Port Forwarding fungerar ej på Thomson TG784

Permalänk
Medlem

Port Forwarding fungerar ej på Thomson TG784

Halloj
Har lite problem med min Gateway som jag fått av BBB. Som Rubriken lyder är det en Thomson TG784 och jag lyckas inte öppna en enda port så det fungerar. Jag har en Dlink DNS-323 som jag vill ha som FTP-server. Det fungerar bra inne i mitt egna nätverk men jag kan inte komma åt den utifrån. Jag tycker alltså att det inte borde alltså vara något fel på NASens inställningar.

Gatewayen är väldigt pedagogisk vad gäller webinterfacet så man borde omöjligen inte kunna göra fel. Brandväggen är avstängd, har testat både rätt och fel port, testat olika intervaller, statisk IP och inte statisk osv osv. Alltid samma sak.

NAS: DNS-323 1.6
Modem/gateway: Thomson TG784 (från BBB)

Jag har läst lite på nätet men Gatewayen verkar vara relativt ny så det finns inte så mycket om den ännu, mer än ngn enstaka haft liknande problem som lösts via bryggat läge. Men så vill jag inte ha.
Någon som sitter på TG784 eller möjligen TG787 (som verkar vara i princip samma) som haft liknande problem som lösts?

Permalänk
Medlem

Även 780 är nästan densamma.

Kolla om detta kan hjälpa dig:

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/wcmobject/document/pdf/...

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Även 780 är nästan densamma.

Kolla om detta kan hjälpa dig:

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/wcmobject/document/pdf/...

Det är precis så jag gjort och jag tycker att mina inställningar bör fungera. Kan det vara nånting jag inte tänkt på som ska vara ibockat/avbockat? Brandväggen av inte på, jag har statisk IP till Nas etc.
Jag ringde BBB supporten tidigare idag, han gick in i routern och kollade och han tyckte att allt med portarna såg okej ut, men eftersom de egentligen inte hade support på detta så hänvisade han mig istället till deras betalsupport som tydligen är svindyr. Så det är nog någon annan inställning än just själva portinställningarna

Permalänk
Medlem

Har precis samma delämma, en lösning skulle uppskattas

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem, jag kan dock forwarda alla portar utom 2 :P. Jag har exempelvis lyckats att forwarda SSH på port 22 samt torrent på ett flertal portar.

Problemet som jag har är att jag inte kan portforwarda HTTP och HTTPS alltså 80 och 443 för att komma åt min webserver. När jag ändrar port i webservern till 81, eller vilken som helst förutom 80 och 443 så fungerar det.

Jag kontaktade bredbandsbolaget angående detta. De kände inte till att det skulle vara någon bugg i TG784, men verkade villiga att hjälpa till om jag ringde upp. Han hade då loggat in i routern och kollat mina inställningar, och dessa var korrekta. Jag kanske tar och ringer nån kväll när jag får ork.

Ett annat fenomen är att när jag ansluter till routerns externa ip-adress:80 från lan:et så kommer jag till routern konfigurationssida istället för att jag vidarebefodras till min webserver. Jag skulle ju vilja se att man explicit måste ansluta till 192.168.1.254 för att kommar till routerns webconfig. Om jag ansluter till den externa ip:n så bör jag forwardas...

Jag börjar nästan tro att det är en bugg i routerns mjukvara eftersom alla portar går att forwarda förutom 80 och 443...

Vilka portar har ni provat att forwarda? Vilken mjukvara på routern har ni? Jag har 8.2.H.1.

Visa signatur

//Brodin

Permalänk
Medlem

Ni har kollat på www.portforward.com om där finns något`?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodin

Ett annat fenomen är att när jag ansluter till routerns externa ip-adress:80 från lan:et så kommer jag till routern konfigurationssida istället för att jag vidarebefodras till min webserver. Jag skulle ju vilja se att man explicit måste ansluta till 192.168.1.254 för att kommar till routerns webconfig. Om jag ansluter till den externa ip:n så bör jag forwardas...

Detta känns inte helt stabilt, borde verkligen inte få upp konfigsidan ifrån extern IP. Kontrollera så du inte råkat aktivera Remote admin. Brukar finnas en bock om det. Be någon kompis testa om han får upp konfigsidan hemifrån sig.

