brännar probs med LG

Permalänk
Medlem

brännar probs med LG

tjena, morsan fick hem sin nya dator för nån vecka sen så jag tog tillfället i akt o tog hennes LG 32x10x40x o satt i min dator

Men nu kommer kruxet. Om jag lägger i en tom CD-R o försöker öppna den i utforskaren så får jag upp en ruta som säger "felaktig funktion"

Samma sak står det om jag försöker öppna ned efter att jag brännt ner tex ett program på cd´n.
Kommer fortfarande inte in på cd´n :((

CDRW´n sitter som master framför en DVD som är slave på IDE 0 tror jag

nån som kan hjälpa mig...vill gärna få igång brännaren
använder nero som brännarprogg

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Installera ASPI drivrutin beroende vad för OS du kör med.

www.google.com

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det är Windows inbyggda skydd mot stulen hårdvara som spökar för dig

Permalänk
Medlem

det där med aspi ska jag testa

hehe, stulen hårdvara ja
morsan behöver den ändå inte till patiens

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

hmmm
laddade hem nyaste versionen (4.7)
men får fortfarande upp samma tråkiga o ilskna ruta "e:\ inte tillgänglig - felaktig funktion"

Nått är riktigt weird här med denna brännare. den vill bara agera cdläsare o ingenting annat

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Hmmm..weirdo. Är det från en hem-pc? Dell, Fujitsu-Siemens etc. Du har "tjuvat" cdrwn?

Om ja, hämta hem drivrutinen från LG istället och installera in den. Sen testa med Neros egna ASPI drivrutin istället.
Kommer inte på mer för tillfället, eftersom min LG brännare (samma som du har) funkar utan nån helst probs.

edit: Tror inte det är IDE 0, utan antingen IDE 1 (primary) eller IDE 2 (secondary)?

Påminning: Ursäkta om jag har fel, men det är p.g.a mitt okunnande om tekniska termer för datorer...:D

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nej, du har rätt. Brukar vara IDE 1 och IDE 2.

RamRod: I Nero behövs ingen separat installation av ASPI-drivrutiner. Kolla så att CD-spelarna sitter på "den andra" IDE-kanalen, hårddiskarna bör vara på den första. Installera sen om Nero. Funkar den inte då, kanske den är sönder.

Permalänk
Medlem

tack grabbar för svaren. Jo ni har rätt, den sitter som secondary master på ide 1

Jag har kollat på LG´s hemsida men kan inte hitta min modell (GCE-8320B)
Bara en massa liknande.
Har aspi v4.7 inne just nu och det hade ingen verkan

Morsans dator kommer från network. hon fick den gratis för hon är med i nått som heter ITIS så de levererar ut budget burkar till alla lärare som anmälde sig

Sönder? det hoppas jag inte, kan RW delen gå sönder medans själva cd-läsaren fortfarande funkar?

Om du nu hade en likadan som mig kan inte du skicka över drivisar om du hittade några

mitt icq nummer är 20135481
behöver verkligen hjälp

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Firmware List for GCE-8320B:

http://www.cdrinfo.com/Sections/Firmware/List_DriveVersions.a...

När du lyckats få den att fungera, så kan du "överklocka" den till en:

LG GCE-8320B (32x10x40) (z-cav) overclocked to LG GCE-8400B (40x12x40) (p-cav)
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?threadid=47100&perpag...

Lycka till!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

ok. tack så mycket. Ska testa de där

överklocka??

ehumr...är du seriös?
hehe

laddade hem drivisarna
hur "installerar" jag det o hur vet jag att det funkar

ska man göra nått med .hex filen?
tack på förhand

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan brännare, det enda jag installerat är Nero och CloneCD, bägge innehåller egna ASPIs. Drivrutiner behövs inte till brännare.

Hmm, XPerion postade inga drivrutiner, det är uppdateringar till brännaren Det måste göras i dos, så du behöver en startdiskett och en diskett att lägga GCE-8320B10-filerna på, om du inte kör FAT32. När du är i dos använder du Je3.exe för att uppdatera firmwaren.

Sen, jag missade att du skrev att du lyckats bränna. Du måste installera InCD som finns på Neros hemsida, för att kunna bränna CDRW och från utforskaren. Även om du inte stängt CDn efter bränningen, kan du få problem att se den i utforskaren. Undvik också att bränna med Track-At-Once, CDna blir "bättre" med Disk-At-Once/96". Låter kanske flummigt, men jag har själv haft problem när jag bränt Track-At-Once. Välj också att stänga CDn efter bränning, det finns ett val att bocka i Nero för att göra det.

Permalänk
Medlem

ok. tak jagged
ska testa lite av det du sa..
men vad tror du är felet
för det verkar ju som om den inte vet att den är en brännare
jag tror inte nero bränner utan det "bara ser ut så"
för som jag skrev får jag ju samma felmeddelande efter som före bränningen

försökte uppdatera firmware i bios.
men jag vet inte riktigt om de blev rätt
har du lust o förklara hur man gör för att uppdatera

du kan adda mig på icq 20135481

(har kanske redan nämnt det men vafan)

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd