Detta händer 2009

Permalänk
Inaktiv

Om man ska köra plasma eller LCD beror helt på ändamålet.

Film och tv, plasma.

Spel och bildskärmsbruk, LCD.

Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Kika på en samsung LE-46A966 och avgör sedan vad som är bäst i alla ändamål!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Helt övertygad om att blu-ray inte kommer gå i graven varken i år eller på flera år framöver.
Försäljningen ökar, spelarna blir billigare och även filmerna. Utbudet börjar bli rätt hyffsat.
Själv blir det inga fler dvd-filmer för min del, blu-ray är så otroligt mycket bättre.
Jag med många andra gillar att ha en fysisk vara i bokhyllan, precis som böcker och musikskivor.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att dra ner på svordomarna en aning? De berikar inte er debatt på något sätt.

Utvecklingen av SSD följer jag med stort intresse. Jag hoppas att de kommer ner i rimliga pris/prestanda-nivåer under det här året.

Sen vill jag se fler mATX-kort för Core I7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om man ska köra plasma eller LCD beror helt på ändamålet.

Film och tv, plasma.

Spel och bildskärmsbruk, LCD.

Svårare än så är det inte.

eftersom plasmatvs har en reaktionstid på ca 1 ms är de väl ändå mer lämpade för spel?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Bra artikel! Jag gillade första sidan bäst där det är tydligt att netbooks "kannibaliserar _OCH_ kompletterar". Dektopen är inte "hotad" trots att viktigpettrar påstått detta sedan tidigt 90-tal då bärbara fick dagens utseende.

Däremot tror jag inte att vi kan räkna ut optiska skivor än. Hoppas kan man ju, men det finns onekligen fördelar med mediet. Något att känna till om dess historia är viktigt eftersom optiska skivor var "frälsaren" under lång tid med en teoretiskt enorm packningstäthet. Man trodde på fullt allvar att laserminnen skulle ersätta alla andra sekundärminnen och eventuellt vissa primärminnen (som annars skulle bli magnetiska bubblor). I stället blev detta minne förpassat till backup och distribution. Även om hårddiskar är något billigare har dock pressade skivor potential och framgång där priset per bit är viktigt. Vilket just är via distribution, arkivering och backup. Internet kan många gånger ersätta distributionen men lokal arkivering kommer fortsättningsvis att behövas. Optiska skivor har blivit en analog till disketterna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Windows 7 ser ut som windows gjort i alla tider. Är inte skrivbord jävligt nittiotal? Det fyller ju absolut ingen funktion, annat än att vara fint men vem fan sitter och kollar på sin avancerade bakgrundsbild?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Under 2009 tycker jag att AMD ska tillverka rediga processorer för en gång skull.
Dom är långt efter Intel med sina processorer, och AMD;s tillverkningsteknik är lika gamal som stenåldern.
Börja direkt med 32 nm teknik, gör om arkitekturen och upp frekvensen och hela köret. Utveklingen måste gå snabbare för AMD;s del om dom ska ha någon chans i framtiden.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Under 2009 tycker jag att AMD ska tillverka rediga processorer för en gång skull.
Dom är långt efter Intel med sina processorer, och AMD;s tillverkningsteknik är lika gamal som stenåldern.
Börja direkt med 32 nm teknik, gör om arkitekturen och upp frekvensen och hela köret. Utveklingen måste gå snabbare för AMD;s del om dom ska ha någon chans i framtiden.

Intel har haft en go' ledning nu i drygt tre år - innan det var det AMD-dominans på diverse högre presterande segment.

AMD går ned på 45nm efter en lång tids strul - skulle de kunna gå ned till mindre skulle de självklart gjort det. Det handlar inte om vad företaget vill, utan vad de har möjlighet att göra.

AMD är i en ekonomisk situation där man inte kan satsa allt på ett kort - det hoppas jag att du förstår. De har gjort jäkliga framsteg på grafikmarknaden nu hela 2008, och det kan ge dem lite av en boost de behöver rent finianciellt.

