Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Dragon – Phenom II

Permalänk
Melding Plague

AMD Dragon – Phenom II

Den nya plattformen AMD Dragon är här. Med processorn Phenom II i spetsen tar processortillverkaren återigen upp kampen med Intel. SweClockers testar och har resultaten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt måste ju dock säga att jag skulle vilja sett en core 2 q i 3ghz som jämförelse också

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Trevligt, måste dock säga att i7 hade oväntat bra prestanda i WinRAR. Dock kommer Phenom II med DDR3 så potential för mycket bättre resultat i applikationer som WinRAR finns. Jag tror det finns mer att hämta från Phenom II också i övrigt, åtminståne i högre frekvenser och bra pris/prestanda. Tveksam prestanda i FarCry 2 mot andra läckta tester, och vill se fler test först. Oavsett är Phenom II och i7 grymma processorer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Antar att skribenten inte är så inbiten i AMD-riggar då det krävs lite för att trycka upp dem.

Att det inte finns fler test, med klockningen t.ex gör mig besviken.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt oväntade resultat.. i7 är vinnare. Kan AMD bara få ner priset lite mer och där kommer några vettiga moderkort till ett bra pris.

TPD på 125W? Hade hoppats på 95W eller lägre....

Permalänk

Det kan vara något Amd kommer med men knappast så att de i dagsläget kommer ge intel en match.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr

Att det inte finns fler test, med klockningen t.ex gör mig besviken.

Men bara lite

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Såg helt OK ut.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna införskaffa mig en Phenom II 940 eller 920, men än så länge är de alldeles för dyra, men skulle vara en rejäl uppgradering ifrån min x2 6400+.

Permalänk
Medlem

Sneaky namn på de där AMD processorerna.

"AMD Phenom II X4 940 3,0GHz Box"

"Intel Core™ i7 940 Quad Processor"

Kan ju få Svensson att tro att de är lika bra.
"Smart" skulle vissa säga, andra "lömskt".

Permalänk
Avstängd

FRÅGA:

När man testade i7 så kördes upplösningen 1680x1050 i spel, men när man testar Phenom II så kör man på upplösningen 1024x768.

Varför?

Det är bättre och testa processorer i spel genom att klippa (exempelvis med ett grafikkort) de höga FPS talen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag hade också velat se en jämförelse mot t.ex. Core 2.

Jag undrar när AMD kan komma upp över Intel igen...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Geeks
SweClockers

Core i7 är med i detta test också, samt Core 2. Ni som inte bemödar er med att läsa testet kan avhålla er från att kommentera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte testade spelen i högre upplösningar då det är där Phenom IIan verkligen kommer med i matchen enligt dom flesta reviews.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

I nuläget så anser jag inte phenom vara sådär jättebra prissatta för at konkurrera ordentligt. De har det tufft att hänga med just nu.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Core i7 är med i detta test också, samt Core 2. Ni som inte bemödar er med att läsa testet kan avhålla er från att kommentera.

Det var inte det jag frågade, och även kommentaren om att testa hur en processor fungerar i spel gör man bäst genom att köra på låg upplösning är felaktig.

det är mycket bra och testa i låg upplösning om man skulle klara av och filtrera bort alla FPS värdet utom de 5% som ligger i botten exempelvis.

Kör man på låg upplösning så upplevs Intel mycket bättre eftersom de processorerna kan rusa spelen när det inte händer något. 6MB L2 cache på 15 klockcykler som går i processorns hastighet har den effekten. Jämför det med 6MB L3 cache på strax under 40 klockcykler som ligger på lägre klockfrekvens.

Men det säger inte mycket om att spelet flyter bättre.

i7 har jag inte riktigt förstått mig på än (ej läst tillräckligt) men den visar ibland upp ett knepigt beteende även om den är ett bandbreddsmonster.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Finns fortfarande bara på ett ställe, lär sjunka lite i pris ganska snart kan man tycka.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Inte särskilt oväntade resultat.. i7 är vinnare. Kan AMD bara få ner priset lite mer och där kommer några vettiga moderkort till ett bra pris.

