Bildguide: Rengöring/byte av pump i Zalman Reserator 1 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Någon som vet hur många watt denna skapelse klara av att kyla med originalfpumpen? Funderar på att sätta in den i mitt nuvarande system med en phenom 2 940 @ stock och ett 7850/70.

Jag kyler en i5 750 och ett HD5830, 37 idle och runt 50 vid load.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Jag kyler en i5 750 och ett HD5830, 37 idle och runt 50 vid load.

Det låter ju lovande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har en uppfattning på ifall en reserator med Eheim 600 och ett Zhalman Zm-GWB1 klarar av att kyla ett HD4850. Det skall sitta i serie med cpukylning till ett Intel core 2 Quad Q8200? Eller tror ni man måste få tag i någon bättre vgakylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epeome5:

Någon som har en uppfattning på ifall en reserator med Eheim 600 och ett Zhalman Zm-GWB1 klarar av att kyla ett HD4850. Det skall sitta i serie med cpukylning till ett Intel core 2 Quad Q8200? Eller tror ni man måste få tag i någon bättre vgakylare?

Det går bra.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Det går bra.

Vad bra! Frågade Zalman om det och de sa att det inte skulle fungera. Har du testat själv eller?

Permalänk
Medlem

Jag körde länge på 4850 och har sedan dess kört med mer varmtgående kort också. Visst märker jag att jag börjar nå gränsen där luftkylning är effektivare, men än så länge kör jag vidare på vattenkylning. Kraftigt överklockat 460 samt överklockad X4 965. Gränsfall, men det fungerar utan problem eller farligt höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epeome5:

Vad bra! Frågade Zalman om det och de sa att det inte skulle fungera. Har du testat själv eller?

Jag förstår inte vad du menar.
Undrar du om kylaren passar ditt grafikkort eller undrar du något annat?
För det har jag inte kollat upp.
Jag kyler själv en i5 750 och ett hd 5830 med reseratorn och den större pumpen.
Idle 40 load 60.
Jag hade två 4850 i crossfire som jag kylde med samma system innan.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Jag förstår inte vad du menar.
Undrar du om kylaren passar ditt grafikkort eller undrar du något annat?
För det har jag inte kollat upp.
Jag kyler själv en i5 750 och ett hd 5830 med reseratorn och den större pumpen.
Idle 40 load 60.
Jag hade två 4850 i crossfire som jag kylde med samma system innan.

Det jag menar är ifall Zm-GWB1 blocket är effektivt nog. Passar gör det, men verkningsgraden kanske är för dålig tänkte jag. det är mer eller mindre bara ett block med ett rör igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epeome5:

Det jag menar är ifall Zm-GWB1 blocket är effektivt nog. Passar gör det, men verkningsgraden kanske är för dålig tänkte jag. det är mer eller mindre bara ett block med ett rör igenom.

Okej, det blir nog svårt att hitta någon som har testat exakt det blocket pga det stora urvalet.
Antingen testar du eller så köper du något som någon har testat.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Tips: Stavfel där du klipper elkabeln(lusigt istället för lustigt eller liknande)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Okej, det blir nog svårt att hitta någon som har testat exakt det blocket pga det stora urvalet.
Antingen testar du eller så köper du något som någon har testat.

Ok, Vad jag förstått var det ett ganska vanligt block då det kom, och ett av de enda alround block Zalman gjort. Men du kanske har rätt faktiskt. Vad körde du med för block till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epeome5:

Ok, Vad jag förstått var det ett ganska vanligt block då det kom, och ett av de enda alround block Zalman gjort. Men du kanske har rätt faktiskt. Vad körde du med för block till?

http://coolingstuff.se/p/135/ek-vga-supreme-hf-acetal

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk

Vill bara såhär nästan sex år(!) efter trådstart bumpa inlägget och tacka för den utförliga guiden. Min Reserator 1 Plus var en vecka från att fylla nio år gammal när pumpen lade av i mellandagarna. Inte illa att den överlevt 24/7/365-drift så länge.

Jag hade köpt en Eheim 600 för några år sen men aldrig fått tummen ur att byta, så alla förutsättningar var optimala, och med guiden gick allt smidigt. Det enda som var jobbigt var att få loss bottenstycket, men det visste jag ju att det skulle vara.

Nu tuffar Reseratorn på igen, och jag ser fram emot ett antal år till av tyst vattenkylning.

Visa signatur

I'm not arrogant, just better than you.

Permalänk
Medlem

Ett år senare...

Skrivet av fnordpojk:

Vill bara såhär nästan sex år(!) efter trådstart bumpa inlägget och tacka för den utförliga guiden. Min Reserator 1 Plus var en vecka från att fylla nio år gammal när pumpen lade av i mellandagarna. Inte illa att den överlevt 24/7/365-drift så länge.

Jag hade köpt en Eheim 600 för några år sen men aldrig fått tummen ur att byta, så alla förutsättningar var optimala, och med guiden gick allt smidigt. Det enda som var jobbigt var att få loss bottenstycket, men det visste jag ju att det skulle vara.

Nu tuffar Reseratorn på igen, och jag ser fram emot ett antal år till av tyst vattenkylning.

Ett år senare...

Fint att guiden hjälpte. Min Reserator fortsätter tuffa på, många år senare! Min bästa investering så långt, vad gäller tyst kylning.

Permalänk
Skrivet av Nameless:

Ett år senare...

Fint att guiden hjälpte. Min Reserator fortsätter tuffa på, många år senare! Min bästa investering så långt, vad gäller tyst kylning.

Tror faktiskt det är en av mina bästa investeringar över huvud taget. 2400 kr i januari 2006, några hundringar för ny pump 2014, och jag har fortfarande god nytta av den.

Visa signatur

I'm not arrogant, just better than you.

Permalänk
Skrivet av fnordpojk:

Tror faktiskt det är en av mina bästa investeringar över huvud taget. 2400 kr i januari 2006, några hundringar för ny pump 2014, och jag har fortfarande god nytta av den.

Köpte 2st för runt 5hundringen stycket för 4 år sen då en inte orkade med en modern dator och är också sjukt nöjd, kör dock med en separat pump i chassit.