Har jag blivit lurad?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Om det passerar Ånge så får man alltid räkna med en extra dag, men maximalt 3 vardagar för brev inkl utskicket av AVI-lappen.

Då det redan har gått 3-4 dagar så antar jag att han inte har skickat något.
Jag har redan gjort allt jag kan göra just nu, väntar tills Payson hör av sig innan jag gör en polisanmälan, förhoppningsvis imorgon.

Permalänk
Medlem

posting in epic thread

trodde faktiskt inte man kunde bli så underhålld av en tråd på det här forumet, dock trevligt att bli att ha fel ibland ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EFG
posting in epic thread

trodde faktiskt inte man kunde bli så underhålld av en tråd på det här forumet, dock trevligt att bli att ha fel ibland ^^

Kan bli rätt underhållande när man tillför tråden något. Om alla trådar på Sweclockers skulle bestå av p12

"---fråga----"
xxxxxxxxx

"---svar---"
"+1"
"+2"

skulle det bli rätt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EFG
posting in epic thread

trodde faktiskt inte man kunde bli så underhålld av en tråd på det här forumet, dock trevligt att bli att ha fel ibland ^^

Wow... ditt namn säger väl allt =D
Epic fail guy

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre

Det är väldigt bra att Payson (inte Paypal som vissa har misstagit det som) hjälper dig men som det har sagts tidigare, i-o-med att han just kört med Payson och betalgaranti så är det mkt svårt för honom att försöka lura dig, särskilt om han inte ens har klarat av att skicka med paket (kolli-id) eller som rekommenderat brev.

/B

Att säljaren föreslår payson betalgaranti vid bedrägeriförsök kan vara ett försök att övertyga tveksam köpare om att det är en seriös affär.

Eftersom ts inte lät sig övertygas om säljarens ärlighet utan betalade in till payson, kan inte säljaren dra sig ur utan att avslöjas.

Säljaren väljer då att säga att varan är skickad som brev. Då finns inget bevis på om vara är skickad eller ej. Försändelsen som ej kommer fram skylls på posten och det är säljaren som det är synd om.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Säljaren är ju postens kund, alltså ska han inte få både pengar och ersättning ifrån posten från påstått borttappar brev.

Köparen lär få tillbaka sina pengar mao och säljaren får ju tampas med posten

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Häng gärna ut säljaren sen om det visar sig att han är en bedragare!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå varför han går med på Payson om han från första början är ute efter att lura folk. David, har du kollat sen affären om det har dykts upp liknande annonser som möjligtvis kan tyda på samma kille men med andra alias eller så? Tanken jag har är att han chansar och använder falsa uppgifter - tänk om han gör 20 såna affärer på en dag, en del betalar kontant och de pengarna har han direkt i fickan - sedan en del som inte riktigt har koll på Payson och missar deadline för att godkänna varan -> då får han pengar automatisk också?

Det enda där är väl att han måste lämna ut något konto som kan länkas till honom vid polisanmälan, men använder han sig av en 'målvakt' (något jag inte kände till men läste om lite högre upp i tråden) så är det väl ingen risk där. Så visst det är en del chansning, 'jobb' med korrespondens med köparna osv. Men om bara 1 går på det är det ändå rätt bra timlön. Tyvärr.

Tror inte för 5 öre att han har skickat något, alla 'men' och 'om' är wishful thinking i mina ögon. Man skickar inte varan för 7000kr som brev, sedan om man nu gör det och är seriös så bryter man inte kontakt. Och man åker inte heller iväg utan ngt slags kontakt bara sådär, om inte det har hänt ngt olika eller så. Men då kvarstår punkt 1 samt att det borde kommit fram. Vore en rejäl slump att just här posten inte lyckas leverera enligt vanliga villkor heller.

Hoppas du får pengarna tbx snart David och kolla i framtiden lite bättre att uppgifterna stämmer - helst en telefonnr som matchar namnet, och som du ringer och bekräftar att det verkligen är säljaren.

Lycka till!
//J

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JorisS
Jag kan inte förstå varför han går med på Payson om han från första början är ute efter att lura folk. David, har du kollat sen affären om det har dykts upp liknande annonser som möjligtvis kan tyda på samma kille men med andra alias eller så? Tanken jag har är att han chansar och använder falsa uppgifter - tänk om han gör 20 såna affärer på en dag, en del betalar kontant och de pengarna har han direkt i fickan - sedan en del som inte riktigt har koll på Payson och missar deadline för att godkänna varan -> då får han pengar automatisk också?

