RIAA slutar med masstämningar

Permalänk
Melding Plague

RIAA slutar med masstämningar

Den amerikanska skivindustrins lobbyorganisation kommer att sluta med masstämningar mot amerikaner som anklagas för piratkopireing. Istället fokuserar organisationen på internetleverantörer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det här bara en ändring av taktik.
De slutar inte med masstämningar pga av etiska skäl.
Den enda anledningen de slutar med masstämmningar av privatperson är för att det resulterade i för mycket dålig PR.

Det kommer att fortsätta att använda sig utav lobbyister för att muta politiker och pressa fram odemokratiska lagar. De kommer att fortsätta med DMCA, Cease & Desist. De kommer att fortsätta med DRM och jävlas med folket. De kommer fortsätta med att försöka få bort net neutrality. De kommer att fortsätta använda sig utav tredjeparter som MediaSentry för att förorena fildelningsnätverk.

De kommer fortsätta att jävlas, de gör det bara lite "snyggare" nu.

Bojkotta de stora skivbolagen och lyssna på independent musik från indie artister och underground istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
[B

Bojkotta de stora skivbolagen och lyssna på independent musik från indie artister och underground istället. [/B]

Kan bara instämma! Göd inte dessa fd skivbolag, som numera har fler advokater än artister i sitt stall, med mer pengar.

LÅt dem dö ut!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dem som samarbetar med RIAA är garanterat Tele2/telenor och Telia! Blä, spyr galla på dem!

Permalänk
Avstängd

De här två låtarna beskriver musikindustrin ganska bra.
http://www.mclars.com/mp3s/albums/2006%20-%20the%20graduate/0... (Download this song)
http://www.mclars.com/mp3s/albums/2006%20-%20the%20graduate/1... (Signing emo)

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak men innebär "bojkottandet" även nedladdning av piratkopierat material? För jag menar de flesta pirater gör det redan, de låter bli att köpa och istället laddar hem. Folk får väl skylla sig själva!

Jag för min del bryr mig inte, har inte en enda piratkopierad grej på datorn och har inget att vara orolig för.

Permalänk
Inaktiv

föord: Vi är sociala varelser därför att det ökar chanserna för att våra "sorts" gener ska överleva. Problemet är att generna inte stannar där utan vill att just DE ska ha liiiite bättre chanser än de andra generna i gruppen.

Folk piratkopierar för att man således får en fördel i kampen av status (sex) i samhället.

Jag gör det därför att istället för att slösa pengar på skivor så kan jag spendera de på kläder, gymkort, alkoholhaltiga drycker och annat som underlättar för att klättra i hierarkin och bli omtyckt av familj, vänner och eventuella partners. Skulle jag kunna så hade jag inte använt pengarna på det heller utan köpt ett hus osv osv.. Jag vill däremot inte att alla andra ska göra samma sak för då kommer sammhället och mina chanser att klättra i den fallerera.

Om du får betala 80 000 kr för en ny Audi A6 så blir du glad, tills du ser att din granne fick den för 60 000. Tänk då om Nisse på nästa gata fick den gratis!!?

Det roliga är att dagens teknologi som möjliggör musikskivor och piratkopiering är en resultat av vår fantastiska hjärna, samma hjärna som utvecklats för att 1. fuska, 2. hitta fuskare.

Till skillnad från digital information så har ett "skratt" fortfarande värde därför att den är ofrivillig och svår att kopiera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Inte för att vara elak men innebär "bojkottandet" även nedladdning av piratkopierat material? För jag menar de flesta pirater gör det redan, de låter bli att köpa och istället laddar hem. Folk får väl skylla sig själva!

Jag för min del bryr mig inte, har inte en enda piratkopierad grej på datorn och har inget att vara orolig för.