Det stämmer som du säger att om man går via extert IP så ska det bli forward till korrekt ip utifrån regel i routern.

Men om Remote admin är aktiverat så överstyr detta regeln efter som funktionen kör port 80.

Visa signatur

Server: E6850, 4x1GB DDR2 6400 Corsair XMS2 CM2X1024 Pro, 4TB HWRaid5 + 6TB SWRaid5 Samsung F1 S-ATA, Windows 2008 Std 64-Bit
Hemma: Intel Q9550, 1x150 VelociRaptor, Windows 7 Retail Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag får inte upp routern webgränssnitt från internet. Däremot blockeras anslutingen fast jag har angivit port forwarding. Har inte hittat någon remote admin, jag har letat efter det tidigare...

Generellt finns det ganska lite inställningsmöjligheter, dock väldigt användarvänligt.

Jag har en känsla att det har att göra med routern inbyggda webserver som lyssnar på port 80 och 443. Antingen en bugg i mjukvaran eller en inställningsmöjlighet som jag inte hittat. Och jag har letat......

Visa signatur

//Brodin

Permalänk
Medlem

Jag kommer åt min webserver från internet om jag gör en portforwarding från 8080 extern som dirigeras till 80 internt. Så uppenbarligen går det inte att få den att lyssna och forwarda från port 80 externt.

Visa signatur

//Brodin

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, det skall tydligen gå o lösa om man "bryggar" modemet enligt http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/Thomson_TG784,_erfarenhete...

Någon som vet hur man bryggar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarbi
Har precis samma problem, det skall tydligen gå o lösa om man "bryggar" modemet enligt http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/Thomson_TG784,_erfarenhete...

Någon som vet hur man bryggar det?

Ring supporten, de har det fixat på 5-10 minuter som mest. Skillnaden är att du då får skarpa IP-adresser direkt från BBBs nät istället för interna från router-funktionen i modemet vilket betyder max 5 enheter totalt (eftersom man bara får 5 IP-adresser från BBB)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Löste det genom att köra setup guiden o välja BridgeInet i modemet och sedan starta om, allt funkar som det skall nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Löste det genom att köra setup guiden o välja BridgeInet i modemet och sedan starta om, allt funkar som det skall nu..

Men då tappar man väl LAN-funktionalliteten, om alla enheter får en egen extern IP-adress? Och då måste man alltså förlita sig på att varje enskild dator skyddar sig med en brandvägg, vilket inte känns så roligt?

Rätta mig gärna om jag har fel i dessa påståenden.

Visa signatur

//Brodin

Permalänk
Medlem

Helt rätt uppfattat.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Detta beror på att modemet är inställt att svara på dessa portar för interfacet återkommer då jag hittat var man ställer in detta.

Kan även vara så att det är låst till det dolda admin läget. ska se om jag kan finna hur man löser detta via tex telnet.

EDIT: Inte lyckats lösa detta än, MEN jag blev så jävla less på skiten att jag brygga det för att slippa alla dyng funktioner i modemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodin
Och då måste man alltså förlita sig på att varje enskild dator skyddar sig med en brandvägg, vilket inte känns så roligt?

Rätta mig gärna om jag har fel i dessa påståenden.

Visst NAT funktionen i modemet ger ett LITET skydd men det är aldrig något jag skulle förlita mig på, att inte ha brandvägg och antivirus i datorn för att man förlitar sig på att NATen ska göra det är bara dum dristigt!

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Det största problemet med BBB Thomson TG784 router är att den är inställd så att vi har bara LAN rättigheter på den. Så det saknas en hel del matnyttiga funktioner och inställningar som vi inte kan komma åt.

Jag kanske skulle ha lite mer kött på benen men jag tröttnade ganska snabbt när jag upptäckte detta så jag forskade inte vidare i om det finns en möjlighet att stänga av Remote Access till routern... men eftersom vi bara har LAN rättigheter och inte WAN så tror jag knappast det är möjligt.

Personligen tycker jag detta är svinigt gjort av BBB att begränsa användaren. Men antar de gjort det för att vi inte äger denna router utan bara hyr den med abonemanget.