Det enda där är väl att han måste lämna ut något konto som kan länkas till honom vid polisanmälan, men använder han sig av en 'målvakt' (något jag inte kände till men läste om lite högre upp i tråden) så är det väl ingen risk där. Så visst det är en del chansning, 'jobb' med korrespondens med köparna osv. Men om bara 1 går på det är det ändå rätt bra timlön. Tyvärr.

Tror inte för 5 öre att han har skickat något, alla 'men' och 'om' är wishful thinking i mina ögon. Man skickar inte varan för 7000kr som brev, sedan om man nu gör det och är seriös så bryter man inte kontakt. Och man åker inte heller iväg utan ngt slags kontakt bara sådär, om inte det har hänt ngt olika eller så. Men då kvarstår punkt 1 samt att det borde kommit fram. Vore en rejäl slump att just här posten inte lyckas leverera enligt vanliga villkor heller.

Hoppas du får pengarna tbx snart David och kolla i framtiden lite bättre att uppgifterna stämmer - helst en telefonnr som matchar namnet, och som du ringer och bekräftar att det verkligen är säljaren.

Lycka till!
//J

Jo jag har ett kontonr , men jag vet inte heller om det är hans. Men om han nu försöker lura mig då måste ha verkligen ha något fel där uppe? Skulle ha större chans om han skickade allt med rekommenderat? Han kanske tänker ta upp detta på sin hemförsäkring(vilket tyvärr många gör).

Idag så får jag troligtvis ett svar ifrån Payson, och om de tycker att en polisanmälan krävs så gör jag väl en.

JorisS :

Jag har letat ungefär varje dag , men jag hittar ingen annan annons som kan ha en koppling till han.

Permalänk
Entusiast

Påminn mig om att aldrig sälja någonting till dig någonsin. Hade fått mig ett nervöst sammanbrott.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Påminn mig om att aldrig sälja någonting till dig någonsin. Hade fått mig ett nervöst sammanbrott.

påminn mig att detta inlägg va förbannat onödigt ,hade du varit som trådskaparens säljare hade nog du inte haft några köpare heller ,a deal is a deal. om inte så ska man inte hålla på med försäljning på post ut skick heller. ett paket skall skickas med paket o kollinummer skall ges ut om inte är säljaren korkad- vill han bli behandlad med samma mynt då eller

ja det finns många sätt o se saker på

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Påminn mig om att aldrig sälja någonting till dig någonsin. Hade fått mig ett nervöst sammanbrott.

P12? Hur dum är du? Hur gör du när du säljer något till en person?
Om man gör en affär och då det handlar om över 7000kr så ska man väl inte skita i att höra av sig till personen på 6 dagar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
P12? Hur dum är du? Hur gör du när du säljer något till en person?
Om man gör en affär och då det handlar om över 7000kr så ska man väl inte skita i att höra av sig till personen på 6 dagar?

i ett sånt här fall hade jag i allfall sagt att vi går halva vägen var han får exempel 2500:- innan han skickar paketet o 2500:- när jag fått varan o sett att allt är som det ska. okej jag kan förlora 2500:- pga att han kanske blåser mig, men hellre det en 5000:- jag har gjort flera köp o krävt att göra så o det har gått bra.

vill nu inte säljaren gå med på detta ja då får han inte heller mig som köpare ,det finns andra personer att handla av.Thats it

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Den här tråden var intressant på många plan

Det är lite som en fotbollsmatch som är jämn: "fakta A visar att han är seriös, men fakta B visar att han inte är det. Dock visar D och E att vi ännu inte kan säga något än [2-1 i halvtid, med en stolpe ut]".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Den här tråden var intressant på många plan

Det är lite som en fotbollsmatch som är jämn: "fakta A visar att han är seriös, men fakta B visar att han inte är det. Dock visar D och E att vi ännu inte kan säga något än [2-1 i halvtid, med en stolpe ut]".

ASg ja jag hatar fotboll bara en massa idioter som springer flera kilometer för att sätta en boll i krysset. på motståndarlaget.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Uppdatering tack

Permalänk
Medlem

Folk har så svårt att se sådana här saker från motsatta sidan.

Tänk om säljaren är en person som just flyttat in i Sverige...

