AMD utvecklar lösning på DDR3-problemet

Permalänk
Melding Plague

AMD utvecklar lösning på DDR3-problemet

De nylanserade processorerna för AM3 klarar inte av fler än två stickor DDR3 i 1 333 MHz. Nu rapporterar AMD att en lösning är på väg.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns inte direkt som en lösning :/

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Hur många använder mer än två platser per kanal??
jävligt illa utav AMD iaf och tycker inte heller att detta är någon vidare "lösning"

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Tycker ni borde skriva i nyheten att det bara påverkar om man kör mer än 1 sticka per channel.

Och detta är inte så ovanligt då många moderkort inte klarar av detta, om man frågar TheRamGuy från corsair är detta ett vanligt svar från honom att man oftast behöver klocka ner dem för att uppnå stabilitet.

Sedan om man nu klockar ner dem kan man alltid sänka CL så uppnår man prestanda från de hållet istället, men visst det är synd att sådant problem skall komma fram för amd just nu :/

Jag använder 4 stickor, 2st 1024mb och 2st 2048mb och jag är ganska säker att fler använder 4 stickor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Hur många använder mer än två platser per kanal??
jävligt illa utav AMD iaf och tycker inte heller att detta är någon vidare "lösning"

Såvitt jag har förstått kan man inte använda mer än en sticka i 1333MHz utan att råka ut för problemet.. Och hur många kör ett system med en enda minnessticka om man nu ska ha det senaste som AMD har att erbjuda? Inte många..
Ställer mig för övrigt tveksam till det de kallar lösning tills jag ser fakta. Prata kan vem som helst göra, inte minst AMD..

Permalänk
Medlem

"lösning på DDR3-problemet"
Att klocka ner för att undvika problemet är inte en lösning, det är en undanflykt. Jag säger som i förra tråden, AMD borde låta alla med en drabbad cpubyta ut den så fort en riktig lösning hittats, d.v.s. när de byggt en variant utan buggen.

Jag skulle då vara redigt förbannad om jag köpt någonting som ska klara av vissa specs och det sen visade sig att den för det första inte klarar det, och att "lösningen" på detta helt enkelt skulle vara jag inte ska kunna använda prylen på det sätt som det från början sagts...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Såvitt jag har förstått kan man inte använda mer än en sticka i 1333MHz utan att råka ut för problemet.. Och hur många kör ett system med en enda minnessticka om man nu ska ha det senaste som AMD har att erbjuda? Inte många..
Ställer mig för övrigt tveksam till det de kallar lösning tills jag ser fakta. Prata kan vem som helst göra, inte minst AMD..

Detta händer om man kör mer en än sticka per channel i den hastigheten.

Alltså 3 eller mer stickor, också om man kör 2 stickor på en channel (Single Channel)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

A verkligen synd, just när amd kom ikapp... Men det fixar sig väl snart hoppas man så att amd kan konkurrera med intel ordentligt.

Permalänk

Nja känns väl inte redigt 100 men det är väl isf bra om de tar bort spärrar så att man alltid kan klocka ner?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men, om AMD får som dem vill så är detta något väldigt positivt för dem som gillar att köpa brandade datorer! Way to go, äntligen kan man överklocka en Dell eller HP utan att flasha om BIOS eller köpa nytt moderkort :). Om det blir så nu då.

Permalänk
Medlem

Nog för att prestandan påverkas men ser man i tester mellan ddr2 1066mhz och ddr3 1333 så är prestanda skillanden i stort lika med noll.

minns något test där det gav ca 1-2 procent mera i benchmark . Man menade då(tror det va här på swe) att skillanden va så liten att de inte va lönt slänga ut de pengar ddr3 kostade då. Men håller med om att man ska ha rätt lämna tillbaka en produkt som inte håller måtten . De har helt enkelt för bråttom med att få ut produkterna på marknaden .
ps:stavnings kommentarer uppskattas inte av redaktionen . det hör inte till detta forum det är ett dator forum. inte stavnings forum:P

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Såvitt jag har förstått kan man inte använda mer än en sticka i 1333MHz utan att råka ut för problemet.. Och hur många kör ett system med en enda minnessticka om man nu ska ha det senaste som AMD har att erbjuda? Inte många..
Ställer mig för övrigt tveksam till det de kallar lösning tills jag ser fakta. Prata kan vem som helst göra, inte minst AMD..