Hoppas detta var till lite hjälp och förståelse varför det är strul med routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faran
Personligen tycker jag detta är svinigt gjort av BBB att begränsa användaren. Men antar de gjort det för att vi inte äger denna router utan bara hyr den med abonemanget.

Eller så kanske det är för att deras voip m.m. administreras därigenom och de inte riktigt känner för 200 samtal om dagen med "ups, jag sabbade mina telefoni-inställningar, kan ni fixa det".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är bbb som äger modemet/routern, köp en egen om ni vill ha full kontroll.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Det är bbb som äger modemet/routern, köp en egen om ni vill ha full kontroll.

kostar 500kr om man vill ha en BBB router/modem

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
kostar 500kr om man vill ha en BBB router/modem

Nej, kostar 495kr att uppgradera det lånemodem man har från BBB. Man lånar det fortfarande och det är fortfarande samma begräsningar i det, d.v.s. att man inte kommer åt allting.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte Remote Access då detta har gått på andra modem där ibland Xavi modemen, då dessa och likaså 784 tar ett 10. ip internt i Telenors nät.
Jag tror själv att problemet ligger i en dålig version av mjukvaran, Glocalnet har samma modem men med en lite annorlunda mjukvara, man kan bla inte brygga det, och det fungerar bättre men fortfarande inte bra.

Summan av det hela är att modemet fungerar bäst i bryggat läge, BBB kommer förmodligen att släppa ny mjukvara. Jag ska väl ta tag och ringa dom då jag orkar och förklara problemet eller så kan man maila men det är jobbigt ^^

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej, kostar 495kr att uppgradera det lånemodem man har från BBB. Man lånar det fortfarande och det är fortfarande samma begräsningar i det, d.v.s. att man inte kommer åt allting.

Nej nu tar du fel.
Exet fick iaf betala 500 och inte 495.
Hon köpte det. Inte lånade. Fick själv ett sånt brev när jag sa upp min telefon. Man fick köpa det om man ville. Tror du fått det om bakfoten.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Nej nu tar du fel.
Exet fick iaf betala 500 och inte 495.
Hon köpte det. Inte lånade. Fick själv ett sånt brev när jag sa upp min telefon. Man fick köpa det om man ville. Tror du fått det om bakfoten.

Det stämmer det är 500kr det handlar om. Det ska stå i någon av alla jävla avtal man har med dom ^^

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Lämnar du inte tillbaka modemet/gw:n när man säger upp tjänsten så får man betala 500:-, det är en sak som är säker.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag blir nästan tårögd av alla som håller med...
Hur ska skruvis och maniak säga emot nu är ju bara frågan

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Nej nu tar du fel.
Exet fick iaf betala 500 och inte 495.
Hon köpte det. Inte lånade. Fick själv ett sånt brev när jag sa upp min telefon. Man fick köpa det om man ville. Tror du fått det om bakfoten.

Nej, jag sade för att uppgradera sitt lånemodem. Det gör man medan man fortfarande är kund. Skickar man inte tillbaka det när du slutar vara kund så får man hosta upp 500kr jämnt för att få behålla det.

Och när var det ditt ex var kund? Lånemodem har de kört med ett rätt bra tag, men inte alltid. I dagsläget så köper man inga modem av BBB, man lånar det enbart. Lämnar man sedan inte tillbaka det så får man betala för det precis som vid ett köp.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan inte se nåt annat än 0 kr för modem och 0 kr för startavgift på deras sajt. Alltså är det BBB som lånar ut modemet, var även så för nåt år sen då min far skaffade BBB och fick med sitt modem utan kostnad.
Hans modem har även blivit utbytt ett par gånger, helt utan krångel från BBBs sida, vilket man antagligen inte kan göra helt problemfritt om man äger modemet själv.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

yes där dom du

Ringer ni får ni veta att ni kan köpa modemen för 500kr

går även köpa flera. Jag har 3 hemma.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
yes där dom du

Ringer ni får ni veta att ni kan köpa modemen för 500kr

går även köpa flera. Jag har 3 hemma.

Har jag sagt nåt annat?

Och jag ser inte fördelen i att köpa ett modem med begränsad firmware.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

500kr

Visa signatur

Chewbacca <3