- Han tog med sig 2 iPhones som han sålde på internet
- Han har nog inte koll på hur posten funkar
- Hans adress kanske inte finns registrerad
- Han kanske inte fått ordning på sin telefon

Tänk, hela historien förklarad med 12 ord.

- Posten har en frakt på upp till 7 arbetsdagar.
Det har gått 4? (6 totalt - helg)

Självklart kan han försöka blåsa dig. Fast då hade han kanske bett dig bekräfta betalningen, särskilt om han nu medvetet valde en sådan tjänst, eller hur?

Om du nu får panik så här enkelt kanske du ska avstå från att handla på internet.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Folk har så svårt att se sådana här saker från motsatta sidan.

Tänk om säljaren är en person som just flyttat in i Sverige...

- Han tog med sig 2 iPhones som han sålde på internet
- Han har nog inte koll på hur posten funkar
- Hans adress kanske inte finns registrerad
- Han kanske inte fått ordning på sin telefon

Tänk, hela historien förklarad med 12 ord.

- Posten har en frakt på upp till 7 arbetsdagar.
Det har gått 4? (6 totalt - helg)

Självklart kan han försöka blåsa dig. Fast då hade han kanske bett dig bekräfta betalningen, särskilt om han nu medvetet valde en sådan tjänst, eller hur?

Om du nu får panik så här enkelt kanske du ska avstå från att handla på internet.

Håller fullständigt med. Jag tycker att denna tråden tidvis har liknat en häxjakt där man utgår ifrån att säljaren är en ful fisk som måste stoppas till varje pris, och detta är inte den första sådana tråden. Har man kommit överens om att köpa en vara för ett visst pris tycker jag att det är lika illa att dra sig ur i sista stund när säljaren till och med skickat telefonerna som att sno den andras pengar och dra. Vill man göra en affär så kommer man överens och sedan fullföljer man. Visst ska man se till att ha ryggen fri, så den initiala frågan är i högsta grad berättigad; Hur funkar Paysons garanti? Och den har också blivit besvarad. Resten kunde vi lika gärna varit utan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Håller fullständigt med. Jag tycker att denna tråden tidvis har liknat en häxjakt där man utgår ifrån att säljaren är en ful fisk som måste stoppas till varje pris, och detta är inte den första sådana tråden. Har man kommit överens om att köpa en vara för ett visst pris tycker jag att det är lika illa att dra sig ur i sista stund när säljaren till och med skickat telefonerna som att sno den andras pengar och dra. Vill man göra en affär så kommer man överens och sedan fullföljer man. Visst ska man se till att ha ryggen fri, så den initiala frågan är i högsta grad berättigad; Hur funkar Paysons garanti? Och den har också blivit besvarad. Resten kunde vi lika gärna varit utan.

Alla resonerar inte som ni 2 , ni kanske missade det att han bröt en övernskommelse , att han sen inte svara på till tillal anser jag mer en väl åt helvete redan där .men vist vill ni bli behandlade så ja då är det upp till er. jag står upp till att detta är mina krav:

1.Telefonkontakt eller mail kontakt fram till att varan är levererad (kan nu inte axeptera det ja sälj till nån annan, som är dummare en jag då)
2.Kollinummer
3.skall varan betalas i förskott o det handlar om mycket pengar ja då är det payson garanti eller fifty fifty (jag förklarade det ovan) som gäller.

kan inte dessa 3 punkter fullföljas då kan jag lika gärna avstå ,så enkelt är det. Det är jag som köpare som sätter mina gräner o risker

men angående denna tråd vi får helt enkelt se vars det slutar ,det har inte gått en vecka ännu

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
ASg ja jag hatar fotboll bara en massa idioter som springer flera kilometer för att sätta en boll i krysset. på motståndarlaget.

Blir inte avundsjuk när "idioterna" cashar ut flera miljoner per år medans du sitter på ditt tråkiga jobb och tjänar 24.000 kr brutto varje månad... Jag undrar vad som kallas idioti...

David: någon update?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Blir inte avundsjuk när "idioterna" cashar ut flera miljoner per år medans du sitter på ditt tråkiga jobb och tjänar 24.000 kr brutto varje månad... Jag undrar vad som kallas idioti...

David: någon update?

det är ju sant det hehe

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Blir inte avundsjuk när "idioterna" cashar ut flera miljoner per år medans du sitter på ditt tråkiga jobb och tjänar 24.000 kr brutto varje månad... Jag undrar vad som kallas idioti...