TPD på 125W? Hade hoppats på 95W eller lägre....

Det kommer lägre.. fast tror nog det är riktat till AM3-riggarna.

Du klagar inte på i7 som har 130 TDP och som även mäts på ett lömskare sätt än AMD som tar absoluta max-värdet i testerna.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Nu väntar vi bara på att priset blir behagligt innan vi beställer.
Mer än jag som märkt att Multitronic har höjt priset med 200kr sedan tidigare idag?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

core i7 presterar där efter också invztr ....det gör inte phenom II än.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Till redaktionen:

Ni skrev att det inte fanns nåt DDR3-stöd. Phenom II stödjer ju faktiskt DDR3-minne. Om ni kollar i databladen på AMD's sida så kan man faktiskt se att gamla Phenom stödjer DDR3-minne också. Fast ni kanske menade att det inte fanns några moderkort med det ännu.

Just ja, nåt som skulle vara intressant att veta är hur mycket minneskontrollern/L3-cachen går att klocka på Phenom II. Har ni testat det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Till redaktionen:

Ni skrev att det inte fanns nåt DDR3-stöd. Phenom II stödjer ju faktiskt DDR3-minne. Om ni kollar i databladen på AMD's sida så kan man faktiskt se att gamla Phenom stödjer DDR3-minne också. Fast ni kanske menade att det inte fanns några moderkort med det ännu.

Just ja, nåt som skulle vara intressant att veta är hur mycket minneskontrollern/L3-cachen går att klocka på Phenom II. Har ni testat det?

Med tanke på de få testerna så tror jag ett starkt nej.

Varför inte ta in någon som gör dessa tester från hjärtat och vräcker fram olika tester i dess olika utföranden..?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

"Roligt" test må jag säga. När Phenom II halkar efter snålar man inte på krutet. När Phenom II däremot presterar bra skriver man:

"När GTA IV slutligen dök upp till persondatorn visade det sig vara mer krävande än vad många någonsin kunnat ana. Phenom II tar sig med nöd och näppe upp på andraplatsen".

Om nu GTA IV är så krävande och Phenom II kommer som god tvåa kanske det vore passande med en annan formulering?

Sedan förstår jag inte riktigt "Nackdelar: Tveksam prestanda år 2009". 2009 har nyligen börjat. Vet skribenten vad AMD har att komma med framöver detta år? Och vad är defintionen av "tveksam prestanda" egentligen? Allt som inte presterar lika bra som Core i7 eller? För skribenten skrev ju att det "fortfarande är Intel som sätter ribban på processormarkanden". Frågan är då om Core i7 inte fanns, hade skribenten överhuvudtaget valt formuleringen "tveksam prestanda år 2009" då? Och när Phenom II i flera applikationer ligger så nära Core i7 blir begreppet "tveksam prestanda år 2009" ännu mer förvirrande.

Vad skriver man mer? Jo just det, detta: "Det känns dessutom lite lustigt att AMD ännu inte har någon plattform med DDR3 redo vid denna lansering". Det har varit allmänt känt länge nu att Phenom II AM2+ lanseras före AM3. Faktum är ju att AMD faktiskt påskyndat lanseringen av AM3 enligt de senaste nyheterna. Att sedan jämföra Core i7 DDR3 mot Phenom II DDR2 kan man ju också diskutera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
FRÅGA:

När man testade i7 så kördes upplösningen 1680x1050 i spel, men när man testar Phenom II så kör man på upplösningen 1024x768.

Varför?

Det är bättre och testa processorer i spel genom att klippa (exempelvis med ett grafikkort) de höga FPS talen.

Jag med är lite fundersam.
tycker man ska jämföra i både låga och höga upplösningar annars tycker jag man inte ser helheten. för vem spelar egentligen i upplösningen 1024x768 nuförtiden?