Tycker det står ganska tydligt:

Citat:

De nylanserade processorerna för AM3 klarar inte av fler än två stickor DDR3 i 1 333 MHz.

Permalänk

Det ska gå bra om man kör Dual Channel. Hur ofta folk kör 2 stickor på Singel Channel?
Flesta överklockare kör aldrig mer än 2 stickor eftersom det blir svårare att överklocka med 4 stickor.
Det är mycket överklockningsvänlig om man kör 2 stickor med en sticka per kanal vilket är Dual Channel.
Dual Channel får man in bättre prestanda än på Singel Channel.

Men att satsa DDR3 idag är inte värt eftersom DDR2 och DDR3 prestera likvärdig som tjompa37 sa. t.o.m. DDR3 är dyrare än DDR2.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk

Istället kan man väl sänka latenserna? Det är väl en bra lösning eftersom Amds processorer (av vad jag hört) går bättre med lägre timings/lägre MHz än höga timings/höga frekvenser men det kan man väl knappt göra på t ex dell datorer.

Permalänk
Avstängd

Kommer inte drabba mig om jag köper en AM3+, har alltid kört med max 2 stickor.. alltid varit stabilare, ja eller något som lever kvar sen Win95 och P2 300 tiden.

Så jag kommer nog bara ha 2x2048MB.. beror på vad Win7 säger.

OBS: kör 3 stickor i datorn nu och det är stabilt, så det är inget bajsprat om att det inte skulle fungera.. bara något som lever kvar än.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

epic fail på den va?

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Sweclockers sena som vanligt. Och problemet fans dockumetnerat före phenom 2 släpptes för AM3 också.

Och för dom som inte tänkt på det så har phenom alltid haft problem med 4st stickor DDR2 @ 1066Mhz också. Reckomenderas 800Mhz där med och även det kändes till före den släpptes.

Problemet har existerat ända sedan A64 isntroducerades med socket 754 då 3st dims bara gick å köra i 333Mhz. men ofta kuna man klocka upp själv i bios. Alltså by SPD så sattes frekvensen ner men man kunde testa själv att köra över.

Samma sak med Phenom 2 och DDR3.

inget nytt fenomen bara överhyppat.

Och för dom som tror amd är dom enda med problem så fins det en 21 sidor lång errata dokument för i7 vara 4 sidor bara är rad på rad på rad av errata. totalt 89st errata räknade jag varav 95% ej planeras nån fix för. Allt från minnesrelaterade problem som ger hägnigar och kärnor som intee startar upp efter vilolägen och annat kul.

http://download.intel.com/design/processor/specupdt/320836.pd...

Permalänk
Medlem

Hahaha alltid lika kul när folk letar fel... Ta och kolla papprena för valfri cpu så kommer ni hitta ganska många "problem". Lika bra att aldrig skaffa en processor om man tänker så.

Angående kommentaren ovan så lösten problemet med 400Mhz minnen på 754 plattformen.

För övrig så gäller detta problem de flesta plattformarna. Lycka till att få en moderkortstillverkare att lägga till 4x 2GB @ 1066MHz (DDR2) i listan för garanterat stöd när det gäller intels P3x/4x (japp jag har kollat med dem). Så det är ganska vanligt förekommande att det uppstår stabilitetsproblem när man fyller kanalerna med flera minnen och kör dem i höga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid lite små "problem" här och där men när problem blir en nyhet så är det ju mer allvarliga problem

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Hahaha alltid lika kul när folk letar fel... Ta och kolla papprena för valfri cpu så kommer ni hitta ganska många "problem". Lika bra att aldrig skaffa en processor om man tänker så.

