Köpråd Acer Aspire 6935G-734G32Bn

Permalänk

Köpråd Acer Aspire 6935G-734G32Bn

Hej!

Upptäckte precis att Acers 6935G fått sig en rejäl prissänkning, frågan är bara hur pass bra den står sig?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=357027
Förutsatt att det är DDR3 9600M GT i den, vilket jag antar, så borde det vara en fullt kompetent pjäs i kombination med DDR3 RAM. Frågan är bara, räcker 2,0 GHz P7350 för nyare spel eller skulle det bli datorns "flaskhals"? Jag vill ju gärna inte att datorn viker sig för Crysis, Far Cry 2 och World in Conflict.

Jag har aldrig tidigare köpt en laptop, och mitt andra alternativ är den något mindre, men processorstarkare, HP DV5-1196 utan DDR3 grafikminne.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=354800

Vad säger ni med större erfarenhet?
Ytterst tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag undrar också lite över denna då den annars verkar vara ett riktigt bra köp!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Uppgifterna på den där sidan verkar inte stämma...
6935G har 2.53ghz cpu, full HD skärm, bluray tv-mottagare etc

Det verkar vara 6920G dom menar där istället...?

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rquired
Uppgifterna på den där sidan verkar inte stämma...
6935G har 2.53ghz cpu, full HD skärm, bluray tv-mottagare etc

Det verkar vara 6920G dom menar där istället...?

Det kan inte alls vara en 6920G då det bara sitter ett 9500M GS kort enligt acers hemsida, medan den datorn som länkas till i första inlägget har ett 9600M GT.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Det finns massor av versioner av datorerna .. lättast se skillnaderna på "efternamnet" Specifikation t. ex 583G32, 703G64, 804G64, 583G32, 904G100
osv .. Sen verkar det vara lite oklart vilka skillnader det är .. versionerna verkar vara olika i andra länder. vilket os som ingår .. 32bit ev 64bit.. finns även med i specificationen

Men kolla samma modell på fler sidor innan ni köper så ni slipper få en tråkig överaskning..

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Hej på er,

Jag köpte faktiskt den här datorn idag... kostade 9990:- på PC City.

Blev mycket positivt överraskad när jag märkte att det faktiskt sitter en 7200 varvs disk i den, då PC-City's spec säger att det bara är en 5400 varvare! Grymt nice faktiskt!

Sen har den DDR3 minne som går i 1066Mhz vilket märks.. det är bra flyt i Vista! 9600 GT kortet har även DDR3..

I övrigt kan jag bara säga att jag är mycket nöjd än så länge. Köpte först en HP Pavilion DV5-1190 för att sen lämna tillbaks den (grymt missnöjd) och istället köpa en ASUS-X57vn som jag heller inte var nöjd med, fastän prestandan är likvärdig mellan de 3.

Nu har jag precis dragit igång ACER'n (6935g) och kört lite. Ska installera om Vista senare ikväll till så att den blir ren och fräsh..

Skärmen är riktigt bra fastän den "bara är i 1366x768" vilket passar bra till filmer då man slipper svarta sorgkanter uppe och nere. Den är ljusskarp och har bra betraktningsläge och kontrast. Man fick med en Blu-Ray demo disk och vad kan man säga... jäklar vilken bild! Ljudet är också väldigt bra för att vara en laptop och TUBA'n gör så att det blir lite bättre bas. Kör dock mina Creative externa högtalare inkopplade ändå.

Kort sagt, är mycket nöjd efter att ha velat med inköpen... tur att man fick lämna tillbaks HP'n och ASUS'en och fik "full refund"!

Har nu några funderingar så fråga på bara!

Ska testa lite 3D-mark 06 och Far Cry 2 senare ikväll. Dock flöt FC2 på bra redan med HP'n och denna har ju ännu bättre grafikkort!

/Str0Be.

Permalänk
Medlem

Vad har den för processor Str0Be? En säger 2,53 och affärerna 2,0 GHz?

Permalänk
Medlem

Låter riktigt intressant! Skicka snarast upp lite 3D-mark nuffror! =).
Och vad är det egentligen för processor?? Den står inte att finna på acers hemsida...

Permalänk
Medlem

CPU'n är en Intel C2D P7350, dvs 2.0GHz. Måste säga att jag tycker prestandan trots detta är grym! Det hjälps nog upp lite av DDR3 minnena också.

Om man bara kör syntetiskt via Vista Performance index så har den 5.1 (CPU har 5.1 vilket är sämst) och på HP'n som har samma propp hade bara 4.9.

Nu spelar ju Vista PI kanske inte så mycket roll, men är ju ändå bra att veta att man äntligen köpt en laptop med bra krut i.

