Ni som överklockar i7, disablar ni hyperthreading ?

Permalänk
Medlem

Ni som överklockar i7, disablar ni hyperthreading ?

Stängde av ht och lyckades klocka min i7 till 4,3ghz, vilket resulterade i att min cpu score i 3dmark vantage minskade med 5k poäng mot ht on i 4ghz.

Hur är det i andra applikationer, förlorar man lika mycket prestanda där också ?

Sen vill jag veta vad ni tycker om turbo mode, enable eller disable ?

Permalänk

Jag skulle aldrig köra utan HT bara för några hundratals megahertz mer. HT är värt mycket för prestandan och stänga av skiten är bara dumt.

Permalänk
Medlem

HT är ju en del av i7 tycker jag. så det kommer jag aldrig stänga v, pga video konventering osv... fått min stabil i 4,2 ghz utan dimmor med HT på... dock så blir den ltie varm för luft...

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag skulle aldrig köra utan HT bara för några hundratals megahertz mer. HT är värt mycket för prestandan och stänga av skiten är bara dumt.

Aha, så hyperthreading är skit...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanderer of
Aha, så hyperthreading är skit...

Nej, HT is THE shit.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

att stänga av HT på i7 så har du ju en core2 ...nej men inte riktigt så illa är det men HT är den största anledningen jag iaf skulle byta till i7

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
att stänga av HT på i7 så har du ju en core2 ...nej men inte riktigt så illa är det men HT är den största anledningen jag iaf skulle byta till i7

I så fall antar jag att du inte riktigt har läst på om de andra fördelarna med Core i7

Jag skulle inte heller stänga av HT för <10% ökad klockhastighet då HT kan ge betydligt bättre prestandaökning än så beroende på applikation.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
HT är ju en del av i7 tycker jag. så det kommer jag aldrig stänga v, pga video konventering osv... fått min stabil i 4,2 ghz utan dimmor med HT på... dock så blir den ltie varm för luft...

Intressant, hur mycket vcore fläskar du på då ?

Min cpu verkar grymt strömslukande, nu i 4ghz(211x19) med ht on och turbo off så får jag köra en bit över 1,4v.

Är det värt att sänka bclk en bit och även enabla turbo boost ?

HT är numera på för min del !
Enda anledningen jag kan tänka att man inte kör med ht är för att förlänga sin e-snopp genom att kunna köra en något högre klock, vilket i själva verket inte ger något förutom en bättre superpi-tid möjligtvis.

Permalänk
Medlem

Jag använder min dator till datorspel, musik & filmvisning och fildelning.
Därför prioriterar jag högre clockfrekvens utan HT då jag aldrig har användning av många trådar.

Jag vet inte hur hög clock min dator klarar med HT On. Det jag vet är att det blir för varmt med nuvarande clock enligt signatur.
Om jag sänkte 2-300 Mhz tror jag det skulle gå bra men det är inte intresant för mig.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Jag använder min dator till datorspel, musik & filmvisning och fildelning.
Därför prioriterar jag högre clockfrekvens utan HT då jag aldrig har användning av många trådar.

Jag vet inte hur hög clock min dator klarar med HT On. Det jag vet är att det blir för varmt med nuvarande clock enligt signatur.
Om jag sänkte 2-300 Mhz tror jag det skulle gå bra men det är inte intresant för mig.

3dmark utnyttjar ju ht, så varför skulle inte ett spel kunna göra det ?

Permalänk
Medlem

För att 3D mark är till för att mäta E-penis :P, skämt å sido, få spel kan ju ens utnyttja 4 kärnor, ännu färre som kan utnyttja 8 som man typ får med HT. Beror väll på en kombination av att det är svårt att optimerar för flera trådar och dels för att man får sunkiga portningar från spelkonsoler.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanderer of
Aha, så hyperthreading är skit...

Precis vad jag också tänkte, haha. HT är faktiskt the shiet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Jag använder min dator till datorspel, musik & filmvisning och fildelning.
Därför prioriterar jag högre clockfrekvens utan HT då jag aldrig har användning av många trådar.

Jag vet inte hur hög clock min dator klarar med HT On. Det jag vet är att det blir för varmt med nuvarande clock enligt signatur.
Om jag sänkte 2-300 Mhz tror jag det skulle gå bra men det är inte intresant för mig.

Nu har jag bara erfarenheter av HT från P4-tiden och det gav en rejäl boost i spel med HT på. Kan inte komma på varför det skulle vara till nackdel på en 4-kärnig prolle.

4+4 is verkligen tha shit.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Vilka spel nyttjar 8 trådar?