Angående kommentaren ovan så lösten problemet med 400Mhz minnen på 754 plattformen.

För övrig så gäller detta problem de flesta plattformarna. Lycka till att få en moderkortstillverkare att lägga till 4x 2GB @ 1066MHz (DDR2) i listan för garanterat stöd när det gäller intels P3x/4x (japp jag har kollat med dem). Så det är ganska vanligt förekommande att det uppstår stabilitetsproblem när man fyller kanalerna med flera minnen och kör dem i höga hastigheter.

Hum rsäker på att 754 nånsin tog 3x400mhz DDR? Vill minnas att problemet löstest med 4x400mhz DDR på 939 och även T1 gick å köra efter det också. Men 754 var ju ltie budget så det var väl igen problem eller nåt designfel direckt. menar dom felsta som villa ha 3st stickor prioriterade för den tiden väldigt mycket ram före hastighet. Menar 2Gb var ju mer än väl 2003.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Det finns ju alltid lite små "problem" här och där men när problem blir en nyhet så är det ju mer allvarliga problem

Vem säger att det är så?
Menar erratat var känt före processorn släpptes. Samma sak gälelr phenom då det bara tog 800Mh DDR2 med 2st stickor i en kanal. Som sagt gammalt fenomen.

AMD planerade vad jag vet att 2st skulel gå å köra i 1333Mhz men tyydligen nbåde man inte målet före processorn släpptes så då satte man det som ett errata så länge tills det blir åtgärdat på ett vis eller ett annat. Passar det en inte så köp nåt annat då.

menar det var accepterat att pehnom bara klarade DDR2 800mhz med 4 stickor i dual channel. Det var accepterat att athlon64 på socket 754 bar tog 400mhz DDR med 2 stockor annars blev det 333Mhz med 3st. Liknande problem har funnits på 939 med och nya stepings har löst det. Men i många fall har det fugnerat bra ändå och gått å klocka upp själv. Mäst att det ej garanteras att fungera helt stabilt i alla setuper. Är väl på gränsen till vad dom klarar.

Nyheter har aldrig avspeglat verkligheten. Bara en vinklad bild av den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hum rsäker på att 754 nånsin tog 3x400mhz DDR? Vill minnas att problemet löstest med 4x400mhz DDR på 939 och även T1 gick å köra efter det också. Men 754 var ju ltie budget så det var väl igen problem eller nåt designfel direckt. menar dom felsta som villa ha 3st stickor prioriterade för den tiden väldigt mycket ram före hastighet. Menar 2Gb var ju mer än väl 2003.

Vem säger att det är så?
Menar erratat var känt före processorn släpptes. Samma sak gälelr phenom då det bara tog 800Mh DDR2 med 2st stickor i en kanal. Som sagt gammalt fenomen.

AMD planerade vad jag vet att 2st skulel gå å köra i 1333Mhz men tyydligen nbåde man inte målet före processorn släpptes så då satte man det som ett errata så länge tills det blir åtgärdat på ett vis eller ett annat. Passar det en inte så köp nåt annat då.

menar det var accepterat att pehnom bara klarade DDR2 800mhz med 4 stickor i dual channel. Det var accepterat att athlon64 på socket 754 bar tog 400mhz DDR med 2 stockor annars blev det 333Mhz med 3st. Liknande problem har funnits på 939 med och nya stepings har löst det. Men i många fall har det fugnerat bra ändå och gått å klocka upp själv. Mäst att det ej garanteras att fungera helt stabilt i alla setuper. Är väl på gränsen till vad dom klarar.

Nyheter har aldrig avspeglat verkligheten. Bara en vinklad bild av den.

Du är väldigt kaxig för en kille som uppenbarligen inte fattat vad errata är för något. Jag kan förklara för dig.

