GTX 295 Tips och trix för att få ut mest PPD? :)

Permalänk
Medlem

GTX 295 Tips och trix för att få ut mest PPD? :)

Tjolahoppsan, tycker det borde finnas ett par här på swec som sitter med detta fina kort och antagligen foldar också.

Därför tänkte jag att det vore en idé att dra upp en tråd där man kan ge basic tips på hur man kan få ut som mkt ppd som möjligt (ja jag tänker på mig själv nu då jag är en ny nvidia dual gpu användare, har tidigare använt 8800/ati 4870x2)

Har kollat runt lite och folk kan få upp mot 9000 PPD @ en kärna, jag sitter och tickar på ~4-5000 med gpu clock på 730.

Vad ska man göra för inställningar i klienten, vad ska man göra för inställningar på nvidia control panel? dual gpu av/på osv osv, låt tipsen och förklaringarna flöda.

Vad jag vet så kan jag inte folda på båda kärnorna ÄN, då jag använder vista 64 och har inte tillgång till någon HDMI dummy plug, men ändå, tycker jag borde kunna pressa ut mer än ~5000PPD.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Jag minns inte exakt nu, men det finns lite alternativ när du ställer in klienten; "Disable highly optimized code" eller dyl. Den har jag _avaktiverat_, alltså svarat "yes" på.
Sen har jag satt "Available memory" till 1024Mb på varje klient.
Lagt till "-forcegpu nvidia_g80" också som extra alternativ för klienten, men det kanske inte är nödvändigt längre(?)
Kör på stora paket också (alternativet "big") när man får välja paketstorlek.

Det beror väldigt mycket på vad du får för typ av projekt också... jag trillar ner till runt 6500 på ett 511 pts projekt..
Annars är det väl bara att klocka kortet som gäller, tror inte att min inställning gör nåt nämnvärt på PPDn faktiskt. Dock ska du försöka klocka dina shaders på kortet, det är dom som gör att din PPD skjuter i höjden. Själv sitter jag i Linux för det mesta, och får då nöja mig med att enbart kunna klocka GPU och minnen (begränsning i Linux), men när man klockar GPUn så följer shaders automatiskt med.. Windows har en liten fördel där att man kan låta GPUn gå lite långsammare, och då kanske klara att höja shaders än mer.

Jag har nått över 10k PPD per kärna när jag pressade mitt kort under WinXP. Men tyvärr hade jag för dåligt flöde i mitt vattensystem, så det klarade inte ett fullt projekt. Tyvärr har jag ingen skärmdump heller att bevisa det med.. men jag har en dump när jag är väldigt nära iaf.
9838 PPD x 2

Jag ska snart göra ett nytt försök! Har fått min Laing DDC pump och en PA120.3 radiator nu som är dedikerade till mitt GTX295 (Load temp på båda kärnor vid folding är 42-44 grader (730 Mhz GPU, 1280 Mhz minnen))

Under Ubuntu kan jag meddela ett litet lustigt fenomen; när jag får 353 pts projekt, så får jag mindre PPD än med 380 pts projekten..(!)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Nu jädrar har jag båda kärnorna igång och foldar ~ 16000PPD atm.

En fråga, vilket prog ska jag använda för att klocka, evga precision eller rivatuner, och vad ska jag göra för inställning i rivatuner för att klocka båda båda gpuerna? Har dragit upp shadern lite men enligt senaste gpu-z så är det bara på ena kärnan det ändras.

Har satt på gpu cloning eller vad inställningen hette i rivatuner men det verkade inte som de gjorde nån skillnad, hjälp? vill kunna maxa!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Finns ju en rullist i RivaTuner, står väl GPU1 där nu, ändra till GPU2 så kan du klocka den också..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

woooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooot? har jag missat den totalt?

ja jädrarns, jag är ju blind, nu är det fixat.

Yttligare en fråga. -> Eftersom det blir EUE limit exceeded ganska så där halv ofta, och jag är på jobbet på dagarna så är det ju himla träligt att komma hem och se att det inte foldar längre, men, drog igång så jag kan köra fjärranslutning igår kväll så ifall det skulle sluta tänket jag, men till min förvåning så verkar ju datorn hemma tro att jag vill börja folda på bärbara @ jobbet, för det står att jag måste ha drivers för att kunna göra igång.

Kan jag ändra detta på något sätt? Så jag kan starta och stoppa foldingen från jobbet?

EDIT: letat runt lite och hittat att man kan använda VNC för att kunna göra detta.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Får EUE's så har du klockat ditt kort för mycket.
Målet är att ha din klock där den kan folda hela tiden utan att få en EUE..

Annars skickar din klient tillbaka onödiga EUEs som belastar deras servrar onödigt. Folda hellre rätt

Mitt egna klockresultat atm:
http://www.techpowerup.com/gpuz/uehp7/
12 timmars felfritt foldande i skrivande stund.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag kan hitta på nätet så är det inte för jag klockat mitt kort för mycket, då det kan stå och folda 10timmar + utan någon EUE, utan det kan komma bara rakt upp och ned, och vad jag har hittat på stanfords forum så är det fel i projekten som dom skickar ut, vilket genererar EUEs och unstable machines, nu har jag inte forums länken på den här datorn, men kan göra en edit senare till den.

Med tanke på att jag fick EUEs när jag körde stock speed samt provat under klockat det ><

Visa signatur

Sup?