Citat:

Helt övertygad om att blu-ray inte kommer gå i graven varken i år eller på flera år framöver.
Försäljningen ökar, spelarna blir billigare och även filmerna. Utbudet börjar bli rätt hyffsat.
Själv blir det inga fler dvd-filmer för min del, blu-ray är så otroligt mycket bättre.
Jag med många andra gillar att ha en fysisk vara i bokhyllan, precis som böcker och musikskivor

Men så får du tänka på den fakta som finns - BluRay är ingen fundamental uppgradering från DVD. Samma medium i praktiken - med högre lagringskapacitet. Sitter man idag med en DVD-spelare så finns det inget som egentligen talar för att lägga ned tusenlappar på samma sak en gång till fast med högre upplösning då produkten är samma.

BluRay är en liten skit i historien - det vet alla. Även Sony själva, förståss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Men så får du tänka på den fakta som finns - BluRay är ingen fundamental uppgradering från DVD. Samma medium i praktiken - med högre lagringskapacitet. Sitter man idag med en DVD-spelare så finns det inget som egentligen talar för att lägga ned tusenlappar på samma sak en gång till fast med högre upplösning då produkten är samma.

BluRay är en liten skit i historien - det vet alla. Även Sony själva, förståss.

Hur kan du ens tro på det där själv? Har jämfört sida vid sida med exakt samma tv mellan blu-ray och dvd och tro mej, det är en så förjävla stor skillnad att man får lust att punga ut pengarna för både en Full HD tv samt en blu-ray spelare på direkten.

Jag jobbar i den här branschen så jag tittar väldigt mycket på olika märken och tv-apparater. Samsung och Sonys LCD är överlägsna om man tänker på prisklassen 15.000-23.000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Hur kan du ens tro på det där själv? Har jämfört sida vid sida med exakt samma tv mellan blu-ray och dvd och tro mej, det är en så förjävla stor skillnad att man får lust att punga ut pengarna för både en Full HD tv samt en blu-ray spelare på direkten.

Det är precis det som är problemet: att de allra flesta behöver se Bluray/DVD sida vid sida för att uppfatta skillnaden.
Personligen så ser jag skillnad på datoranimerade filmer, men när jag ser på "vanliga" filmer är skillnaden högst marginell.

Vissa människor kan nog såklart se skillnaden med blotta ögat utan någon referens och det är mycket möjligt att du tillhör dessa. Tråkigt för dig i så fall, jag lider med dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att prisnivån på blu-ray är så farlig. Jag betalade 2500 för min billiga DVD-spelare när det begav sig, och filmerna kostade 200-250 kr styck i Sverige. Stämmer väl överrens med hur Blu-ray är prissatt i dagsläget. Ger man sig ut på nätet får man nya filmer till bra priser, importerar nu precis som jag gjorde med DVD då.
Och jag ser ingen anledning att köpa DVD-filmer mer, köper jag hellre färre filmer för samma pengar.

Det köps en massa HDTV-apparater för storleken, men inget HD att mata dem med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Windows 7 ser ut som windows gjort i alla tider. Är inte skrivbord jävligt nittiotal? Det fyller ju absolut ingen funktion, annat än att vara fint men vem fan sitter och kollar på sin avancerade bakgrundsbild?

Det finns ju mer som hör till fönster- och skrivbords-metaforen än bara bakgrundbilden minsann. Men visst har du en poäng. Rätt gränssnitt för rätt arbete. Mycket data- och dator-manipulerande görs effektivast med kommandogränssnitt. Man undrar ju lite vad du kör för OS om du inte har ett "desktop environment"? Linux utan X? MS-DOS? Något RTOS? Eller kanske något unikt, något haptiskt gränssnitt eller så? Gestikulerade?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Men så får du tänka på den fakta som finns - BluRay är ingen fundamental uppgradering från DVD. Samma medium i praktiken - med högre lagringskapacitet. Sitter man idag med en DVD-spelare så finns det inget som egentligen talar för att lägga ned tusenlappar på samma sak en gång till fast med högre upplösning då produkten är samma.