Allt som bryter mot designen räknas som errata. När en processor designats för 4x DDR3 i 1333MHz och inte klarar av det == errata. Skulle nu processorn inte designats för denna konfiguration, och dessutom inte klarar av det, så räknas det inte som errata. Du har ju inte sett Intel eller AMD skriva in som errata att deras processorer inte klarar av 10GHz, inte sant? De är ju inte designade för det.

Detta gäller exemplen du tog upp ovan. Socket 754 var inte designad för tre stickor 400MHz till en början, vet inte om detta uppdaterades med nya steppings.

Sen när det gäller errata finns det givetvis olika grader. Det mesta som skrivs in kommer en slutanvändare aldrig att stöta på, utan är mest något som exempelvis kompilatorer påverkas av och kan anpassas därefter. AMDs senaste fel är ju däremot något som alla påverkas av, kanske inte just nu eftersom de flesta kommer att köra med två stickor. Men om ett år, då det är dags att uppgradera?

Alla är så jävla snälla mot AMD för att de ligger efter Intel, men det skiter jag som kund i. Ska jag köpa ny processor så vill jag ha den bästa processorn för pengarna, och kommer inte acceptera massa skitfel som detta. Oavsett om det står Intel eller AMD på kartongen.

Permalänk

"will make you feel cozy" det här låter som en grundlig fail

aja, själva processorn blir ju inte så mkt sämre. ja tror att väldigt få kmr märka av det här - hur många märker att sina c2d e8000 har en del buggar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
epic fail på den va?

Vad är det som är så episkt egentligen?

Permalänk
Avstängd

Hur många kör med 4 stickor i 1333 egentligen? Jag förstår inte varför en del här vill blåsa upp det så mycket.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

så jävla sant.. 8gb.. varför?. Dessutom kostar ddr3 och moderkorten på tok förmycket för den lilla prestandan man får. Jag säger köpa fina ddr2 minnen med grymma steppings och 1066mhz, moderkortet för dem är löjligt billiga.

8gb om man ska göra nå mer avancerat än spela och leka i photoshop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
så jävla sant.. 8gb.. varför?

Försök med 16gb, det finns 4gb-stickor

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag kör med 8 stickor - har man behov för minnet så har man och inte fan om man då bör godta att prestandan sänks (även om det praktiskt taget är omärkbart för slutanvändaren).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag kör med 8 stickor - har man behov för minnet så har man och inte fan om man då bör godta att prestandan sänks (även om det praktiskt taget är omärkbart för slutanvändaren).

Köper man första steppingen på en processor så kan man förvänta sig att det finns en bugg eller två med. Vill man vara på den säkra sidan så väntar man.

Och "att prestandan sänks" vette fan, hur mycket tjänar man på de där extra mhzen? 0.5%?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Köper man första steppingen på en processor så kan man förvänta sig att det finns en bugg eller två med. Vill man vara på den säkra sidan så väntar man.

Och "att prestandan sänks" vette fan, hur mycket tjänar man på de där extra mhzen? 0.5%?

Vad tacksamma kunder ni verkar vara. Tänk om samma sak inträffa om det gäller bilar (okej, uttjatat). En ny Volvo och det visar sig att dimljusen inte funkar. Volvos lösning är att rekommendera alla kunder att strunta i dimljusen. Volvo kommer dessutom att skicka ett klistermärke som man täcker över dimljussymbolen på instrumentbrädan med.

"Men vem använder dimljusen _egentligen_???"

"Ja precis, man behöööver ju inte köra när det är dimmigt."

"Dom gamla volvo hade inte ens dimljus!"

"hur mycket bättre ljus blir det med dimljus?? 0,5%??"

"jaa dessutom är det väl dyrt med lampor ..."

"Saab hade också ett fel på nya 9-5 ... "

"alla nya bilar har väl fel... det får man räkna med!"

Jesus.

Permalänk
Avstängd

Jättebra liknelse, verkligen.

Återigen:

* Krävs 16gb
* Bråkar endast i 1333mhz (eller högre?)

Hur många kör 16gb i 1333mhz på ett AM3-bräde? Hur mycket skulle de förlora på att få minnet nerklockat? Inget?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"