Stora 64-bit OS tråden!

Permalänk
Medlem

Är det förresten rekommenderat att slå av / minska ner "page file" på Vista 64 bitars? Har skaffat så jag har 6 gb ram i datorn nu men tycker den drar ohyggligt mycket ram minne ibland, när jag uppdaterade Age of Conan så låg minnesanvändningen på strax 5gb. Och "page file" verkar nästan alltid ligga på ett par gb. Jag menar, räcker inte 6gb ram för att stilla systemet ordentligt? Så man inte får blåskärmar om man drar ner "page file" till max 1-3gb.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du kommer nog inte vinna något på det.

Permalänk

vista använder minne på ett helt annat sätt än vad xp gjorde..
om du tror att det går åt mkt minne i vista 64 så är det bara bra för minne är snabbare än hårdiskar..mkt kort förklarat.kommer säkert in beska och smarta komentarer ganska snart:)

Permalänk
Medlem

Alltså vad jag kan utläsa från "task manager" så är de runt 5gb cache lagrat minne och nåra få mb på free. Medan "page file" aldrig går under 1gb, ligger just nu på 1.7gb och kan gå upp till 12.5gb. Men om nu ~5gb är cache lagrat, varför är då "page file" på så mycket? Borde inte det cache lagrade minimera användning av "page file"? Läste en artikel för inte så länge sen där man tog upp en del med 2gb vs 4gb vs 8gb ram i datorn.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

ursäkta att jag bara slänger in det här
men undrar vart defrag programmet tog vägen egentligen
ganska användbar även om man bytte ut den
har heller inte hittat någon för 64-bitars
anser "pyttemjuk" att det inte längre behövs?

Visa signatur

Laconia

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laconia
ursäkta att jag bara slänger in det här
men undrar vart defrag programmet tog vägen egentligen
ganska användbar även om man bytte ut den
har heller inte hittat någon för 64-bitars
anser "pyttemjuk" att det inte längre behövs?

Det finns väl fortfarande?

Permalänk
Medlem

Kör med 4GB ram i Vista x64, i aktivitetshanteraren så blir inte cachelagrat plus ledigt minnet = 4GB, är det normalt? Blir lite drygt 3GB för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laconia
ursäkta att jag bara slänger in det här
men undrar vart defrag programmet tog vägen egentligen
ganska användbar även om man bytte ut den
har heller inte hittat någon för 64-bitars
anser "pyttemjuk" att det inte längre behövs?

Finns fortfarande, ohyggligt segt dock.

(bra, gratis allternativ? någon? )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem

jkdefrag kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
jkdefrag kanske?

Eller Defraggler http://www.defraggler.com/

Hm... tänker på Fragglarna... xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallow
Kör med 4GB ram i Vista x64, i aktivitetshanteraren så blir inte cachelagrat plus ledigt minnet = 4GB, är det normalt? Blir lite drygt 3GB för mig

Jag får ungefär 3,1GB om jag lägger ihop dom. Antar att det är normalt då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Eller Defraggler http://www.defraggler.com/

Hm... tänker på Fragglarna... xD

Får jag bara fråga om det är samma företag som gjort CCleaner?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Får jag bara fråga om det är samma företag som gjort CCleaner?

Så är det.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag förstog det.
Såg väldigt lika ut! Men det är väldigt bra program, enligt mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Gamla 16-bitars program funkar inte på 64-bits Windows. I övrigt "känns" det som 64-bitars Windows-versioner är stabilare än 32-bitars versionerna men det är inget jag har belägg för egentligen. Största anledningen till 64-bitars operativsystem är om man har 4GB RAM eller mer.

Finns ju andra OS än Windows där det finns andra för- och nackdelar med 64-bit.

Exempelvis filsystemet ZFS i OpenSolaris/FreeBSD funkar bättre i 64-bit OS.

Det har tidigare varit krångel med flash i 64-bits Linux men nu har ju adobe släppt 64-bitars Linux-version så det har ju löst sig.

64-bitars versionen av Vista kräver signerade drivrutiner.
Det kan vara en av sakerna som gör att det känns stabilare.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mallow
Kör med 4GB ram i Vista x64, i aktivitetshanteraren så blir inte cachelagrat plus ledigt minnet = 4GB, är det normalt? Blir lite drygt 3GB för mig

Det går faktiskt inte att räkna ut det i aktivitetshanteraren. Konstigt nog... jämför gärna aktivitetshanteraren i Vista och i Windows 7 så ska ni se att den i Windows 7 har blivit lite förbättrad. Där är det enkelt att räkna ut vart allt minne finns.

EDIT: Bäst jag säger att JAG inte kan räkna ut det i Vista iallafall... någon som kan/förstår sig på det där får gärna visa EXAKT hur det räknas ut.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra preview(stava?) på Windows 7? Har inte velat installera BETAn på burken.

Vad menar ni med signerade drivrutiner?

/L

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Finns det någon bra preview(stava?) på Windows 7? Har inte velat installera BETAn på burken.

Vad menar ni med signerade drivrutiner?

Bill Gates has argued as early as 1997 that the operating system should only allow approved, digitally "signed" device drivers to be installed. Now it has been confirmed that the 64-bit version of Windows Vista will indeed have this restriction built-in. Even administrators will not be allowed to install unsigned kernel-mode drivers on 64-bit systems. Unsigned drivers that do not run in kernel mode can still be installed by administrators, but not by regular users.

