Externa hårddiskar på samma prisnivå som interna

Permalänk
Melding Plague

Externa hårddiskar på samma prisnivå som interna

Den som är på jakt efter större lagringsutrymme har ett ypperligt tillfälle att utöka boytan. Externa hårddiskar är nu nere på samma prisnivå som de interna modellerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte en 1TB Extern för 799kr här om dagen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Hum redan? Externa har ju ksotat samma eller midnre än interna i flera år tycker jag. netonet, komplett mm vet jag har haft smma pris eller några tior udner interna länge. Tom polaren kom å gnälde över att externa var billigare så det tom var lönsamt å flänga ur diskanra ur dom än å köpa löst opch detta var väl 1.5 år sedan.

Senast i dag köpte jag 2st 1Tb diskar från inet och det billigaste intärnt dom hade i lager ksotade 1080Kr och dom hade externa 1Tb med en ricktig 1Tb disk då för 990Kr.

Inget nytt att externa av nån annledning är billigare.

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig inte om kr/GB när jag köper en hårddisk, utan hur de presterar!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem

En hårddisk är antingen ny eller full

Jag har dock svårt att se hur tillverkarna kan göra någon vinst på de externa modellerna, lådan, kontrollerkortet och nätadaptern är ju knappast såpass gratis även om det rör sig om väldigt stora volymer.

Eller så har de en jäkla fin marginal på vanliga hårddiskar till slutkund...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Är det seagate i dem eller?

Skulle inte förvåna mig om det inte helt enkelt är så att det säljs mer av de externa diskarna och mängd får oftast ner priset.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Köpte en 1TB Extern för 799kr här om dagen

-----------------------------

Vart köpte du denna någonstans? Och vilket fabrikat är det? Detta får man ju inte missa.

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk

Vill bara påpeka skillnaden mellan externa och portabla diskar är stor. De förstnämnda är vanliga interna i chassi medans de senare är samma modeller som sitter i bärbara och betydligt tåligare flyttas runt.
Har man behov ta med data är det värt satsa på en portabel om innehållet har något värde.
Vidare så har en del externa varianter högst undermåliga FW/USB2 chip. Oxford hade en hel serie som fungerade dåligt där operativsystemet tappade kontakt vilket medförde dataförlust. De gick visserligen flash-uppdatera men då riskerade man också samma resultat.
Som förr kvarstår rådet alltid ha minst två kopior på olika ställen på allt man är rädd om.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Skrivfel i texten:

Citat:

Ursprungligen inskrivet i artikeln
Enligt sökmotorn Prisjakt är Iomega Select Desktop 1 TB nu billigast bland de externa med ett pris på endast 0,98 öre per gigabyte.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Skrivfel i texten:

Det var billigt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
En hårddisk är antingen ny eller full

Jag har dock svårt att se hur tillverkarna kan göra någon vinst på de externa modellerna, lådan, kontrollerkortet och nätadaptern är ju knappast såpass gratis även om det rör sig om väldigt stora volymer.

Eller så har de en jäkla fin marginal på vanliga hårddiskar till slutkund...

De presterar väll inte lika bra?

Permalänk

USB blir flaskhalsen annars är inte diskarna något problem utan överföringen.

Dock tyckt att de alltid legat runt samma pris. bara skiljt 20kr hit eller dit.
Dock så en externdisk ska ju inte användas 24/7. Dock planerar jag på att köpa någon och isf modda dit någon fläkt för att kunna stå på 24/7. om de nu är tillräkligtsnabba för att skriva live data dvs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 2 externa diskar, och använde som interna diskar. 2 st Lacie Porsche var det...

Dock så är det som att köpa grisen i säcken, man vet aldrig vilken hårddisk man kommer få. Om man nu inte köper märkets egna externa, så borde man få märkets hårddisk också...eller? (Känns dumt om WD har Hitachi i sina lådor).

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
SpelClockers

Vad är det för HDD i Western Digital Elements Desktop 1TB? Om det är någon som vet det, sökt runt på google utan resultat.

Permalänk
Medlem

Hur stor roll spelar cache på externa egentligen? På interna gäller ju generellt att mer är bättre (med undantag, ex AAKS eller/& plotterstorlek), men menar generellt. Är det alltid USB som begränsar, även på diskar med 8mb?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Hur stor roll spelar cache på externa egentligen? På interna gäller ju generellt att mer är bättre (med undantag, ex AAKS eller/& plotterstorlek), men menar generellt. Är det alltid USB som begränsar, även på diskar med 8mb?

Ja, USB är max 20-30 MB/s. Även de långsammaste hårddiskarna (3,5" SATA) på marknaden klarar av betydligt högre hastigheter än så.