BluRay är en liten skit i historien - det vet alla. Även Sony själva, förståss.

Det skulle man lika gärna kunna säga om vad som helst.

"Det är ingen ide att köpa en ny tftskärm eftersom det i princip är samma som förut bara högre upplösning."

"Varför köpa ny hårddisk? Samma medium i praktiken - med högre lagringskapacitet."

osv

Produkten är ju knappast samma, bara för att den principiellt fungerar ganska lika, slutresultatet är ju fortfarande att man får en mycket bättre bild.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Det är precis det som är problemet: att de allra flesta behöver se Bluray/DVD sida vid sida för att uppfatta skillnaden.
Personligen så ser jag skillnad på datoranimerade filmer, men när jag ser på "vanliga" filmer är skillnaden högst marginell.

Vissa människor kan nog såklart se skillnaden med blotta ögat utan någon referens och det är mycket möjligt att du tillhör dessa. Tråkigt för dig i så fall, jag lider med dig.

Jag förstår mig inte på folk som påstår detta, hur kan man inte se skillnad på en dvd och en blu-ray? Det är en grym skillnad. Enda gången man kanske inte kan se skillnad är om man inte har en tv/skärm som kan visa hd-upplösning men om man har det är det ju nästan omöjligt att inte se skillnaden.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Windows 7 ser ut som windows gjort i alla tider. Är inte skrivbord jävligt nittiotal? Det fyller ju absolut ingen funktion, annat än att vara fint men vem fan sitter och kollar på sin avancerade bakgrundsbild?

Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte detta påminner om något Windows före windows 95 (och dåtida nt med startmenyn).

MBY: Du fick mig att skratta bra när du skrev gestikulerande OS. =D

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Jag förstår mig inte på folk som påstår detta, hur kan man inte se skillnad på en dvd och en blu-ray?

Haha, men eftersom du skriver som du gör så är jag uppenbarligen inte ensam

Om man pausar filmen och tittar på stillbilden så håller jag med om att man ser skillnad men när allting rör sig så är denna skillnad inte enkel att se om man inte har en referens precis bredvid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Haha, men eftersom du skriver som du gör så är jag uppenbarligen inte ensam

Om man pausar filmen och tittar på stillbilden så håller jag med om att man ser skillnad men när allting rör sig så är denna skillnad inte enkel att se om man inte har en referens precis bredvid.

Hmm ser man inte denna skillnad så har man antagligen en kasst inställd tv eller dålig syn.

Jag ser inget utan glasögon men ser en klar skillnad mellan BR och DVD med glasögonen på. Och då köra jag bara i 720P.

I Blu-Ray så ser man alla hårstrån flyga i vinden, man ser damm man ser insekter och snöflingor och sen är man kollar på D VD utgåvan så ser man inte vad det är som flyger i luften längre utan att det är något bara, kan liksom lika gärna vara en sten som en geting haha.

Likaså när man ser sport på HD man se rliksom varje detalj på Nascar bilen, man ser publiken reaktioner när saker händer, det känns mer som man är där.

Kör bara HD filmer numera, finns ingen anledning att kolla på en SD film, likaså med serier.

Hoppas våra jävla distrubörer av Tv dra på lite snart så alla kanaler via satellit finns i HD och likaså via Kabel. Men när man ser Viasat fortfarande köra filmer på TV1000HD uppskalat samt i 4:3 i vissa fall även om filmen finns i 16:9 version så blir man lite gråtfärdig.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Ipred-lagstiftningen kommer nog att göra så Blu-Ray kommer mera. AMD behöver göra en CPU som är lika snabb som Core i alla fall. 10-20 sekunder långsammare i Super PI med samma frekvens är inte bra. Små bärbara är nog en framtid, men tror man kommer att ha dual core i mobilen om ett par år. Angående LCD-Plastma, så kör jag med en 32" CRT. Då barnen inte skulle kunna se på TV, om solen ligger på apparaten. Den skulle nog bara kunna bytas mot en Plastma, då en LCD inte har nog bakgrundsbelysning. För en LCD med solen på funkar skit. Även om den är bra i mörker. Grafikkorten hoppas jag blir mindre, strömsnålare och billigare. Då dom som finns, bör räcka till optimerade spel. Windows 7 skall in i burken bara det blir klart, för Vista vill jag inte ha-

