Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
----------------------
Exakt, att använda samma villkor i avtalen om det är ett bra avtal är inte förbjudet och det är ändå ganska smart att återanvända villkoren om de är bra men ingenting är ju som sagt gratis i den här världen, så de lär nog ha fått jobbat sig fram till det vad jag vet.

F.Ö var det ngn i inlägget ovan som sa nåt om högt uppsatta i företaget sitter kvar, det är helt fel, det är inte samma personer i ägandepositioner.

http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta...

Skulle kalla dessa två högt uppsatta personer i "gamla" Datorbutiken.Jacob Mårtensson var delägare i shoppingsajterna och suttit som vd för JME data.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta...

Skulle kalla dessa två högt uppsatta personer i "gamla" Datorbutiken.Jacob Mårtensson var delägare i shoppingsajterna och suttit som vd för JME data.

-----------------------------------------------
ja , men det är inte samma personer i ägandeposition som jag också skrev förut, vd var han i bolagets styrelse bland annat, inte att betrakta som ägare.
Visst, han lär ha god insikt i företagets görande tycker man, men som sagt, han var vd för JME data, och även om de har snackat är det inte säkert att han vetat om hur "illa" det varit.
Produktionschefen, högt uppsatt?..det enda han haft ansvaret för är produktionen.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag blir både så trött och irriterad på allt, ursäkt uttrycket här nu, skit snack.
Det spekuleras hej vilt om saker som man inte har någon aning om.

Hittar inte källan nu, men tror det var på IDG där det stor att Niklas Sandgren, ny ägaren av domänen och affärssystemet (kundregister) även köpte distributionsavtalet med captech. Han har med andra ord betalat konkursboet för detta avtal, vilket är något som är väldigt vanligt. Att detta blev klart samma dag är taget från luften, detta blev klart ungefär en vecka senare när konkursboet hade sin auktion.

Sen om alla detaljer som man kan tycka att de ska gå ut med frågar jag mig bara, varför? Varför ska datorbutiken gå ut med sina krediter eller hur avtalen ser ut? Det är väl inget man skulle kräva av komplett, dustin eller någon mindre aktör? Det är och kommer alltid att förbli affärshemligheter.

Sen att jämföra gamla datorbutiken med kameraexperten tycker jag är ett stort slag under bältet. fd. Datorbutiken har funnits i branschen i 10 år, haft en top omsättning på över 300 miljoner, drivit 5 butiker på sin top och anställt över 100 personer.

Som nämnts tidigare, om man har några oklarheter kan man kontakt konkursförvaltaren (Hamilton, de svarar säkert på frågor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Jag blir både så trött och irriterad på allt, ursäkt uttrycket här nu, skit snack.
Det spekuleras hej vilt om saker som man inte har någon aning om.

Hittar inte källan nu, men tror det var på IDG där det stor att Niklas Sandgren, ny ägaren av domänen och affärssystemet (kundregister) även köpte distributionsavtalet med captech. Han har med andra ord betalat konkursboet för detta avtal, vilket är något som är väldigt vanligt. Att detta blev klart samma dag är taget från luften, detta blev klart ungefär en vecka senare när konkursboet hade sin auktion.

Sen om alla detaljer som man kan tycka att de ska gå ut med frågar jag mig bara, varför? Varför ska datorbutiken gå ut med sina krediter eller hur avtalen ser ut? Det är väl inget man skulle kräva av komplett, dustin eller någon mindre aktör? Det är och kommer alltid att förbli affärshemligheter.

Sen att jämföra gamla datorbutiken med kameraexperten tycker jag är ett stort slag under bältet. fd. Datorbutiken har funnits i branschen i 10 år, haft en top omsättning på över 300 miljoner, drivit 5 butiker på sin top och anställt över 100 personer.

Som nämnts tidigare, om man har några oklarheter kan man kontakt konkursförvaltaren (Hamilton, de svarar säkert på frågor.

--------------------------------------------------
Instämmer till fullo med dig.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

Xarxos-

Jag låter polisen ta hand om saken. Är alltid fel att göra nåt fysikt själv. Låter rättvisan ha sin gång via polisen.

Permalänk
Medlem

Niklas90: Hur mycket har du själv förlorat på konkursen?