Vill man ha snabb extern lagring så är det bäst att kika på Firewire eller framförallt eSATA.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Sötast

Kanske dags att företagen släpper sin vinst på Interna? Att externa bevisar det bara.

Antingen så tjänar företagen lite på interna, och går i förlust på externa.
Eller så tjänar företagen mycket på interna och lite på externa.

Permalänk

hört denna ska vara bra Seagate Barracuda 7200.11 32MB 1.5TB HA HA HA......

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Kanske dags att företagen släpper sin vinst på Interna? Att externa bevisar det bara.

Antingen så tjänar företagen lite på interna, och går i förlust på externa.
Eller så tjänar företagen mycket på interna och lite på externa.

eller så försöker de hitta marknaden för medelsvensson och köpa in löjligt stora lager och försöker kränga det billigt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lite deprimerande att se priserna på hårddiskar idag då man köpte en extern western digital 300gb för 1300 kr för lite mer än ett år sedan.

Men funderar nästan på att utvidga mina nu redan 750gb med 1Tb till nu när priset är såoass lågt. men först får jag göra slut på allt utrymme jag har.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gixx
Vad är det för HDD i Western Digital Elements Desktop 1TB? Om det är någon som vet det, sökt runt på google utan resultat.

I min sitter det en WD10EACS,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=208526

Permalänk
Hedersmedlem

Jag drar mig för att köpa externt då de inte har så bra hastighet. Jag vill ha eSATA-diskar. Men nej då måste man köpa med firewire och USB kombinerat och de diskarna är rätt dyra.
Kan de bara inte göra en extern disk som endast tar eSATA. Ska man göra själv och köpa tomt chassi så kostar det >200 kr + intern hårddisk medans extern hårddisk med USB kostar samma som en intern.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
SpelClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
I min sitter det en WD10EACS,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=208526

Jag misstänkte det! Tror du man kan få in ett annat märke i den om man tar ut HDD'n som ligger i den? Eller kan styrenheten vara låst till just WD hårddiskar?

Permalänk
Avstängd

Fin nyhet

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
En hårddisk är antingen ny eller full

Jag har dock svårt att se hur tillverkarna kan göra någon vinst på de externa modellerna, lådan, kontrollerkortet och nätadaptern är ju knappast såpass gratis även om det rör sig om väldigt stora volymer.

Eller så har de en jäkla fin marginal på vanliga hårddiskar till slutkund...

Ja Hårddisktillverkarna har en fin marginal. Samsung har en Marginal på 7 Dollar för en 1TB hårddisk med 36 MB cache SATAII.
Och jag uppskattar att andra Hårddisktillverkare har ungefär samma men vet inte det med Säkerhet.
IDE Eller SATA Controllers to USB kostar inte mer än 36 us Cent per enhet om du köper volumer om 1000 styck. Och det är ju väldigt små volymer om man jämför med det som tex. Iomega eller andra tillverkare köper. Kabinetten själva skiljer rätt så mycket i pris beroende på material och utförandet och sen om du har flera led:s i den eller bara en led som kan skifta färg.
Men sällan kostar ett Kabinett mer än 2.50 när en tillverkare köper dom i stora volymer. Plasthöljen (Kabinett) kostar mindre än en dollar vet jag. Redan om du bara köper 1000 stycken.
Detta är ca prisuppgifter jag fick av chinesiska OEM-Tillverkare som jag pratade med under förra IFA (Internationale Funk Ausstellung) i Berlin.
Men problemet är att jag har upptäckt att det finns verkligen dåliga controllers på marknaden som tex inte klarar av och spara filer eller mappar som börjar med följande bokstäver: P, S, T, W, V. och Q
Detta har gjort att jag hade mycket trubbel när jag skulle visa en presentation för en kund och jag hade inte den på hårddisken fast jag vet att jag hade fört över den. Så jag testade hemma lite efter datahavarin och kom fram till dessa bokstäver ovan. det handlar i mitt fall om ett hölje till en 2,5 tums ide (pata) hårdisk. Hårddisken själva är det inget fel på och det har jag testat efteråt flera gånger för att vara säker.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

news to me..... NOT!
köpte min wd elements innan dom interna sjönk under det externa priset

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

köpte 2st och skruva upp dom och plugga i datorn, billigare och garanterat bättre förpackning.. dock kräver skruvmejsel för att få upp den.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

kanske dags att köpa en ny extern då:D

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

Kommer aldrig köpa extern igen, de krashar ju hela tiden, är rena skiten. (Särskilt de i denna prisklassen)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Lite deprimerande att se priserna på hårddiskar idag då man köpte en extern western digital 300gb för 1300 kr för lite mer än ett år sedan.

Köpte en 420Mb disk för 7500kr tidig 90-tal. Begagnad. Jag vinner