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk

Skulle vara kul att testa ett AMD system faktiskt någongång. Har bara kört på intel och jag överklockar inte. Testat någon gång och har en extra bra fläkt för prollen. Det som hindrar mig är väl egentligen Mitt chassi. Men kanske blir ett amdsystem om 1 år vid nästa uppgradering.

Who knows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
"Roligt" test må jag säga. När Phenom II halkar efter snålar man inte på krutet. När Phenom II däremot presterar bra skriver man:

"När GTA IV slutligen dök upp till persondatorn visade det sig vara mer krävande än vad många någonsin kunnat ana. Phenom II tar sig med nöd och näppe upp på andraplatsen".

Om nu GTA IV är så krävande och Phenom II kommer som god tvåa kanske det vore passande med en annan formulering?

Sedan förstår jag inte riktigt "Nackdelar: Tveksam prestanda år 2009". 2009 har nyligen börjat. Vet skribenten vad AMD har att komma med framöver detta år? Och vad är defintionen av "tveksam prestanda" egentligen? Allt som inte presterar lika bra som Core i7 eller? För skribenten skrev ju att det "fortfarande är Intel som sätter ribban på processormarkanden". Frågan är då om Core i7 inte fanns, hade skribenten överhuvudtaget valt formuleringen "tveksam prestanda år 2009" då? Och när Phenom II i flera applikationer ligger så nära Core i7 blir begreppet "tveksam prestanda år 2009" ännu mer förvirrande.

Vad skriver man mer? Jo just det, detta: "Det känns dessutom lite lustigt att AMD ännu inte har någon plattform med DDR3 redo vid denna lansering". Det har varit allmänt känt länge nu att Phenom II AM2+ lanseras före AM3. Faktum är ju att AMD faktiskt påskyndat lanseringen av AM3 enligt de senaste nyheterna. Att sedan jämföra Core i7 DDR3 mot Phenom II DDR2 kan man ju också diskutera.

Ärligt talat, det är inte helt friskt att hålla på företag som andra håller på fotbollslag.

Phenom II kommer inte ikapp en ETT ÅR gammal processor från Intel som snart ersätts av Core i5. Vem fan blir inte besviken?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Ärligt talat, det är inte helt friskt att hålla på företag som andra håller på fotbollslag.

Det handlar om korrekt konsumentupplysning. Folk investerar en del pengar och man vill få korrekt information.

Ej sunt för konkurrensen heller när en aktör är så stor och har så extremt mycket pengar att de kan påverka "budskapet" som sprids

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Relik 📜

Jag har hört och läst olika saker, den slutsats jag kan dra är att när det gäller överklockning vekrar det skilja mycket från CPU till CPU och från moderkort till moderkort.
Vissa har fastnat på liknande hastigheter som i SweClockers recension, 3,7-3,8GHz, andra når en bit över 4GHz med tillsynes liknande hårdvara.

Ska bli intressant att se resultat när processorerna blir lite mer spridda och folk i allmänhet får chansen att pilla!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med gosh när det gäller upplösningen, test i 1024 är nästintill oväsentligt för verkliga applikationer.

När det gäller strömförbrukningen så har väl Q9550 ett TDP på 95 och förbrukar ändå mer i load än X4 940 då jag ser övriga komponenter som likvärdiga mellan amd och intel systemen.

Det som kommer bli verkligen jobbigt för amd är mainstream-versionen av Corei7, kan intel hålla priser på moderkort vid rimliga nivåer så kommer AMD få det lika tufft som vid lanseringen av phenom I.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det handlar om korrekt konsumentupplysning. Folk investerar en del pengar och man vill få korrekt information.

Ej sunt för konkurrensen heller när en aktör är så stor och har så extremt mycket pengar att de kan påverka "budskapet" som sprids

Huvudet på spiken!

Inga skulle vara gladare än SweClockers redaktion om det blev riktig fart på processormarknaden, precis som det ser ut på grafikkortssidan nuförtiden. Nu är det tyvärr inte så, och eftersom vi sysslar med _korrekt konsumentupplysning_ gäller det att framföra en osminkad bild av verkligheten och ingenting annat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015