Vista Index är:
CPU - 5.1
Minne - 5.9
Grafik (AERO) - 5.9
Grafik (spel) - 5.5
Primär disk - 5.7

Ska testa 3Dmark 06 om en liten stund

Förresten så är den ganska "pimpad" om man säger så med mycket lampor o grejer... CineDashen är fint upplyst i vitt och blått, och dessutom är det blåa lampor som lyser ut från sidorna av TUBA'n vilket är lite coolt... dock lite overkill kanske, men inget jag stör mig på i alla fall.

Ska definitivt installera om Vista också... från start är det mycket lull-lull installerat och det är otroliga 91 processer igång... usch!

Permalänk
Medlem

Ett tips angående blue touch grejen på vänstersida.. dutta volymen istället för att dra med fingret upp och ner.. lite dumt att dom gjorde den stegvis .. sen tack och lov för Hold när man ser på en skräckis

en annan sak. vad fick du för vista 32bit/64bit? home premium?
och vad tänkte du installera?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be

Sen har den DDR3 minne som går i 1066Mhz vilket märks.. det är bra flyt i Vista! 9600 GT kortet har även DDR3...
/Str0Be.

Är du säker på kortet?

Frågade om datorn i länken via mail:
6935G
PC-city svarade att de inte hade 6935G i lager, utan bara "ASPLXATP0X226" (deras eget arikelnummer?). De sa också att det inte var DDR3 på grafikminnet.

Står modell beteckningen "6935G-734G32Bn" någonstans bland de papper du fick med till datorn eller får jag chansa?
Tacksam om du kan hålla oss uppdaterade om datorn, är riktigt sugen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Fått för mig att "there´s only one 6935G", men det kanske finns med andra cpu:s osv...

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt när jag kollar på acers hemsida så kan 6935G komma med olika processorer, men det sitter alltid ett nvidia 9600M GT med DDR3 i den.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Testade precis 3Dmark06 och fick 5669 marks... 1823 i CPU-score. Det verifierar att det är DDR3 minne på grafikkortet. Det verkar följa med ganska gamla drivisar till nVIDIA kortet, så jag ska uppdatera dem och testa igen...

För skojs skull körde jag även igenom det gamla trogna 3Dmark 01. Fick 23500 poäng

Har även kollat med GPU-Z och det säger DDR3! Så det kan vi vara ganska säkra på att det är...

heinkelprem, ASPLXATP0X226 är exakt den modell som jag köpte... PC-city har skumma beteckningar på sina datorer. Kanske för att göra prisgarantin svårare, som el-giganten typ! 6935G-734G32Bn står det också på boxen. Så jag är 100% säker på att det är samma modell!

Precis som marukusu så kommer 6935'an i många olika konfigurationer, tyvärr hade denna inte någon fjärrkontroll som följer med i vissa modeller. Men frågan är om man hade använt den så mycket ändå..

Ni som funderar på att köpa den kommer inte ångra er, enligt mig. För 10000:- får man en dator som har i princip allt... Blu-Ray, BT, 7200 varvs disk, E-Sata port, 4GB DDR3 minne, bra grafikkort och CPU, bra skärm osv osv. HP dv5-1190 som jag köpte först var helt OK, men denna är bra mycket bättre!

sdaniel1. Jag tänkte faktiskt installera om den med Vista32 ultimate eftersom jag diggar att ha Dreamscene som bakgrund Sen är det rätt skönt att ha den "clean" som sagt! Ska tänka på det där med cinedashen också, märkte att den var lite knäpp när man drar med fingret i stället för att dutta! Frågan är, tjänar man något på att installera vista64 förutom att man kan utnyttja alla 4GB?

Edit - Om ni köper denna så se till att flasha upp BIOS till v1.10. Den fixade så att minnet går i 1066Mhz istället för 800Mhz, som det gjorde innan

Permalänk
Medlem

Str0Be är du bussig och lägger up en snapshot ifrån Z-CPU på flikarna Memmory och Spd .

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sdaniel1
Str0Be är du bussig och lägger up en snapshot ifrån Z-CPU på flikarna Memmory och Spd .

sdaniel1.

Kommer snapshots på det när jag är hemma ikväll. Kan köra GPU-Z om du vill också!

Edit - CPU-Z /GPU-Z screenshots.

SPD

Memory

GPU-Z

En sak som gör mig lite orolig är att PCIXpress bussen bara går i 1x. Lite skumt... Borde den inte gå i 16x?

Dock en sak som gör mig glad är att det verkar vara väldigt bra Samsung DDR3 minne i burken... går i 7/7/7/20...