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

DVD eller Blu-ray... sak samma. Jag nöjer mig helt klart med DVD eftersom det som sagt vad inte är sådan FÖRBANNAT EXTREM skillnad som många inbillar sig/får det att låta som. Natt och dag? Ja jovisst va. Ta den om rödluvan också när ni ändå är igång.

Och JA... som jag sagt förut... jag har perfekt syn. ;P

"Rörelseoskärpa"... man uppfattar givetvis STILLBILDER som mycket skarpare i FULL-HD.

Permalänk
Hedersmedlem

[rant]Min enda kommentar till debatten om Blu-ray vs. vanlig DVD: precis som med mycken nyproducerad musik är kvalitén på filmer sällan av den kaliber att jag ens skulle bry mig om att se den i HD kvalitet. Tyvärr har de senaste årens bästa filmer vad gäller foto inte kommit ifrån filmbolagen som propagerar för HD upplösning. Vissa nyproducerade filmer har häftiga specialeffekter och kan ibland ge en bättre totalupplevelsen i HD, tyvärr är de glömda innan listan på namn upphört att rulla på slutet. Några av historiens verkliga klassfilmer kommer aldrig att se bättre ut i HD. Ett större bekymmer än HD är tillgången på kvalitetsfilm.[/rant]

...

Om Bill Gates är Moder Teresa 2.0 är då Steve Ballmer Jimmy Lee Swaggart 2.0?

...

Om du uppfattade frågan ovan som anti-Microsoft har du misstagit dig. Den kan också parafraseras till: om inte Windows 7 blir en hit kan Steves titel snabbt bytas ut mot "arbetssökande". Ur kommersiell synpunkt var inte problemen med Vista helt och hållet tekniska, utan också en fråga om en dåligt genomförd lansering vid fel tidpunkt.

...

Trevligt att Sweclockers avviker ifrån mängdens förutsägelser under förra året, och påpekar att bärbart och stationärt är kompletterande datoranvändning och inte nödvändigtvis konkurrerande. Mina stationära datorer har inget jämbördigt alternativ. Naturligvis är det inte en nackdel att t ex mATX moderkort börjat bli i full klass med fullstora (år 2008 är också året då DFI bevisade att de fortsatt är att räkna med, bl a vad gäller bra mATX, och nu mer prisvärda än det mesta, med mindre krafs men bättre; varför har moderkort kommit att bli en tävling i bling-bling?).

...

På Linux fronten frånsett de tekniska framstegen har år 2008 bjudit på stora juridiska händelser:
- SCO är äntligen slutgiltigt förpassat till historiens skamvrå
- USA:s patentsystem behöver enligt beslutsvägledande undersökning förändras och ett stort antal s k "intellectual property" patent anses inte platsa som patent överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Well, det går väll köra 1080p med dvd också? Bara att filmen inte blir så lång? Dataöverföringen borde knappast inte vara någon begränsning eller?

Håller med resten om att BD är en skit i historien. DVD vs VHS var ju revolutionerande. Ett dvd fodral var så mycket rymligare, samt att man slapp oroa sig över att filmen inte skulle gå att se på efter några år. Den superba upplösningen var ju bara ett plus. Digital media vs optisk. Det fanns så mycket mer man kunde göra.

Tills vidare kommer ju självklart BD ersätta DVD spelaren, men inte tack vare sin "överlägsenhet", utan för att DVD skeppas ut när tekniken blivit billigare.

P.S Realistiska spekulationer.

Permalänk
Medlem

Visst är det är väldigt stor skillnad mellan DVD och Blu-ray, det märker man även om man inte har en DVD att direkt att jämför med.

