hjul käppsätts i framtiden, därför måste vi sluta sätta käppar i hjulen genom att sluta sätta käppar i hjulen. Alltså: Sluta nu sätta dedära käpparna i hjulen innan det inte finns några käppar eller hjul kvar!

Haha! xD Precis så!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Bara någon fiser så skriker alla sälj! på börserna, snacka om att vara paranoida....

Permalänk
Avstängd

har det inte gått dåligt hela tiden för AMD?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det var ju Bill Clinton o hans demokratkumpaner som drog igång hela "krama uteliggar" fasonerna. Stackars fattiga, här har ni pengar, ge tillbaks sen! De har inga pengar just därför för att de inte kan hantera pengar, de blir av med allt.

fattiga ska man aldrig låna pengar till, förutom vissa få undantag, för det är fattiga av en anledning...

I Sverige må det till viss del vara som du säger beroende på hur man ser på det och om man generaliserar det, kanske. Men förutsätt inte att det är likadant i USA. Där är situationen helt annorlunda.