Det var verkligen inte länge sedan man valde E8500 före Q9550 till speldatorer just därför att spel inte nyttjar ens 4 kärnor. 2 kärnig med sin högre frekvens ger bättre prestanda än 4kärnig med sin lägre klock.

Och nu snackar vi 8 trådar... Nej det är inte dom 8 trådarna som jag säger wow till när det gäller i7. Det är minnesprestandan och bra överklockning.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Avstängd

Fick min nya i7 940 prolle idag sicken skillnad imot min 920... till 3910mhz HT on endast 1.288vcore sanslöst.. plus grymt mycket kallare... bra ex med andra ord man fick tag i ....

920 prollen krävde mängder med vcore för 3900mhz... plus grymt varm då...

HT ska vara på tycker jag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Vilka spel nyttjar 8 trådar?

Alla spel till PS3 Utvecklingen kommer gå mot stöd fler trådar även för PC-spel med allra största sannolikhet.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Vilka spel nyttjar 8 trådar?

Det var verkligen inte länge sedan man valde E8500 före Q9550 till speldatorer just därför att spel inte nyttjar ens 4 kärnor. 2 kärnig med sin högre frekvens ger bättre prestanda än 4kärnig med sin lägre klock.

Och nu snackar vi 8 trådar... Nej det är inte dom 8 trådarna som jag säger wow till när det gäller i7. Det är minnesprestandan och bra överklockning.

Jag reagerar bara på att du verker inte ens ha testat HT, utan bara kör med att högst clock är snabbast och bäst. Fast det så klart, det man inte vet att man går miste om lider men inte av.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERR0R
Intressant, hur mycket vcore fläskar du på då ?

Min cpu verkar grymt strömslukande, nu i 4ghz(211x19) med ht on och turbo off så får jag köra en bit över 1,4v.

Är det värt att sänka bclk en bit och även enabla turbo boost ?

HT är numera på för min del !
Enda anledningen jag kan tänka att man inte kör med ht är för att förlänga sin e-snopp genom att kunna köra en något högre klock, vilket i själva verket inte ger något förutom en bättre superpi-tid möjligtvis.

kör 1,45 vcore nu med 4,2 ghz HT på offcourse

Turbo mode är bra då det ger 1 x extra multiplier så slipper man skjuta BCLKn i höjden i onödan

ger HT off bättre super pi tid? hmm fixade 9,796 s(1M) med HT på i 4,2 ghz.

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Jag reagerar bara på att du verker inte ens ha testat HT, utan bara kör med att högst clock är snabbast och bäst. Fast det så klart, det man inte vet att man går miste om lider men inte av.

Vart gränsen ligger med HT Enable har jag inte testat nej.
Men vid 3,9Ghz hade jag nästan exakt samma fps i Call Of Duty 5 med HT på eller av.

Utvecklingen går mot flertrådiga spel, men jag lever i nuet och idag finns det ingen extra skjuts med så många trådar i dagens spel.

Det man inte vet...*ler*

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Ingen som kan göra ett test i typ gta iv eller något, ht on vs ht off ?

Jag känner mej övertygad att ht on vinner mot ht off.
Se bara på mej, 5000 poäng mindre i 3dmark med ht off, trots 300mhz högre klockfrekvens, sen vet jag inte om 3dmark utnyttjar 8 trådar bättre än någon annan applikation.

Permalänk
Avstängd

Sätt samma klock och kör utan HT kan vara prollen som throttlar.

Permalänk
Medlem

"disablar"

Inte inaktivera då?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
"disablar"

Inte inaktivera då?

- Det är precis samma sak.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Det är precis samma sak.

Jag tror att han syftade på att vi lever i sverige och pratar svenska här, inte svengelska..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Sätt samma klock och kör utan HT kan vara prollen som throttlar.

Jo jag ska prova lite mer sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
"disablar"

Inte inaktivera då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag tror att han syftade på att vi lever i sverige och pratar svenska här, inte svengelska..

Jävla trams! Jag tror att ni förstod precis vad jag menade.

Permalänk
Medlem

Stänga av HT är något man gör i Bios alltså? (lite ny på klockning)

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Ja, det stängs av i bios...
Ganska nice dator för att vara ny till clockning

Permalänk
Medlem

Jag klockade min förra dator (E6600) med 400Mhz.. märkte enorm skillnad eftersom dom började bli seg i spel. Tänkte därför skaffa mig en mer klockvänlig dator när denna börjar bli seg. Dessutom blev denna dator hyffsat billig genom att rota igenom gamla delar och hitta lite på blocket.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7