Det är bra att man bojkottar att inte köpa.
Men kanske vore det också bra, om man bojkottade så hårt att man inte ens piratkopierade.
Vägra ens ta med tång på det som RIAA har rört.
Det har piratkopierats länge men RIAA lever fortfarande. RIAA måste då!
Förrutom behövde man ett skivkontrakt för att få ut sin musik, nu med internet så behöver man inte det, så RIAA och de stora skivbolagen behövs inte längre.

Jag kör inte piratkopierat heller. Jag kör Linux med fri mjukvara som kommer med öppen källkod. Jag lyssnar på gratis musik från indie artister.

Rappy McRapperson har 3 album ute för gratis nedladdning. Expand Your Butthole albumet är grymt.
http://www.rappymcrapperson.com/music1.html

Permalänk

Och syr man en kopia av en tröja så skall man bli avstängd från elnätet också.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

De har insett att det inte fungerar att försöka skrämma privatpersoner så de försöker nu med internetleverantörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Det är bra att man bojkottar att inte köpa.
Men kanske vore det också bra, om man bojkottade så hårt att man inte ens piratkopierade.
Vägra ens ta med tång på det som RIAA har rört.
Det har piratkopierats länge men RIAA lever fortfarande. RIAA måste då!
Förrutom behövde man ett skivkontrakt för att få ut sin musik, nu med internet så behöver man inte det, så RIAA och de stora skivbolagen behövs inte längre.

Jag kör inte piratkopierat heller. Jag kör Linux med fri mjukvara som kommer med öppen källkod. Jag lyssnar på gratis musik från indie artister.

Rappy McRapperson har 3 album ute för gratis nedladdning. Expand Your Butthole albumet är grymt.
http://www.rappymcrapperson.com/music1.html

Bara titeln på den skiva "Expand your butthole" får ju en att förstå att den är gratis...mig fick det nog betala en slant innan jag ens börjar fundera på att lyssna på en sån skiva

Jag har i egenskap av kund hos BBB hoppat på ett erbjundande hos spotify, en tjänst som ger en obegränsad tillgång till det mesta i musikväg som världen har att erbjuda, detta kostar gratis tills i Maj sedan kostar det 99:-/mån, det tycker jag är ett bra sätt för mig att kunna lyssna på så mycket musik jag vill till en rimlig kostnad, dessutom så skulle jag lägga knappt 1200:-/år på musik, något jag inte gjort på många år , moa så tjänar musikindustrin mer pengar på mig nu än vad dom någonsin gjort tidigare och detta till en kostnad jag knappt märker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Inte för att vara elak men innebär "bojkottandet" även nedladdning av piratkopierat material? För jag menar de flesta pirater gör det redan, de låter bli att köpa och istället laddar hem. Folk får väl skylla sig själva!

Jag för min del bryr mig inte, har inte en enda piratkopierad grej på datorn och har inget att vara orolig för.

Oj det verkar som om du blev anmäld ändå.. http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/

Lobbyn vill nu att du betalar en mindre summa, säg 2000 kr, inom 10 dagar annars kommer de gå vidare till civil domstol. Synd att du inte har pengar nog att backa upp din oskuld.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Avstängd

fett att dom stämde en avliden
skynda på med bouptäckningen, sen kan han få flera miljarder i böter:D

Permalänk

Man borde tala om varenda en att sluta köpa film/musik av de stora företagen sluta gå på bio konserer mm.

tråkigt nog har vi en miljon fjortisar och en miljon mamma 30+ som köper brittny spears för hon är bra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Inte effektivt? Vad har sverige lyckats med då? 2-3 DÖMDA?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dem som samarbetar med RIAA är garanterat Tele2/telenor och Telia! Blä, spyr galla på dem!

Jaha? Har du någon källa på ditt absurda påstående?

Visa signatur

Intel Core i7 920 @2.67 GHz // Asus P6T Deluxe v2 // OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6 GB // GTX 275 896 MB // Cooler Master 932 HAF // 2,3 TB hdd // Corsair TX 650W PSU // Creative SB X-Fi Xtreme Audio

Permalänk
Medlem

roligaste nyheten idag. nu är min lördag perfekt!

Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |

Permalänk
Medlem

Dubbelmoral är vad det är!
Bevismaskinen är gårdagens skämt, ingen skrattar längre.
Piratkopierar men inte så har man inget att frukta heller, stannar man på rätt sida av lagen så har man inget att vara orolig över.

Jag utmanar er att ge mig exempel på någon som blivit oskyldigt dömd av domstol för nedladning, kopiering eller innehav olaglig mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dem som samarbetar med RIAA är garanterat Tele2/telenor och Telia! Blä, spyr galla på dem!

Varför ska dem samarbeta med dem för? Telenor=Bredbandbolaget bara så du vet.

De vill väl ha kvar sina kunder. Då höga internethastigheter ofta bygger på snabba nerladdningar.

Jag har telia 24/3. Funkar grymt bra då jag även har TV via nätverket. Då har jag tillgång till en bra videobutik o kan även se filmer när jag vill gratis via canal+ tjänst

Permalänk

Skumt att dom vill åt internetlev.
Lika dumt som att gå på vägverket för att folk kör för fort mm

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Bishop
Skumt att dom vill åt internetlev.
Lika dumt som att gå på vägverket för att folk kör för fort mm

Det enda som krävs är en fällande dom, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Inte för att vara elak men innebär "bojkottandet" även nedladdning av piratkopierat material? För jag menar de flesta pirater gör det redan, de låter bli att köpa och istället laddar hem. Folk får väl skylla sig själva!

Jag för min del bryr mig inte, har inte en enda piratkopierad grej på datorn och har inget att vara orolig för.

Det hade inte den gamla damen i danmark som blev hotat med rättegång om hon inte betalade in en ansenlig summa pengar till ett skivbolag i skadestånd..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Det hade inte den gamla damen i danmark som blev hotat med rättegång om hon inte betalade in en ansenlig summa pengar till ett skivbolag i skadestånd..

Källa? Att bli hotad med rättegång är inte samma sak som att bli dömd.
Jag har blivit hotad med rättegång flera gånger, har man skött sig så har man inget att frukta.
Sen kan man ju börja diskutera om inte någon annan har använt hennes anslutning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Inte effektivt? Vad har sverige lyckats med då? 2-3 DÖMDA?

Till skillnad från amerikanarna så vinner inte den som har mest pengar i sverige. Hela deras rättsystem är för fan med korrupt.

Permalänk
Medlem

Haha smart att stämma en avliden person Undra om de fick nått haha

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Dubbelmoral är vad det är!
Bevismaskinen är gårdagens skämt, ingen skrattar längre.
Piratkopierar men inte så har man inget att frukta heller, stannar man på rätt sida av lagen så har man inget att vara orolig över.

Jag utmanar er att ge mig exempel på någon som blivit oskyldigt dömd av domstol för nedladning, kopiering eller innehav olaglig mjukvara.

Rent hypotetiskt. Vi säger att du blir anklagad av något skivbolag att du ha laddat hem ett album och dom säger sig ha bevis (screenshoot eller vad dom nu behöver). Hur ska du motbevisa att du inte har gjort det?

Jag tror det är en av de svåraste sidorna i IPRED även för kommande oskyldigt anklagade människor. Hur ska man kunna motbevisa skivbolagen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
stannar man på rätt sida av lagen så har man inget att vara orolig över.

http://www.idg.se/2.1085/1.161889

Säg det till mannen som fick husrannsakan och blev bortförd framför sin familj och sina grannar anklagad för barnporrbrott, trotts att han var helt oskyldig. Undra hur många av hans grannar som fortfarande någonstans i bakhuvudet har en koppling mellan mannen och barnporr? Ingen rök utan eld...

Sannolikheten att någon blir anklagad för ett brott de är helt oskyldiga till är alltså redan idag 100%. Det är inte så enkelt att man bara kan hålla sig på rätt sida av lagen och slippa vara orolig. Polisen kan när som helst knacka på (eller troligare dyrka upp) din dörr och nu ska mediemaffian få liknande rättigheter. Om inte ens polisen alltid klarar av att hitta rätt misstänkt hur ska då en partisk industri som dessutom saknar rättsväsendets insyn kunna göra det bättre?

