Abit går i graven

Permalänk
Melding Plague

Abit går i graven

Den 31 december stänger Abit portarna. Efter flera år av finansiella svårigheter lägger företaget ned verksamheten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så går det om man är en wannabe

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aldrig köpt något från abit, skulle aldrig ens komma på tanken, och nu verkar det som att jag i vart fall slipper.

Permalänk
Medlem

=( synd men jag är en trogen Gigabyte användare ändå <3

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

hade ett abit mobo för minst 6 år sen. funkade prima o var helt ok för sin tid. Kunde lätt klocka min gamla athlon duron offtopic: processorn var på hela 180nm ^^

Permalänk
Medlem

Synd för abit... Alltid tråkigt att företag lägger ner då det inte gynnar konsumenten...Jag har haft ett Abit AF10, som jag hade mycket bekymmer med..Och då har det inte blivet något nytt tyvär...Hoppas det poppar upp nya märken i framtiden....

Permalänk

Abit var ju klockofagernas gurukort på sin tid, dom var väl först med oc i bios har ja för mig.
Rätta mig om ja har fel

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt, det finns väl antagligen inte plats till för många tillverkare. (Och jag kommer nog inte få se några halva mutlipliers i mitt bios heller)
Abit har varit min favorit, nästa kort blir nog ett ASUS om det håller måttet.

Permalänk
Avstängd

Synd att de skulle dra på sig de billiga kondensatorerna som förstörde deras rykte trots att de gav ut nya exemplar till drabbade.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Så går det om man är en wannabe

Vadå wannabe? Utveckla gärna vad du menar. Personligen tycker jag det är en tråkig nyhet. Jag har aldrig haft något ABIT moderkort själv, men vad jag förstått från olika recensioner och omdömen så har de flesta varit nöjda med dem.

Permalänk
Avstängd

Haft några st abit... grymt bra OC kort 100% stabila aldrig nåt strul med dom...

Permalänk
Medlem

ABIT var ju jätte bra inom moderkort för barebone system. Fan va tråkigt!

Permalänk
Medlem

trist

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Medlem

Äger inget Abit och tanken har aldrig slagit mig att skaffa ett, men det är alltid väldigt tråkigt när företag går i konkurs. Den här marknaden behöver många konkurenter.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

hade ett nf7-s tills för ett år sen, stabilaste moderkortet jag någonsin ägt.. avverkade 3 andra moderkort på 4 månader innan jag till slut köpte mitt nuvarande gigabyte..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här var trist.

Abit hade en hel trave bra mobo och ofta trevliga bios att tweaka med.
Det går ju upp och ner för tillverkare, en generation kan vara bra, medans de inte får till det nästa generation.

De hämtade ju sig nästan med detta mobo :
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3142&p=1

Synd att de inte hade resurser nog att ta sig ur vågdalen.
Abit hade ofta smarta lösningar och kunde klocka ruskigt bra.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

tråkigt. man får väl hoppas någon anna moderkortstillverkar vill ta över produktionen istälelt? kasnke även vill 'köra' under deras märke?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Abit FTW !!!!!!!!!! länge leve kungen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt, Abit var kungar på socket A tiden och även om deras popularitet fallit på senare tid så gjorde de bra moderkort, var mitt alternativ till ett gigabyte kort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Alla mina datorer har varit baserade på ABIT-moderkort och dom har aldrig krånglat..

Just nu sitter det ett ABIT IP35 Pro i datorn man sitter på.. får hoppas det håller ett tag till.

Permalänk
Medlem

Doh! Och jag som väntade på ett nytt bios som inte visade konstiga temps...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

I min reservdator har jag ett Soltek-moderkort. Vad har hänt med dem? Bytt ägare eller har de konkat?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ägt flertalet moderkort från dem genom åren. Mycket kompent tillverkare som nu tyärr försvinner...

Permalänk

Väldigt synd.
Har två Abit moderkort, nF7 och ST6, som går som klockor. Väldigt bra överklockningskort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Antar att finanskrisen tog knäcken på dem? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Så går det om man är en wannabe

Det är alltid lika fascinerande med folk som häver ur sig saker samtidigt som de tror sig ha koll.

Abit har hängt med bra länge och var ett av företagen som såg till att skapa riktigt bra (ett tag helt outstandning) moderkort för överklockning.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte bra... Jag kommer sakna dem.
Har en gammal socketA-planka som fortfarande purrar som en tjock kattunge brevid ett öppnat packet grädde...

Inte roligt alls.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte kul måste jag säga. De har alltid varit en bra moderkortstillverkare (om än lite klena på sistone).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Så går det om man är en wannabe

"Don't feed the Troll"