Tips till de som vill flytta sitt första jack!

Permalänk
Medlem

Tips till de som vill flytta sitt första jack!

Jag har precis fått bredband och likt många andra så stod min dator ungefär en kilometer (lite överdrivet kanke...) från första jacket. Så jag började titta lite över hur det var kopplat mm... Efter en stund upptäckte jag att telefon ledningen som gick i huset bestod av fyra ledningar men bara två används. Så det jag helt enkelt gjorde var att de två ledningarna som kom utifrån in till mitt första jag kopplade jag på de två lediga ledningarna isf för att koppla det i jacket, sedan gick jag jack för jack ( i rätt ordning på slingan) och gjorde samma sak tills jag kom till det jacket som jag ville ha som första jack. Där kopplade jag på ledningen på jacket, sedan gjorde jag så att jag gick tillbaka via de gamla paret ledningar och allt jag behövde göra nu var att jag vände på steken. Så i varje jag fick jag ändra så att de ledningar som kom in fick i stället vara de som gick ut och tvärtom. Till slut fungerade perfekt. Ska försöka ritas en bild och lägga här så blir det lättare att förstå

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem


Jag gjorde en för lääääänge sen,i vintras nån gång.

[edit]Ken Ehrsson visar en exemplarisk bild hur det ska se ut:
»Bild«

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Precis så där gjorde jag, tack så mycket för bilden. En sak man bör täna på är att skarva med sk "fiskögon" för att man inte ska få brus i telefonen. De finns att köpa i alla tele butiker bla telias egna.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Det har varit ett antal trådar uppe om hur man kopplar om första jacket och en sak som någon sa är värt att tänka på:
Telia äger linjen tom första jacket så om man går in i det och ändrar själv och man gör fel så kan det bli tråkigheter.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Men enligt detta så ändrar man ju inget innan första jacket, eller hur?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Nej det gör du inte men du ändrar i första jacket som man egentligen inte får göra.Telia äger alltså till och med första jacket.
Jag tycker det verkar lite löjligt men gör man fel,vilket jag tycker är jäkligt svårt att göra så kan det visst(enligt tidigare trådar) gå en säkring vid kopplingsstationen.Den lär ju gå om man är i andra jacket också och kopplar fel...

[edit]la till lite text

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...