David: någon update?

Jag har fotfarande inte fått något svar ut av personen eller Payson. Troligtvis inget avi heller (kollar upp det så fort jag kommer hem)

Jag frågade Payson om de hade fått något svar ifrån personen, för han har ju nu 2 dagar på sig att svara, annars skickas pengarna automatsikt över till mig.

Permalänk
Medlem

Lugna ner dig lite mot Payson nu skulle jag föreslå - de bryr sig inte sålänge inte de 2 dagar har gått (de har säkert nog att göra) så de sitter inte i spänning och invänta svar från just denna kille

Men OM han hör av sig lär de väl förmedla det till dig rätt så snabbt. Det enda du ska göra nu är avvakta och kolla om ngt mot förmodan ramlat ner i brevlådan idag - och fundera på om du vill göra polisanmälan eller ej. Oavsett om du får tbx dina pengar är detta bedrägeri om inga telefoner dyker upp, och det skadar väl aldrig att anmäla det i mina ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JorisS
Lugna ner dig lite mot Payson nu skulle jag föreslå - de bryr sig inte sålänge inte de 2 dagar har gått (de har säkert nog att göra) så de sitter inte i spänning och invänta svar från just denna killa

Men OM han hör av sig lär de väl förmedla det till dig rätt så snabbt. Det enda du ska göra nu är avvakta och kolla om ngt mot förmodan ramlat ner i brevlådan idag - och fundera på om du vill göra polisanmälan eller ej. Oavsett om du får tbx dina pengar är detta bedrägeri om inga telefoner dyker upp, och det skadar väl aldrig att anmäla det i mina ögon?

Givetvis ska han anmäla då jag tolkar det som ett bedrägeriFÖRSÖK om han inte får några varor. Alltid bra att det fastnar i statestiken, jag tror då inte för en sekund att han blir dömd. Men i längden så tjänar alla på att anmäla.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Givetvis ska han anmäla då jag tolkar det som ett bedrägeriFÖRSÖK om han inte får några varor. Alltid bra att det fastnar i statestiken, jag tror då inte för en sekund att han blir dömd. Men i längden så tjänar alla på att anmäla.

Update :

Ingen telefon idag heller

Permalänk
Medlem

ser ju inte bra ut, har man lovat att sälja något och kommit överens man lämnar nummer så man kan nås då ska man också kunna nås, alla har ju mobiltelefon idag.. har han gått under jorden eller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ser ju inte bra ut, har man lovat att sälja något och kommit överens man lämnar nummer så man kan nås då ska man också kunna nås, alla har ju mobiltelefon idag.. har han gått under jorden eller.

Och speciellt om man säger att man skickar en sak 18:00 med kolli-nummer, om man inte gör vad man lovat så borde man höra av sig.

David: lämna in en polisanmälan idag/imorgon, oavsett vad payson säger ska man alltid anmäla. Tar inte många minuter att göra.. Och det tjänar vi alla på som handlar över nätet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Och speciellt om man säger att man skickar en sak 18:00 med kolli-nummer, om man inte gör vad man lovat så borde man höra av sig.

David: lämna in en polisanmälan idag/imorgon, oavsett vad payson säger ska man alltid anmäla. Tar inte många minuter att göra.. Och det tjänar vi alla på som handlar över nätet.

Nu när du säger så , så känns det som om jag borde göra en . Ringer in direkt imorgon och gör en anmälan. Hans mobiltelefon är på men han vägrar svara.(har provat att ringa som skyddat också).

Hoppas verkligen att han inte hör av sig til payson också , annars kommer väl detta att ta några veckor osv?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Nu när du säger så , så känns det som om jag borde göra en . Ringer in direkt imorgon och gör en anmälan. Hans mobiltelefon är på men han vägrar svara.(har provat att ringa som skyddat också).

Hoppas verkligen att han inte hör av sig til payson också , annars kommer väl detta att ta några veckor osv?

Veckor? Kan pågå hur länge som helst egentligen.. Payson låser pengarna tills det finns en lösning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Veckor? Kan pågå hur länge som helst egentligen.. Payson låser pengarna tills det finns en lösning..

Fast i detta fall kan det ej pågå länge eftersom säljaren ej har något bevis på att han skickat något ens.