Permalänk
Avstängd

Kontro-

Varför kan man inte jämföra Kameraexperten med Datorbutiken? Datorbutiken hade Trygg-Ehandel. Kameraexperten kunnde man kolla upp att det var ett blufföretag på en minut. Det var bara att gå in på pricerunner och läsa. Det var något man man inte kunnde göra med Datorbutiken som körde med Trygg-Ehandel fast alla i ledningen visste att konkursen var mycket nära. På ett sätt så är det värre än vad Kameraexperten gjorde. Vad anser du själv om att man har Trygg-Ehandel på sin sida fast man vet att konkursen är mycket nära?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Xarxos-

Jag låter polisen ta hand om saken. Är alltid fel att göra nåt fysikt själv. Låter rättvisan ha sin gång via polisen.

lol.... polisen kommer inte att göra ett skit. Rättvisa får man skipa själv numera dessa dagar

Permalänk

Jag förlorade 4500kr på konkursen. Jag blev förbannad, men så måste man även se framåt och ta lärdom. Det är en del utav livet helt enkelt.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Avstängd

SUMITOMO-

Jag har själv inte personligen förlorat nåt på konkursen eftersom jag visste att när sweclockers gick ut med att Datorbutiken hade ekonomiska problem så visste jag att konkursen var mycket nära. Ångra mig lite idag för att jag inte varnade dem andra här. Vill inte göra samma misstag igen. Tycker du att man ska få ha Trygg-Ehandelmärket när man är mycket nära konkurs?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att de tror på att starta upp datorbutiken igen. Värdet av det som finns kvar i bolagen är väl i princip bara kundregistret och varumärket.

Värdet på varumärket borde vara rätt lågt i och med att de har tusentals (?) kunder som blev av med pengar och inga varor, det är inget lätt jobb att vinna tillbaka de kunderna igen direkt.

Permalänk
Avstängd

mrc-

Du får inte glömma avtalen med kredit och prisklass som dem fick ärva. Tycker själv att det låter väldigt "skumt" att man kan få ärva avtal. Skulle vore trevligt att få veta hur det gick till?

Permalänk
Medlem

De blev också av med märkningen någon gång i höstas redan innan konkursen var oundviklig...

Vad jag förstått så kommer JM starta upp nya butiker på egen hand medans NS startar upp internethandel.

Citat:

Du får inte glömma avtalen med kredit och prisklass som dem fick ärva. Tycker själv att det låter väldigt "skumt" att man kan få ärva avtal. Skulle vore trevligt att få veta hur det gick till?

Du har verkligen snöat in på avtalet. Förmodligen fungerade avtalet bra för captech, och de vill ha tillbaka den försäljningsvolym som datorbutiken gav dem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
mrc-

Du får inte glömma avtalen med kredit och prisklass som dem fick ärva. Tycker själv att det låter väldigt "skumt" att man kan få ärva avtal. Skulle vore trevligt att få veta hur det gick till?

Snälla ge mig en konkret källa på att det du säger är sant, att dom fick ÄRVA avtalen, inte bara att dom fick likadant, vilket jag inte tycker är det minsta skummt.
Fick dom SAMMA avtal, att dom ärvde det gammla, ja, det låter lite lustigt

Tycker Niklas90 mest verkar vara en anställd på nåt annat företag som är nervös att en annan stor stygg butik ska komma och ta hans jobb,
Röstar på att nån mod döper om tråden till "Datorbutiken - Foliehattar och Pajkastning"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
mrc-

Du får inte glömma avtalen med kredit och prisklass som dem fick ärva. Tycker själv att det låter väldigt "skumt" att man kan få ärva avtal. Skulle vore trevligt att få veta hur det gick till?

Att ens få krediter baseras ju på att företaget har en sund finansiell ställning, vilket knappast kan sägas om datorbutiken. Så nej jag tror inte datorbutiken har några krediter av större värde hos Captech. Vidare så behövs det väl knappt några krediter, DB ska inte ha något eget lager utan endast spegla Captechs lager och skeppa direkt från Captech.

Jag tror inte att man ärver några avtal överhuvudtaget, det är ju inte ett företagsköp det handlar om. Snarare handlar det om att Captech tappade en hel del försäljning när DB gick i konken och att de tror att XX som ska starta upp DB igen kan eventuellt lyckas med detta och därför får han en bra "deal" (samma priser som tidigare?).

Ren spekulation från min sida givetvis

Permalänk
Avstängd

Hardware guy-

Datorbutiken blev av med märket några dagar innan konkursen. Tror det var på onsdagen och dem gick konkurs på måndagen. Hade märket kvar långt efter att dem visste att dem skulle gå i konkursen.

bleet-

Om man får likadant avtal som innan är väl till att ärva avtalet? Bara olika namnteckning. Här är länken där det står att den nya ägaren tar över avtalet ifrån Captech http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta...

mrc-

Enligt den nya ägaren så ska Datorbutiken snart vara uppe i samma omsätting igen, alltså 300 miljoner kroner. Hur ska man kunna det? Självklart så måste dem ha fått krediter av större värde eller han du någon annan ide hur ett nystartat företag kan ha en omsättning på 300 miljoner kroner?