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
föord: Vi är sociala varelser därför att det ökar chanserna för att våra "sorts" gener ska överleva. Problemet är att generna inte stannar där utan vill att just DE ska ha liiiite bättre chanser än de andra generna i gruppen.

Folk piratkopierar för att man således får en fördel i kampen av status (sex) i samhället.

Jag gör det därför att istället för att slösa pengar på skivor så kan jag spendera de på kläder, gymkort, alkoholhaltiga drycker och annat som underlättar för att klättra i hierarkin och bli omtyckt av familj, vänner och eventuella partners. Skulle jag kunna så hade jag inte använt pengarna på det heller utan köpt ett hus osv osv.. Jag vill däremot inte att alla andra ska göra samma sak för då kommer sammhället och mina chanser att klättra i den fallerera.

Om du får betala 80 000 kr för en ny Audi A6 så blir du glad, tills du ser att din granne fick den för 60 000. Tänk då om Nisse på nästa gata fick den gratis!!?

Det roliga är att dagens teknologi som möjliggör musikskivor och piratkopiering är en resultat av vår fantastiska hjärna, samma hjärna som utvecklats för att 1. fuska, 2. hitta fuskare.

Till skillnad från digital information så har ett "skratt" fortfarande värde därför att den är ofrivillig och svår att kopiera.

Haha lysande analyserat

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Varför ska dem samarbeta med dem för? Telenor=Bredbandbolaget bara så du vet.

De vill väl ha kvar sina kunder. Då höga internethastigheter ofta bygger på snabba nerladdningar.

Jag har telia 24/3. Funkar grymt bra då jag även har TV via nätverket. Då har jag tillgång till en bra videobutik o kan även se filmer när jag vill gratis via canal+ tjänst

"Varför ska dem samarbeta med dem för?"
Hehe, sorgligt att det har gått så långt att man skriver så j*vla illa.

DE samarbeta med DEM måste väl ändå kännas bättre????? eller??

jösses...

Vad gäller nyheten så är det inget nytt, och alla kommentarer som "jag kopierar inte så jag bryr mig inte" är lika idiotiskt det. Det handlar om att bevara skyddet för "folket", DEMOKRATI osv....

Jävla clowner.

Permalänk
Medlem

OnT:
Vet inte om detta är bra eller dåligt. Givetvis bra att de slutar försöka utöva utpressning mot vanliga människor, men att ge sig på leverantörerna är nog riktigt puckat? Det är ju ett riktigt nackskott för utvecklingen. Vilken operatör kommer investera i fiber m.m. om de enda tjänster de kan sälja är 2Mbit!? Alternativet är ju snordyra tjänster, vilket i sig också är en krycka...

Men självklart, allt för att de själva inte ska behöva tänka längre än näsan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Källa? Att bli hotad med rättegång är inte samma sak som att bli dömd.
Jag har blivit hotad med rättegång flera gånger, har man skött sig så har man inget att frukta.
Sen kan man ju börja diskutera om inte någon annan har använt hennes anslutning...

Om du är en värdig kristen människa så har du ingenting att frukta om någon binder dina händer och fötter och slänger dig i vattnet, gud kommer rädda din själ.

Är det kanske ett argument som känns igen? Hela ditt argument bygger på att osyldiga ska behöva bevisa detta, och det är bara fel. Rent ut sagt korkat faktiskt. Det förutsätter också att rättsystemet fungerar 100% av tiden och att alla inblandade följer samma moraliska kompass som du själv. Detta är långt ifrån verkligheten, för även i detta land så har oskyldiga dömts tidigare, och de som anklagar har i detta ett vinstintresse i att se till att man blir dömd, så de har ingen som helst anledning att inte försöka sätta dit någon även om de är oskyldiga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.