Frågan är dock om man verkligen har behov och glädje av denna ökade bildkvalitet. Det är ett faktum att DVD redan har en mycket fin bild och det finns många gånger ingen direkt anledning att punga ut dubbla priset för en Blu-ray film. Det avgörande är vilken slags film man tittar på. Att se The Dark Knight på Blu-ray var ett sant nöje och höjde känslan betydligt. Men om jag bara ska titta på någon vanlig komedi så struntar jag fullständigt i om det är DVD eller Blu-ray. Det tillför helt enkelt inte så mycket till filmen.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt alltså, ni som säger att det inte är någon skillnad på BR och DVD, vad använder ni för tv då egentligen? Der är stor skillnad. Att det inte skulle vara skillnad faller ju på sin egen orimlighet. Det är ju nästan löjligt att ens disskutera ämnet. Sitter man på en gammal trött 32" bildrörstv kanske man inte ser så stor skillnad men har du en projektorbild på 100" eller en plasma på 50" så är det som natt och dag mellan BR och DVD, det finns inget snack om saken.

Sen beror så klart det hela på hur källan från början ser ut. Är det inte en bra källa från början blir ju resultatet såklart inte bra. Själv kör jag 720p på min 52" och det är en tokskarp bild på den jämfört mot en dvd-variant av samma film.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ja skilnaden mellan en DVD och 720p är stor. Förstår mig inte på dom som inte ser det.

Pioneer Plasma är dom bästa tv som finns.
1 Pioneer
2 Samsung
3 Panasoníc

Resten är bara skit tv typ LG (lucky goldstar,alltså gammla Goldstar)

Kommer alldrig köpa Blue ray då jag inte tror på det och köper inte Sony produkter. MKV blir bra för mig.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Ja skilnaden mellan en DVD och 720p är stor. Förstår mig inte på dom som inte ser det.

Pioneer Plasma är dom bästa tv som finns.
1 Pioneer
2 Samsung
3 Panasoníc

Resten är bara skit tv typ LG (lucky goldstar,alltså gammla Goldstar)

Kommer alldrig köpa Blue ray då jag inte tror på det och köper inte Sony produkter. MKV blir bra för mig.

Vart köper du din HD-film i MKV-filformat då? Just det..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Helt ärligt alltså, ni som säger att det inte är någon skillnad på BR och DVD, vad använder ni för tv då egentligen?

Det är det ingen som säger.
Vad vi säger är att det är en såpass liten skillnad att man inte lider av den lägre kvaliteten om man väljer att lägga sin uppmärksamhet på filmen istället för på bildkvaliteten.

Någon sa något om rörelseoskärpa och det ligger en hel del i det. Den oskärpa som rörelser ger är av större magnitud än bildkvalitetsskillnaden.

Vill förresten påpeka att DVD-spelare är olika bra. Det finns DVD-spelare som säljs för 500:- på Ica Maxi, sen finns det varianter som kostar många tusentals kronor - och det är en oerhörd skillnad på bilden på dessa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Sitter man på en gammal trött 32" bildrörstv kanske man inte ser så stor skillnad men har du en projektorbild på 100" eller en plasma på 50" så är det som natt och dag mellan BR och DVD, det finns inget snack om saken.

Jag kör 42" plasma.

Permalänk
Medlem

Hade dom sänkt priset på blu-ray till max 100:- hade jag gärna köpt HD film. Köper inte ens DVD filmer som kostar mer än max 50:-. Vem fan orkar lägga 250:- för en film man kollar på 2-3 gånger max. Samma pris som att gå på bio och kolla 2-3 filmer!

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Känns mest som de tär alla lata ungdomars fel att cd, SACD, DVD-audio och andra optiska format går neråt, de erbjuder ju en överlägsen ljudkvalite. Speciellt då SACD och DVD-Audio. Hade tillverkrna varit smarta så hade de sålt dem till ett lägre pris än vanliga cd, då hade vi sluppit den dåliga ljudkvaliten som en cd har. Jag köper ju hellre en skiva med fodral att ha i min fina möbel än att fylla min Hårddisk med massa tråkiga kopior som låter sämre. HD film däremot den rippar jag från original till min hårddisk då min dator ger extremt bra bild på min tv.

