Seagate släpper ny serie hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Seagate släpper ny serie hårddiskar

Världens största hårddisktillverkare släpper en ny serie lagringsenheter för servrar och arbetsstationer. Seagate Constellation lovar hög kapacitet och inbyggd kryptering.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att titta på försäljningsstatistiken efter alla skandaler.

Permalänk
Medlem

Nej jag litar inte på dem efter det som hänt. Tror inte jag är ensam om det faktiskt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Seagate har enligt mig förbrukat sitt förtroende.
Jag betalar hellre mer för andra märken för att aktivt inte stödja seagate (om de nu skulle vara billigast).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

För min del har Seagate en del att bevisa innan jag köper någon av deras diskar.
Tror inte att jag är ensam, speciellt inte på Swec.
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är lite annorlunda kring deras serverdiskar. De som vanliga konsumenter köper är ju budgetdiskar av lägre kvalitét.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

Jag litar inte heller på Seagate.

Permalänk
Inaktiv

Troligt att man köper Seagate nu då.

Permalänk
Medlem

jag kör stenhård med WD och samsung diskarna, funkar fint för mig ingen Seagate för min del, tyvärr. alla kan ju få problem inget snack om det, men tycker att det har lite väl många vändor och allt har sköts lite klumpigt.

hoppas det går bra för dom

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Känns som om Seagate inte har mycket att komma med på Sweclockers längre med ovanstående inlägg

Igår fick jag min 7200.11-disk utbytt igen och förhoppningsvis sista gången. Min fjärde hårddisk sedan oktober. Ganska fantastiskt.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk

Jag har gillat Seagate i flera år nu. Nu vill jag inte ha dom längre.
Känns som man har förlorat en gammal vän.
Hoppas dom kan komma tillbaka till sin forna glansdagar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk

Bara jag som tänker åt andra hållet?
Efter misstag så vill jag köpa från den tillverkaren.
De är mycket nogrannare nu än innan.

Som ICA med köttfärsen. Jag skulle aldrig köpa köttfärs på Willys/Coop/Lidl

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Hum.. Om nu deras försäljning viker borde det leda till lägre priser vilket vi som har fortsatt förtroende för Seagate tackar och bockar för Samsung har redan bevisat att de inte heller kan köra rent spel och WD-diskar har jag redan haft 2-3st som gått efter aldeles för kort tid, så för min del kör jag fortfarande lika gärna Seagate som WD, krävs mer än fel på en enda serie av produkter för att jag ska avstå från märket, speciellt med tanke på vad de har för prestanda och renommé för övrigt och sedan innan..

Permalänk
Medlem

Jag har för närvarande inget behov av en bladserver, men jag skulle eventuellt kunna tänka mig en sån där i laptoppen när den WD-disk som sitter i den lägger av (och det lär ske, i min mening lever WD-diskar på lånad tid efter en månads bruk eller så...), om inte SSD kommit ner i rimlig prisnivå innan dess.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Jag skulle nog iaf överväga att köpa en om jag var ute efter en disk. Vore intressant om de inte lärt sig av sitt misstag?

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Medlem

"godkänd av amerikanska myndigheter" betyder att krypteringen är så dålig så att USA kan lyckas avkryptera det, vilket jag inte skulle säga är så bra kryptering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
"godkänd av amerikanska myndigheter" betyder att krypteringen är så dålig så att USA kan lyckas avkryptera det, vilket jag inte skulle säga är så bra kryptering.

Eller så är den godkänd för *användning* av de amerikanska myndigheterna.

Permalänk
Medlem

hur funkar krypteringen?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Seagates diskar behöver ingen kryptering, det räcker väl med att dom "försvinner i Bios"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Eller så är den godkänd för *användning* av de amerikanska myndigheterna.

Exakt. AES är godkänd för kryptering av topphemliga data av NSA.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hm, jag har då inte tappat förtroendet för Seagate...
Jag är glad att jag slapp påverkas av "skandalen" dock.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som inte var relevant för trådens ämne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Acid
Jag har gillat Seagate i flera år nu. Nu vill jag inte ha dom längre.
Känns som man har förlorat en gammal vän.
Hoppas dom kan komma tillbaka till sin forna glansdagar.

Att ha känslosamma band för ett företag är ett starkt varningstecken på allvarliga psykiska problem. Försök bryta det här, annars kan det gå illa.

För övrigt tänker jag hålla vid min Seagate-bojkott, för alltid. Oavsett vad som händer. En trasig disk för mycket, för min del.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Bara jag som tänker åt andra hållet?
Efter misstag så vill jag köpa från den tillverkaren.
De är mycket nogrannare nu än innan.

Som ICA med köttfärsen. Jag skulle aldrig köpa köttfärs på Willys/Coop/Lidl

Om du visste hur Scan håller på med köttfärsen skulle du nog ragga roadkill vid vägkanten, renare.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Glömsk

Notera att även om hårddisken använder AES så behöver inte det betyda att datan är säker. Det beror på en rad andra faktorer som hur inmatat lösenord används, hur stora block data krypteras etc.

För nån vecka sedan rapporterade ju Trusted Computing Group att de publicerat sin standard för hårddiskkryptering. Eftersom Seagate är medlem där antar jag att det är den standarden de använder.

Problemet där är att den standarden gör en massa dumheter. Jag litar därför mer på dm-crypt, TrueCrypt osv just nu.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Att ha känslosamma band för ett företag är ett starkt varningstecken på allvarliga psykiska problem. Försök bryta det här, annars kan det gå illa.

För övrigt tänker jag hålla vid min Seagate-bojkott, för alltid. Oavsett vad som händer. En trasig disk för mycket, för min del.

Lika illa som att känslosamma band till något man aldrig kommer förstå sig på (kvinnor)

Om du ska bojkotta ett företag för en(1) trasig disk så, ja vad ska jag säga, du inser nog senare när du blir lite äldre varför man bojkottar företag och inte gör man det för en(1) trasig hårddisk från ett företag. Ska det vara så, så har du inga företag att köpa ifrån.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Lika illa som att känslosamma band till något man aldrig kommer förstå sig på (kvinnor)

Om du ska bojkotta ett företag för en(1) trasig disk så, ja vad ska jag säga, du inser nog senare när du blir lite äldre varför man bojkottar företag och inte gör man det för en(1) trasig hårddisk från ett företag. Ska det vara så, så har du inga företag att köpa ifrån.

En trasig hårddisk FÖR MYCKET är inte samma sak som en trasig hårddisk totalt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
En trasig hårddisk FÖR MYCKET är inte samma sak som en trasig hårddisk totalt..

Ja, jag vet det redan. Men tack för att du påpeka det så alla andra förstår det.

Det jag vill få fram är att alla företag kan göra missar. Att seagate gjorde en(1) miss med sin 7200.11, vilket är en(1) serie av diskar, är inte hela världen. Alla företag felar någon gång, det är mänskligt att fela och ingen är perfekt Så jag menar, bara för att dom gjort fel en gång så är det ingen anledning att bojkotta ett företag, speciellt inte när dom sedan lägger sin tid och själ i att fixa det också Då är man bara överdrivet kritisk.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Seagates .11 serie är bara en av många serier från div. tillverkare som haft problem, det händer ibland ...

Maxtor, IBM , WD, etc alla stora har haft dåliga serier.

Visa signatur

Nätverksnörd