Permalänk
Medlem

Blev det någon skillnad i 3Dmark efter att du uppdaterade drivrutinerna?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Blev det någon skillnad i 3Dmark efter att du uppdaterade drivrutinerna?

Faktiskt blev det skillnad när jag installerade de senaste nVIDIA drivarna för notebooks 179.28). Tyvärr är de fortfarande beta, men nu ökade poängen till 5783 marks

För övrigt är jag på gång att ominstallera datorn med en ren Vista32 alldeles strax... är bara lite fundersam på vilka drivare och ACER program man ska installera för att inte söla ner PC'n så mycket. Tyvärr är de drivarna som ACER har på sin hemsida för hårdvaran ganska gammal, så jag letar runt på nätet efter OEM drivare till de diverse komponenterna för att få så uppdaterat som möjligt. Men vill man ha bäst prestanda så vill man!

Permalänk
Medlem

Ja uppdaterade drivrutiner är viktigt :). Vilken upplösning körde du 3Dmark i?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Ja uppdaterade drivrutiner är viktigt :). Vilken upplösning körde du 3Dmark i?

Körde i så högt det går för skärmen, dvs 1280x768. Högre går inte att köra med tyvärr, så det ser skumt ut eftersom att native upplösningen är 1366x768.

Har nu installerat om Vista och det känns skönt att vara av med allt "extra skräp" som var med innan.

Har installera Launch Managern och ACER eAudio Management... en sak som jag stör mig på är att så fort man startar om datorn så drar alltid DOLBY egenskaperna igång på ljudkortet... dvs "megabass" och surround. Låter bra med de interna högtalarna, men helt mysko när mina externa högtalare är inkopplade (vilket de alltid är, typ). Går jag in i kontrollpanelen för ljud och stänger av effekterna, eller gör det via eAUDIO management så är det likaväl på nästa gång man startat om... grrrr! Har även testat att uppdatera till nyaste ljud-drivaren, men den är så buggig så att ljudet blir helt kass + att subwoofern slutar fungera Nån som har liknande maskin (Realtek ALC889 ljudchip) som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Testade precis 3Dmark06 och fick 5669 marks... 1823 i CPU-score. Det verifierar att det är DDR3 minne på grafikkortet. Det verkar följa med ganska gamla drivisar till nVIDIA kortet, så jag ska uppdatera dem och testa igen...

Nu är det ju lite kul för att en annan med 6935g fast den dyra modellen Fick 5183 poäng i 3dmark06 och en 8930g, också den dyra fick 5571

jag fick 5635 / cpu score 2052
jag har 5.2 i prestandaklassificeringen.
Proc: 5.2
Minne: 5.9
Grafik: 5.9
Spelgrafik: 5.7
Hårddisk: 5.8

så då är frågan .. hur lyckades du få 5669 ?
och vad har du för prestandaklassificeringen nu sen reinst..
Är ju lite kul att dom för 16lök är "sämre" än den för 10lök på så vis..
svårt att tro det dock.. testerna är med den vista som ingick och alla utom min test är med gamla drivisarna..

Nu har du visseligen reinst vista .. men alltid kul att titta på statistik
dra en sväng till i 3dmark06 om du har tid/lust ..

(Edit) ok snart .. för trött: vi körde alla i 1280x1024
tyckte allt kändes fel men för trött att se vart problemet låt
men vore iallafall kul att se ifall du fick några förbättringar med fräsch vista .. när du fått ordning på allt osv.. godnatt

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sdaniel1

så då är frågan .. hur lyckades du få 5669 ?
och vad har du för prestandaklassificeringen nu sen reinst..
Är ju lite kul att dom för 16lök är "sämre" än den för 10lök på så vis..
svårt att tro det dock.. testerna är med den vista som ingick och alla utom min test är med gamla drivisarna..

Nu har du visseligen reinst vista .. men alltid kul att titta på statistik
dra en sväng till i 3dmark06 om du har tid/lust ..

(Edit) ok snart .. för trött: vi körde alla i 1280x1024
tyckte allt kändes fel men för trött att se vart problemet låt
men vore iallafall kul att se ifall du fick några förbättringar med fräsch vista .. när du fått ordning på allt osv.. godnatt

Jo, jag körde 3Dmark i 1280x768, det är ju max upplösning på höjden vad min skärm klarar av (1366x768 i native). Så högre kan jag inte gå

Efter helt ren Vista, och de nyaste beta nVIDIA drivarna för laptops, ökade poängen till 5783 marks. Tror att nyaste bioset v1.10 (som ökade DDR3 minnet till 1066Mhz) hjälpte lite också. Nu kan jag nog inte få upp poängen så mycket mer om jag inte ska testa att överklocka grafiken lite.