Permalänk
Avstängd

Står ingenting om kredit och prisklass där, ser snarare ut som att han tar över avtalet med distrubution via Captechs lager kanske?
Det i sig låter inte det minsta skumt.

Permalänk
Avstängd

bleet-

Tar man över ett avtal så tar man också över kredit och prisklass. Hur ska annars nya Datorbutiken få en omsättning på 300 miljoner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
bleet-

Tar man över ett avtal så tar man också över kredit och prisklass. Hur ska annars nya Datorbutiken få en omsättning på 300 miljoner?

Omsättning uppnås genom att idka näringsverksamhet. Det är inget konstigt alls utan ett regelrätt förfarande. Omsättning i sig är dessutom inget värde på annat än totala kostander och vinster. Säger egentligen inte så mycket, så vad har det för egenvärde enligt dig i denna diskussion?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit så verkar det här delvis handla om "tänk om det varit eller är så här" oberoende av om det verkar troligt eller inte.

En annan sak som man kommer att tänka på när man läser dessa trådar är vilken är den person som en del riktar ilska emot?
Det blir en konstig diskussion när det kan handla om lite vem som helst. Tänk om jag som aldrig haft något med datorbutiken att göra råkat köpa namnet etc av någon anledning, skulle det på något vis gjort mig till en dålig människa?

Om det framkommer belägg för att något brottsligt skett hoppas jag att det kommer att granskas av åklagare, jag tycker det är extra viktigt när så många privatpersoner blivit drabbade.
Men personligen får jag nog skriva under på ungefär samma saker som många andra sagt, att det självklart kan ha förekommit oegentligheter som i vilket företag som helst, men att den informationen som finns öppet tillgänglig inte verkar tyda på att så är fallet.

Ta till exempel det där med leverantörsavtalen, som vi i och för sig inte verkar veta mycket om men ändå. Vad verkar troligast:
1) Det var enkelt för de inblandade att köra på med liknande avtal, tex för att leverantören redan satsat pengar och energi på iden att skicka direkt till kund.
2) Nya ägaren sa rakt ut att om vi inte får liknande avtal så faller hela planen, vilket antagligen är sant även om det inte använts som argument.
3) Bra försäljningstaktiker från nya ägaren som fick leverantören att tro att det nya företaget har stor potential.
4), 5), 6) 7).... Massa andra normala förklaringar och kombinationer.
Eller 10) Att datorbutikens konkurs var ett planerat sammarbete mellan den nya ägaren och leverantören.

Som sagt det kan alltid förekomma oegentligheter, små som stora, men med den information som postats i tråden etc kan vi utomstående bara bedömma vad som verkar troligast, och flesta verka tycka att det ser rätt normalt ut.

Permalänk
Avstängd

ed76-

Skulle du ha köpt domänen så hade det varit en annan sak. Du var inte med i det gamla Datorbutiken som fattade besluten som dem gjorde vinning på. Tycker att det är fel att medvetet köra ett företag i botten så man kan få fördelar i sitt eget företag. Är inte helt säker på att det var medvetet. Kan också bara vara så att det var en ovanligt dåligt ledning i toppen. Då ska man varna för det för dem tar över domänen.

När det gäller om det har varit nåt brottsligt så har folk redan gjort det. Här är länken http://www.skanskan.se/article/20081118/NYHETER/578643185. Nu pratar vi inte om nåt enstaka fall utan att det hände väldigt många personer. Tycker att det är lite konstigt att det är bara just Datorbutikens kunder som det händer för precis innan dem gick i konkurs. Har mycket svårt att det skulle hända Kompletts eller Dustins kunder i den omfattningen. Att dem sen får tar över levrantörsavtal så att omsättning snart kan vara tillbaka på samma nivåer igen. Det kan vara en otroligt märklig slump men har svårt att tro det.

Permalänk
Avstängd

mrc-

NEJ. Att dra kortet två gånger är bedrägeri. Det var veckorna innan konkursen och det var väldigt många personer det handlar om. Vet inte varför det hände men tycker att det är väldigt "skumt" att det är bara Datorbutiken fick det "problemet" men som sagt, det kan vara en otrolig slump att det hände bara just Datorbutiken veckorna före konkursen.