To be signed, each driver must obtain and use a Publisher Identity Certificate (PIC) from Microsoft. Unlike the more lengthy and costly WHQL driver certification process, the PIC is given out for free and does not involve any quality checking of the driver code by Microsoft. It simply establishes the identity of the software publisher with a digital certificate. In addition to the free PIC, software publishers are required to purchase a VeriSign Class 3 Commercial Software Publisher Certificate, which costs US$500 for a one-year license.

Källa: http://arstechnica.com/news.ars/post/20060201-6098.html

Permalänk
Medlem

Disable Driver Signing in x64 Windows Vista
All you have to do is type "cmd" in the Search Box included in the Vista Start menu.
Now enter bcdedit /set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS in order to disable Driver Signing and reboot.

Går även trycka F8 under uppstart och ta "Disable Driver Signature Enforcement" (tror det hette så), jag måste göra det för att få in mina XBCD drivrutiner till min X360 kontroller i vista x64 (krävs för varje boot, dock så gör jag det bara när jag vet att jag kommer använda kontrollen).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Tjoho!
Jag undrar hur många processer ni har i Vista.
I nuläget har jag 37 processer. Men det blir ungefär 36 med drivrutiner och sådant.

Hur många har ni?
Hur många kan man ta bort?
Vilka är helt onödvändiga?

/L

Permalänk
Hedersmedlem

Förklaringar och tips om tjänster i Windows finner du bäst här: http://www.blackviper.com/

Läs noga innan du ändrar något.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
2^64 är 2^32 gånger större än 2^32, så man kan alltså adressera 4294967296 gånger mer minne (~17 miljarder GB)

Kan vara värt att nämna att dagens att AMD64 64-bitars arkitekturen som vi har nu "bara" klarar 256 TiB (2^48) virtuellt minne (virtuellt är vad en process ser som sitt minne när det körs. Virtuellt minne syftar inte på växlingsfilen).
Och windows i sig klarar bara 16 TiB (2^44) virtuellt minne.
Sen är väl den sista biten i fysiska minnet reserverad för no-execute (markerar om innehållet får exekveras som kod eller om det bara får användas som data).
Som mest stödjer windows server OS 2 TiB fysiskt RAM i nuläget.

En annekdot, jag såg på wikipedia.

Citat:

According to CSIRO, in the next decade, astronomers expect to be processing 10 million gigabytes of data every hour from the Square Kilometre Array telescope.[2] The array is thus expected to generate approximately one exabyte every four days of operation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Disable Driver Signing in x64 Windows Vista
All you have to do is type "cmd" in the Search Box included in the Vista Start menu.
Now enter bcdedit /set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS in order to disable Driver Signing and reboot.

Går även trycka F8 under uppstart och ta "Disable Driver Signature Enforcement" (tror det hette så), jag måste göra det för att få in mina XBCD drivrutiner till min X360 kontroller i vista x64 (krävs för varje boot, dock så gör jag det bara när jag vet att jag kommer använda kontrollen).

Ändrade inte Microsoft så tricket att alltid starta utan signeringskravet inte fungerar?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Tjoho!
Jag undrar hur många processer ni har i Vista.
I nuläget har jag 37 processer. Men det blir ungefär 36 med drivrutiner och sådant.

Hur många har ni?
Hur många kan man ta bort?
Vilka är helt onödvändiga?

/L

Och jag har 60.

Permalänk
Medlem

Defragmenteringen finns fortfarande kvar. Den körs automatiskt om ni kollar under schemalagda aktiviteter.

Minnet är cacheat så det betyder inte att det används utav något utan är bara reserverat. Därav det lilla "free" utrymmet.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
[BÄndrade inte Microsoft så tricket att alltid starta utan signeringskravet inte fungerar? [/B]

Googlade runt lite och verkar som att M$ gjorde nått åt tricket
Trycka F8 när man startar datorn fungerar iaf, lite bökigt/drygt för 24/7 drivrutiner men för min gamepad är det helt ok, använder den inte så ofta och skall jag använda den så rebootar jag bara och stänger av signerings kravet

Tack för att du nämnde det, hade helt missat att M$ rävarna satt en käpp i hjulet (igen).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Och jag har 60.

http://pici.se/pictures/mblPQbtmI.png

Haha, då har jag inte så mycket att klaga på då!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

46 processer med lite skit igång förutom vista's egna processer..
Dock har jag Vista 32bit.

Brandvägg, wlm, Windows sidebar och Everest Ultimate, Iexplore, filezilla server samt oodag

Permalänk
Medlem

Varför är 32bit = x86?

Aldrig förstått.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag TROR det kan vara för att det introducerades från början, och att det menas att det stödjer dom processorerna?

Jag har inte en aning faktiskt.

Citat:

"x86, en de facto-processorstandard baserad på processorer från Intel. Termen började användas i slutet av 1980-talet som samlingsnamn på en följd av binärkompatibla CPU:er som har funnits sedan 1978 och lanseringen av 8086. Då IBM PC baserades på en Intel 8088 processor kunde Intel skaffa sig en närmast monopoliknande ställning på processormarknaden (för persondatorer vill säga), en ställning som endast på senare tid har utsatts för påtaglig konkurrens. Värt att notera är att Intel inte myntade begreppet x86 — en tid efter att begreppet etablerats inom industrin introducerade Intel istället det i princip synonyma namnet IA-32, bl.a för att kontrastera mot sin nya och helt annorlunda IA-64 arkitektur."