Men du har 8930g... har du också problemet med att alla Dolby-inställningarna "resettas" när du startat om datorn? Alltså att surroundläget är på igen? Det är duktigt störigt när man har de externa högtalarna inkopplade... och de nyaste Realtek v2.14 drivarna är ju rena katastrofen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Men du har 8930g... har du också problemet med att alla Dolby-inställningarna "resettas" när du startat om datorn? Alltså att surroundläget är på igen? Det är duktigt störigt när man har de externa högtalarna inkopplade... och de nyaste Realtek v2.14 drivarna är ju rena katastrofen!

6.0.1.5618 ftw
jag vet inte men testa installera dom ifrån acer först sen kolla att du får dom att fungera som du vill och sen bara kör update på dom via egenskaper osv.. jag använder inga externa högtalare . 18tums lap med surround som faktiskt är riktigt bra drag i .. blev förvånad själv .. men är det 5.1 högtalare i 6935g också ? eller bara left right ?
vet inte om det kanske kan ha något med att du inte har eAudio management inne.. borde inte vara det men man vet aldrig hur dom kopplar ihop program och inställningar ibland

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Tur jag såg denna tråden.
Blir att beställa en likadan idag.:)

Visa signatur

[ Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHZ 4MB @ 3.0GHZ]::[ ASUS P5B DLX WIFI ]::[ Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS, Sennheiser HD-595 ]::[ CORSAIR 1024MB DDR2 PC6400 XMS2 800MHZ ]::[ Sapphire ATI Radeon X1900XTX 512MB ]::[ LG L1970HR-BF 2MS, 2000:1 19" ]::[ WD Raptor 36gb, 2xWD S-ata2 250gb @ raid0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard80
Tur jag såg denna tråden.
Blir att beställa en likadan idag.:)

Rickard80, du kommer inte ångra dig! Jag lovar

sdaniel1, problemet är att jag ju har eAudio Management installerat... och den är så dum så att den resettar tillbaks till "Dolby på" efter en omstart vilket är irriterande. Jag kör med drivarna som hängde med eftersom att jag inte kan få någon annan att fungera med TUBA'n då den slutar fungera. Hur uppdaterar man drivisen via egenskaper!?!? Du menar via enhetshanteraren? För jag har inte sett att man kan göra det via eAudio eller via Realtek HD Audio i kontrollpanelen. Detta är det enda som stör mig, i övrigt är jag väldigt nöjd!

Det är virtuellt 5.1 ljud i den, men tror faktiskt att den har 5 högtalare också. Om man ställer in ljudet till 5.1 så kör den front left-right och rear left-right också. Men det kan ju vara det virtuella ljudet också Låter dock som det kommer från 5 högtalare. Ljudet är i alla fall riktigt bra!

Permalänk

Men denna kostar också 10000.
Svagare processor men hm fin skärm.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=se119139
Vad tror ni?
Acer Aspire 8930G-583G32Bn
18.4-tums Widescreen.:)

Visa signatur

[ Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHZ 4MB @ 3.0GHZ]::[ ASUS P5B DLX WIFI ]::[ Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS, Sennheiser HD-595 ]::[ CORSAIR 1024MB DDR2 PC6400 XMS2 800MHZ ]::[ Sapphire ATI Radeon X1900XTX 512MB ]::[ LG L1970HR-BF 2MS, 2000:1 19" ]::[ WD Raptor 36gb, 2xWD S-ata2 250gb @ raid0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard80
Men denna kostar också 10000.
Svagare processor men hm fin skärm.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=se119139
Vad tror ni?
Acer Aspire 8930G-583G32Bn
18.4-tums Widescreen.:)

Den ser bra ut också! Men 18.4" är inte så portabelt för mig 4.1 Kg...

Dock bra specs och det enda som verkar skilja är som du säger en lite svagare processor med 2MB cache. Sen står det att det är en 5400 varvs disk också vilket ju är synd. Men så stod det på PC City's spec på min, men det är ju 7200... så man kan ju bara hoppas på det!

Tror inte du kan gå fel på den heller... bara det är GDDR3 på grafikminnet! Fast det är den nog på alla 6930/8930 modeller?

-Edit, såg att det ska vara GDDR3... nice!

Permalänk
Medlem

Jag tror 6930G är en pärla för dem som vill ha portabelt samt bra prestanda till en rimlig peng

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag tror 6930G är en pärla för dem som vill ha portabelt samt bra prestanda till en rimlig peng

Absolut, men nu är det ju tom 6935g som gäller. 6930 har sämre CPU och bara ett 9600GS kort