Sen tycker jag att de tär synd att dåliga LCD apparater säljer me rän de överlägsna Plasma modeller som finns till ofta ett lägre pris.

Framtiden ser inte ljus ut i mina ögon pågrund av det.

Klart inte folk tar till sig HDTV heller då kabelbolagen komprimerar signalen för mycket, det blir skarpare och mer detaljer men mer störningar i bilde i form av blockighet. tråkigt och det förstör mycket för utvecklingen.

Håller med dig att det är dåligt att folk lyssnar för mycket på mp3. Dock så håller jag inte alls med dig vad det gäller plasma vs. lcd. Jag kan säga rakt av att jag hellre tar min Samsung 796 än en Pioneer LX5090H då Samsungen har mindre eftersläpningar (tro det eller ej, jag har jämfört). Dessutom är LCD ljusstarkare. Det är helt värdelöst med en plasma om solen skiner. I och med den ljusstarkare bilden så upplever jag faktiskt det som skarpare på LCD än plasma. Sedan har du Plasman:s svärta som är oslagbar...nästan. Samsung 796 kör LED-belysning som gör att svärtan blir till Plasma klass. Sist men inte minst har du då fördelen att saker och ting inte bränns fast på LCD. Varför är Plasma så överlägset i ditt tycke?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Med tanke på att en xvid ser ganska okej ut på en vanlig bildskärm så förstår jag dem. BR är fortf en dyr media och kräver dyr utrustning för att bildkvalitén ska göra sig själv rättvis.

PS3 måste nog sjunka ytterligare i pris om den ska bli konkurransmässig med Xbox360.

Dyr utrustning? Du får en full-hd tv och en bra Blu-Ray spelare för under 10,000 och The Dark Knight på dubbel-disc utgåva för 189 spänn tycker inte jag är dyrt. Kom ihåg också att just nu är dvd extremt billigt för att det håller på att ersättas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Det är faktist inte sant! Den bästa LCD tv:n som går att få tag på kostar ungefär 20 tusen på 40 tum medans dem bästa plasma skärmen i samma storlek uppemot 50 tusen.... I detta fal så är LCD skärmen även bättre än plasma skärmen, inte mycket men ändå märkbart... =/

Vilka modeller snackar du om för det är ganska subjektivt vilken tv som är bäst.

För övrigt så fattar jag inte folk som inte ser skillnad på HD och Dvd. Det är löjligt stor skillnad både mellan dvd och 720p och mellan 720p och 1080p (de som inte ser skillnad däremellan förstår jag inte heller). Jag hade ett par polare hemma här i helgen och vi kollade på The Dark Knight och Wall-E i 1080p på Blu-Ray. Varenda en gick härifrån sägandes att de måste skaffa Blu-Ray. Det var människor som tyckte det var helt onödigt med BD innan de faktiskt fick uppleva en film i full hd.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Ja skilnaden mellan en DVD och 720p är stor. Förstår mig inte på dom som inte ser det.

Pioneer Plasma är dom bästa tv som finns.
1 Pioneer
2 Samsung
3 Panasoníc

Resten är bara skit tv typ LG (lucky goldstar,alltså gammla Goldstar)

Kommer alldrig köpa Blue ray då jag inte tror på det och köper inte Sony produkter. MKV blir bra för mig.

Samsungs plasmor är inte bättre än Panasonics plasmor på långa vägar.

Inom plasma är faktiskt LG bättre än Samsung haha, men inom LCD är Samsung lite bättre än Panasonics billiga varianter sålänge man ser på Samsungen rakt framifrån, Panasonic använder inte TN paneler utan IPS. Och Sony har då fan så mycket bättre färgbalans på sina LCD än vad Samsung har.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vart köper du din HD-film i MKV-filformat då? Just det..

Det här i din beskrivning av datorn "1,15TB" är inte till semester bilder ?

Självklart köper jag inget i mkv format och står för det.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]